بستن

راهی پیش پای بیکاران: ثبت‌نام در طرح کاروزی

هفت برکه (گریشنا): اگر شما یک فارغ‌التحصیل بیکار هستید و در به در به دنبال کار می‌گردید و یا صاحب کار هستید و مدت‌ها است که برای پیدا کردن همکار و شاگرد انتظار می‌کشید ثبت‌نام در طرح کارورزی پیشنهاد خوبی برای شما است. در این طرح فارغ‌التحصیلان بیکار با ثبت‌نام در سامانه طرح کارورزی وزارت کار می‌توانند در دوره‌های آموزشی چهار یا شش ماهه به عنوان کارورز شرکت کنند و مهارت بیاموزند. واحدهای پذیرنده نیز از حضور آن‌ها و مزایایی دیگر بهره‌مند ‌می‌شوند. کار ارتباط دادن بین کارورز و واحد‌های پذیرنده را اداره سامانه طرح کارورزی وزارت کار و بنگاه اقتصادی فعال در بخش خصوصی یا تعاونی برعهده دارند.

نیشتری، رئیس اداره‌ی کار و رفاه اجتماعی شهرستان گراش در گفت و گو با هفت برکه جزییاتی از روند اجرای این طرح را توضیح می‌دهد.

او با این مقدمه که  مرحله اول این طرح فقط مختص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویای کار است، می‌گوید: «دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی داخل و خارج از کشور می‌توانند به عنوان کارورز در چارچوب استاندارد‌های آموزشی در این طرح در واحدهای پذیرنده مهارتی را آموزش ببیند یا آن را ارتقا دهند. طول مدت کارورزی حداقل چهار ماه و حداکثر شش ماه است. مدت آموزش بر اساس استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به نحوی تعیین می‌شود که کارورز هر روز حداقل چهار و حداکثر ۸ ساعت در حد فاصل ساعت ۶ صبح تا ۲۰ عصر از آموزش عملی بهره‌مند شوند. منابع مالی طرح کارورزی را نیز دولت تامین می‌کند.»

او در توضیح واحدهای پذیرنده گفت: «واحد پذیرنده به بنگاه اقتصادی فعال در بخش خصوصی یا تعاونی اطلاق می‌شود که نسبت به پذیرش کارورز در جهت آموزش مهارتی، اقدام کند.»

نیشتری در ادامه عنوان می‌کند:« افراد بر حسب کارورز یا واحد پذیرنده بودن می‌توانند به سامانه‌ی طرح کارورزی وزارت کار مراجعه و ثبت‌نام کنند.»

رئیس اداره‌ی کار و رفاه اجتماعی شهرستان گراش به روند ثبت‌نام در سامانه اشاره می‌کند و می‌گوید:«در مرحله اول متقاضیان می‌بایست وارد سایت شوند و ثبت‌نام کنند و هم‌زمان در دفاتر کاریابی نیز نام‌نویسی کنند. در مرحله دوم اطلاعات از مرکز پالایش و تایید می‌شود و بعد از آن به شهرستان‌ها اطلاع داده می‌شود.  ما از طریق شماره تماس‌های متقاضیان با آن‌ها تماس می‌گیریم و نیاز به مراجعه‌ی حضوری نیست. در مرحله‌ی آخر کارگر و کارفرما به هم لینک داده می‌شوند و قراردادی بین  آن‌ها تنظیم می‌کنند و مشغول به کار می‌شوند.»

