بستن

معاون وزیر بهداشت پای درددل‌های خیرین سلامت نشست

هفت‌برکه (گریشنا): معاون وزیر بهداشت در سفر به گراش خواسته‌ها و درددل‌های خیرین سلامت گراش را شنید.

دکتر سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی و قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی و دکتر محمد نصیری مدیرکل خیرین و موسسات خیریه وزارت بهداشت با سفر گراش عصر پنجشنبه چهارم آبان‌ماه در سالن اجتماعات مرکز پیشگیری از سرطان گراش درخواست‌ها و دیدگاه‌های خیرین سلامت و هیات رییسه علوم پزشکی گراش را شنیدند.

دکتر ایازی بعد از این نشست از بخش‌های در دست ساخت بیمارستان گراش، درمانگاه تخصصی مولی‌الموحدین، مرکز جامع سلامت سعادت در مسکن مهر و مرکز ناباروری بازدید کرد.

دکتر ایازی: خیرین سلامت به فکر فرهنگسازی و پیشگیری هم باشند

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت صحبت‌های خود را با خاطره‌ای از شیخ احمد انصاری آغاز کرد و گفت: «شیخ احمد انصاری پدر معنوی خیرین در این شهرستان بود.»

دکتر ایازی با تایید مشکلات پیش‌روی خیرین سلامت گفت: «با این مسائل، در همه شهرستان‌ها روبه‌رو هستیم. باید تلاش کنیم این مشکلات کم شود و فرصتی ایجاد کنیم که خیرین فعال شوند و ما پیگیری این مسائل را وظیفه خودمان بدانیم. البته برخی مسائل باقی می‌مانند و این موارد نباید باید دلسردی خیرین شود.»

دکتر ایازی در خواست خیرین برای مشارکت بیشتر دولت در بخش‌های خیرساز را درست دانست و گفت: «دولت از جهت مالی وضع خوبی ندارد و این که بگوییم ما قول بدهیم و بگوییم وارد می‌شویم و حل می‌کنیم حرف گزافی است.»

ایازی با اشاره به همکاری زیاد خیرین با مجموعه وزارت بهداشت در گراش گفت: «برای این که گراش قطب سلامت شود نیاز به مشارکت بیشتری داریم. ما در وزارتخانه هر جقدر در توسعه زیرساخت‌ها تلاش می‌کنیم باز هم  باید مشارکت مردم را داشته باشیم.»

قائم مقام وزیر بهداشت در حوزه سازمان‌های مردم نهاد در مورد رویکرد وزارتخانه به سمت پیشگیری گفت: «توقع ما این است خیرین در بخش ارتقا سلامت و اقدامات پیشگیرانه هم کمک کنند. فرهنگسازی کنیم که مردم پیش از آن بیمار شوند به فکر سلامت خود باشند. فرهنگسازی بخش عمده‌ای متوجه این است که اصلاح رفتار و سبک زندگی مردم انجام شود. ما باید تلاش کنیم جذب مشارکت خیرین در بخش پیشگیری را داشته باشیم.»

دکتر ایازی بر خدمات جامع سلامت تاکید کرد: «اگر می‌خواهیم کار سلامت را کامل انجام بدهیم باید اطلاعات جامعی هم داشته باشیم. باید کار خارج از بیمارستان را هم انجام دهیم و تیم مددکار اجتماعی ما هم وارد شود. در مورد سلامت روانی هم کار کنیم.»

دکتر محمدی: موانع اداری خیرین را دلسرد می‌کند

در غیاب دکتر احمد عبداللهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش که برای کنفرانس جراحی سرطان در ژاپن حضور دارد دکتر محمدی قائم مقام دانشکده علوم پزشکی گراش سخن گفت: «موانعی در مقابل خیرین است که دلزده و دلسرد می‌شوند. مثلا در مورد مرکز ناباروری برای انشعاب آب فقط ۱۶۰ میلیون تومان فیش صادر شده است. از طریق وزارتخانه و مجلس پیگیری کنید که پروژه‌های خیرساز هزینه انشعاب پرداخت نکنند.»

