بستن

دیوارهای ۱۳۰ باغ‌شهر گراش زیر چرخ قانون

هفت‌برکه (گریشنا): جهاد کشاورزی ۱۸ و ۱۹ مردادماه ۱۳۹۶ دیوار بیش از ۱۳۰ باغ شهر را تخریب کرد تا یک بار دیگر بحث باغ‌شهرها در گراش داغ شود. این دومین مرحله از تخریب باغ شهرها بود. ۲۲ اسفندماه سال گذشته نیز ۲۲ مورد آزادسازی اراضی انجام شد. اما این تنها بخشی از مساله است بیش از ۳۰۰ پرونده اراضی هنوز در دادگاه منتظر صدور رای است.

تخریب‌ دیوار باغ شهرها بدون واکنش نبود ولی این واکنش در حد اعتراض در فضای مجازی و یک تجمع کوچک روبه‌روی فرمانداری گراش خلاصه شد. مردم اعتراض دارند ولی جهادکشاورزی می‌گوید هم به مالکین اخطار داده‌اند و هم کار آن‌ها قانونی است.

علی جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفته است: این عملیات در حالی انجام شد که به متخلفین تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی توسط مامورین گشتی این مدیریت، اخطاریه‌های لازم هم به صورت شفاهی و هم مکتوب داده، که این متخلفان متاسفانه به این اخطارها توجهی نکرده و به ساخت و ساز غیر مجاز ادامه داده اند، لذا عملیات قلع و قمع و تخریب متحدثات غیر مجاز در راستای اجرای قانون فوق صورت گرفت.

تجمع آرام، صدایی که شنیده نمی‌شود

یکشنبه ۲۲ مردادماه شیدا شرقی به جمع معترضین در جلو فرمانداری رفت اما بیشتر آن‌ها تمایلی به مصاحبه نداشتند. در دقایق اولیه چهار نفر بیشتر نبودند و منتظر بودند که بقیه هم از راه برسند و صدای خود را به گوش مسئولین برسانند، یکی از آن‌ها با صدای بلند برای کنار دستی خود در حال توضیح دادن بود و شاکی از ضرری که دیده بود، عرق روی پیشانیش و سرخی صورتش  به خوبی نشان می‌داد که چه خبر است. خودم را معرفی کردم و خواستم برایم شرح ماجرا را بگوید: «حالا من ماجرا رو بگم و شما ننویسی به چه دردی می‌خوره، درد مارو گوش بده برو بنویس تا مسئولین برای ما چاره‌ای بیندیشند. حرف ما یک چیز است باید اطلاع رسانی می‌کردند که مردم ساخت و سازی نداشته باشند، حال که ساخت و ساز انجام شده و مردم سرمایه گذاری کرده‌‌اند اینجا غزه و فلسطین نیست که همینطور بدون هیج اخطار و ابلاغی سرشون رو بندازن پایین بیان خراب کن، مردم جای تفریحی ندارن، باغشون آباد کردن استفاده ببرن، اینجا زمین ملکی است و سند دارد، خیلی‌ها رو خراب کردن تازه دست بردارم نیستن دارن بیشتر خراب می‌کنن، بر فرض که خلاف کردن و دیوار کشیدن نباید برای تخریب یه اخطاری بفرستند؟»

کم کم تعداشان در حال زیاد شدن بود که نیروی انتظامی هم برای متفرق کردن آن‌ها به جلوی فرمانداری آمد، یکی از آن‌ها با صدای بلند گفت ما از حقمان نمی‌گذریم، اینجا شهر ما است، شهرستان شده‌ایم که از زیر بار این ظلم‌ها نجات پیدا کنیم، برای اجرای هر قانونی نیاز به حکم است،  دیوار کشی باغ من در حد چند ردیف بلوک بوده است که در سال‌های گذشته انجام شده است، حکم این تخریب‌ها کجاست؟به قول دوستان مسئول این یک جرم مشروط است نیاز به حکم دادگاه ندارد ما هم نباید اعتراضی داشته باشیم. شما مسئولین زورتان زیاد است ولی ماهم خدایی داریم.

