بستن

حمام دهباشی، دستور کار ویژه‌ی انجمن میراث فرهنگی گراش

هفت‌برکه (گریشنا):‌ پیگیری ثبت آثار تاریخی و معنوی شهرستان گراش و آغاز ترمیم حمام دهباشی، مهمترین موضوعات نخستین جلسه انجمن میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ بود.

به گزارش هفت‌برکه، تخستین جلسه انجمن میراث فرهنگی گراش به ریاست فرماندار و با حضور ادارات میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، شهرداری و اعضای منتخب انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی، ایکوموس و موسسه توسعه و همیاری گراش برگزار شد. این جلسه چهارم مهرماه ۱۳۹۶ در دفتر فرماندار گراش برگزار شد.

فرماندار: آثار تاریخی و میراث معنوی سریع‌تر ثبت شود

اصغر فرودی، فرماندار گراش، با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری گفت: «در این مدت سه اثر تاریخی حمام دهباشی، خانه شهیدان عظیمی و ماخرد ثبت نهایی شد و اداره میراث فرهگی باید برای ثبت دیگر آثار تاریخی پیگیری کند. در کنار آثار تاریخی و بناها، ثبت میراث معنوی نیز اهمیت دارد و مراسم مذهبی، سنتی و مردمی باید در فهرست آثار معنوی ثبت شود.»

رییس انجمن میراث فرهنگی شهرستان در مورد در بخش گردشگری، درباره‌ی پیگیری رفع مشکلات مجموعه بادگیر گفت: «بخش عمده مشکلات را حل کرده‌ایم و فقط مساله آب آن باقی مانده است.»

فرودی بر ثبت سمن‌های فعال به ویژه در حوزه میراث فرهنگی تاکید کرد: «تشکل‌های حوزه میراث فرهنگی باید ثبت شود. ما تا حالا تا حد امکان همکاری داشته‌ایم ولی باید سریع‌تر این انجمن‌ها و سمن‌ها مراحل ثبت را طی کنند.»

اسدی، رییس اداره میراث فرهنگی گراش، در مورد پرونده‌های ثبت آثار گفت: «برای امسال پرونده ثبت برکه گبری در انتهای خیابان آبیاری و مسجد سیف‌الدین را پیگیری می‌کنیم. نقشه‌برداری انجام شده است و مراحل ثبت در استان انجام می‌شود.»

به دنبال محلی برای اداره میراث

در حال حاضر با توجه به مرمت خانه شهیدان عظیمی، محل اداره میراث فرهنگی تعطیل است. مهندس جواد اسدی، رییس اداره میراث فرهنگی گراش، در مورد محل اداره گفت: «در بخش مرمت، کار در خانه شهیدان عظیمی آغاز شده است و در نهایت به موزه مردم‌شناسی تبدیل خواهد شد. به خاطر همین، بهتر است اداره به محل جدیدی منتقل شود.»

دو پیش‌نهاد در این مورد مطرح شد. مهندس اسدی پیش‌نهاد داد محل سابق اداره تبلیغات اسلامی در ساختمان شورای شهر به اداره میراث فرهنگی اختصاص داده شود. مصطفی خورشیدی، نایب رییس شورای شهر، اعلام کرد که این محل برای کمیسیون‌های شورا در نظر گرفته شده است، ولی موضوع را در جلسه شورای شهر مطرح می‌کند. پیش‌نهاد دوم این بود که با توجه به عضویت مهندس اسدی در نظام مهندسی، اتاقی در نظام مهندسی به اداره میراث فرهنگی و گردشگری گراش اختصاص داده شود.

مشکل دیگر این اداره، کمبود نیرو است که خبر داده شد با پیگیری فرماندار، مدیر کل میراث فرهنگی استان با حضور دو نیروی سرباز امریه در میراث فرهنگی گراش موافق کرده است.

جواد اسدی از نگاه ویژه فرماندار به حوزه میراث فرهنگی تشکر کرد: «ما که در گود هستیم می‌دانیم چه زحماتی کشیده می‌شود. در دولت دکتر روحانی به میراث فرهنگی ارزش خاصی داده شده است. قبلا که زیر نظر لار بودیم، هیچ بودجه‌ی اختصاصی برای مرمت در نظر گرفته نمی‌شد، اما امسال بودجه ۱۸۵ میلیون تومانی تصویب شده است که امیدواریم بتوانیم جذب کنیم.»

