بستن

۵ میلیارد تومان بودجه توسعه متوازن شهرستان، تقسیم شد

هفت‌برکه (گریشنا): در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان گراش، پنج میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه توسعه متوازن بین ادارات گراش توزیع شد.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان گراش به ریاست فرماندار گراش ظهر سه‌شنبه ۲۵ مهرماه در فرمانداری گراش برگزار شد. سیروس کشکولی کارشناس سازمان برنامه و بودجه از مرکز استان در این جلسه حضور داشت.

بودجه‌های شهرستان ۱۰۱ درصد افزایش یافته است

فرماندار گراش در توضیح پروژه‌های اصلی شهرستان گفت: «سال ۹۲ کل اعتبارات مصوب شهرستان ۶ میلیارد تومان بود و از آن مبلغ حدود ۱۰ درصد یعنی ۶۰۰ میلیون تومان محقق می‌شد. ولی امروز اعتبارات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف تزریق شده است. امسال قریب ۳۷ میلیارد تومان در حوزه گاز فداغ و خلیلی هزینه می‌شود. ۸ میلیارد تومان در حوزه گاز ارد کار می‌شود. ۲۲ میلیارد تومان در تونل بالگنستان و ۱۰ میلیارد در جاده گراش – اوز کار می‌شود. سه چهار میلیارد تومان در جاده چک‌چک کار می‌شود. مجتمع محبی با اعتبار یک میلیارد تومان در حال کار است. مجتمع ادارای دارد کار می‌شود.»

بودجه‌های اصلی شهرستان در سه سرفصل بودجه‌های سه درصد نفت و گاز، بودجه‌های تملک دارایی و بودجه توسعه متوازن تقسیم می‌شود. فرماندار از دو برابر شدن این بودجه‌ها خبر داد: « کل اعتبار ما از محل سه درصد نفت و گاز، تملک دارایی، قانون متوازن امسال ۱۰۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سال گذشته کل بودجه از سه محل اصلی ۸ میلیارد تومان بود که امسال به ۱۶ میلیارد و سیصد میلیون رسیده است. بودجه قانون متوازن شهرستان که موضوع جلسه امروز است پنج میلیارد و دویست میلیون تومان  است.»

فرماندار در مورد نحوه توزیع بودجه متوازن گفت:‌«بودجه توسعه متوازن بر اساس فصل و برنامه در کل کشور توزیع  می‌شود. این بودجه برای اداراتی است که در شاخص‌هایی کمتر توسعه یافته هستند و این بودجه به همه ادارات اختصاص داده نمی‌شود.»

فرودی تاکید کرد این بودجه با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام تقسیم می‌شود:  «شروع پروژه جدید ممنوع است و این بودجه برای مدارس، خانه‌های بهداشت، نوسازی اراضی، شهرک‌های صنعتی، گردشگری، راه‌های شهر و روستایی، فضای سبز، حوزه‌های علمیه و دین و مذهب است.»

سیروس کشکولی کارشناس بودجه سازمان برنامه و بودجه  که از شیراز برای این جلسه به گراش آمده بود در مورد توزیع این بودجه گفت: «واقف هستیم که بودجه‌ها کم است اما از منابع دیگر هم برای این طرح‌ها بودجه اختصاص داده شده است و به سرجمع توجه داشته باشید.»

کشکولی گفت : «ما در توزیع اعتبارات فرابخشی نگاه می‌کنیم و نمی‌توانیم اعتبارات را متمرکز کنیم. در مورد تخصیص هم بستگی به وضعیت کشور دارد.»

بودجه‌ها ادارات کجا هزینه می‌شود؟

بخش دوم جلسه به چانه‌زنی مدیران ادارات شهرستان برای تقسیم بودجه توسعه توازن از محل اعتبارات «قانون استفاده متوازن از امکانات» اختصاص داشت.