با آمدن سرهنگ بابایی فرمانده انتظامی شهرستان به جلو فرمانداری و صحبت کردن با تک تک افراد حاضر در جلو فرمانداری از آن‌ها خواسته شد که متفرق شوند و اجازه ادامه تهیه گزارش و صحبت با تجمع کنندگان به خبرنگار گریشنا داده نشد.

کارشناس امور اراضی: قانون می‌گوید نیازی به حکم نیست

علی هنرور کارشناس حقوقی مدیریت جهاد کشاورزی گراش این چند هفته روزهای شلوغی داشته است. روزی که به سراغ او می‌رویم چندین مراجعه‌کننده منتظر هستند ولی با خوشرویی پاسخگوی ماست. هنرور معتقد است برای این تخریب‌ها نیاز به حکم قضایی نیست ولی به طور مکرر اخطار داده شده است: «در راستای اجرای تبصره ۲ قانون حفظ کاربری مصوب ۱۳۷۴ و اصلاحیه سال ۱۳۸۵ این فعالیت‌ها انجام شده است. برای اجرای تبصره ۲ مامورین جهادکشاورزی در زمان گشت اگر با مواردی از ساخت و ساز و تغییر کاربری برخورد کنند در مرحله اول به صورت شفاهی و کتبی به افراد تذکر می‌دهند که افراد پیگیر اخذ مجوز باشند که خیلی وقت‌ها افراد به اخطارها توجه نمی‌کنند و به صورت شبانه هم که شده است ساخت و ساز می‌کنند.»

تخریب‌های مردادماه در مناطق کوه «سر نئزه»، «پشت نیروگاه»، «دشت بالا» و «دشت پایین» انجام شده است. هنرور  در مورد تبصره ۲ می‌گوید: «در مورد اخیر بیشتر به صورت اجرای تبصره دو بوده است و در این مورد دست جهادکشاورزی باز است. در این موارد جهاد کشاورزی با هماهنگی نیروی انتظامی و دادگاه می‌تواند راسا و بدون حکم اقدام به تخریب کند. در مورد تبصره دو تفاوتی بین زمین‌های واگذاری، مستثنیات یا ملکی وجود ندارد. هر زمینی که کاربری آن کشاورزی است برای تغییر کاربری نیازمند دریافت مجوز است. در این مورد دیوارها و ساختمان‌هایی که مسقف نشده است تخریب می‌شود.»

به جز موارد تخریب شده بیش از ۳۰۰ پرونده نیز در دادگاه در مراحل مختلف بررسی است: «بیش از تخریب، افراد توجیه و تفهیم شده‌اند که این ساخت و سازها غیر مجاز است و افراد به دادگاه ارجاع داده می‌شوند. در دادگاه روند قضایی طی می‌شود. دادگاه ممکن است به تبرئه حکم بدهد، جریمه بکند یا این که هم جریمه کند و هم ممکن است حکم قلع و قمع و جریمه را با هم بدهد. تنها دو مورد از تخریب‌های اخیر بعد از صدور حکم نهایی دادگاه بوده است و بقیه موارد بر اساس تبصره دو بوده و صرفا دیوار و ساختمان‌های غیر مسقف تخریب شده است.»

در سر نئزه زمین‌های غربی تخریب شده است اما باغ شهرهای سمت شرقی که بیشتر است تخریب نشده است. در مناطق دیگر هم ممکن است دو باغ شهر مجاور هم یکی تخریب شود و دیگری نه. هنروری تعدد قوانین را دلیل این چندگانگی می‌داند: «در بخش شرقی هم اقدام شده است اما به دلیل تعدد قوانین موجود اقدام‌ها متفاوت است. بر اساس قانون جهادکشاورزی، زمین‌هایی که از طرف جهادکشاورزی واگذار می‌شود و افراد مستاجر هستند تا زمانی که سند نگرفته‌اند وضعیت آن‌ها در کمیسیون ماده ۳۳ در مرکز استان بررسی می‌شود. رای این کمیسیون برای همه ادارات لازم الاجرا است. برای این بخش نیاز به تشکیل این کمیسیون است. در سمت راست میزان ۱۲ هکتار واگذاری است که مربوط به چند نفر است که مراحل آن در دست پیگیری است و منتظر رای کمیسیون هستیم.»

