بستن

کنگره علمی سرطان‌شناسان در گراش، هدف: پیشگیری و درمان

هفت برکه (گریشنا): در سومین کنگره سالانه انکولوژی پزشکان و متخصصین دانش و تجربیات خود را با محور اصلی سرطان پستان، کولورکتال و پوست به اشتراک گذاشتند و با هم بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرنگار هفت برکه: نهم آذر ماه ۱۳۹۶ اولین روز از کنگره سالانه انکولوژی با همکاری بنیاد پیشگیری از سرطان جنوب فارس، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گراش و مرکز درمان ناباروری الزهرا(س) شهرستان گراش در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی برگزار شد. متخصصین رشته‌های بالیتی، پزشکان، پرستاران و سایر رشته‌های مرتبط گروه هدف این کنگره بودند. پیشگیری و غربالگری، ارتقا کیفیت زندگی، پاتولوژی و ایمونوهیستوشیمی، تازه‌های تشخیص و مرحله‌بندی، یافته‌های نوین ژن‌درمانی و سلول‌درمانی، چالش‌های اخلاقی در درمان و مطالعات سرطان از محورهای فرعی این همایش بود.

دکتر عبداللهی: ۳۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

دکتر احمد عبدالهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش به روز نمودن اطلاعات و تبادل دیدگاه و پیشرفت‌های جدید در زمینه طب سرطان را از اهداف برگزاری این همایش دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار هفت برکه گفت: « امروزه متاسفانه سرطان درصد زیادی از افراد جامعه را مبتلا می‌کند ولی بر اساس آمار ۳۰ تا ۵۰ درصد از انواع سرطان‌ها را می‌توان پیشگیری کرد. گوشه‌ای از کنگره ما به این می‌پردازد که چه راه‌هایی را در تغذیه، رژیم غذای و سبک زندگی باید در پیش بگیریم  تا به سرطان مبتلا  نشویم. اندیشمندان و دانشمندان مختلف از  سراسر کشور این را به بحث می‌گذارند.»

دکتر عبداللهی رئیس سومین کنگره انکولوژی قسمت دیگر اهداف کنگره را آشنایی با روشهای درمانی اعلام کرد: «روش‌های نوین جراحی شامل جراحی‌هایی سرطان، روش‌های نوین شیمی‌درمانی و دارودرمانی و روش‌های اشعه‌درمانی است اما مطلبی که جدید روی آن کار می‌کنیم بحث ایمنی‌درمانی است. استفاده از گلبول‌های سفید بیمار برای مقابله با بیماران سرطانی که امروزه علم روز سرطان‌شناسی در این زمینه دارد کار می‌کند و ما هم در این زمینه داریم کار می‌کنیم.»

او تاثیر برگزاری این کنگره در بالا رفتن جایگاه و سطح شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: « قطعا جایگاه هر شهری و هر مملکتی و هر مردمی پایدار نخواهد بود مگر این که اساس و بنیان آن بر علم و ایمان به خدا و درستی و راستی باشد. قطعا پایداری بنایی که گراشی‌های قدیم ساختند و به دست ما رسیده است به این بستگی دارد که ما اهل علم باشیم اهل دین و ایمان در کنار همدیگر باشیم و مسلم بدانید اگر ما علمی نباشیم در دنیای امروز جایگاهی نخواهیم داشت.»

دکتر عبدالهی سطح استقبال این دوره از کنگره آنکولوژی را خیلی بهتر از سال قبل دانست و گفت: « افتخار ما این است که از تمام شهرهای اطراف و استان‌های همجوار برای حضور در این همایش تشریف می‌آورند و می‌بیند. در این کنگره مطالبی ارائه می‌شود که سطح علمی آن‌ها را بالاتر می‌برد و می‌توانند راحت‌تر به بیماران و علم روز دنیا خدمت کنند. قطعا این کنگره سالیانه برگزار خواهد شد و همت دوستان، همکاران و دانشجویان باعث خواهد شد ما روز به روز پیشرفت کنیم و من به عنوان عضو کوچیکی از مجموعه مطمئنم روزی شما خواهید دید که گراش بر تارک علم و درمان سرطان‎‌های نوین در کل دنیا می‌درخشد.»

مهدی محسن‌زاده، دبیر علمی کنگره انکولوژی در سرمقاله‌ی منتشر شده در بروشور توزیع شده در این مراسم نوشته است:«با هدف ارتقا سطح علمی جامعه پزشکی سومین کنگره انکولوژی را تدارک دیدیم.»

