بستن

گزارش عملکرد زارع در شهرداری گراش

گریشنا (هفت‌برکه): جلسه‌ی تودیع و معارفه‌ی شهرداران گراش دیروز چهارشنبه ۱۲ مهرماه برگزار شد (خبر در گریشنا). غلامعباس زارع، شهردار سابق گراش، که به تازگی به شهرداری آباده منصوب شده است، گزارشی از عملکرد شهرداری گراش را در زمان مدیریت خود در این جلسه ارائه کرد.

شهردار سابق با تشکر ویژه از اعضای شورای اسلامی شهر در دوره چهارم و پرسنل شهرداری، با مبحث بودجه‌ی شهرداری شروع کرد: «خوشبختانه در طول دو سال و نیمی که در خدمت مردم گراش بودم، اتفاقات خوبی در حوزه‌های مختلف شهرداری افتاد که لازم است گوشه‌ای از این فعالیت‌ها را خدمت عزیزان عرض کنم. در حوزه مالی در سال ۱۳۹۴ بودجه شهرداری هفت میلیارد و هشتصد میلیون تومان مصوب شده بود، که خوشبختانه این رقم با پنج میلیارد افزایش به سیزده میلیارد و ششصد میلیون تومان رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۳، ۶۵ درصد افزایش جذب در کل بودجه داشتیم و در حوزه عمرانی ۸۲ درصد جذب بودجه داشتیم. در سال ۱۳۹۵ بودجه‌ی مصوب شهرداری معادل ده میلیارد تومان بود که خوشبختانه رکورد هیجده میلیارد تومان را ما به ثبت رساندیم، و در مقایسه با سال ۹۴، ۳۱ درصد نسبت به کل بودجه و ۳۵ درصد نسبت به هزینه‌های عمرانی افزایش بودجه داشتیم.»

زارع در مورد افزایس سرانه‌ی بودجه‌ی شهرداری از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ نیز توضیح داد: «سرانه‌ی بودجه شهرداری به ازای هر نفر شهروند در سال ۹۳، ۲۵۷ هزار تومان بود که در سال ۱۳۹۴ که بنده مدیریت شهرداری را برعهده گرفتم به ۴۱۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد و در سال ۹۵ به رقم ۵۵۱ هزار تومان ارتقا یافت که تقریبا در حد منطقه، بالاترین سرانه شهروندی است و نسبت به سال ۹۳ تقریبا معادل دو و نیم برابر افزایش داشته است.»

زارع در مورد کارهای عمرانی شهرداری نیز گفت: «در حوزه عمرانی ما سعی کردیم از همان ابتدا برای شهرداری یک برند و یک هدف تعریف کنیم: هدف تجاری، توریستی و تفریحی شهر. تقریبا تمام کارهای ما حول این محور چرخید و خوشبختانه پروژه‌های خوبی هم شروع شد و یا به اتمام رسید. ما شهر را از چهار جهت جغرافیایی توسعه دادیم. از سمت جنوب خیابان ساحلی که خیابان‌های درمانگاه و آبیاری را به هم متصل کرد؛ از سمت شمال ادامه بلوار امام حسین(ع) بود که تقریبا به طول حدود یک کیلومتر تعدادی از شهرک‌ها را به بلوار خلیج فارس و فلسطین وصل می‌کند؛ از سمت شرق بلوار خلیج فارس به طول حدود سه کیلومتر انجام شد؛ و از سمت غرب با اجرای ادامه‌ی بلوار شهدا به طول حدود دو کیلومتر با همکاری مشترک اداره کل راه و شهرسازی و با هزینه حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان که مبلغ یک میلیارد از این هزینه را شهرداری جهت زیرسازی و لبه‌گذاری انجام داد و سیصد میلیون تومان هم توسط اداره کل راه و شهرسازی انجام گرفت.»

او در مورد کارهای عمرانی دیگر نیز گزارش داد: «اما در قسمت‌های دیگر شهر نیز ما ساماندهی پیاده‌رو‌های معابر اصلی شهر را داشتیم. پیاده‌رو از دو سمت توسعه پیدا کرد: از سمت خیابان امام خمینی(ره) به طول حدود دو کیلومتر و از سمت بلوار معلم حدود هفتاد درصد این کار به اتمام رسید. برای اولین مرتبه در برخی از معابر و خیابان‌های شهر، اجرای طرح کف‌پوش به طول پنج هزار متر مربع داشتیم. طی دو سال و نیم حدود هفده هزار و نهصد متر مربع جدول‌گذاری و لبه‌گذاری با هزینه‌ای حدود یک و نیم میلیارد تومان داشتیم،»