حمام دهباشی، آماده برای شروع مرمت

احمد نوروزی، نماینده موسسه توسعه و همیاری گراش، در این جلسه بر آغاز سریع مرمت حمام دهباشی تاکید کرد: «از چند سال پیش بودجه‌ای را برای حمام دهباشی در نظر گرفته‌ایم. بخشی از آن برای تخلیه نخاله‌ها و در مرحله بعد خرید آجر هزینه شده است. اگر کار شروع شود، ما باز هم کمک خواهیم کرد. باید استارت کار زده شود. نمی‌دانیم که گیر کار کجاست؟»

مهندس قاسم وقارفرد، دیگر نماینده موسسه توسعه و همیاری، نیز بر پیگیری وضعیت حمام تاکید کرد: «بخش‌هایی از سقف در سال‌های پیش فرو ریخته است و اگر وارد فصل بارندگی شویم، امکان شروع مرمت از بین می‌رود و ممکن است همین بخش باقی‌مانده نیز تخریب شود.»

در حال حاضر یکی از ساختمان‌های مسکونی چسبیده به حمام دهباشی خراب شده است. محمد خواجه‌پور از سوی انجمن ایکوموس خواستار خرید زمین تسطیح شده شد: «اولویت اول باید این باشد که زمین خریداری شود. اگر این امکان وجود ندارد، با توجه به قانون حریم بناهای ثبت شده، به تطبیق نقشه و نمای این ساختمان با حریم توجه شود.»

خورشیدی، نماینده شورای شهر، نیز بر خرید اطراف حمام دهباشی تاکید کرد: ««اطراف برکه کل را سهل‌انگاری کردیم و به مرز الان رسید. شاید خیلی بهتر از این‌ها می‌توانستیم پیگری کنیم. در اینجا هم با صاحب ملک صحبت می‌کنیم، یا خیری را پیدا می‌کنیم.»

مهندس حامد عبداللهی رییس هیات مدیره انجمن ایکوموس گراش، با توجه به آماده بودن شرایط برای آغاز بازسازی بنا گفت: «مجوز بازسازی از طریق آقای صلاحی گرفته شده است. استادکار و ناظر نیز از طرف اداره کل تایید شده است و مصالح هم خریداری شده است. بخشی از بودجه مرمت هم از سوی موسسه توسعه و همیاری تامین شده است. اگر اداره میراث فرهنگی موافقت کند و قرارداد سریع‌تر بسته شود، از هفته بعد استادکار سنتی می‌تواند کار را شروع کند.»

خواجه‌پور همچنین خواستار پیگیری مصوبات جلسات پیش شد: «در جلسه قبل موضوع انتقال پرونده سد گمپو فداغ از میراث فرهنگی لارستان به میراث فرهنگی گراش مطرح شد، اما هنوز اقدامی در این مورد نشده است.»

ایکوموس: شاید خونه کدیم ۴ برگزار نشود

مهندس غلامرضا آرمان‌مهر، دبیر انجمن ایکوموس گراش، در گزارشی از برگزاری خونه کدیم ۳ در خانه شهیدان عظیمی گفت: «خونه کدیم به یک برند در برنامه‌های نوروزی منطقه تبدیل شده است. اما بخشی از قول‌ها برای تامین بودجه این برنامه محقق نشده است و ما هنوز بدهی داریم. اگر اوضاع این باشد، نمی‌توانیم خونه کدیم ۴ را برگزار کنیم. چون اگر قرار است خونه کدیم برگزار شود، باید برنامه‌ریزی را از آبان‌ماه آغاز کنیم.»

درخواست دیگر انجمن ایکوموس، نصب تابلوهایی برای معرفی آثار تاریخی است. آرمان‌مهر گفت: «به جز دو یا سه بنا، بیشتر ۱۳ اثر ثبت شده تاریخی شهرستان فاقد تابلوی معرفی است. نصب تابلو نخستین گام برای حفاظت از این بناها است. همچنین با همکاری اداره کل راه و شهرسازی باید آثار شاخصی همانند برکه کل که بزرگترین آب انبار ایران است در جاده‌ها و تابلوهای بین‌راهی هم معرفی شود. آخرین درخواست ما، اختصاص یک تابلوی شهری از طرف شهرداری برای معرفی آثار تاریخی گراش و برنامه‌های میراث فرهنگی است.»

شورا: به همکاری با فعالان میراث فرهنگی ادامه می‌دهیم

مصطفی خورشیدی، نایب رییس شورای شهر گراش، به عنوان نماینده شورای شهر در انجمن میراث است. خورشیدی بر همکاری شورای جدید با میراث فرهنگی تاکید کرد: «آقای حبیب مهرابی در مورد میراث فرهنگی اهتمام داشتند و دغدغه‌شان این موضوع بود. انشاالله بتوانیم دست به دست بدهیم و توفیقی شده است که من در خدمت باشم.»

خورشیدی در مورد درخواست بازسازی خانه علی‌پور از سوی ایکوموس گفت: «در مورد خانه علیپور، من بازدید کردم، وضع بحرانی است و فکر نمی‌کنم حتی بشود بازسازی کرد. نشد نیست، ولی تعلل باعث شده بود که حتی برای بازدید هم خطرناک باشد.»

وضعیت پنج‌برکه، هفت‌برکه و برکه حاج اسدالله از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه انجمن میراث فرهنگی گراش بود.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top