بستن

تصمیم‌های اتاق اصناف شورایی است نه فردی

هفت برکه (گریشنا): در روز اصناف، اول تیرماه، درباره‌ی مالیات و اجاره بهای سنگین، نحوه‌ی رسیدگی به تخلفات اصناف، دلیل برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و سوال‌ها و گلایه‌های کسبه و بازاریان با آهنعلی حسین‌شیری، رئیس اتاق اصناف گراش، صحبت کردیم.

حاج آهنعلی حسین‌شیری، متولد ۱۳۳۹ است. حدود سی و پنج سال در سوپرمارکتی در خیابان امام، نبش کوچه مخابرات، فعالیت داشته است و بعد شغلش را به کبابی تغییر داده است. در سال ۹۰، در انتخابات اتحادیه نانوایان، چلوکبابان، و ساندویچ‌فروشان به عنوان رییس اتحادیه انتخاب شد و مدت زمانی در اتحادیه و اتاق اصناف فعال بود. در ابتدای تاسیس اتحادیه‌ها با حسینعلی فولادی که آن زمان رییس اتاق اصناف بود، همکاری داشته است، و مدتی بعد در انتخابات اتاق اصناف در بین روسای اتحادیه‌ها رای آورد و به ریاست اتاق اصناف رسید.

 

اتاق اصناف گراش از چه زمانی شکل گرفت و چه سابقه‌ای دارد؟

اتاق اصناف گراش از زمان شهرستان شدن گراش شروع به کار کرد. اولین رئیس اتاق اصناف، آقای حاج محمد رضا رستم‌پور بود که به مدت شش ماه فعالیت داشت. و بعد از او حسین‌علی فولادی به مدت دو سال به عنوان رئیس اتاق اصناف مسئول رسیدگی به امور بودند. بعد از او نیز، بنده از سال ۹۳ تا به حال در اتاق اصناف مشغول به خدمت هستم.

آن زمان تعداد حدود پانصد پرونده واحدهای صنفی مربوط به گراش از طریق اداره صنعت و معدن و تجارت از لار به گراش منتقل شد و به اتاق اصناف و اتحادیه‌ها تحویل داده شد. الحمدالله در حال حاضر پرونده‌‌های واحدهای صنفی را به حدود هزار و سیصد، تا هزار و چهارصد پرونده رسانده‌ایم. حدود صد واحد صنفی فاقد پروانه کسب در کل شهرستان داریم که با اخطاریه‌ی اتحادیه‌ها در شرف تشکیل پرونده و صدور پروانه کسب هستند.

از آن زمان تاکنون دوازده اتحادیه تشکیل شد و با برگزاری انتخابات، اعضای هیات مدیره هر اتحادیه مشخص می‌شد. در جلسه اجلاس مشکلات و مسائل اصناف مطرح و رسیدگی می‌شد. البته ما قبلا دوازده اتحادیه داشتیم، اما حالا به ده اتحادیه کاهش یافته است، چون تعداد اعضای هر اتحادیه می‌بایست بیشتر از پنجاه عضو باشد، اما از آن جایی که تعداد اعضای دو اتحادیه‌ی آرایشگران و اتحادیه‌ی املاک به حد ‌النصاب نرسید، این دو اتحادیه‌ لغو شد و بعد از آن اتحادیه‌ی آرایشگران با اتحادیه لوازم خانگی و اتحادیه‌ی املاک با اتحادیه‌ی لوازم التحریر و کامپیوتر ادغام شدند. در طول این مدت، روسای اتحادیه‌ی ده صنف در حیطه صنف خود بدون هیچ‌گونه حقوق و مزایا فعالیت دارند و مشکلات و مسائل را حل می‌کنند. یکی دیگر از وظایف اتاق اصناف، تعامل و ارتباط بین اتاق اصناف و اداره‌های شهرستان مخصوصا فرمانداری، اداره بهداشت، اماکن، مالیات، دامپزشکی، جهاد، و جلسه کارگروه‌ آرد و نان شهرستان و بخشداری مرکزی، سپاه پاسداران و بسیج اصناف است.