دکتر محمد نبی محمدی، دبیر اجرایی این کنگره نیز در سرمقاله‌ی منتشر شده اشاره کرده است:«خداوند را شاکریم که توفیق میزبانی اساتید و صاحب‌نظران انکولوژی را به ما ارزانی داد تا در سومین کنگره سالیانه آنکولوژی با استفاده از تخصص و تجربیات این عزیزان گامی در مسیر پیشرفت درمان انواع بیماری‌ها برداریم و حضور ارزشمند این اساتید در شهرستان و بیان و ارائه جدیدترین شیوه‌های درمان سرطان، روزنه‌ی امیدی است برای آنانی که علاوه بر چشم دوختن به لطف پروردگار به دستان شفابخش پزشکان دل بسته‌اند.»

 

از درمان با پزشکی هسته‌ای تا انواع رادیوتراپی

در شروع برنامه از دکتر وجدانی، استاد‌یار فوق تخصص هماتولوژی و مدیکال انکولوژی سرطان‌های گوارشی و سلول‌های درمانی، دکتر نسرین نامداری، فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر محمد محمدیان پناه، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  و دکتر انصاری، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی و استاد‌یار تومورهای زنان، پستان، سروگردن دعوت شد تا به عنوان مجریان و داوران کنگره در جایگاه خود روی سن مستقر شوند و بعد از آن ارائه‌دهندگان مقالات خود را ارائه دادند.

دکتر مهرالسادات علوی، متخصص پزشکی هسته‌ای و دانش‌یار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخشی از ارائه خود گفت:«پیشرفته‌ترین دستگاه تصویربرداری در رشته پزشکی هسته‌ای دستگاه پت- سی تی است. در سرطان روده از این تصویربرداری استفاده‌های مختلفی می‌شود. در بررسی عود بیماری، بررسی درگیری بیماری در اعضای مختلف از این تصویربرداری پزشکی هسته‌ای استفاده می‌شود. از این تصویربرداری همچنین در بررسی پاسخ به درمان استفاده می‌شود.»

دکتر نسرین نامداری با این مقدمه که درمان سرطان بزرگ و مدت درمان وابسته به مراحل بیماری است، می‌گوید:«تاکنون در تمام دنیا درمان استاندارد در مرحله سه بیماری شامل شش ماه شیمی‌درمانی است. ولی در مطالعه‌ی اخیر مشخص شده است که بیماران مرحله سه بیماری که ریسک بیماری پایین است می‌توان دوره درمان را به سه مدت کاهش داد که این باعث کاهش عوارض شیمی درمانی و هم کاهش هزینه بر بیمار و سیستم درمانی خواهد شد. در تومورهای روده بزرگ، انتخاب روش درمانی وابسته به محل منشا تومور می‌باشد.»

دکتر محمد محمدیان‌پناه، متخصص رادیوتراپی و آنکلوژی از دیگر ارائه‌دهندگان بود. او در بخشی از صحبت‌های خود اشاره کرد:«ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی قبل از سرطان پیشرفته موضعی رکتوم یک استاندارد درمانی است. این درمان باعث می‌شود احتمال عود بیماری کاهش یافته و میزان بقای بیماران افزایش یابد. استفاده از شیمی درمانی قبل از ترکیب شیمی‌درمانی توام با رادیوتراپی میزان پاسخ به درمان در سرطان رکتوم را افزایش داده و یک درمان قابل قبول است.»

دکتر نصرالهی، متخصص رادیوتراپی و آنکلوژیست در بخشی از ارائه خود گفت:«پرتودرمانی از گزینه‌های موثر درمان سرطان است. یکی از چالش‌های اصلی درمان، عوارض پرتودرمانی خارجی است یکی از راه‌حل‌ها، پرتودرمانی حین عمل است. اما در این راه موانعی وجود دارد که هنوز بعضی موارد قابل حل است و در نهایت باید برای هر بیماری جداگانه تصمیم گرفت.»

دکتر منصور انصاری، استادیار تومورهای زنان گفت:«درمان نئواد جونت و رادیوتراپی درمان سیستمیک قبل از جراحی می‌باشد که عمدتا شامل شیمی‌درمانی و گاهی اوقات هورمون‌درمانی است و این اقدام به منظور قابل عمل کردن تومور و یا جراحی پستان است. در این مورد داروهای مختلف شیمی درمانی براساس وضعیت پاتولوژی تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش از جمله روش‌های درمانی است که بیش از ۲۰ سال است که در درمان سرطان پستان مد نظر قرار می‌گیرد.»

دکتر ایمانیه بیماران سرطانی حق دارند درباره بیماری خود بدانند

دکتر محمد هادی ایمانیه، استاد و فوق تخصص گوارش اطفال پیرامون اخلاق پزشکی و سرطان سخن گفت:« اگر دستیارهایی که ما تربیت کردیم اشتباهی کنند ما نیز مقصریم. تا قبل از این می‌گفتند نباید حقیقت را به مبتلایان سرطان و خانواده آن‌ها گفت ولی این موضوع دور از اخلاق پزشکی است و بیمار حق دارد از بیماری خود به روش صحیح مطلع شود. همه باید در درمان سرطان با هم همکاری داشته باشیم و همه در این زمینه مسئول هستند چه متخصصین، چه مسئولین و چه مردم.»