کارورزان برای حضور در طرح کارورزی می‌بایست شرایطی داشته باشند، نیشتری بعضی از این شرایط را به صورت موردی مطرح می‌کند و می‌گوید:«حداکثر سن برای شرکت در مقطع تحصیلی کاردانی بیست و پنج سال، در مقطع تحصیلی کارشناسی، بیست و هشت سال و در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری سی و سه سال است. می‌بایست کمتر از پنج سال از تاریخ اخذ مدرک دانشگاهی سپری شده باشد، دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت برای متقاضیان پسر، عدم سابقه در دوره کارورزی، سپری شدن حداقل دو ماه از ثبت‌نام در مرکز کاریابی و مشاوره شغلی و دانشجویان در حال تحصیل شامل این طرح نمی‌شوند.دانش‌آموختگان باید در طول دو سال قبل از ثبت‌نام به مدت سه ماه یا بیشتر سابقه‌ی بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. مدت انجام خدمت سربازی پس از اخذ مدرک دانشگاهی به حداکثر زمان فوق اضافه می‌شود. »

نیشتری با اشاره به این موضوع که برای واحدهای پذیرنده نیز شرایطی وجود دارد، می‌گوید:«واحد پذیرنده دارای مجوز فعالیت از وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین استان‌های کمتر برخوردار به غیر از مرکز استان به ازای هر دو نفر شاغل بیمه شده مجاز به پذیرش یک کارورز هستند، چنانچه واحد پذیرنده یک یا دو نفر شاغل بیمه شده داشته باشد، صرفا مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است. واحد پذیرنده‌ای که دارای پروانه کسب هستند باید یک سال از تاریخ صدور آن گذشته باشد. چنانچه واحد پذیرنده پس از گذشت سه ماه از شروع دوره، بدون دلیل موجه و مورد تأیید مجری استانی از ادامه همکاری با کارورز امتناع کند تا یک سال مجاز به ارائه درخواست پذیرش کارورز دیگری نخواهد بود.»

او با عنوان این موضوع که این طرح از هفتم تیر ماه سال جاری به ما ابلاغ شد، گفت: «با وجود این که طرح کارورزی از هفتم تیر ماه به ما ابلاغ شده است اما بیست و نهم مرداد ماه یوزرنیم و پس ورد سامانه را به ما دادند. آمار دقیقی از تعداد ثبت‌نام کنندگان در شهرستان نداریم اما به صورت حضوری مراجعینی داشتیم که به صورت متناوب می‌آمدند و شرایط را می‌پرسیدند اما به هر حال هم کارورز و هم کارفرما در اولین قدم باید به صورت شخصی خودشان در سایت ثبت‌نام کنند. طرح به صورت سراسری برگزار می‌شود و ثبت‌نام آن به صورت مستمر در طول سال ادامه دارد. و سهمیه‌ی گراش نیز هنوز اعلام نشده و در روزهای آینده به ما اطلاع داده می‌شود.»

کمک هزینه‌ی کارورزی موضوع دیگری بود که نیشتری به آن اشاره کرد و گفت: «سقف کمک هزینه آموزشی کارورزی در سال ۹۶ توسط دستگاه‌های ناظر به تناسب حضور کارورز در واحد پذیرنده در مقطع تحصیلی کاردانی تا دو میلیون و هفتصد هزار ریال، کارشناسی تا سه میلیون و صد هزار ریال و کارشناسی ارشد و دکترا تا سه میلیون و پانصد هزار ریال در طول دوره است.»

او در جواب به این سوال که بعد از اتمام قرارداد چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت:«بستگی به واحد پذیرنده دارد شاید کارورزان در آن واحد استخدام و مشغول به کار شوند و یا هم به آموزش مهارت به آن‌ها بسنده کنند.»

نیشتری پیشنهادی برای افراد بیکاری که شرایط وارد شدن به طرح کارورزی را ندارند، داشت و اظهار کرد:«ما برای افراد بیکار پیشنهادی داریم که بروند به سمت ثبت شرکت‌های تعاونی. ثبت‌نام آن تنها سیصد و پنجاه هزار تومان هزینه دارد که پس از ثبت شدن آن هزینه به آن‌ها برگردانده می‌شود. از مزایای شرکت‌های تعاونی توانایی حضور در مناقصه‌ها و گرفتن وام‌های کم بهره است.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top