بستن

طرحی برای مشارکت کودکان در ساختن شهر خودشان

گریشنا (هفت‌برکه): امروز شانزدهم مهرماه، روز جهانی کودک، و شروع هفته‌ی کودک در ایران است. به همین مناسبت، نرگس اسدی، کارشناس ارشد ادبیات کودک، طرحی را برای نظرخواهی و مشارکت دادن کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی آموزشی و تفریحی آنان پیشنهاد داده است. موسسه‌ی فرهنگی و هنری هفت‌برکه آماده‌ی دریافت طرح‌هایی است که بر اساس این پیشنهاد تهیه می‌شوند.

نرگس اسدی: تلاش برای ساختن زندگی بهتر و باکیفیت‌تر برای فرزندان‌مان امری طبیعی‌ است. اما این تلاش در بیشتر مواقع شامل برنامه‌ریزی و فراهم آوردن امکانات برای کودکان و نوجوانان بنا به صلاح دید خودمان است، و نه با توجه به خواست‌های آنها. متاسفانه ما فراموش می‌کنیم که در هر نقش و جایگاهی که اکنون هستیم، کودکان و نوجوانان چند دهه‌ی قبل‌ایم و شهرمان و دنیایمان دیگر آن شهر و دنیای زمان کودکی ما نیست. در نتیجه، تلاش‌هایمان برای کودکان، آن چیزی نیست که مطلوب شرایط و وضعیت کنونی آنها باشد. ما بر اساس ذهنیت خودمان تصمیم می‌گیریم، و چه کسی می‌تواند ادعا کند که ذهنیت یک کودک را به خوبی درک کرده است؟

هفته‌ی ملی کودک در ایران می‌تواند فرصتی باشد برای این که به توانایی و خلاقیت کودکان و نوجوانان امروز اعتماد کنیم و از آنها برای داشتن محیط و امکانات مورد نیازشان در شهر نظرخواهی کنیم. می‌توان به کودکان و نوجوان این فرصت را داد که خواسته‌هایشان را در قالب‌های مختلف برای ما بازگو کنند، و ما را در یافتن راهکاری برای پرورش خلاقیت و استعدادهایشان یاری کنند. این کار حتما به سودی دوطرفه می‌انجامد.

کودکان و نوجوانان قادرند خواسته‌هایشان را به طرق مختلف، از نوشتن انشا و مقاله گرفته، تا تهیه‌ی فایل صوتی، نقاشی، پاورپوینت و فرم‌های دیگر به ما ارائه کنند. باید آنها را راهنمایی کرد که درخواست‌هایشان را به طور مفصل و واضح، از مرحله‌ی ایده تا اجرا توضیح دهند. برای مثال، ممکن است کودک یا نوجوانی ایده‌ی داشتن یک قطعه زمین اختصاصی برای تجربه‌ی کشاورزی کودکان و نوجوانان را داشته باشد. او می‌تواند شرح دهد که مشخصات زمین باید چگونه باشد؟ چه نهاد و شخصی می‌تواند برای عملی شدن طرح کمک‌رسان باشد؟ چه برنامه‌ای برای کاشت انواع مختلف محصول متناسب با محیط دارد؟ برای بهره‌برداری و حتی فروش محصولات چه برنامه‌ای دارد؟ آیا خود آنها می‌توانند محصولاتشان را بفروشند؟ و نهایتا این که این طرح از چه راه‌هایی می‌تواند به نفع کودکان و نوجوانان باشد؟

طرحی که بتواند جزییات را به کاربردی‌ترین و اجرایی‌ترین شکل توضیح دهد و مسئولان را برای انجامش راهنمایی و قانع کند، به عنوان طرح برگزیده انتخاب می‌شود، و شخص ایده‌پرداز می‌تواند تا اتمام پروژه، به عنوان ناظر در کنار پروژه حضور داشته باشد. پس از دریافت طرح‌ها، با انجام یک کارشناسی، می‌توان از ارگان‌ها و انجمن‌های مختلف برای اجرایی کردن یک یا چند تا از آنها کمک گرفت. نهادهایی مانند آموزش و پرورش، شورای اسلامی شهر، شهرداری، کانون پرورش فکری، و … می‌توانند بازوهای اصلی اجرای این طرح باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top