بستن

اولین حضور کاروان تعزیه‌ی کربلا در خیابان‌های گراش

گریشنا (هفت‌برکه): عبور یک کاروان بلند از خیابان شهر، دیروز چشم‌ها را به خود خیره کرده بود. گروه تعزیه‌خوانی حضرت شاهزاده قاسم علیه السلام دیروز اول مهرماه، مصادف با روز دوم محرم، ورود کاروان امام حسین و لشکر عبید الله ابن زیاد به صحرای کربلا را در شهر گراش بازآفرینی کرد.

«کاروان شامل سه بخش اصلی بود: قافله‌ی حضرت امام حسین (ع) شامل همه‌ی اهل بیت و وسایل‌شان همچون چادر و گهواره و …؛ حمل خیمه، شامل دو خیمه حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) که بر روی کفی تریلر حمل می‌شد؛ و لشکر عبیدالله ابن زیاد به فرماندهی عمر سعد. حدود ۲۵۰ نفر اجرای این بخش‌های اصلی را به عهده داشتند، از جمله پنج سوارکار قافله امام، ۳۰ سوارکار اسب لشکر، و ۱۰ سوارکار شتر. حرکت این کاروان از ساعت ۳ عصر از جلوی تکیه شاهزاده قاسم (ع) در ابتدای بلوار معلم شروع شد، و نزدیک غروب در زمین قسمت شمالی پارک شهر، در ورودی از سمت پاسگاه گراش، به پایان رسید. این قسمت از پارک را به عنوان صحرای کربلا در نظر گرفته‌ایم، و از شب چهارده محرم به مدت پنج شب در این مکان تعزیه برگزار می‌کنیم. تعزیه‌های هر شب هم متفاوت و در ادامه‌ی همدیگر است و کل واقعه‌ی کربلا در این پنج شب روایت می‌شود.»

این خلاصه‌ی توضیحی است که محمدمهدی سروش سرپرست گروه تعزیه‌خوانی شاهزاده قاسم (ع)، می‌دهد. سروش که با همراهی مرتضی زارعی، مسئول هیات شاهزاده قاسم (ع)، به موسسه هفت‌برکه آمده است، درباره‌ی این گروه می‌گوید: «گروه تعزیه‌خوانی شاهزاده قاسم (ع) اولین گروه تعزیه دارای مجوز در گراش از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ما گروهی کاملا مستقل هستیم و هیچ وابستگی به ارگان و نهادی نداریم، جز به عشق امام حسین (ع).» البته او در مورد ارتباط این گروه با هیات شاهزاده قاسم توضیح می‌دهد: «ما پاگرفته و منشعب شده از این هیات هستیم.»

سرپرست گروه تعزیه‌خوانی شاهزاده قاسم (ع) می‌گوید این چهارمین سالی است که این برنامه را اجرا می‌کند، هر سال گسترده‌تر از سال قبل: «چهار سال قبل، من بودم و دو نفر دیگر که تعزیه را اجرا کردیم. الآن رسیده‌ایم به ۲۵۰ نفر. پارسال هم ما به مناسبت هر شب در طول دهه محرم اجرا داشتیم، که هر اجرا حداکثر به ۱۵ دقیقه می‌رسید و کلا ۱۵ نفر در آن درگیر بودند.»

محمدمهدی سروش که سابقه‌ی ده سال کار تئاتری و دو سال کارگردانی را نیز در کارنامه دارد، می‌گوید تمام متن‌های تعزیه از کانون تخصصی تعزیه استان فارس تهیه شده است. او درباره نحوه‌ی آمادگی این گروه بزرگ نیز می‌گوید: «از ۱۵ فروردین ۹۶ تا همین سه روز پیش، یعنی نزدیک به شش ماه است که بچه‌های گروه تعزیه‌خوانی دارند تمرین می‌کنند. هیچ کس، حتی بسیاری از اجراکنندگان این کاروان هم تصوری نداشتند که چقدر این کار عظیم است.» مرتضی زارعی که او را همراهی می‌کند نیز توضیح می‌دهد: «تمام پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هم با خود محمدمهدی بود. و حتی من نمی‌دانستم ابعاد این کاروان اینقدر زیاد باشد.»