اما این تخریب‌‌ها در مناطق دیگر هم انجام می‌شود؟ . هنروز می‌گوید: «این تخریب‌ها یک سیاست کلی از بالا است که به صورت سلسله مراتبی اجرا می‌شود. جهادکشاورزی شهرستان موظف است سیاست‌های سازمان را پیاده کند. آمار کلی استان را نداریم ولی در سطح شهرستان‌های استان این طرح اجرا می‌شود. هر چند کم و زیاد دارد مثلا یک شهرستان بیست مورد باشد یکی پنجاه مورد این بستگی به میزان ساخت و ساز انجام شده دارد. مثلا در زرین دشت فقط سه پرونده تغییر کاربری دارد چون مردم از زمین‌ها برای کشاورزی استفاده می‌کنند و ساخت و ساز ندارند.»

تغییر کاربری آری، باغ‌شهر نه

هنرور که همزمان مسئولیت امور اراضی شهرستان را نیز بر عهده دارد در مورد امکان تغییر کاربری می‌گوید: «در مورد تغییر کاربری بستگی به مورد دارد. مثلا اگر فرد برای کارگاه مراجعه کند چون ما شهرک صنعتی داریم که بخش عمده‌ای از آن استفاده نمی‌شود، مجوز صادر نمی‌شود. در مورد کاربری کشاورزی به باغی مشکلی نداریم با کار کارشناسی موافقت می‌شود. چون درخت‌ها میزان مصرف آب کمتری دارد. در مورد تبدیل باغ به زراعت نیاز به نظر اداره تولیدات گیاهی را جویا بشویم که مثلا درخت کهنسال است یا نه.»

هنرور مساله را مقابله با باغ‌شهرها می‌داند : «مشکل اصلی محصور کردن باغات در ابعاد کوچک هزار و دو هزار و پنج هزار متر است. در ایجا به عنوان باغ‌شهر شناخته می‌شود و خلاف سیاست وزارت جهادکشاورزی است و این باغ شهرها یک سری مسائل و مشکلات خاص خودش را هم دارد. از جمله بحث حفر چاه‌های غیر مجاز و بحث اجتماعی و فسادهای اخلاقی در کنار بحث باغ شهرها وجود دارد.»

مساله اصلی در این مورد حفظ زمین‌های کشاورزی است: «زمین‌های کشاورزی باید برای کشاورزی استفاده شود. اگر کشاورز زمینی در اختیار دارد چه به صورت شخصی یا واگذاری دارد قبل از اقدام به ساخت و ساز بیایند از جهادکشاورزی استعلام بگیرند و تا جایی که امکان داشته باشد مجوز تغییر کاربری را صادر می‌کنیم.»

 

نظر کارشناس: بازار باغ شهرها راکد شده است

مجید دلاور کارشناس املاک در مورد تاثیر تخریب باغ شهرها در بازار زمین و مسکن گراش می‌گوید: «بعد از تخریب‌ها کمتر خرید و فروشی در این حوزه انجام می‌شود و با افت قیمت هم رو به رو هستیم. ما هم قبل از خرید، افراد را به منابع طبیعی و امور اراضی ارجاع می‌دهیم تا در مورد وضعیت زمین استعلام کنند.»

دلاور در مورد این که سرمایه‌های این بازار به چه سمتی رفته است معتقد است: «الان افراد بیشتر به سمت مسکن مهر یا زمین‌های تفکیک شده در شهرک‌ها تمایل دارند. هر چند بازار مسکن در تابستان در کل راکد است و افراد بیشتر مسافرت هستند.»

ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زراعی و باغ‌ها

برای پایان گزارش مروری دوباره بر قانونی می‌کنیم که بر اساس آن جهادکشاوری اقدام به تخریب باغ‌شهرها کرده است. قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب ۳۱ خرداد ۱۳۷۴ است و در ماده ۱۰ آن آماده است:

ماده ۱۰ – هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌گردد، چنانچه به‌طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره(۱)‌ ماده(۱)‌ اینقانون صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقفعملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام نمایند.

