بستن

اعلام مشارکت نهادهای فرهنگی در همایش هشتمین آفتاب

هفت‌برکه (گریشنا): همکاری ادارات شهرستان در برگزاری همایش هشتمین آفتاب، بررسی راهکارهای جلوگیری از تاخیر در برگزاری مراسم‌ها و جلسات و انتخاب سه کارشناس عضو شورای فرهنگ عمومی مهمترین موضوعات نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۹۶ بود.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان گراش و اولین جلسه شورا در سال ۹۶ به ریاست حجت الاسلام شاه­چراغ، امام جمعه، و با حضور فرماندار و اعضای حقیقی و حقوقی در محل دفتر امام جمعه گراش برگزار شد.

استفاده از ظرفیت نماینده در مسائل فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا شاه­چراغ با توجه به در پیش بودن روز قدس گفت: «روز قدس از یادگاران امام راحل(ره) و روز حمایت از مظلوم و فریاد علیه غاصبان است که ان‌شاالله مردم با حضور خود یک بار دیگر وفاداری خود را به آرمان‌های انقلاب و امام اعلام خواهند نمود.»

شاهچراغ با تبریک انتخاب نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج و گراش به سمت رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «امیدواریم از این ظرفیت استفاده لازم شود و  با تشکیل کارگروهی مستقل نیازمندی‌های فرهنگی را احصا و با کمک ایشان در رفع آنان بکوشیم.» رییس شورای فرهنگ عمومی با توجه به تعدد موضوعات دستور کار شورا از اعضا و دبیرخانه خواست فرایند اولویت بندی موضوعات با توجه به آیتم‌ها و شاخص‌های شهرستانی تنظیم نمایند.

اصغر فرودی فرماندار شهرستان نیز با توجه به جایگاه و اهمیت شورای فرهنگ عمومی گفت: «انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود، توجه ویژه باید به مقوله فرهنگ بشود. با توجه به انفجار اطلاعات صورت گرفته، فرهنگ‌ها در حال نزدیک شدن به هم هستند خصوصا با توجه به گسترش فضای مجازی، چاره‌ای نداریم که آن چه وارد می‌شود بخشی که مثبت است بومی سازی کنیم و آن چه مغایرت دارد را اصلاح کنیم و اگر اقدام نکنیم بازنده‌ایم چه بخواهیم و چه نخواهیم.»

فرودی یکی از مشکلات فرهنگی شهر گراش را مصرف زدگی دانست: «شهرستان ما ارتباط ویژه‌ای با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. ما هم مشکل غربزدگی داریم گاهی هم مشکل عرب‌زدگی داریم که در مصرف خیلی وقت‌ها تقلید می‌کنیم.»

عبدالمهدی آیینه‌افروز دبیر شورای فرهنگ عمومی با عنایت به نگاه اصلاحی به فرهنگ عمومی خطاب به اعضا اظهار داشت: با توجه به نقش الگویی ادارات و مسوولین خواستار پیشگامی عمل مسئولین به مصوبات شورا شدند.

ادارات حامی هشتمین آفتاب

محمدعلی شامحمدی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه و دبیر همایش هشتمین آفتاب گزارشی از روند اجرای برنامه‌های این همایش ارائه کرد.

شامحمدی در مورد سوابق برگزاری این برنامه گفت: «هدف کانون فرهنگی مذهبی روایت آفتاب پیوند هنر با آیین‌های مذهبی است. بعد از دو سال برگزاری نمایشگاه عاشورایی روایت آفتاب. از سه سال قبل همایش هشتمین آفتاب را در دهه کرامت به مناسبت میلاد امام رضا(ع) برگزار می‌کنیم که با استقبال بسیار زیاد مردم همراه شده است. در این همایش هدف تقویت بنیان مذهبی شهر است و این که نام امام رضا(ع) در منطقه طنین‌انداز شود.»

شامحمدی از آغاز کار اجرایی همایش بعد از عید فطر خبر داد : «سومین همایش هشتمین آفتاب در چهار بخش برگزار می‌شود. بخش اصلی ما بخش صحن است که با استفاده از دکور حجمی صحن انقلاب بازسازی می‌شود. بخش نمایشگاهی در خیابان جنبی برگزار می‌شود. در زیر مجموعه همایش پنج جشنواره هنری برگزار می‌شود که فراخوان آن در هفته آینده منتشر می‌شود. بخش چهارم زیر سایه خورشید است که کاروانی از مشهد مقدس به گراش می‌آیند و با خانواده معظم شهدا و جانبازان دیدار کردند و به عیادت بیماران می‌روند.»

