بستن

برای بهسازی معابر برای معلولین اقدامی نشده است

هفت برکه(گریشنا): جلسه کمیته بهسازی و مناسب سازی معابر برای معلولین شهرستان گراش با تصویب چندین برنامه برگزار شد.

به گزارش هفت برکه، ۲۲ شهریورماه دومین جلسه کمیته بهسازی معابر برای معلولین برگزار شد. بر اساس گزارش اداره بهزیستی اقدام مناسبی برای بهسازی معابر برای معلولین انجام نشده است.

غلامی: ما چون خودمان سالم هستیم به فکر دیگران نیستیم

علی اکبر غلامی، رییس اداره بهزیستی شهرستان گراش با اشاره به مصوبات انجام شده در جلسه قبل گفت: «ما در درجه اول باید محیط را برای همه افرادی که حق حیات و شرایط زندگی دارند مناسب کنیم، اما در کنار آن باید بهترین شرایط را هم برای افرادی که از لحاظ حسی و حرکتی مشکل دارند مهیا کنیم تا در بهترین شرایط زندگی کنند. ما چون خودمان افرادی سالم هستیم به فکر دیگران نیستیم. بحث ما تنها برای معلولین نیست مناسب سازی برای افراد کهنسال هم می‌تواند باشد. کمیته مناسب سازی باید تشکیل شود. در بخش کف پوش‌های پیاده‌رو برای افراد نابینا باید عرض کنم که طبق مصوبه جلسه قبل شهرداری باید این را اجرا می‌کرد که انجام نشد، الان در بلوار معلم در حال کف پوش زدن هستند وقتی کار تمام شد دیگر نمی‌شود برای افراد نابینا خط زرد را اجرا کرد باید قبل از اتمام کار اتفاق بیفتند.»

عدم دسترسی معلولین به بانک و عابر بانک‌ها یکی دیگر از موادی بود که رییس اداره بهزیستی به تشریح آن پرداخت و افزود: «در طول این چند روز به اکثر پارک‌ها، بانک‌ها و مکان‌های عمومی سر زدم و مصور برای شما ارائه می‌دهم که اکثرا شرایط لازم برای دسترسی معلولین به این مکان‌ها را ندارد، مخصوصا بانک‌های پر تردد شهر، باید برای رفع این موانع اقدام کنیم. شورای شهر یکی از نهادهایی است که می‌طلبد در این جلسات حضور داشته باشد.»

غلامی در پایان خاطر نشان کرد: «ما قبل از برگزاری این جلسات با معلولین جلسه برگزار می‌کنیم تا نظر آنان هم بخواهیم، خودشان هم اصرار دارند که جلسه برای معلولین بدون حضور خودشان برگزار نشود.»

فضلی: شروع به موقع جلسه نشان از انگیزه برای انجام آن کار است.

عبدالله فضلی، بخشدار در شروع جلسه ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه اشاره‌ای به تاخیر پیش آمده در جلسه داشت و گفت: «ساعت جلسه برای ساعت ۱۰ هماهنگ شد اما در همان ساعت تنها اداره بهزیستی و فرمانداری در جلسه حاضر بودند و با تاخیر نیم ساعته جلسه را شروع کردیم اما باز هم می‌بینیم که بسیاری از ادارات حضور ندارد، موضوع جلسه موضوع مهمی است که خواهان حضور همه ادارات است، شروع به موقع جلسات نشان می‌دهد که حاضرین تا چه اندازه موضوع برایشان اهمیت دارد.»

فضلی در ادامه با بیان اینکه مصوبات این جلسه برای تمامی ادارات ذیربط ارسال می‌شود افزود: «با نگاهی به مصوبات جلسه قبل می‌بینیم که تقریبا هیچ کدام از آن‌ها انجام نشده است اما تمامی مصوبات این جلسه برای پیگیری به ادارات ارسال می‌شود و درصدد پیگیری آن خواهیم بود، و در اولین فرصت نیز به همراه کمیته مناسب‌سازی به روستاهای ارد، فداغ و خلیلی سر خواهیم زد تا مشکلات آنجا هم بررسی شود و اقدامات لازم انجام شود.»

