بستن

قدیمی‌ترین حسینیه گراش در یک مستند کوتاه

هفت‌برکه (گریشنا): حامد نیساری محرم سه سال پیش، فیلم سنگ‌آب را در مورد یکی از حسینیه‌های قدیمی گراش ساخت. در روز عاشورا، این مستند این بار در گریشنا منتشر می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، حسینیه سنگ‌آب (سنگاوی) قدیمی‌ترین حسینیه موجود گراش است. حاج اسدالله فرزند کربلایی حاج علیرضا گراشی این حسینیه را در سال ۱۲۸۲ هجری قمری (برابر با ۱۲۴۴ خورشیدی) ساخت و سنگاوی در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

حسینیه سنگاوی به دلیل وجود سنگ بزرگی در کنار آن به این نام خوانده می‌شود. در ایام عزاداری در این سنگ‌آب برای عزاداران شربت آماده می‌شود.

حاج عباس حسن‌زاده، از نوادگان حاج اسدالله، به عنوان راوی در این فیلم درباره آیین‌های عزاداری در حسینیه سنگ‌آب صحبت می‌کند. به گفته حسن‌زاده: «سنگ از کلات به اینجا منتقل شده است و سه ماه، شش سنگ‌تراش برای ساخت سنگ‌آب کار کرده‌اند. ظرفیت سنگاب ۱۲۰۰ لیتر است.»

فیلم کوتاه سنگ‌آب را آبان ۱۳۹۳ حامد نیساری، از هنرمندان گراش، ساخته است. فیلمنامه، تحقیق و تهیه‌کنندگی این اثر را مهدی جعفری انجام داده است. مختار پورماندنی، مسلم محمدی، حیدر جنگجو و حامد نیساری تصویربرداران این کار هستند. فیلم سنگ‌آب در یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش جایزه ویژه بخش میراث فرهنگی را به دست آورد.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top