 

دکتر وحید زنگوری، جراح عمومی و دستیار فلوشیپ جراحی سرطان از نقش iort (رادیوتراپی عین عمل جراحی) در مبتلایان به کانسر رکتوم گفت: «در مطالعات انجام شده، نشان داده شده است در تومورهای اولیه پیشرفته و احتمال باقی ماندن بافت تومور در حین جراحی وجود دارد و نیز در بیماران با عود سرطان رکتوم، پرتودرمانی حین عمل می‌تواند در کنترل بیماری و افزایش بقا مفید باشد. انجام شیمی درمانی توام با رادیوتراپی قبل از عمل به مراتب عوارض کمتری را نسبت به بعد از عمل خواهد داشت.»

دکتر علی رضا رضوانی فوق تخصص مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی خلاصه‌ای از آخرین توصیه‌های سنت گالن ۲۰۱۷ را مرور کرد.

دکتر خلفی‌نژاد، دستیار و فوق تخصص خون و سرطان در بخشی از ارائه خود به بررسی و طرح یک بیمار سرطان سینه درمان شده در گراش و عود مکرر و استفاده از اساتید برجسته جهت درمان او پرداخت.

مراسم اختتامیه و دومین روز کنگره انکولوژی فردا دهم آذر ماه برگزار خواهد شد.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

11 نظر

  1. برید اسم گراشو تو جاده شیراز که از رو تابلو حذف کردنو پیگیری کنید و چند تا دکتر فوق تخصص بیارید این خرجها چیه میکنید از پول بیت المال

    1. با سلام . آقا و خانم محترمی که این حرفا و قضاوتهای الکی می کنیدیا گراشی نیستیدیا توگراش زندگی نمی کنید یا آقای دکتر عبدالهی روخوب نمی شناسید ۱- مطمئن باش یه قرون از پول بیت المال خرج نشده ۲- این اساتید برجسته و محترمی که تشریف آوردندهیچ هزینه ای دریافت نکردند و به احترام مقام شاخص دکترعبدالهی (فوق تخصص جراحی سرطان)تشریف آوردند. ۳. برگرداندن نام گراش رو تابلوها وظیفه دانشکده علوم پزشکی گراش نیست. وظیفه اداره راه و ترابری می باشد.ولی با این همایشها که سه سال هست به همت آقای دکتر عبدالهی برگزار می شود گراش را به همه جا معرفی کردند که صدها از این تابلوها نمی تواند بازخورد داشته باشد.۳-و مطمئن باش از این باغی که دکتر عبدالهی فراهم کردند همه بهره بردند هم از نظر علمی و هم از نظر شناساندن شهرمان .
      اینوهم بهت بگم هیچ نسبت فامیلی با آقای دکتر عبدالهی ندارم که دوباره فکر الکی بکنید.
      به امید روزی که قضاوت الکی نکیم.

  2. امسال نسبت به سال قبل خیلی بهتر با برنامه ریزی های بهتر انجام شد. وجود دکتر عبدالهی واقعا برکتی است برای منطقه.
    این همایش کاملا تخصصی بود و نباید انتظار داشت سالن پر از جمعیت شود.
    صندلی خالی منبعث از تخصصی و فوق تخصصی بودن همایش است

  3. کاش کسانی که در زمینه ای تخصص ندارن،لطف کنن و نظر ندن،ممنون میشیم
    به امید آینده ای روشن تر برای گراشمان

  4. علیرضا جان بنظر میرسه نه توی باغ که خیلی بیرون از باغ تشرزف دارید که این کنگره با اهمییت را بدون داشتن هیچ اگاهی از ان واهداف ان زیر سوال میبرید خواهش فقطا تو حوزه کارخودتون نظر بدید قرار نیست هرکس ی توهرکاری نظر بده

  5. با سلام.جای تبریک و خسته نباشید به دست اندرکاران همایش داره.برگزاری همایش در این سطح از تخصص با حضور اساتید برجسته ی کشور و استان فارس در زمینه سرطان.نشان از مدیریت و برنامه ریزی مناسب دکتر عبداللهی و همکارانشون داره.از حضور اساتید برجسته در شهر گراش خرسند شدم.برای انان که نمیدانند این مطلب قابل ذکر هست که حتی حضور یک نفر از ارایه کنندگان مقاله که نامشان در بالا ذکر شده هم ارزشمند هست چه برسه این تعداد از صاحب نظران رشته انکولوژی و انکوسرجری دور هم در گراش جمع بشن.میلیاردها می ارزه برای اون ها که ارزش علم و دانش و تاثیر بر سلامت بیماران متوجه میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top