بستن

تحلیل: متر و معیار گراشی‌ها در انتخابات شورای شهر

سیده‌زهرا موسوی- هفت‌برکه: نظر شهروندان گراشی نسبت به عملکرد دو شورای شهر سوم و چهارم چیست و چگونه نامزدهای منتخب خود را انتخاب می‌کنند؟ موسسه هفت‌برکه در دو نظرسنجی تلفنی، فعالیت‌های شوراها و اعضای آن‌ها را محک‌زده است و نتایج به‌دست‌آمده خواندنی است. این دو نظرسنجی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ انجام شده است.

براساس نظرسنجی موسسه‌ی هفت‌برکه، گراشی‌ها امسال همانند سال ۹۲ شورای شهر را در زمینه‌ی «فضای سبز و خدمات» از سایر زمینه‌ها موفق‌تر می‌دانند. همچنین میزان رضایت مردم از سایر فعالیت‌های شورا در زمینه‎های «فرهنگی مذهبی»، «درآمدزایی شهرداری» و «سیاسی» در این دوره نسبت به دوره‌ی قبل پیشرفت داشته است.


از طرفی دیگر ۴۰.۷% از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی سال ۹۲، ناموفق‌ترین زمینه‌ی فعالیت شورای شهر را «زمینه‌ی سیاسی» دانسته‌اند که این رقم در مقایسه با سال جاری به ۲۴.۱% کاهش پیدا کرده است.

همچنین حدود ۳% از گراشی‌هایی که در نظرسنجی هفت‌برکه شرکت کرده‌اند، در سال ۹۲ «درآمدزایی شهرداری» را به عنوان ناموفق‌ترین زمینه‌ی فعالیت شورای شهر معرفی کردند که این آمار در پایان فعالیت شورای چهارم و در سال ۹۶ به ۱۴.۸% رسیده است.


بر اساس این نظرسنجی که یه صورت تلفنی انجام شده است، ۲۹.۹% از گراشی‌ها به شورای شهر در چهارسال گذشته نمره‌ی ضعیف دادند. ۲۵.۴% از مردم نیز نمره‌ی شورا را در حد خوب دانسته‌اند که این آمار در مقایسه با سال ۹۲ رشد داشته است. ۲۴% نمره‌ی شورای شهر در دوره‌ی چهارم را عالی ارزیابی کرده‌اند که با این حساب ۴۹.۶% از جامعه‌ی آماری این نظرسنجی به فعالیت‌های شورای شهر نمره‌ی خیلی خوب و عالی داده‌اند. این آمار در مقایسه با دوره‌ی گذشته ۵.۹% کاهش داشته است که به همین نسبت سال ۹۲ و در انتهای فعالیت شورای سوم ۱۰% و در سال جاری ۱۵.۲% از اهالی گراش به شورای شهر نمره‌ی خیلی ضعیف دادند.

در نظرسنجی که در روزهای انتهایی مانده به انتخابات شورای پنجم انجام شد، گراشی‌ها «تبلیغات نامزدها» را با ۲۰.۶% به عنوان مهم‌ترین منبع آشنایی با آن‌ها معرفی کردند. این در حالی است که در آستانه‌ی انتخابات قبلی ۳۴.۵% از مردم «خانواده و فامیل» را اولین منبع آشنایی با نامزدهای شورای شهر معرفی کرده بودند. انتخاب این گزینه در سال جاری حدود ۵۰% درصد کاهش داشته و با ۱۷.۴% به رتبه‌ی سوم سقوط کرده است.
همچنین در نظرسنجی اخیر «رسانه و اینترنت» به عنوان یکی دیگر از راه‌های آشنایی مردم با نامزدها با اختلاف اندکی و آمار ۱۹.۶% در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. گفتنی است این گزاره در نظرسنجی دوره‌ی گذشته با ۱۵.۴% رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص داده بود.
مساجد و اماکن عمومی نیز در زمینه‌ی آشنایی مردم با نامزدهای شورای شهر در مقایسه با دوره‌ی قبل موفق‌تر بوده‌اند و توانسته‌اند با رشد ۲.۵ درصدی و با کسب ۱۶% از آرای این نظرسنجی در مقام چهارم قرار بگیرد.

گراشی‌ها به مهم بودن «تجربه» و «جوان بودن» کاندیداها تقریبا در هر دوره به یک میزان اهمیت داده‌اند. نکته‌ی قابل توجه کاهش میزان اهمیت «هم‌محله‌ای بودن» و «آشنا بودن» کاندیداها در میزان رای مردم است. اهمیت هم‌محله‌ای بودن کاندیداها با کاهش ۷ درصدی نسبت به ۹۲ در سال ۹۶ به ۲۱.۶% رسیده است. همچنین بنابر این نظرسنجی آشنا بودن با کاندیداها به میزان ۳۶.۳% در سال ۹۲ بر رای مردم تاثیرگذار بوده که امسال این میزان به ۲۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. البته در این میان مردم برای برنامه‌ها و تبلیغات داوطلبان عضویت در شورای شهر اهمیت بیشتری قائل شده‌اند. ۵۷.۲% از مردم در سال ۹۲ تبلیغات و برنامه‌‌ها را در انتخاب کاندیدای موردنظرشان موثر دانسته‌اند. این عدد با رشد حدودا ۹ درصدی به ۶۶ درصد رسیده است.


انتخابات پنجمین دوره‌ی شورای اسلامی شهرها و روستاها، جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۶، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

مدیر محتوایی هفت‌برکه روایتگر

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top