دکتر محمدی با گرامی‌داشت یاد شیخ احمد انصاری گفت: «از نظر درصد مشارکت خیرین گراش در کشور شهر اول است. طرح گراش بدون پوسیدگی دندان از هفته آینده شروع می‌شود. با موافقت وزیر کارورزان برای این طرح به گراش آمده‌اند ولی آنچنان که انتظار می‌رفت کمک‌های اساسی نشده است.»

دکتر محقق: ۵۰ درصد وزارتخانه، ۲۵ درصد خیرین، ۲۵ درصد استانداری

دکتر محقق معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی گراش بعد از پخش کلیپی در مورد علمکرد عمرانی دانشکده گفت: «جمعیت شهرستان ما ۵۳ هزار نفر است ولی بالغ بر یک میلیون نفر را خدمات‌دهی می‌کنیم و ضریب اشتغال تخت ما ۹۳ درصد است. این نشان‌دهنده کارگشا بودن بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی گراش است.»

دکتر محقق مشارکت مردم را از خوبی آن‌ها دانست: «خیرات و مبرات بخشی از سبک زندگی مردم گراش و جنوب است و بخشی از درآمد خود را به امر خیر اختصاص می‌دهند. حتی برخی از افراد مراجعه می‌کنند که پولی کنار گذاشته‌ایم و شما بگویید کجا خرج کنیم. این به خاطر کار ما نیست، این خوبی مردم را می‌رساند. کمتر اتفاق افتاده است که روی ما را زمین بزنند. در راس همه خیرین شیخ احمد انصاری بودند که فقدان ایشان برای ما سخت است.»

معاون دانشکده گراش کمک‌های خیرین را در سه بخش ساخت مراکز، خرید تجهیزات و خدمات نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: «در ساخت دانشکده گراش بیش از ۱۰۰ نفر از خیرین مشارکت داشته‌اند. مرکز ناباروری با حمایت خیرین و هزینه چهار میلیارد ساخته شده است.»

دکتر محقق چندین درخواست را از معاون وزیر مطرح کرد: «جذب کمک‌های مردمی برای خرید دستگاه رادیوتراپی انجام شده است ولی تقاضا داریم که دکتر ایازی نصف دیگر هزینه این دستگاه را پرداخت کند. در دانشکده‌ ساختمان‌های نیمه‌تمامی داریم که نزدیک ۲۰ سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد و برای تکمیل آن نیاز به کمک وزارتخانه است.»

دکتر محقق خواستار عملی شدن توافق کمک‌های دولتی برای پروژه‌های خیرساز شد: «در پروژه‌های در حال ساخت قرار است ۵۰ درصد وزارتخانه کمک کند. ۲۵ درصد خیرین و ۲۵ درصد استانداری کمک کند. برای جذب بخش خیرین مشکلی نداریم.»

معاون توسعه دانشکده گراش که ساخت زیربناهای حوزه بهداشت و درمان از جمله وظایف آن است در مورد مهمترین پروژه‌های در دست ساخت گفت: «اورژانس گراش تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. کلینک تخصصی و فوق‌تخصصی مهمترین پروژه در دست ساخت ما در زیربنای ده هزار متر و در پنج طبقه ساخته می‌شود که یک طبقه به پیشگیری از سرطان اختصاص می‌یابد. در بخش پروژه‌های درمانی از دولت کمک گرفته‌ایم اما بخش اصلی از کمک‌های شیخ احمد انصاری و فرزندان او پرداخت شده است.»

وقارفرد: می‌خواهیم قطب درمان باشیم

مهندس قاسمعلی وقارفرد نخستین فرد از جمع نمایندگان خیرین سلامت بود که از مشکلات این خیرین گفت: «اگر با عوامل دلسردکننده متعددی روبه‌رو نبودیم مشارکت خیرین چند برابر می‌شد. هر چند به‌به و چهچه‌ای گفته می‌شود ولی در عمل حمایتی انجام نمی‌شود. عمده خیرین ما در خارج از کشور هستند و هیچ توقعی از دولتی یا کسی ندارند و گاهی حتی امنیت شغلی‌شان به خطر می‌افتد. به جز اخلاص در عمل این عوامل باعث می‌شود که حتی نمی‌خواهند از آن‌ها اسمی هم برده شود.»

