بستن

باید دانش‌آموزان را وارد هیات‌های ورزشی کنیم

هفت‌برکه (گریشنا): محسن افشار به عنوان کارشناس تربیت بدنی و سلامت مدیریت آموزش و پرورش گراش؛ و سعید رایگان به عنوان کارشناس فنی، از مهرماه ۹۶ در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گراش مشغول به کار شدند. هفته تربیت بدنی، در زمانی که یک ماه از آغاز به کار این بخش با دو نیروی جدید می‌گذرد، فرصتی بود تا با افشار در مورد کارهای انجام شده و برنامه‌های آینده واحد تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش صحبت کنیم.

هر سه بخش تربیت بدنی، سلامت و آسیب‌های اجتماعی را با دو نفر پوشش می‌دهیم

محسن افشار در تشریح وظایف واحد تربیت بدنی و سلامت گفت: «بخش تربیت بدنی و سلامت اداره آموزش و پرورش شامل سه بخش تربیت بدنی، سلامت و آسیب‌های اجتماعی است. هر کدام از این سه بخش، برنامه‌های خاص خود را دارد که نیازمند نیروی مجزا نیز است، ولی به علت کمبود نیرو، ما سعی کرده‌ایم هر سه بخش را پوشش دهیم و فقط هدف‌مان انجام کار است.»

افشار سپس به توضیح هر کدام از این بخش‌ها می‌پردازد: «در بخش سلامت، ما با مرکز بهداشت ارتباط کاملی داریم که طرح‌های مختلفی از قبیل دهان و دندان، پدیکلوز، پایگاه تغذیه سالم، سفیران سلامت و خیلی طرح‌های دیگر با ارتباط روزانه با شبکه بهداشت انجام می‌دهیم. در بخش آسیب‌های اجتماعی، مهم‌ترین فعالیت‌ها برگزاری جشنواره نوجوان سالم، تهیه نقشه خطرپذیری، هفته پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی که در اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود، شناسایی و غربالگری مستمر خطرپذیری دانش‌آموزان و چندین برنامه دیگر است. کلا در سه حوزه حدودا ۴۰ برنامه و طرح داریم که باید در طول سال انجام دهیم.» افشار تاکید می‌کند با توجه به کمبود نیروی انسانی، کار این بخش بسیار سخت است.

المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای

کارشناس واحد تربیت بدنی اداره دیگر برنامه‌های این بخش را المپیاد ورزشی اعلام کرد و افزود: «برنامه افتتاحیه المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای از ۲۶ مهرماه تا ۲ آبان در هفته تربیت بدنی در تمامی مدارس سطح شهر و روستا انجام می‌شود. میزبان استانی این افتتاحیه روز چهارشنبه هفته آینده ۱۰ آبان‌ماه در مدرسه عالیان انجام خواهد پذیرفت. المپیاد ورزشی و کانون‌های درون مدرسه‌ای تقریبا فعالیت اصلی ماست. یک سری مسابقات درون مدرسه‌ای انجام می‌شود و منتخب این مسابقات به مسابقات بین مدارس شهرستان راه می‌یابند و بعد، قهرمان این بخش به مسابقات استانی می‌رود. به عنوان مثال، دو سال قبل مدرسه ابتدایی گراش در استان اول شد و همان تیم به عنوان نماینده استان فارس به مسابقات کشوری اعزام شدند.»

محسن افشار در ادامه خاطرنشان کرد: «ما سعی کرده‌ایم در همه زمینه‌ها از جمله تربیت بدنی، بهداشت و آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته باشیم و اینکه توجه به ورزش باعث می‌شود هم در بخش سلامت و آسیب‌‌های اجتماعی کارهایی انجام شود تا از لحاظ آسیب اجتماعی به حداقل آسیب برسیم و به اهدافی که داریم دست پیدا کنیم. در بحث آسیب‌های اجتماعی اگر همکاران و دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان به ورزش روی بیاورند این نتیجه دلخواه حاصل می‌شود.»

تعیین اولویت‌ها با توجه به شناخت ظرفیت‌ها

او در ادامه اشاره‌ای هم به رویکرد جدید این بخش داشت و افزود: «هم من و هم آقای رایگان هر دو نیروی بومی و ورزشی هستیم و شناخت کافی از ورزش، نیروها، فضاها و برنامه‌های ورزشی گراش داریم. رویکرد اصلی ما امسال این است که دانش‌آموزان و همکاران را وارد هیات‌های ورزشی کنیم و به هیات‌ها و باشگاه‌ها با تربیت بدنی ارتباط بدهیم. اکثر نیروهای ورزشی هیات‌های ما دانش‌آموزان هستند. سعی می‌کنیم تا در این ارتباط، برنامه باشگاه‌ها را بگیریم و اینگونه دانش‌آموزان را با باشگاه‌ها و هیات‌ها ارتباط دهیم. تا الان با هیات تنیس روی میز، تنیس خاکی، بدمینتون، تیر و کمان، شنا، ورزش زورخانه‌ای، والیبال، و چند هیات و باشگاه دیگر صحبت کرده‌ایم و سعی می‌کنیم با همه هیات‌ها گفتگو کنیم و برنامه‌ها را بگیریم.»

