بستن

حواستان به کنه‌ی فصل تابستان باشد

هفت‌برکه (گریشنا): تب کریمه کنگو یک بیماری است که شیوع آن در بهار و تابستان بیشتر می‌شود. با نزدیک شدن به تابستان، سایت دانشکده علوم پزشکی مطلبی را با عنوان «آنچه باید در مورد بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) بدانیم»، منتشر کرده است. این مطلب را با هم می‌خوانیم.

به نقل از سایت دانشکده علوم پزشکی: این بیماری یک بیماری تب‌دار حاد است که به وسیله کنه به انسان منتقل می‌شود و مرگ و میر بالایی دارد و همه‌گیری‌ آن شایع است. با وجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است ولی متاسفانه موارد تک‌گیر و ناگهانی این بیماری در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

بررسی اپیدمیولوژیکی بیماری «تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF)»در کشور طی سالیان گذشته نشان‌دهنده وقوع بیماری هم‌زمان با افزایش دما و فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه هیولما) در نقاط مختلف کشور می‌باشد. در فروردین‌ماه سال جاری طغیان بیماری در یکی از کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی گوشت در شهرستان زاهدان به وقوع پیوسته است که تعداد ۱۵ نفر از کارگران به این بیماری مبتلا شده‌اند.

نحوی انتقال، بومی بودن بیماری و خطر کشندگی آن در گروه‌های در معرض خطر شامل؛ عموم مردم، کادر بهداشت و درمان و … لزوم توجه به مواردی را نشان می‌دهد. از جمله توجه به مواردی چون گزارش فوری موارد مشکوک به بیماری به مرکز بهداشت شهرستان بر اساس تعریف محتمل شروع ناگهانی تب، درد عضلات،خونریزی به همراه یکی ازعلائم اپیدمیولوژیک شامل سابقه گزش با کنه یا له کردن کنه با دست، تماس مستقیم با خون تازه یا سایر بافت‌های دام‌ها و حیوانات بیمار، تماس مستقیم با خون، ترشحات یا مواد دفعی بیمار قطعی یا مشکوک به CCHF، اقامت یا مسافرت در یک محیط روستایی که احتمال تماس با دام‌ها یا کنه‌ها وجود داشته است.

تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن تا ۳۰ درصد موارد جان خود را از دست می‌دهد. خرید گوشت از منابع نامطمئن مانند کنار خیابان، جاده و … مردم را در معرض ابتلای به تب کریمه کنگو قرار می‌دهد. به همین دلیل گوشت باید مهر تایید سازمان دامپزشکی را داشته باشد. قصاب‌ها و حتی زنان خانه‌دار نیز ممکن است به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده، مبتلا به این عفونت‌ شوند. همچنین کسانی که در معرض خون و ترشحات بدنی فرد بیمار قرار دارند نیز در معرض ابتلا هستند.

این بیماری معمولا در فصل بهار و تابستان شایع است، اما در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود. تب کریمه کنگو واکسنی برای پیشگیری ندارد و مهم‌ترین نکته برای پیشگیری، رعایت نکات بهداشتی کسانی است که از دام نگهداری می‌کنند، در کشتارگاه‌ها و دامداری‌ها کار می‌کنند و زنان خانه‌داری که گوشت خریداری می‌کنند.

توصیه می‌شود گوشت دام پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شده و سپس با پوشیدن دستکش، قطعه قطعه شده و مورد مصرف قرار گیرد. همچنین ضروری است فقط از گوشت‌های مورد تایید دام‌پزشکی خریداری و استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top