مهدی آیینه‌افروز رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش گفت: «امسال اولین سالی است که بودجه توازن نصیب ما شد. ۲۳۶ میلیون تومان به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده شده است.» آیینه‌افروز اعلام کرد این بودجه برای تجهیز سینما و شروع ساخت مجتمع فرهنگی هنری گراش هزینه خواهد شد. این مجتمع در هفته دولت کلنگ‌زنی شد.» (خبر در گریشنا)

به پیش‌نهاد خرسند رییس آبفا گراش  با توجه به مشکلات قطع آب، از بودجه ۳۳۰ میلیونی این اداره بخشی به بهسازی چاه‌های آب و بخشی دیگر به ساخت مخزن برای تامین آب پاقلعه اختصاص داده شد. ۷۸۰ میلیون نیز برای آبفای روستایی اختصاص داده شد.

در بخش آموزش و پرورش ۵۵۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است که بخش عمده آن را برای تجهیز مدارس از جمله مدرسه انصاری هزینه می‌شود. رضایی رییس اداره آموزش و پرورش گراش در مورد دیگر نیازهای این اداره گفت: «در فنی و حرفه‌ای ما میزبان هستیم. در ورزشگاه الزهرا هم فنس نشده است که نیاز به اختصاص بودجه دارد.»

جمشیدی رییس اداره بنیاد مسکن از نیاز روستاهای گراش گفت: «روستاهای ما واقعا محروم هستند و همه روستاهای ما مشکل دارند. باید شاخص‌های توسعه شهرستان یک تجدیدنظر شود.» ۲۱۲ میلیون برای تدوین طرح هادی روستاهای محمدزینا و حسین‌آباد به اداره بنیاد مسکن اختصاص داده شد.

از بودجه ۵۱۸ میلیونی اداره ورزش و جوانان گراش بخشی به تکمیل ورزشگاه محبی اختصاص می‌یابد. از دیگر طرح‌های ورزش و جوانان تکمیل سالن ورزشی ارد و ساخت زمین چمن مصنوعی در روستاهای آغصه است.

اداره راه و شهرسازی با اختصاص یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون بیشترین بودجه را در این جلسه دریافت کرد. بخش اصلی این بودجه برای ساخت جاده چک‌چک اختصاص داده می‌شود.

سهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بودجه توسعه متوازن ۲۳ میلیون تومان است. در نهایت شهرک‌ صنعتی ۲۳۰ میلیون، جهادکشاورزی ۲۷۰ میلیون، دانشکده علوم پزشکی ۳۸۱ میلیون، اوقاف و امور خیریه ۲۳ میلیون، حوزه علمیه ۵۰ میلیون، منایع طبیعی ۱۰۰ میلیون، شهرداری گراش ۱۰۵ میلیون، امور عشایر ۵۳ میلیون از این بودجه را دریافت خواهند کرد. البته باید در نظر داشت که این بودجه تصویب شده و دریافت و تخصیص بودجه نیازمند پیگیری‌های بعدی روسای ادارات است.

پاسخ فرودی به ترامپ و مخالفان برجام

در ابتدای جلسه فرودی، فرماندار با اشاره به موضوعات روز سخنان خود را آغاز کرد: «رییس‌جمهوری آمریکایی به نوعی برجام را رد کرده است و معتقد است برجام ضرر و خسران برای آمریکا و لابی صهیونیستی است. این مساله پاسخ خوبی به مخالفان برجام است. اگر برجام به نفع ایران نبود، آمریکایی‌ها و دشمنان ایران آن را ضرر برای خود نمی‌دانستند.»

فرماندار گراش سخنان رییس‌جمهور آمریکا را پیروزی دیپلماسی ایران دانست: «ثبات نظام جمهوری اسلامی در این قضیه ثابت شد. با وجود هجمه رییس‌جمهور آمریکا توقع این بود که ارز افزایش پیدا کند و ارزش پول ملی سقوط کند که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.»