افشار بحث استعدادیابی را نیز فراموش نمی‌کند: «برنامه بعد ما، استعدادیابی در رشته‌های مختلف است. سعی ما بر این است که این استعدادها را برای فعالیت در بعد قهرمانی در ورزش، به باشگاه‌ها معرفی کنیم.»

او اجرای طرح‌های ملی در مدارس را نیز یکی از اولویت‌ها معرفی می‌کند: «یکی از اولویت‌های ما در آموزش و پرورش، اجرای طرح‌های ملی است. یک سری ورزش‌ها را در طرح ملی داریم،: برای پایه دوم ابتدایی، ژیمناستیک؛ پایه سوم، شنا؛ چهارم، طناورز؛ پنجم، تنیس روی میز؛ ششم، دو و میدانی؛ هفتم، والیبال؛ هشتم، بسکتبال؛ نهم، هندبال. این‌ طرح ملی است و در ساعت ورزش باید کار شود.»

کارشناس تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش گراش تعداد دبیران ورزشی شهرستان گراش را ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: «شش خانم و شش آقا از دبیران در شهر گراش، و سه نفر دیگر برای روستاها و بخش ارد هستند. در بخش روستا، معلم خانم نداریم. سه دبیر مرد و سه دبیر زن دیگر هم کم داریم. مشکل اصلی دبیران ما اسکان است. هر چند مدیران مدارس و خیرین همیشه ما را در این بخش یاری می‌کنند، ولی باز هم در این بخش همیشه مشکل و کمبود داریم. در هفته تربیت بدنی هم همیشه خدماتی در قالب بسته‌ی کامل البسه ورزشی به دبیران اختصاص می‌یابد.»

استفاده از ظرفیت اسپانسرها و خیرین

افشار در ادامه خاطرنشان کرد: «در تلاش هستیم با خیرین هم گفتگویی داشته باشیم تا برای مسابقات اسپانسر شوند. اسپانسر شدن در قالب مسابقات، استفاده‌ی تبلیغی نیز برای آن کسانی که به دنبال تبلیغ هستند دارد. ما در طول سال در رشته‌های مختلف مسابقه داریم و این تبلیغ خوبی برای آنهاست. در آینده این جلسه را خواهیم داشت و خیرین و اسپانسرها را دعوت می‌کنیم تا بتوانیم کمک بگیریم. نمونه این کار را موسسه خیریه شباب البرکه انجام داد و ۱۵ کیف ورزشی را به مناسبت هفته تربیت بدنی به دبیران ورزش هدیه داد.»

محسن افشار با اشاره به اینکه در بخش اماکن ورزشی امکانات خوبی داریم افزود: «سالن اسدنژاد امسال افتتاح شد که بیشتر مخصوص دختران و خانم‌هاست. دو زمین هم در مجموعه الزهرا (س) داریم که چمن مصنوعی آن در سال قبل افتتاح شد و اگر خیرین امر یاری کنند و فنس‌کشی شود، کمی هزینه مدارس پایین آورده می‌شود.»

او در پایان گفت: «اگر همه دست به دست هم دهیم کار به خوبی انجام می‌شود. امکانات، نیرو و خیر را داریم، فقط نیازمند همدلی و همکاری همه است. قبل ازشروع هفته تربیت بدنی به احمد حسن‌نژاد، رییس اداره ورزش و جوانان؛ و علیرضا دانشور، مسئول تربیت بدنی دانشکده؛ پیشنهاد دادیم که جلسه‌ای داشته باشیم و برنامه‌های هفته تربیت بدنی را مطرح کنیم تا در این ایام، کارها منسجم و بهتر انجام شود و تکرار و موازی‌کاری در برنامه‌ها به وجود نیاید. استقبال خوبی از این جلسه شد و امیدوارم این جلسات ادامه داشته باشد. اگر سه ضلع مثلث ورزش گراش یعنی اداره ورزش و جوانان، تربیت بدنی آموزش و پرورش و تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی با هم هماهنگ و همسو باشند، مسیر پیشرفت گراش هموارتر خواهد شد.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top