در حال حاضر ساختار اتاق اصناف چگونه است؟ و‌ کدام اتحادیه‌های صنفی تشکیل شده است؟

همین طور که گفتیم دوازده اتحادیه صنفی در اتاق اصناف تشکیل شده اما ده اتحادیه در حال حاضر فعال است.  آهن علی حسین‌شیری، رئیس اتحادیه نانواداران و چلوکبابان؛ حمید‌رضا محسنی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران؛ حاج علی‌اکبر فانی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی؛ فرشید شکوه، رئیس اتحادیه پوشاک؛ محمدرضا ایزدی، رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر؛ حسینعلی فولادی، رئیس اتحادیه خرازان؛ خلیلی عظیمی، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی؛ یوسف امینی، رئیس اتحادیه درود‌گران؛ محمد جنگجو، رئیس اتحادیه خواربارفروشان؛ و مسعود آتشی رئیس اتحادیه‌ی لوازم الکترونیکی هستند.

چه کسانی عضو اصلی اتاق اصناف هستند؟

کل روسای اتحادیه‌ها عضو اصلی اتاق اصناف هستند. اعضای هیات رییسه اتاق اصناف را نیز من به عنوان رئیس، ایزدی به عنوان نائب رییس اول، محسنی به عنوان نائب رئیس دوم، فانی به عنوان خزانه‌دار و شکوه به عنوان دبیر تشکیل می‌دهند.

چرا هنوز انتخابات دور جدید اتاق اصناف برگزار نشده است؟

انتخابات اتاق اصناف چهارساله است و این انتخابات هم‌زمان در اردیبهشت سال ۹۳ در کل کشور برگزار شده است.  ان شاء الله سال ۹۷ بعد از اتمام دوره چهارساله، انتخابات برگزار خواهد شد. در صورت استعفای رئیس یا بروز مشکلاتی مبنی بر تغییر رئیس اتاق اصناف می‌توان انتخابات را سریع‌تر برگزار کرد، ولی سعی بر این است که انتخابات به صورت سراسری و هم‌زمان با کل کشور برگزار شود.

 هزینه‌ای که از کسبه گرفته می‌شود صرف چه اموری می‌شود؟

مبالغ معمولا صرف حقوق کارمندان اتاق اصناف، هزینه‌ی برگزاری مراسم‌ و همایش‌ها می‌شود. همچنین ما امسال یک زمین برای اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوط در خیابان گلزار شهدا، نرسیده به آموزشگاه راهنمایی و رانندگی مهر، از آقای حسین باقرپور خریداری کردیم.

ما برای ورودی هر واحد صنفی جهت صدور پروانه کسب به اتحادیه پانصد تا هشتصد هزار تومان دریافت می‌کنیم و از بعضی افراد تحت پوشش کمیته امداد هزینه‌های کمتری گرفته می‌شود و در روستاها نصف این هزینه‌ها دریافت می‌شود و شاید از نصف کمتر. حق عضویت هر کسبه در طول یک سال  نیز صد تا صد و پنجاه هزار تومان است.

برخی از اصناف گلایه دارند که نمایشگاه عرضه مستقیم کالا به ضرر فروشگاه‌های داخل شهر است، چرا اصناف این نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کند؟

قبل از هر چیز باید این توضیح را بدهم که نمایشگاه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، و ما برای برگزاری نمایشگاه زمان خاصی را تعیین می‌کنیم که معمولا مردم خریدهایشان را از کسبه در سطح شهر انجام داده باشند. مثلا برای نمایشگاه بهاره، ما با پیشنهاد برگزاری نمایشگاه در بهمن و اسفند ۹۵ و حتی در فروردین ۹۶ موافقت نکردیم. و نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه برگزار شد. از طرفی، دلیل دیگر ما برای برگزاری نمایشگاه، ایجاد تنوع در شهر و برای مردم است. همین‌طور با برپایی نمایشگاه، افرادی از روستاها و شهرهای اطراف وارد شهر می‌شوند و زمینه‌ی خوبی برای تبلیغات و بازاریابی و معرفی شهر فراهم می‌شود.

در نمایشگاه بهاره امسال دویست غرفه برپا بود که در هر غرفه پنج نفر فعالیت داشتند، اگر هر کدام از این افراد یک بطری آب معدنی از مغازه‌های سطح شهر تهیه کنند و همین‌طور اجاره‌بها برای محل استراحت یا تهیه‌ی غذا، همه‌ی این مسائل و نیازهای غرفه‌داران تا حدودی باعث رونق کسب و کار و درآمدزایی در سطح شهر می‌شود. هدف ما فقط رونق شهر است و هیچ هدف دیگری نداریم.