زارع در گزارشش در مورد زیباسازی و فضای سبز هم توضیح داد: «بوستان یاران، ابوریحان، ملاصدرا و پارک مسلمانی را با هزینه حدود هفتصد میلیون تومان تجهیز کردیم. فاز اول اکو پارک شهر را با احداث دریاچه مصنوعی به اتمام رساندیم و این پارک به عنوان پارک فرامنطقه‌ای تعریف شده که مورد استقبال بسیار خوب مردم شهر و منطقه قرار گرفت. در یک اقدام مشترک با اداره برق، روشنایی بلوار الله‌قلی‌خان و خلیج فارس را با هزینه حدود ۳۵۰ میلیون تومان تامین کردیم در سال ۹۴ به میزان ۸۸ هزار متر مربع با اعتباری دو و نیم میلیارد تومان در سال ۹۵ با اعتباری حدود سه میلیارد تومان ما زیرسازی و آسفالت معابر و خیابان‌ها را داشتیم. در حدود ۹۰ کوچه و معبر عمومی زیرسازی و آسفالت را با همکاری مردم شهر اجرا کردیم. با اعتمادسازی‌ای که خوشبختانه انجام شد، در شهر گراش برای اولین بار پای خیرین به موضع شهرداری باز شد و ماحصل آن اجرای مسیر بام کلات با همکاری جناب آقای جعفریان، اجرای قسمتی از پارک محبی با همکاری آقای محبی، پارک مسلمانی توسط آقای حاج غلامرضا مسلمانی و پارک فخرآباد که کلنگ آن چند وقت پیش زده شد توسط جناب آقای ابراهیم قنبری و پیگیری‌های بسیار خوب آقای رحیمی و خانم ناصری انجام شد.»

شهردار سابق گراش همچنین اشاره کرد: «عملیات مجموعه توریستی و تفریحی هفت‌برکه بر اساس نقشه‌ای که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ما داد، شروع شده است. ساماندهی محلات محروم شهر از جمله پاقلعه، آزادگان و باغ شفا را ما در اولویت قرار دادیم و مقداری از کارها انجام شد و در حال انجام شدن بود. همچنین معضل بوی خیابان بسیج بعد از سال‌ها برطرف شد.»

غلامعباس زارع به خدمات اداری شهرداری نیز اشاره کرد: «در حوزه اداری، کار تهیه‌ی طرح تفصیلی شهر گراش را با انجام ساعت‌ها کار کارشناسی توسط کارشناسان شهرداری شروع کردیم که قطعا اجرا و اتمام این پروژه می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش مشکلات مردم در طرح جامع داشته باشد. معادل یازده میلیارد تومان از املاک مسکونی را آزادسازی کردیم که معادل ۱۱ میلیارد تومان هزینه شد. تم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، شهرسازی و نوسازی و اصلاح ارتقا پیدا کرد. نقشه و سیستم GAS و جانمایی و کدگذاری املاک و بایگانی الکترونیک شهرداری راه‌اندازی شد. سالن یکپارچه‌ی شهرسازی و صدور پروانه در شهرداری راه‌اندازی شد. محاسبه‌ی عوارض شهرداری و تهیه‌ی دفترچه‌ی عوارض برای اولین بار جهت اعتمادسازی مردم به پرداخت عوارض خودشان در شهرداری گراش انجام شد. از سال ۱۳۹۴ مجوز اخذ عوارض نوسازی به عنوان یک درآمد پایدار را از وزارت کشور اخذ کردیم. بانک مجازی شهر و پیشخوان و شهر نت بانک شهر در محوطه‌ی شهردار تاسیس و راه‌اندازی شد.»

زارع بخش‌های دیگر عملکرد شهرداری را نیز اینگونه خلاصه کرد: «در سایر قسمت‌ها، دست‌فروشان سطح شهر که عمدتا در مرکز شهر بودند و سال‌ها برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کرده بودند، ساماندهی شدند و در خیابان دکتر شیبانی، جنب پارک شهر، این کار به نتیجه رسید. تعداد ده دستگاه خودروی صفر کیلومتر با ارزش ریالی حدود دو میلیارد تومان خریداری و به ناوگان خودرویی افزوده شد. یک حلقه چاه آب با تجهیزات آن در پارک جنگلی شهرداری با هزینه حدود چهارصد میلیون تومان توسط شهرداری و با اعتبارات دولتی به اتمام رسید. در راستای درآمد پایدار شهرداری، برای کارخانه آسفالت شهرداری، بعد از دو سال تلاش، زمین و کل مجوز‌های لازم گرفته شد که ان‌شاالله به عنوان یک منبع درآمد پایدار آماده بهره‌برداری و نصب دستگاه‌های مربوط است.»

شهردار سابق گراش در انتها به انتشار گزارش عملکرد شهرداری و شورای شهر چهارم در کتاب «سیمای خدمت» نیز اشاره کرد: «البته سایر فعالیت‌های شهرداری به تفصیل در کتابچه‌ای تحت عنوان سیمای خدمت تهیه و توزیع شده و جزییات کارهای شهرداری در آن عنوان شده است.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top