کارهایی که باید شهرداری می‌کرد

نخستین جلسه کمیته بهسازی و مناسب‌سازی معابر در سال ۱۳۹۶ چهارم تیرماه برگزار شد. این جلسات چندین مصوبه داشت که هیچ کدام عملی نشده است.

پیگیری  فرمانداری و بنیاد شهید و بنیاد مسکن و ارسال نامه به ادارات مستقر در ساختمان عظیمی جهت ایجاد رمپ فلزی و سیار در ورودی ساختمان و ارائه گزارش از سوی ادارات مذکور بخش مربوط به اداری بود.

در جلسه گذشته مصوب شده بود شهرداری از موزائیک برجسته مخصوص نابینایان به رنگ زرد در سمت چپ بلوار معلم استفاده کند. رفع موانع در مسیر خط عابر پیاده و ایجاد نرده‌های مخصوص عبور ویلچر، اصلاح و استانداردسازی رمپ‌هایی که شیب آنها بسیار تند است. پیگیری مجدد ورودی پارک‌ها و فضاهای سبز نسبت به برداشتن موانع و نصب تابلوی ورود ممنوع جهت وسایل موتوری از دیگر وظایف محول شده به شهرداری به شهرداری بود.

عابر بانک ویژه معلولین معرفی شود

جلسه ۲۲ شهریورماه دومین جلسه کمیته بود. این جلسه به میزبانی اداره بهزیستی گراش با حضور بخشداری، فرمانداری، شبکه بهداشت، اداره ورزش و جوانان، پلیس راهور، آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان و در غیاب اکثر ادارات و نهادها در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

جلسه نخست ۹ مصوبه داشت اما تا به امروز تقریبا پیگیری و نتیجه‌ای در بر نداشته است. در جلسه ۲۲ شهریورماه هفت مصوبه دیگر نیز جهت اجرا صورتجلسه شد.

در این جلسه در نظر گرفتن محل پارک خودرو ویژه معلولین همراه با نصب چند تابلو در چند نقطه مهم از جمله خیابان درمانگاه و گراش سنتر و شهرداری و… از جمله مصوبات جلسه بود.

نیاز به ایجاد رمپ مناسب برای عابر بانک ملت و دیگر بانک‌ها برای تمامی اقشار جامعه و ایجاد عابر بانک ویژه افراد معلول، احداث رمپ برای مساجد و حسینیه‌ها به کمک خیرین و متولیان ویژه افراد معلول و کهنسال، مناسب‌سازی فضای آبشار اندیشه ویژه افراد معلول و اختصاص محلی برای عبور و مرور شهری برای افراد معلول از دیگر مصوبات جلسه بود.

تکمیل خبر:

یادداشت غلامعباس غفاری، معلول جسمی و حرکتی، را درباره‌ی مشکلات این قشر برای حرکت در سطح شهر در این خبر گریشنا بخوانید.

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

3 نظر

  1. سلام خدمت همه مسعولین ، بلاخره شهردار کى تشریف میارن براى گراش ، خدایا کسى کارش به شهردارى نیوفته که در جواب مى گویند که شهردار باید تشریف بیارن وگرنه کارامون حل نمیشه، اگه شهردار نیاد هیچ وقت، نباید کار و مشکلات حل بشه ، اینم از ابتدا شهردار و اخرش معلوم نى چى میشه ؟؟؟

  2. من یک بار به مامور سد معبر گفتم این وضع پیاده روها تو کمربندی خیلی افتضاحه ..هر کی جلوی مغازه خودشو مانع گذاشته ..بنده خداهایی که معلولیت و محدودیت دارن گرفتارن ..ازشون خواستم رسیدگی کنن..به من جواب میده شما برو شکایت کن ما پیگیری میکنیم..شهرداری وظیفه شو انجام نمیده بعد میخواد شهروند رو رو در رو قرار بده..باشد که وظیفه شناس شویم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top