بستن

سفری به عاشورای چهل سال پیش گراش: روضه‌ی شیخ رحمانی در حسینیه قهرمان‌خان

هفت‌برکه (گریشنا): روضه شیخ رحمانی برای گراشی‌هایی که دهه‌های چهل و پنجاه را به یاد دارند، همچنان خاطره‌انگیز است، هر چند نسل جدید آشنایی چندانی با این خطیب توانا ندارند. امسال فایل کمیابی از یکی از روضه‌های معروف شیخ علی‌اصغر رحمانی به مناسبت روز عاشورا در گریشنا منتشر می‌شود.

فایل‌های صوتی انگشت‌شماری از شیخ رحمانی باقی مانده است. این فایل صوتی مربوط به روضه روز عاشورا در حسینیه قهرمان‌خان گراشی است. این روضه‌خوانی برای گراشی‌ها بسیار بی‌نظیر و خاطره‌انگیز است. احساسات زلال مردم در پایان روضه‌خوانی هویداست.

این فایل ۲۵ دقیقه‌ای مربوط به دهه پنجاه خورشیدی است و از طریق دختر قهرمان‌خان در اختیار خانواده رحمانی و موسسه هفت‌برکه قرار گرفته است. ۱۶ دقیقه اول این فایل روایت واقعه عاشورا با بیان شیوای شیخ رحمانی است و در ادامه صدای خاطره‌انگیز نواهای کتل، گهواره‌گردانی، طفلان مسلم و آیین‌های روز عاشورا نیز شنیده می‌شود.

حجت‌الاسلام شیخ علی‌اصغر رحمانی، فرزند ملا علینقی، در سال ۱۳۰۲ در شهرستان جهرم متولد شد و پس از فراگیری علوم حوزه‌های علمیه در شیراز و جهرم به دعوت مردم و معتمدین گراش به گراش می‌آید و علاوه بر ارشاد و تبلیغ امور مذهبی به رتق و فتق امور مذهبی مردم نیز می‌پردازد. او در سال ۱۳۲۱ در گراش ازدواج کرد که حاصل آن دو پسر و هفت دختر شد. بیشتر فرزندان او در حال حاضر ساکن گراش هستند.

رحمانی پیش از انقلاب اسلامی نقش زیادی در تغذیه‌ی فکری جوانان انقلاب داشت و در صحنه‌ی اجتماع نقش فعال و متعهدانه‌ای ایفا کرده است. در وعظ و خطابه زبان‌زد عام و خاص بود و علاوه بر ایران در بحرین و قطر نیز منبر سخنرانی داشت. او از سال ۱۳۴۲ همگام با انقلاب با سخنرانی‌های آتشین خود به روشنگری پرداخت. در سال ۱۳۵۸ مسئولیت هماهنگی رفراندوم عمومی در گراش را بر‌ عهده داشت و پس از ۵۷ سال زندگی، در دی ماه ۱۳۵۸ به علت بیماری دیابت از دنیا رفت. مزار او در مقبره‌ی پیر پنهان، رو به روی مسجد صاحب الزمان(عج) قرار دارد. (درباره او بیشتر در گریشنا بخوانید)

فایل با کیفیت بالاتر را از کانال گراش در تلگرام بشنوید (لینک)

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. خداوند ایشان را با اهل بیت علیها سلام محشور گرداند، و از شما هم به خاطر نشر این قطعه برای مخاطبین و صد البته بانی این قطعه نفیس تشکر میکنم.ماجور باشید ان شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top