فرماندار گراش تحریم سپاه را اشتباه آمریکایی‌ها دانست: «ما ممکن است در مسائل خرد اختلافات جزیی داشته باشیم ولی در قضایای ملی اختلافی با هم نداریم و همه مسئولان از جمله رییس‌جمهور محترم یک دست دفاع کردند.»

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. ۱_ ادارات بر چه اساسی عدد میزان بودجه رو اعلام کردن؟
    آیا از قبل برنامه ریزی ای داشتن؟
    آیا از قبل به این روسا اعلام شده که اداره شما تا سقف این عدد میتونه دریافت کنه؟
    یا در طی همین جلسه به نتیجه رسیدن؟
    خیلی گنگ و مبهمه. بهتره با جزییات بیشتری توضیح داده میشد.

    ۲_ برخی افراد حاضر در این جلسه رییس اداره ای نیستن، بر چه اساسی باید توی این جلسه شرکت میکردن؟

    ۳_ بودجه اموزش و پرورش بسیار بسیار اندک تخصیص داده شده. چرا و تا کی نباید سیستم اموزشی ما که زیرساخت خیلی از پیشرفتهای آینده خواهد بود، سنتی و قدیمی باشه؟ بهتر بود بجای تخصیص مبالغ هنگفت به ادارات مختلف، شاید بیش از ۵۰ درصد این بودجه به آ.پ اختصاص داده میشد تا با تجهیز واقعی و به روزرسانی مدارس، آیندگان تربیت یافته از این مدارس، خود بودجه آفرین باشند و آینده شهر رونق واقعی پیدا میکرد.
    الان رونق آنچنانی دیده نمیشه و خیلی از این بودجه ها صرف اداراتی میشه که عملا دارن بودجه رو تخریب میکنن.

    ۴_ پیشنهادی دارم: به ادارات اجازه صندوق های اعطای وام داده بشه و هر اداره واسه خودش یه سیستم اعطای وام داشته باشه تا شاید گاهی که یک اداره با کمبود بودجه واسه مسایل مهم مواجه بشه، بتونه از اداره ی دیگه ای وام بگیره. هر چند با برنامه ریزی صحیح نسبت به توزیع مناسب بودجه معمولا اداره ای نباید دچار بحران کمبود بودجه بشه.

  2. سلام بودجه برای تاسیس اداره هواشناسی چی شد جناب فرماندارچرانمیرین تهران پی گیری کنیدبرای اداره هواشناسی بانشستن کارجورنمیشه فعالیت ودویدن لازمه باجناب امام جمعه هم هستم

  3. مدیرسایت محترم گریشنا لطف کنیدپیگیری کنید ازفرمانداری که بعداززمینی که برای اداره هواشناسی تاییدنشدجناب فرماندارچه اقدامی کرده اندوواقعا این همه زمین توی شهرستان گراش است هیچ جا به درداداره هواشناسی نمیخوره یازمین بهانه است شهرستان مجاوردستش توکاراست وکارشکنی میکنه اطف کنیدبه اطلاع شورای شهرهم برسونید شایدفرجی بشه ممنون

  4. جناب فرماندار پاسخ بذن چرا بانک رفاه حتی تو اوز که بخش است شعبه داره ولی گراش که چندین سال است شهرستان شده نداره لطفا گریشنا پیگیری بفرما

  5. حق محمدومحموداست چرافرماندارفقط بلده وعده وعیدبده چرااداره هواشناسی وصدورگواهینامه وبانک رفاه وگذرنامه راپیگیری نمیکنه فقط بلده بارسانه ها مصاحبه کنه بودجه صدبرابرشده درمقابل این همه کمکهای مردمی بودجه دولتی بسیارناچیزاست اقای فرماندارعمل بکن دوره حرف گذشته

  6. ما از این فرماندار راضی نیستیم وعده سر خرمن زیاد میده هیچ کدوم از وعده هاش هم به سرانجام نمیرسه به کی باید بگیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top