تبصره ۱ – چنانچه مرتکب پس از اعلام جهاد کشاورزی به اقدامات خود ادامه دهد نیروی انتظامی موظف است بنا به درخواست جهاد کشاورزی از ادامه عملیات مرتکب جلوگیری نماید.

تبصره ۲ – مأموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه محل ضمن تنظیم صورتمجلس رأساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند.

این گزارش در شماره پنج نشریه «گراش» منتشر شد.

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

19 نظر

  1. ایا باغ شهرهای شیراز وشهرستانهای اطفش نیز خراب میکنند هرگز متاسفانه مدیران شهرمان فقط خود را در برابر مدیران استانی جوابگو میدانند ومردم خیری که مالک خیلی از این باغ شهرهای تخریب شده اند ودرواکنش به تخریب باغهایشان دیگر حاضر نیستند ریالی در گراش خرج کنند را عددی بحساب نمیاورند

  2. سلام ، اگر قراره زمین های باغی گراش دیوار نداشته باشد ، ابتد ا خیلی زمین های بدون سند که به زور حدودا ده سال قبل دیوار کشی شده ، وبر روی ان زمین های جر وبحث است باید تخریب شود ، ضمن اینکه زمین های واگذاری ویا ملکی دیوار کشیده شده ازسال نود به بعد ، قانونی تصویب کردند که درایران نباید حصارکشی شود وباید فنس کشیده شود ، یعنی طرف باغ وحش و٠٠٠دورترین نقطه وفاصله تا مرکز شهر باید دیوارها تخریب وفنس کشیده شود تا داخل باغات مکشوف وراحت تر دزدان بتوانند عمق وطول وعرض واموال ومیوه ومحصولات واتاق ها به راحتی شناسایی کنند ، این قانون برای شهر گراش به مثابه اینکه به زنان بگوییم به جای چادر قانون گفته حتما مانتو در خیابان بپوشید ، قانون بشری درخیلی ازکشورها ومجلس ها ، همجنس بازی وازدواج مرد با مرد را تصویب کرده اند ، پس باید اجراء شود ، قانون خدا که حق است ملاک ما مسلمانان است ونه قانونی که نسبت به فرهنگ های مختلف شهرهای ایران ونوع زندگی وپوشش انها فرق می کند ، خیرهایی که میلیاردها تومان به این شهر خدمت کرده اند دیوار کشی زمین حلا ل به متراژ کم کرده اند ومورد هجمه واجراء این قانون شده ، درصورتیکه درسال بیست روز هم گراش نیستند ونه خرید وفروش زمین می کنند ونه قصد سوء استفاده های دیگر ، اینها چند نفرند وازفرط ناراحتی گفتن کار خیر را درسوزان انجام میدهند ودر شهرهای دیگر وان کسی که ضرر می کند ، موسسات خیریه ومردم ضعیف شهر است ونه مجریان ولودر اورندگان ازشهرهای دیگر

  3. ایا حصارکشی امنیت ش بیشتر است یا فنس کشی؟ داخل شهر چهارمتر دیوار داره به راحتی دزدی می کنند وکسی ککش نمی گزد ، ولی انگار همه مشکلات مردم گراش با تخریب میلیارد ها تومان تخریب دیوارها ی باغات وتبدیل ان به تلی ازخاک که اکثریت مردم گراش راناراحت کرده ، واجب شرعی تلقی می کنند ، مگر اجرای قانون درجهت کمک به ارامش مردم شهر نیست ؟ پس چرا قاطبه مردم حتی انهاییکه یک متر زمین ندارند ناراضی اند وکسی از مسولین پا سخگو نیست؟ وانجام اینکار را افتخاری برای خود میدانند ، اکثر مسولینی که به اجراء وتخریب دیوار باغات رضایت داده اند غیر بومی وسالی دیگر از این شهر می روند وما مردم این شهر هستیم که با سکوتمان مهر تایید بر کارهای انها میزنیم