اگر کسبه پیشنهاد بدهند که اصلا نمایشگاه نزنید، ما نمی‌زنیم. اما ما مراجعه‌کننده‌های کاسب داریم که می‌آیند و می‌پرسند که چرا نمایشگاه نمی‌زنید و خودشان هم در نمایشگاه غرفه می‌گیرند، ما تخفیف ویژه‌ای برای واحدهای صنفی بومی که در نمایشگاه غرفه می‌گیرند در نظر می‌گیریم. مثلا اگر اجاره غرفه پانصد باشد ما دویست می‌گیریم و آن را اعلام می‎‌کنیم. این تخفیف برای نمایشگاه مبلمان که هر دو سه سال یک بار برگزار می‌کنیم، ویژه‌تر است، یعنی شصت تا پنجاه درصد تخفیف ویژه برای افرادی بومی که می‌خواهند آنجا غرفه داشته باشند.

فردی در کامنت‌های سایت شما نوشته بود حسین‌شیری بدون مشورت تصمیم می‌گیرد، اما باید توضیح بدهم ما کمیته‌ای به اسم کمیته برگزاری نمایشگاه داریم که در این کمیته تمام تصمیم‌ها با مشورت اعضای کمیته اتخاذ می‌شود و قبل از تشکیل کمیته، ما جلسه‌ی داخلی و هیات رییسه اتاق اصناف هم در مورد برگزاری هر نمایشگاه داریم. یعنی ما دو سه مورد جلسه داخلی می‌گیریم و در نهایت با کمیته برگزاری نمایشگاه هم جلسه می‌گیریم و تصمیم‌ها را با شور و مشورت به سرانجام می‌رسانیم.

اتاق اصناف چه اقدامی برای منصفانه کردن مالیات‌ها انجام داده است؟ چون خیلی از مغازه‌داران معتقدند بیشتر از هم صنفی‌های خود در شهرهای مجاور مالیات می‌دهند؟

اتاق اصناف در خصوص مالیات‎های واحدهای صنفی جلسات زیادی با امور دارایی گرفته است. در زمان آقای صفرپور که رییس اداره مالیات بود، ما جلسات بسیاری در اتاق اصناف، فرمانداری و شورای شهر برگزار کردیم و اتاق اصناف تماس‌های پی‌درپی برای مطرح کردن مشکلات واحد‌های صنفی با صفرپور داشت، اما چون ایشان تعامل زیادی با کسبه و اتاق اصناف نداشت، در زمان ایشان مشکلات بیشتر بود. تا این که آقای روستا مسئولیت اداره مالیات را برعهده گرفت. پس از یک تا دو جلسه با آقای روستا، اداره مالیات تعامل بیشتری با اتاق اصناف داشت. ما شش هفت ماه قبل جلسه‌ای با حضور کاویانی، مدیر کل مالیات استان، روسای اتاق اصناف استان فارس و روسای اداره مالیات‌های استان فارس داشتیم که آقای روستا نیز در این جلسه حضور داشت. من در این جلسه مشکلات شهرستان گراش را مطرح کردم که مدیر کل مالیات استان تاکید کردند و گفتند روسای اداره جامع مالیاتی نباید بگذارند مشکلات هیچ واحدی به استان کشیده شود و تا جایی که ممکن است در خود شهرستان حل شود، به خصوص مشکلات گراش. مدیر کل آن روز اولویت رسیدگی به مشکلات مالیاتی را در حضور آقای روستا به ما دادند.

نحوه رسیدگی به تخلفات اصناف مانند گران‌فروشی چگونه است؟ می‌توانید آماری از برخوردهای انجام شده با تخلفات بدهید؟

مهدی زارع و علیرضا فردوسی به عنوان بازرس در اصناف حضور دارند. این دو نفر به شکایات افرادی که به اصناف مراجعه می‌کنند، رسیدگی می‌کنند و تحقیقاتی انجام می‌دهند و اگر نیاز به حضور کارشناس بود، کارشناسان را اعزام می‌کنند. اگر مشکلات به صورت مسالمت‌آمیز حل نشد، پرونده به اداره تعزیرات فرستاده می‌شود.

هر مشکلی که واحدهای صنفی شهرستان داشته باشند، اول باید به اتحادیه مراجعه کنند. اگر‌ افرادی در واحد‌های صنفی و یا مردم در هر موضوعی اعتراضی داشته باشند، در صورت مراجعه به اصناف، پیگیری و رفع مشکل می‌شود. هر ماه، ده اتحادیه یک جلسه‌ی اجلاس برگزار می‌کند و مشکلات اتحادیه‌، اصناف و مردم و کسبه در آن جلسه مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیرامون حل مشلات دستوراتی مصوب می‌شود.