بخشدار پیشین گراش یکی از مشکلات اساسی خیرین را مساله زمین دانست: «خیرین ما در همه زمینه‌ها پای کار بوده‌اند ولی در زمینه بهداشت و درمان بیشتر. وقتی زمین دولتی است خیر نمی‌تواند بپذیرد که هم کمک کند و هم پول زمین را بدهد. ما باید به دنبال تشویق خیرین باشیم ولی این‌ها دلسردکننده است. توقع این است که اینجا مشارکت باشد. حتی اگر دولت یک پنجم هم آورده داشته باشد هم برای ما قبول است.»

وقارفرد تبدیل شدن به قطب درمان را دورنمای شهرستان گراش دانست : «مردم به دنبال این هستند که گراش را به قطب تبدیل درمان کنند. مردم می‌دانند که مریض هم درد و هم هزینه، حرکت جدی شروع شده که هزینه‌های درمانی و ایاب و ذهاب کم شود.»

احداث بیمارستان دوم گراش با مشارکت خیرین و دولت مهمترین درخواست وقارفرد بود: «فضای این بیمارستان در حال تکمیل شده است و باید به دنبال بیمارستان دوم باشیم و برای این کار باید سهم مردم و دولت هر کدام مشخص شود.»

 

محمد منفرد مدیرعامل مجمع خیرین سلامت شهرستان گراش بخشی از مشکلات خیرین و موسسات خیریه را بیان کرد: «گیر کردن در پیچ و خم‌های اداری باعث شده کام خیرین تلخ شود و مثلا به جای گراش در تانزانیا هزینه می‌کنند. در تمامی دنیا مراکز خیریه از عوارض و مالیات معاف هستند آیا نمی‌شود در ایران هم با یک بخش‌نامه این کار را انجام داد؟«

مشکل مالیات نیز از جمله مسائل صندوق‌های خیریریه گراش است: «صندوق‌های خیریه ما در سال به جز هزینه‌های دیگر نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان کمک هزینه درمانی پرداخت می‌کنند و آخر سال ۱۷ تا ۲۰ میلیون هم باید مالیات بدهند. موسسه بیماری‌های خاص بیش از ۱۲۰ نفر تحت پوشش داریم. ما نمی‌توانیم از محل خیرین برای حقوق و بیمه کارکنان پرداخت کنیم و دولت باید در این بخش کمک کند.»

دکتر مرتضی فتحی عضو شورای شهر با تایید نظرات دیگر نمایندگان خیرین مشکل اصلی را هزینه‌های اضافی ساخت مانند قیمت زمین و انشعاب آب و برق و گاز دانست و درخواست کرد این مشکل از طریق مجاری قانونی برطرف شود.

دکتر نصیری: در برنامه ششم پیگیر حل مشکلات بوده‌ایم

دکتر محمد نصیری مدیرکل خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت پاسخگوی بخشی از خواسته‌های خیرین بود: «در مورد سهم آورده دولت در برنامه ششم قانون‌اش وجود دارد و آیین‌نامه آن هم تدوین شد و منتظر ابلاغ هستیم. در مورد بحث انشعابات خدمت معاون اول بودیم که برای چهار وزیر دستور پیگیری و پاسخ‌دهی دادند. تا دو هفته دیگر این وزرا باید جواب بدهند. در بحث انشعابات نمی‌توان صفر باشد بلکه باید از یک محل دیگر تامین شود.»

دکتر نصیری در بخش مالیات با تایید مشکلات موجود اعلام آمادگی کرد که خدمات مشاوره مالیاتی در اختیار موسسات خیریه قرار دهد: «مالیات برای امور خیریه صفر است البته در این بحث یک ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد. یعنی باید دفتر کل داشته باشید، ناظر مالیاتی داشته باشد و اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر تکمیل شود. در این بخش ما مشاور داریم. باید در این بخش آموزش داده شود تا اجحافی به موسسات خیریه نشود.»

در پایان این برنامه به حاج مسعود وقارفرد به خاطر تامین هزینه بخش دیالیز بیمارستان گراش لوح تقدیری با امضای وزیر بهداشت اهدا شد.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top