اصغر فرودی فرماندار گراش ادارات را ملزم کرد تا به میزان توانایی‌شان کمک کنند. فرودی از دو دغدغه خود در برنامه‌های مذهبی گفت: «پرهیز از بدعت و خرافه‌پرستی خیلی حساس است. باید مواظب باشند و با علما هماهنگ کنند. دوم پرهیز از جناحی و سیاسی شدن به نفع هر گروهی است. هر جا این کار انجام شده به فرهنگ دینی لطمه زد‌ه‌ایم.»

با تصویب شورای فرهنگی عمومی شهرستان،سومین همایش هشتمین آفتاب به مدت پنج روز از تاریخ نهم تا سیزدهم مردادماه همزمان با دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) در شهر گراش با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان برگزار خواهد شد.

تلاش برای اصلاح تاخیر در جلسات و برنامه‌ها

«بررسی راهکارهای اصلاح فرهنگ عمومی جامعه در خصوص احترام به وقت و نظم در برگزاری جلسات» از جمله دستور کارهای شورای فرهنگ عمومی شهرستان گراش بود.

سیدرضا شاهچراغ امام جمعه گراش خواستار اقدام عملی برای نظم در جلسات شد : «این کار باید به صورت عملی آغاز شود.»

فرماندار گراش در مورد رعایت نظم در جلسات گفت: «در مورد نظم باید یک سری مقتضیات را در نظر بگیریم. مثلا در جلسه شورای اداری مهمان ما دیر می‌رسد. مساله نظم را نباید ساده‌انگارانه برخورد شود و فقط بحث ساعت شروع جلسه نیست. این که پراکنده‌گویی نکنیم، حرف‌های نامرتبط با جلسه گفته نشود، جلسه به موقع تمام شود، جلسات را کاربردی کنیم نیز انواعی از نظم است که باید در دستور کار قرار دهیم. این کار ضربتی نمی‌شود و باید به تدریج فرهنگسازی شود.»

محمد خواجه‌پور نماینده مطبوعات در این جلسه اعلام کرد: «کاری که از دست ما بر می‌آید این است که تاخیر در شروع جلسات و برنامه‌ها را در خبرها درج کنیم تا به این شکل مردم نسبت به موضوع حساس شوند. همچنین پیش‌نهاد می‌کنم که جلسات مدیران شهرستان فقط در دو روز مشخص در هفته مثلا یکشنبه و چهارشنبه برگزار شود تا مدیران بتوانند جلسات داخلی ادارات و انجام کار مراجعه‌کنندگان را بهتر برنامه‌ریزی کنند.»

سرهنگ محمدمهدی درستکار فرمانده سپاه گراش خواهان برگزاری جلسات در ساعت‌های مناسبت‌تر شد: «جلسه اداری و عمومی را باید با یکدیگر تفکیک کنیم. در مورد ادارات جلسات بهتر است ساعت اول وقت یا آخر وقت باشد.»

در نهایت با تصمیم اعضا، قرار شد دبیر شورا طرح ها و راهکارهای اصلاح فرهنگ عمومی جامعه برای برگزاری منظم جلسات را آماده و در جلسه آینده مطرح کند.

 

معرفی سه کارشناس فرهنگی

محمدعلی شامحمدی، عبدالعلی صلاحی و فوزیه ناصری سه کارشناس فرهنگی منتخبی هستند که از جلسه آینده به عنوان اعضای حقیقی در جلسات شورای فرهنگ عمومی حضور خواهند داشت. با توجه به موضوع جلسات از دیگر کارشناسان مرتبط نیز دعوت خواهد شد.

از میان ۱۲ نامزد معرفی شده از سوی ادارات و نهادهای فرهنگی شهرستان محمدعلی شامحمدی مدیر عامل موسسه فرهنگی-هنری هفت برکه گراش و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، عبدالعلی صلاحی پژوهشگر و عضو هیات امنا خانه فرهنگ گراش دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی به همراه فوزیه ناصری عضو منتخب شورای پنجم با مدرک کارشناس ارشد تاریخ به جمع اعضای شورای فرهنگ عمومی اضافه شدند.

گزیده:

اولین جلسه شورای فرهنگی عمومی شهرستان گراش در سال ۱۳۹۶ در دفتر امام جمعه برگزار شد.

شاهچراغ: از ظرفیت نماینده مردم در جایگاه رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

فرودی: در برنامه‌های مذهبی باید از بدعت‌گذاری و سواستفاده سیاسی و جناحی خودداری شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در گزارشی راهکارهای تصحیح بی‌نظمی در برگزاری جلسات را ارائه می‌کند.

ادارات شهرستان در حد توان ملزم به همکاری در برگزاری همایش هشتمین آفتاب هستند.

سومین همایش هشتمین آفتاب در دهه کرامت ۹ تا ۱۳ مردادماه برگزار می‌شود.

محمدعلی شامحمدی، عبدالعلی صلاحی، فوزیه ناصری به عنوان سه کارشناس عضو شورای فرهنگ عمومی انتخاب شدند.

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top