اگر مردم به اصناف مراجعه کنند و از واحد صنفی شکایتی داشته باشند، دو بازرس اتاق اصناف رسیدگی می‌‌کنند و مشکلات طرفین را حل می‌کنند و اگر در بین آن‌ها حل نشد، پرونده به اداره تعزیرات ارسال می‌شود. خوشبختانه تا به امروز توانستیم تمام افرادی که شکایتشان را به اتاق اصناف رسانده‌اند، مشکلاتشان را به صورت مسالمت‌امیز حل و فصل کنیم و تقریبا حدود سه درصد آن به اداره تعزیرات ارسال شده است.

جلسات هیات رییسه اتاق اصناف در ماه دو بار و در موارد ضروری هفته‌ای دو بار برگزار می‌شود. اما اگر مشکلاتی در بین واحد‌های صنفی در اتحادیه‌ها حل نشد، به اتاق اصناف ارجاع می‌شود و در صورت به توافق نرسیدن در اتاق اصناف، به کمیسیون نظارت شهرستان ارجاع داده می‌شود.

خیلی از مردم معتقدند قیمت کالا و خدمات در گراش از لار گران‌تر است. آیا این حرف را قبول دارید؟

در واقع همین طور است. دلیل آن هم این است که ما عمده‌فروشی در سطح شهر نداریم، چرا که عمده‌فروشان مالیات بر ارزش افزوده زیادی دارند و دارایی مالیات زیادی می‌خواهد. به همین دلیل کسبه‌ها عمده فروشی‌های خود را به خرده‌فروشی تبدیل کردند. با اداره مالیات هم صحبت کردیم ولی قانون عمده‌فروشی همین است. درشهرهای بزرگ‌تر که کسبه راه فرار از مالیات را بلد هستند، معمولا عمده‌فروشی بیشتر است. مثلا الان ما مغازه‌ای داریم که پنجاه صندوق میوه از جهرم می‌خرد و نهایتا با قیمت بسیار ارزان در گراش می‌فروشد، اما فردی که ساعت چهار صبح به بازارا تره‌بار مراجعه می‌کند و سه صندوق میوه می‌خرد، چون با قیمت بالاتری میوه‌ها را خریداری کرده است، با قیمت بالاتری نیز می‌فروشد. البته بعضی‌ها هم مجبور هستند خرده‌فروشی کنند چون سرمایه ندارند.

اتاق اصناف می‌تواند اقدامی برای کاهش اجاره‌بها به ویژه در خیابان اصلی انجام دهد؟

این مورد دست ما نیست. ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. مثلا مورد داشتیم فردی حدود سی میلیون طی یک سال خرج تعمیرات مغازه کرده است که کارش بهتر انجام شود و سر یک سال مالک به مغازه‌دار گفته که از مغازه بلند شود و این دور از انصاف بود ولی با وجود صحبت ما با مالک او گفت مغازه را لازم دارم و هیچ کاری از دست ما برنمی‌آمد. معولا مالکین با مغازه‌داران قرارداد یک ساله می‌بندند. البته مواردی بوده که ما توانستیم اختلافات را حل کنیم ولی مشکلات و اختلافات مالک- مستاجری دست ما نیست. مردم توقع دارند وظیفه‌ای که در حیطه‌ی کاری ما نیست انجام دهیم ولی از عهده‌ی ما برنمی‌آید.

هر کسی بیاید و هر پیشنهاد و نظری به اتاق اصناف دهد، بدون شک بررسی و طبق چارچوب قانون به ‌آن رسیدگی می‌شود.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

4 نظر

  1. با سلام
    آقاى حسین شیرى،وظیفه ى شما ایجاد تنوع در شهر و برای مردم نیست.وظیفه ى شما حمایت از کاسبان شهرستانه.
    بعد،نمایشگاه رو تو پارک میزنید،چه کسى میاد تو شهر خرید کنه؟
    چند درصد غرفه گیران نمایشگاتون گراشى ان و به چندتاشون تخفیف ٢٠٠ هزار تومن دادید؟
    ما به چه دلیلى باید سال ١٠٠ تا ١۵٠ تومن حق عضویت بدیم؟
    بنده چه پیشنهاد و چه انتقادى کنم با اسم و فامیل حقیقى نظر میدم.
    حالا بنده شماره مو تو اصناف دارید و ببینم کدومشون ما رو راهنمایی مى کنن.

  2. با تشکر از آقاى حسین شیرى که اومدن و ما رو راهنمایی کردن.
    البته خداییش فکر نمى کردم کسى بیاد و جوابگو باشه.
    با تشکر از گریشنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top