اما همانطور که گفته شد، این پایان کار این گروه تعزیه‌خوانی نیست. آنها از چهاردهم تا هجدهم محرم، یعنی به مدت پنج شب، در پارک شهر گراش تعزیه اجرا خواهند کرد. تعزیه حضرت قاسم ابن الحسن (ع) در ۱۴ محرم؛ تعزیه حضرت ابوالفضل العباس (ع) در ۱۵ محرم؛ تعزیه حضرت علی اکبر (ع) در ۱۶ محرم؛ تعزیه حضرت امام حسین (ع) در ۱۷ محرم؛ و ورود کاروان اسرا به شهر شام، مجلس یزید و خرابه شام در ۱۸ محرم اجرا خواهد شد. ساعت شروع این تعزیه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا اعلام شده است.

در پایان صحبت ما با مسئول گروه تعزیه شاهزاده قاسم (ع)، محمدمهدی سروش از هزینه‌های این برنامه و نیاز به حمایت از گروه سخن می‌گوید: «ما حدود ۴۰۰ میلیون تومان برآورد هزینه کرده‌ایم، و تاکنون مبلغ بسیار کمی جمع‌آوری شده است. ما شماره حساب و شماره کارتی را در پوسترها اعلام کرده‌ایم که همشهریان و خیرین عزیز به این گروه کمک کنند.» شماره حساب ۴۰/۰۵۸۱۸۰۵۰۰۱۷۲۸ در باتک قوامین، و شماره کارت ۶۳۹۵۹۹۱۱۴۷۸۷۵۶۷۸ به نام سرپرست گروه، محمدمهدی سروش به همین منظور اعلام شده است.

اما او برای تشکر از نهادها و اداراتی که گروه را یاری کرده‌اند، اینها را نام می‌برد: هیات دمام‌زنی و هیات حضرت ابوالفضل (ع)، دو هیاتی که کاملا با این گروه همکاری کرده‌اند؛ شهرداری گراش که در موارد زیادی به این هیات کمک کرده است؛ ناحیه مقاومت بسیج سپاه و همچنین پایگاه شهید دستغیب که امنیت حرکت کاروان را به سرعت به عهده گرفت.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

7 نظر

  1. خدایا به چه راهی می روند این جماعت؟خانواده های هستند که شب ها با شکم گرسنه سر بر زمین میگذارند ولی اینها آمده اند چهارصد میلیون خرج یک تعزیه کرده اند دستندرکاران این کار لطفا پاسخگو باشید که به چه حقی این مبلغ را خرج یک تعزیه کرده اید و چه لزومی دارد؟ با تشکر

    1. خدمت آقای بصیری عزیز عض کنم شما متن رو با دقت بیشتر بخونین، اول در متن نیامده که ۴۰۰ میلیون خرج شده است بلکه نوشته شده است برآورد شده است دوم شما از کجا می دانید کسانی که کمک هیهات مذهبی می‌کنند کمک به خانواده‌های فقیر نمی کنند که اینگونه دادتان بلند است؟ سوم تمامی وسایل‌هایی که قرار است خریداری شود به علت اینکه با کیفیت هستند و قرار نیست یکبار مصرف باشد مبنای خرید بوده است چهارم چرا شما به خرج‌هایی که در عروسی ها(۴۰۰ میلیون برای یک عروسی) و یا کنسرت‌هایی که خواننده از بیرون می‌آورند گیر نمی‌دهید؟

  2. واقعا دستشون درد نکنه..عالی بود ..اگه هزینه ایی هم شده بود هدر نرفته بود..اولین بار بود که از دیدن تعزیه تو گراش منقلب شدم و لذت بردم ..مخصوصا اون پنج نفر که جلاد بودن به مراسم ابهت داده بودن.. اجرتون با امام حسین..

  3. سلام
    به نظر من این مراسم یه تنوع هستش و از اون حالت تکراری در میاره.
    این هزینه ها برای تبلیغ و شناساندن امام حسین به مردم چیزی نیستش در مقابل اون هزینه های سنگین غربی ها برای از بین بردن این ارزش ها.
    بالاخره هر گونه تبلیغ یک سری هزینه داره چه خوبه که از این مراسم فیلمبرداری بشه و در تلویزیون و جاهای دیگه پخش بشه.
    خیلی ها هم هستن که نذر میکنن پولشون توی این زمینه خرج بشه.
    جواب اون عزیزی که فرمایش میکنن این پول ها باید به فقرا داده بشه این هستش که رسیدگی به فقرا در کشور نهادهای دیگری هستن و باید این رو هم در نظر بگیریم که در کشور هزینه هایی که بابت اجرای یک کنسرت صرف میشه خیلی بیشتر از این حرف هاست میشه یک کنسرت رو کم کرد به جاش اون پولو به فقرا بدن به جایی هم برنمیخوره کسی هم از نرفتن کنسرت هلاک نمیشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top