بستن

«دوست‌دار سلامت»، طرحی جدید برای رستوران‌ها و فست‌فودها

گریشنا (هفت‌برکه): معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی طرح دوست‌دار سلامت را در مورد رستوران‌ها و فست‌فودهای گراش اجرا می‌کند. به گفته‌ی مریم اکبرزاده، مسئول بهبود تغذیه جامعه، این طرح به خاطر تغییر شیوه زندگی مردم و افزایش رفتارهای غذایی نامناسب، از جمله مصرف بی‌رویه‌ی فست‌فودها و نوشابه‌های قندی و افزایش روند چاقی شهروندان، به اجرا در می‌آید. حذف نمکدان‌ها و روغن‌های جامد از تمامی رستوران‌ها، ارزیابی و پایش رستوران‌ها و فست‌فودها به صورت سه‌ماهه، اعلام شرایط استاندارد محیط و سالم‌سازی غذا، برخورد قاطع با متخلفین، و اعطای لوح دوستدار سلامت به رستوران‌ها و فست‌فودهای برتر، از برنامه‌های این طرح است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، این تصمیم در جلسه اجرای طرح دوستدار سلامت که با حضور قائم مقام معاونت بهداشتی، معاون فنی و اجرائی، مسئول بهبود تغذیه جامعه و مسئول واحد سلامت محیط در دفتر معاونت بهداشتی برگزار شد، اتخاذ گردید. در ابتدای جلسه، دکتر رادفر، قائم مقام معاونت بهداشتی، گفت: «پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر به عنوان یک اولویت اصلی معرفی شده است که در میان عوامل خطر این بیماری‌ها، «چاقی» فاکتور اصلی است. برای کنترل و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، فرهنگ‌سازی و آموزش به مردم در خصوص رژیم غذایی سالم جزء قدم‌های اولیه است، و استانداردسازی محیط در قدم‌های بعدی قرار دارد.»

مهندس مساح، معاون فنی و اجرائی، نیز در ادامه گفت: «به دلیل تقاضای زیاد مردم در خصوص فست‌فودها، عرضه هم زیاد می‌شود. بنابراین فرهنگ‌سازی در خصوص داشتن رژیم غذایی سالم، از اهمیت زیادی برخوردار است.»

مریم اکبرزاده، مسئول بهبود تغذیه جامعه، در این جلسه با تکیه بر آمارها نسبت به سریع شدن روند چاقی هشدار داد: «با افزایش پوشش مراقبت‌های تغذیه‌ای در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، آمارها نشان می‌دهد در تمامی گروه‌های سنی، به‌خصوص جوانان، میانسالان و سالمندان، روند چاقی رو به افزایش است.» وی افزود واحد بهبود تغذیه با همکاری سلامت محیط و همه‌ی بخش‌های توسعه، سیاست‌های خود را با هدف تامین سلامت و فراهم کردن محیطی سالم به گونه‌ای اتخاذ کرده که ضمن رعایت عدالت در سلامت، مسئولیت خود را در کاستن خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن بشناسد. اکبرزاده گفت: «در نتیجه‌ی تغییر شیوه زندگی مردم مانند رفتارهای غذایی نامناسب، از جمله مصرف بی‌رویه‌ی فست‌فودها و نوشابه‌های قندی، تصمیم به اجرای طرح رستوران و فست‌فودهای دوستدار سلامت گرفته شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top