بستن

تشکیل ستاد بحران برای مقابله با کم‌آبی

هفت برکه (گریشنا): با ترکیدگی مجدد لوله‌های انتقال آب از سد سلمان فارسی و ادامه‌دار شدن قطعی آب تا دست کم سه روز آینده، امروز پنجشنبه شانزدهم شهریور جلسه‌ی ستاد مدیریت بحران شهرستان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش به ریاست اصغر فرودی، فرماندار گراش، تشکیل جلسه داد. سیاوش خرسند، رئیس اداره‌ی آبفا شهرستان گراش، با ارائه گزارشی به جلسه ستاد بحران، اظهار کرد قطعی آب حداقل تا سه روز آینده ادامه خواهد داشت. او در خصوص تلاش‌های اداره برای آب‌رسانی به شهر گراش گفت: «امروز آب نقاط پایین دست شهر که در طول قطعی آب این چند روز مشکلات کمتری داشتند، قطع شد، تا آب به نقاط بالا دست شهر مانند پاقلعه برسد. یک چاه نیز از شهرداری به شبکه وصل شده است. اما آب چاه‌ها کفاف تامین آب مورد نیاز شهر را نمی‎‌دهد، و مشکل نداشتن آب در نقاط بالادست شهر بیشتر خود را نشان خواهد داد. برای حل این مساله، یک دستگاه تانکر از بیرم سفارش داده‌ایم که در اداره مستقر است و کار آبرسانی به پاقلعه را از امروز عصر شروع می‌کنیم.»

او با عنوان این موضوع که پیگیر مرتفع شدن خط انتقال آب از سد سلمان هستیم، می‌گوید: «از آنجایی که مشکل قطع آب تا چند روز آینده ادامه دارد و چاه‌های موجود نمی‌تواند نیاز شهر را برآورده کند، برای حل این موضوع راهی جز استفاده از تانکر‌های آب نیست. در حال حاضر چند تانکر خصوصی زیر نظر هلال‌احمر برای این منظور در نظر گرفته شده است. برای بیمارستان نیز دو تانکر فعال هستند تا مشکل بیمارها مرتفع شود.» چاه‌های موجود آبفا برای شبکه استفاده می‌شود و آب تانکرها از سه چاه خصوصی تامین خواهد شد.

به گزارش کانال خبری رخداد گراش، فرماندار گراش نیز در جلسه مدیریت بحران شهرستان گفت: «کارشناسان فنی اداره کل برای رسیدگی به خسارت احتمالی دوباره خط انتقال آب سد سلمان به محل اعزام شدند. تا رفع مشکل خط انتقال آب از سد سلمان، آبرسانی به بیمارستان و اماکن ضروری با تانکر انجام می‌شود. چاه‌های دولتی و شخصی نیز برای تامین آب وارد مدار می‌شوند. آبرسانی به محلات و مناطق شهر نیز بر اساس نیاز و قطعی چند روز اخیر اولویت‌بندی می‌شوند.»

محمد علی قلندری، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس، نیز در گفتگو با کانال خبری رخداد گفت: «تمام توان پرسنل برای رفع خسارت خط انتقال به کار گرفته می‌شود. در حال حاضر رسیدگی‌های فوری انجام می‌شود، و اگر خسارت زیاد باشد، تلاش می‌کنیم تا دو سه روز آینده مشکل آبرسانی به مناطق از خط انتقال حل شود.»

قطعی آب به علت ترکیدگی لوله آب سد سلمان از روز شنبه یازدهم شهریور شروع شد. اداره آبقا شهرستان گراش در اطلاعیه‌ای به شهروندان اعلام کرد: «ترکیدگی لوله انتقال آب سد سلمان فارسی، آبرسانی به شهرستان گراش و دیگر شهرستان‌های منطقه را از امروز، یازدهم شهریورماه، مختل کرده است. تعمیر این ترکیدگی دست کم چهار روز یعنی تا ۱۴ شهریور طول می‌کشد.» دیروز ایوب ملکوتی، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب، خبر از تعمیر ترکیدگی و جریان دوباره‌ی آب در لوله‌ها داد و گفت: «شکستگی لوله خط اصلی انتقال آب از سد سلمان در منطقه سیف‌آباد خنج با تلاش ۷۲ ساعته پرسنل این اداره ترمیم شد. از چهارشنبه جریان آب برقرار شد، اما با توجه به اینکه مسیر سد سلمان تا خنج و تا آخر خط به لار طولانی است، تا پر شدن لوله‌های مسیر حداقل هشت ساعت طول کشید و مخازن با افت فشار موقتی روبرو شد.»

