بستن

«او دشمن بود» آغازگر حضور گراشی‌ها در جشنواره عمار

هفت‌برکه (گریشنا): در شب پایانی هشتمین جشنواره عمار در گراش، فیلم کوتاه «او دشمن بود» به عنوان اولین فیلم راه‌یافته از گراش به بخش مسابقه جشنواره عمار، اکران شد.

به گزارش هفت‌برکه برای چهارمین سال، آیین پایانی جشنواره عمار گراش در شب پیروزی انقلاب و در سالن پر از تماشاچی شیخ احمد انصاری برگزار شد. علی ذکریایی مهمان و مجری هشتمین دوره جشنواره عمار در گراش بود.

«او دشمن بود» ساخته محمدرضا خواجی امسال توانسته بود به بخش مسابقه جشنواره عمار راه پیدا کند. این فیلم پس از جشنواره کل یک بار دیگر پخش شد و این بار هم تماشاگران از این فیلم کوتاه استقبال کردند. گردانندگان جشنواره عمار از مادر محمدرضا خواجی برای تقدیر از این فلمساز دعوت کرده بودند و خواجی با بوسیدن دست از مادرش تشکر کرد.

یکی از اعضای هیات برگزاری جشنواره درباره این بخش از برنامه به هفت‌برکه گفت: «هدف ما این است که هر ساله فیلم سازان گراشی را حمایت کنیم تا در در دوره‌های آتی در جشنواره شرکت کنند و ان شا الله جزو برگزیدگان باشند. سالهای بعد از کارگردانان جوان و نوجوان گراشی بیشتر و بیشتر خواهیم شنید. هدف ما این نیست که صرفا اکران کننده باشیم بلکه می خواهیم تولید محتوا کنیم. همچنین در تدارک هستیم تا گروه سرود حرفه‌ای تشکیل بدهیم و به مانند دیگر گروه‌ها در شهرهای همجوار آن‌ها را به درجه‌های عالی و ملی برسانیم.»

ساعت ۲۱ همراه با تمام کشور تکبیر الله‌اکبر در سالن شنیده شد. البته علی ذکریایی به تکبیر اکتفا نکرد و با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل و مرگ بر منافق سالن را به شور در آورد. بعد از چند کلیپ نوبت به گروه سرود مدرسه فرامرزی به سرپرستی خسرو جولافیان و ابراهیم نظری رسید. این گروه سرود «سرباز حسین» را اجرا کردند.

ذکریایی در میان برنامه شوخی و استنداپ کمدی را داشت. شوخی‌هایی که از حمام تا برجام را شامل می‌شد. غلظت شوخی‌های سیاسی مجری این دوره بیش از مجریان دوره‌های پیشین بود. مجری چند باری نیز با بدخطی مهدی وفایی‌فرد شوخی کرد.

بخش ویژه این شب جشنواره عمار، تقدیر از شهدای غیر بومی گراش بود. سرهنگ فرامرز صیادی و حاج محمد نیساری از فرماندهان دفاع مقدس در گراش برای تقدیر روی صحنه رفتند و در میانه تقدیر سرهنگ رضا کارکن نیز به جمع آن‌ها اضافه شد. از خانواده شهیدان محمدحسن جمالی، اصغر ایزن، خسرو جولافیان و حسین حسن‌پور شهدای غیر بومی گراش یاد داشت. به جز خانواده جمالی که در برنامه حضور نداشتند خانواده سه شهید دیگر تندیس جشنواره عمار را دریافت کردند.

تقدیر پایانی به تندیس ویژه فعال انقلابی  اختصاص داشت. یعقوب مهرابی و‌ هیات‌امنا مسجد امام زین‌العابدین (ع) به خاطر طرح جهیزیه آسان این تندیس را دریافت کردند. یعقوب صادقی اولین جانباز شهرستان گراش نیز است.

«بعد از ظهر» ساخته امیرعباس ربیعی و فیلم برگزیده در بخش داستانی نیمه بلند جشنواره عمار در بخش پایانی اکران شد. داستان این فیلم مربوط به وقایع سال ۱۳۸۸ بود. بعد از پایان برنامه حاضرین برای پذیرایی و مشاهده نورافشانی به بیرون از سالن رفتند.

در کنار مردم، عبدالله فضلی بخشدار مرکزی گراش، سرهنگ دهقان فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گراش و غلامی رییس اداره بهزیستی مسئولین حاضر در جلسه بودند.

 

اکران‌های عمار همچنان ادامه داردیک عضو هیات برگزاری جشنواره عمار گراش در گفتگو با هفت‌برکه درباره ویژگی جشنواره در سال ۱۳۹۶ گفت: «وجه تمایز امسال این بود که ما برای اولین دوره در گراش مراسم افتتاحیه رسمی هم داشتیم که اوایل دی ماه با اکران مستند قایم مقام و استقبال مخاطبان برگزار شد. وجه تمایز دیگر این دوره این بوده که با کم کردن از فشار اکران ها در دی و بهمن ماه ما تلاش داریم در طول سال هم در روزها و ماه‌های آتی اکران‌های متعددی داشته باشیم. دوره هشتم عمار تا مهر سال بعد ادامه خواهد داشت.»

در ادامه این جشنواره فیلم‌های داستانی و مستند رسمی و برگزیده کشور نیز اکران خواهد شد.

با توجه به استقبال از برنامه آغازین و پایانی جشنواره، یکی از اعضای هیات برگزاری در مورد استقبال از دیگر اکران‌های جشنواره گفت: «ما در دی و بهمن به صورت فشرده اکران‌های متعددی داشتیم و داریم که امسال تا به حال گزارش اکران قریب به ۶۰ اکران است و بقیه منتظر ارسال گزارش هستم. یعنی روزانه حداقل دو اکران را تا به حال داشتیم که کار بسیار سخت و زمان‌بری هست. به نسبت جمعیت شهرستان تا به حال ۱۵ درصد جمعیت از قشرهای مختلف را تحت تاثیر اثار جشنواره قرار دادیم که عدد قابل تاملی هست و البته هدف ما تاثیرگذاری حداکثری هست.»

عنوان مردمی در جشنواره عمار نقطه تمایز این جشنواره با دیگر جشنواره‌های سینمایی است. دبیر جشنواره عمار گراش درباره این عنوان و بودجه جشنواره گفت: «کمترین امکانات ممکن را داریم و هیچ بودجه‌ای از هیچ نهادی نداریم. هر چه هست با دستان خالی و هزینه شخصی دوستان هست و لا غیر. اکران‌کنندگان ما هم مردم هستند. در ادامه سال هم ستاد مرکزی جشنواره فعال هست. در این ستاد هم واحد بانوان و هم واحد آقایان به صورت فعال حضور دارند.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. واقعا برنامه خیلی خوبی بود و سال به سال هم داره به حضور مردم در این برنامه بیشتر میشه خداقوت به همه دست اندر کاران این برنامه
    اجرکم عندالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top