  4. طرف میدونست دیوار گذاشتن ممنوعه ولی شب به شب کارگر میبرد سر زمین که دیوار بزارن حالا نارحته که چرا قانون بهم گیر داده دیوار رو خراب کردن
    متاسفانه چیزی که توی کشور ما هستش اینه هیچکسی قانون رو قبول نداره چه مسئول چه مردم همه خیال میکنند بخاطر اینکه بومی منطقه أصل إیرانی هستن باید هر کاری که خلاف قانون هست انجام بدن
    پیشرفت نکردن کشور ما بخاطر همینه
    (منابع طبیعی گراش لطفا با زمینخوارها برخورد کنید تنگ اب بی صاحب بود که داره صاحب دار میشه نکنه منتظر هستید دیوار ۵۰سانتی بشه۲متر دیگه برخورد کنید)اینجاه هست که من باید بگم شهر منه و مسئول باید با متخلف برخورد کنه

  5. باغ دارها هم خودشون نارحت نکنند تا چند سال دیگه کلا باغشون خشک میشه خودشون هم باید از گراش برن
    همه نارحت از بی ابی هستن گراشی ها نارحت از هدر نرفتن اب در باغشون
    کاش بجای باغ به فکر فرزندانتون بودید که باید با بی ابی دست پنجه نرم کنند خودتون هم کمی سختی این کم ابی رو تجربه خواهید کرد
    خدا به داد همه ما انسانها برسه خودمون که حاظر به درک کردن خشکسالی نیستیم
    باغ شهری چه اندازه مصرف اب داره میانگین بگیرید فکر کنید

  6. در این قضیه خیلی ها مقصرن از شهرداری بگیر تا شورای شهر و فرمانداری
    چرا گراش هیچ جای تفریحی نداره تازه چند سالیه شهرداری رو اورده به ساخت پارک و مجهز کردن پارک شهر
    پارک جنگلی که به کنار که بنا به دلیلی معلوم نیست چرا افتتاح نمی شه 😐
    می گن باغ شهری نسازید
    چطوره ان سمت پیچ نزء که زیر نظر شهرستان همجواره می تونن بسازن و گسترش بدن این ور پیچ نمی شه نکنه خونشون از ما رنگی تر شده اگه قانونی نیست چرا انجا تخریب نمی کنن!!(نگید انور به ما ربطی نداره ما کار خودمون رو می کنیم)
    اینها همش به خاطر مدیریت خیلی ضیفه بعضی از اقایونیه که نمی شه اسمشون رو برد(چون نظر تایید نمی شه:دی )

    باشه شما تخریب کنید وای به روزی که این صاحبان باغ شهری که اکثرشون جز خیرین هستن و فقط جهت رفع خستگی مسافرت های طولانی خارج از کشور دل خوش کردن به باغ و چهار تا درخت دست از کمک کردن به ادارات بردارن انوقت بیاید در هفته دولت تیتر بزنید
    هزینه ساخت پروژه : هزینه دولت x کمک خیرین ۰

  7. سلام
    اتفاقا در جواب شخصی که فرمودن باغات شیراز و اطرافش هم خراب میکنن عرض کنم تشریف ببرن به سمت مرودشت و سپیدان و کلی باغ شهر تخریب شده مشاهده کنند. گراش از نظر آب بسیار در مضیقه هست و حالا یه تعداد از افراد چون پول دارن و زمین برای تفریح خود و خانواده شون یه باغ شهر درست کردند و از آبی که متعلق به همه مردم هست دارن برای مصرف شخصی استفاده میکنن. خوب این خودخواهی هست.یکی از دوستان فرمودن اینا سالی ۲۰ روز هم گراش نیستن.بله اگر گراش با مشکل کم ابی و بی آبی روبرو بشه همین ملاکین توانایی مالی دارن و از گراش میرن شیراز یا هر جایی …ولی آیا عامه مردم این توانایی رو دارن که مهاجرت کنند.کار تخریب بسیار کار درستیه.ممنون از منابع طبیعی….
    پر کردن چاههای غیر مجاز رو هم در دستور کار خودتون بزارید