اما شب گذشته، خبری مبنی بر احتمال ادامه دار شدن قطعی آب سد سلمان منتشر شد. بر اساس این خبر کانال گراش، مسیر خط انتقال آب سد سلمان به گراش، اوز و لار از محل قبلی شکسته شده است. براساس اعلام یکی از مسافرین مسیر شیراز به گراش، بیل مکانیکی در ساعت‌های پایانی چهارشنبه ۱۵ شهریورماه در محل شکستگی خط انتقال مشغول کار است. به این ترتیب، شهروندان گراش باید چند روز دیگر بی‌آبی را تحمل کنند. خرسند، رییس آبفا، از مردم خواست تا با جدی گرفتن صرفه‌جویی در مصرف آب، در رد شدن از بحران پیش رو همکاری داشته باشند.

تا وصل شدن آب شهر گراش، آن دسته از همشهریانی که نیاز وافر به آب دارند، می‌توانند آب را همانند سال‌های دور، از تانکرهای آب‌رسانی خریداری کنند. محسنی، رئیس جمعیت هلال احمر گراش، لیست اسامی رانندگان تانکر آب‌رسانی بخش خصوصی را اینگونه اعلام کرد:

شوری، دو هزار لیتری ۰۹۱۷۳۸۱۷۸۰۴

عباس نظری، دو هزار لیتری ۰۹۱۷۱۸۰۷۵۲۷

حیدر شیخی، دو هزار لیتری ۰۹۱۷۳۸۱۱۰۵۵

خلیل شیخی، دو هزار لیتری ۰۹۱۷۳۸۲۰۴۴۵

مهدی خدادادی، پنج هزار لیتری ۰۹۱۷۹۰۷۸۲۷۶

رضا خشنود، پنج هزار لیتری ۰۹۱۷۱۸۳۱۰۸۹

جواد خشنود، چهارده هزار لیتری ۰۹۱۷۱۸۲۱۳۹۴

حسین خشنود، چهارده هزار لیتری ۰۹۱۷۳۸۲۳۰۴۷

شهباز جعفریان، هجده هزار لیتری ۰۹۱۷۱۸۲۱۳۷۸

محمود محمدیان، هفده هزار لیتری ۰۹۱۷۷۸۲۵۸۲۶

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

8 نظر

  1. چقد اسون و روان به مردم میگید برید اب بخرید،،به جای اینکه برید پیگیر بشید و شخصا برید سر صحنه و پیکیر بشید نشستید واسه خودتون شعار میدید بخدا اگه به فکر مردم مظلوم باشید

  2. چند روزه اب قطع شده مردم دادشون بالا امده حالا فکرش کنید ۱۰سال بعد که اوج خشکسالی هست چه بلای سر گراش میاد
    بیشترین اب که از چاه اول میرسه به باغ شهری بعد میرسه به شهر
    کاش مردم درک میکردن خشکسالی چه بالآی سرشون میاره

  3. متاسفم برای مردم گراش با اینهمه بی خیالیشون.سالهای سال لار اب برای خوردن نداشت و ما از چاههامون بهشون اب میدادیم و مردم با بطری مبومدن تو خیابونها و پارکهای گراش اب میبردن.اما حالا بعد از چند سال ببینید چی برسرمون اومده.هرچندروز که اب گراش قطع بوده لار هم قطع شده اما من بین دهها لاری دارم کار میکنم و میگن که چه شهر جالبی دارین که یک لیوان اب برای خوردن گیر نمیاد ومیگن که تاحالا سابقه نداشته اب لار قطع بشه.بنظر من مسوولین باید دسته جمعی استعفا بدن چون بی لباقتی داره ازشون میباره.واسه خودم متاسفم که نه من و نه کل مردم گراش در خوابیم

  4. اب به مسکن مهر تزریق شده بعد از چند روز اما با فشار بسیار کم.این اب با ابن فشار کم که توی بشکه های اب در طبفه بالا نمی ره لطفا رسیدگی کنید

  5. ای مسولین از حالا ب فکر اینده و تامین اب باشید چه ضرورتی داره اب فضا سبز از اب شرب باشه اخه ی ترکیدی این همه بحران وای ب روزی که سیل زلزله و خشکشالی مطلق برسه ای میگن تدبیر اخه کدوم تدبیر…….

  6. با این مشکل که پیش اومده باید مردم را توجیه کرد که آب نیست باید هرچه سریعتر انشعاب آب باغشهر ها قطع بشه و بهره برداری از آبهای زیرزمینی گراش برای مصارف کشاورزی قطع بشه در آینده برای زندگی توی شهر گراش دچارمشکل شدید میشیم شاید مجبور بشیم همه مهاجرت کنیم از شهری که دوستش داریم از الان باید فکری کرد شهرداری باید بیلبورد نصب کنه همه را از آینده بترسونه تا همه درک کنند آب نیست این آبهایی که هست نباید خرج درختهایی بشه که در آینده باید خشک بشه باید فکری به حال درختهای بیفایده دانشگاه علم پزشکی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top