  8. بنظر بنده در موضوع تخریب باغهای مردم باید شورای تامین شهرستان ورود پیدا کند اینگونه تخریبها بسیار مشکوک میزند و باید از مسولین ذیربط سابق و حال جهاد کشاورزی پرسید که اگر دیوار کشی غیر قانونی است چرا پیشگیری نکردند چرا اجازه دادند دیوار کشی شود و بعد تخریب کنند این باغها که یک شبه همه دیوار نکشیدند و‌زیر خاک هم پنهان نبوده یک شبه سر از خاک بیرون بیاورند اداره جهاد کشاورزی الان چند سال است که در گراش دایر شده است چطور الان میتواند یک روز بیش از یکصد باغ تخریب کنند ولی نتوانستند قبل از ساخت که حداقل چند ماه برای ساخت آن زمان میبرد شناسایی و اجازه ساخت ندهند لذا مورد بسیار مشکوک و هدف از مسولین ذیربط تخریب بعد از ساخت چیست پیشگیری از ساخت خیلی راحت‌تر از تخریب است چون برای پیشگیری نیاز به لودر و بلدزر و ماشین ندارد و زیانی نیست به مالک وارد نمی‌شود حالا آگاهانه یا ناآگاهانه آگاهانه قانونی و یا غیر قانونی متاسفانه موجب نارضایتی مردم ولایت مدار گراش از مسولین اجرایی و دلسردی و رنجش خاطر آنان شده است شورای تامین گروهی را مأمور و تحقیق کنند که چرا مسولین مربوطه قبل از ساخت پیشگیری نکردند چرا الان که اینقدر انبوه سازی شده است تخریب میکنند چه هدفی دارند . انشاءالله که نیتشون اجرای قانون باشد و قانون وقتی قانون میشود هدفش پیشگیری است ارتش و نیروهای مسلحه قبل از هر جنگ و یا تجاوز و یا نا امنیتی تشکیل می‌شود و وقتی تشکیل شد پیشگیری از هر نوع خطر امنیتی میکند بقول کارشناس اداره جهاد گراش که در گزارش فوق گفته اند این قانون مربوط به سال ۷۰ و ۸۰ است این چند سال آقایان کجا بودند چرا جلوگیری نکردند آقای فرماندار بر شما تکلیف است که بطور قاطع علت را رسیدگی فرمایید ندانم کاری ها و سهل انگاری مسولین اداره جهاد کشاورزی چرا باید چوبش مدیران اجرایی بخصوص شخص جنابعالی بخورید چرا خدای ناکرده نظام مقدس ما زیر سوال ببرند اگر واقعا عمدا اینکار کرده اند خسارت وارده از تخریب چیان گرفته شود جناب آقای فرماندار شما ریاست شورای تامین بعهده دارید لطفا هر چه زودتر به موضوع قبل از هر خسارتی وارد شوید الان همه نوع شایعه در فضای مجازی پخش میشود عاجزانه استدعا میکنیم بررسی کنید

  9. واسه شربت به کسی رای دادیم و اینم نتیجشه واسه تبلیغات رای دادیم و اینم نتیجش شد عقل که نباشه جون در عذابه توقع بیشتر از اینم از قانونتون نی والا

  10. با عرض ادب
    خراب کردن باغ ها درسته قانونش الان اومده ولى چرا جلو خرید و فروش این اراضى از اول گرفته نشده چرا جلو واگذارى ان گرفته نمیشه حتى الان
    مثال اینه شهردارى زمین هایى فروخته و واگذار کرده به مردم
    الان بگه اینها حق شما نیست و هر کارى من بگم باید انجام دهید

    دلیلش اینه اول بفکر جیب خودشان هستن بعد قانون
    همه ما میدانیم بروى کل ایران بگردى تا خلاف نکنى هیچ کى جلوت نمیگیره یعنى درست برعکس اینجا
    پلیسراه گراش و لار همیشه بى جهت واسه همه مشکل میسازن
    قانون هایى در اینجا اجرا میشه که در پایتخت هم بزور اجرا میشه
    شما ساخت و ساز هاى همین شیراز را نگاه کنید میبینید هیچ مشکلاتى واسه مصالح و طرز ستون بستن و … ندارن و با کم هزینه ترین ساختمان بالا میره

    ولى گراش از روز اول براى همه چى گیر میدن و با بیشترین مخارج ها سر کله میزنیم
    مى دونید دلیلش چیه
    دلیلش اینه ما را شناختن و میدونن اعتراضى نمیکنیم و پاى همه هزینه ها وایمى ایستیم

  11. همان دلسوزانى که الان شدن حامى تخریب اموال مردم بى دفاع گراش همان کسانى هستند که نان بنرخ روز میخورن
    شماها که حرف از کم ابى مى زنید مگه ١٠ سال پیش گراش شمال بوده یا اب چشمه هاش صادر میکردیم که الان خشک شده
    همان جهنم دره اى که زندگى میکردیم الانم همانه
    اون زمان قانون نبوده الان یک دفعه حکم رسیده تموم باغات را خراب کنید تا گراش مشکل کم ابى نداشته باشه
    زمینى که پانصد تومن مترى ارزش نداشته الان مردم مترى خدا تومن میخرن وابادش میکنن براى اینکه حداقل یک سرگرمى واسه خودشان و خانواده شان داشته باشن

    بقول دوستان هم از مردم نفع خوردن الانم دارن تخریب میکنن

  12. بله درست میگین جناب رحیمی! منم کسیو میشناسم که با پارتی و اشنا باغشو تخریب نکردن…حتی لودر اومده بود دم در باغشون برای تخریب ولی با یه تلفن سریع رفتن همشون و تخریب نکردن??

  13. حالا این باغها که تازه دیوار گذاشتن به کنار باغ ما از ۳۵سال قبل دیوار داشته چند جاش ریخته بود مرمتش کردیم کلی واسمون جریمه نوشتن در حالیکه اجازه مرمتش هم‌گرفته بودیم

  14. باید به شدت برخورد بشه با کسانی که قصد ضربه زدن به منابع طبیعی رو دارن .باغ ساختن تو گراش معنی نداره.من مخلصانه از کسانی که در تخریب این حصارکشی نقش داشتن تشکر میکنم

  15. ۵ نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۳- … ۴- … ۵- … این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

  16. اینجانب خود در خانه ای شخصی از اهل سنت که به رحمت خدا رفته است به دنیا آمده ام حتی نام ام را نیز آن مرحوم انتخاب نموده است پس حرف های اینجانب از جنس وحدت امت اسلامی است اول با تگمیل و اجرای طرح های تخصصی مانند رزاق فروش سوخت توسط مرزنشینان کشورایران قانونی و بدون خطر شود و مرزنشینان از مرز بدون بار غیر قانونی که مرزبانی کشور را نگران کند خارج شوند و بعد از فروش سوخت خود موقع برگشت بدون بارغیر قانونی که مرزبانی کشور ایران را نگران کند قانونی به کشور وارد شوند دوم یکی از راه های مهم کمک به مردم محروم استان سیستان و بلوچستان در کشور ایران احداث آبراهه از دریای عمان به دریاچه خزراست که با نصب آب شیرین کن های مناسب در طول مسیر آبراهه از جنوب کشو ایران تا شمال کشور ایران اشتغال به کار کشاورزی و صنعتی و حمل و نقل مسافر و بار دریایی و … در قسمتی از خاک کشورایران که مردم خیلی فقیری هم دارد صد درصد رونق خواهد گرفت. شرایط اقتصادی درهمه جای کشور ایران خراب است و مشکل فقط دراستان های مرزی کشور ایران نیست این موارد فقط بهانه ای برای تحریک به شورش قوم های بلوچ و کرد و ترک و لر و عرب و … در استان های مرزی کشورایران توسط استکبارجهانی وعوامل داخلی آنان شده است. شایع است که اگرهم کشته شدگان ازسوخت بران واقعی بلوچ باشند برای تحریک مردم استان سیستان و بلوچستان به شورش و تخریب توسط تروریست های مزدور گروه … کشته شده اند شاید هم این اتقاقات به شرح دیگری رخ داده باشد که امثال اینجانب اشتباه می کنیم که مسئولان بلند پایه از طرف رهبری و ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه وارد می شوند و با مقصرین شدید برخورد می نمایند به هر صورت اتفاقات رخ داده از این قبیل غم بسیار بزرگی است ساعت ها اشک ریخته ام طوری که دیگر برای ساعت ها غم های خود را که خیلی هم بزرگ است را فراموش کرده ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 نظر
scroll to top