بستن

تقدیر معاون وزیر از ۱۴۰ خیر سلامت گراش

هفت‌برکه – گریشنا: معاون اجتماعی وزیر بهداشت به همراه رییس مجمع خیرین سلامت کشور در اولین همایش تجلیل از خیرین سلامت گراش از ۱۴۰ نفر از خیرین تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه نخستین همایش تجلیل از خیرین سلامت ساعت ۱۰:۱۵ صبح دوشنبه ۲۸ خردادماه در سالن شیخ احمد انصاری دانشکده علوم پزشکی گراش آغاز شد. معاون اجتماعی وزیر بهداشت، رییس مجمع خیرین سلامت کشور و روسای فعلی و پیشین دانشگاه علوم پزشکی شیراز نامدارترین مهمانانان این برنامه بودند.

در این مراسم در سه مرحله از ۱۴۰ نفر از خیرین سلامت که خدماتی را به حوزه بهداشت و درمان شهرستان داشته‌اند، تقدیر شد. دکتر ایمانیه مشاور وزیر بهداشت و دکتر محقق معاون توسعه دانشکده علوم پزشکی گراش دو شخصیتی بودند که در این مراسم از آنان تقدیر شد.

معاونت توسعه مدیریت و منابع و معاونت امور اجتماعی دانشکده علوم پزشکی گراش و مجمع خیرین سلامت شهرستان گراش برگزار کنندگان مراسم بودند. پخش و اجرای سه آهنگ و پخش کلیپ‌هایی از فعالیت‌های خیرین و شیخ احمد انصاری از دیگر برنامه‌های این همایش تجلیل بود.

یک میلیون مراجعه در پنج سال

دکتر احمد عبداللهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش با ارائه تاریخچه دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «در پنج سال گذشته یک میلیون مراجعه درمانی به شهرستان گراش داشته‌ایم و ۲۳ هزار جراحی بزرگ و کوچک در بیمارستان امیرالمونین علیه‌السلام انجام شده است. واحدهای جراحی قلب، آنژیوگرافی، جراحی سرطان و مرکز درمان ناباروری از واحدهای یونیک ماست که به کل منطقه خدمات می‌دهیم. جالب است فقط ۲۱ درصد مراجعان ما از شهرستان گراش است.»

به خیرین در حوزه‌های دیگر هم نیاز داریم

اصغر فرودی فرماندار گراش در گزارشی از وضعیت اقتصادی گراش گفت: «در اقتصاد گراش سهم بخش خدمات از جمله بخش درمان ۵۸ درصد، حوزه صنعت ۳۲ درصد و حوزه کشاورزی ۱۰ درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی شهرستان ۴۲.۶ و رتبه یازدهم استان فارس است. نرخ بیکاری شهرستان ۴.۲ و کمترین نرخ بیکاری استان فارس بوده است. وقتی به تاریخ شهرستان نگاه می‌کنیم خیرین عامل اصلی شتاب توسعه بوده‌اند.»

فرماندار گراش در مورد فعالیت‌های خیرین در گراش گفت: «عمده عملکرد خیرین در سه حوزه بوده است. در حوزه مذهب ۱۰۰ درصد، در حوزه آموزش و پرورش ۹۰ درصد بناها و در حوزه درمان ۸۵ درصد بناها ساخته خیرین است. علاوه بر این سه مولفه خیرین باید در حوزه‌های دیگر هم وارد شوند چون عامل شتاب‌دهنده توسعه در حوزه‌های دیگر هم هستند.»

فرماندار از خیرین برای ورود به حوزه‌های دیگر فعالیت دعوت کرد: «به هیچ کار خیری به اندازه سرمایه‌گذاری اقتصادی نیاز نیست. مجلس باید حمایت‌های قانونی را تدوین کند. توجه به بعدهای نرم‌افزاری هم مهم است که از بناهای ساخته شده به طور کامل استفاده شود. در حوزه امنیتی نیاز داریم مثلا دوربین‌های امنیتی یک مساله زیر ساختی است. یکی از اولویت‌های ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری و آموزش است. در کنار خیرین، دولت در حوزه‌های زیرساختی مانند آب، برق و راه کار می‌کند.»

فرماندار گراش سخنان خود را با دو درخواست به پایان رساند: «خیرین این دانشکده علوم پزشکی را ساخته‌اند ولی به طور کامل از این ظرفیت استفاده نمی‌شود. دوم این که برای درمانگاه بخش ارد مجوز شبانه‌روزی صادر شده است ولی عملا اجرا نشده است این موضوع مورد گلایه ما و مردم و مسئولین بخش ارد است.»

 خیرین نباید دچار بوروکراسی شوند

دکتر جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش که بعد از مدت‌ها در یک مراسم عمومی در شهرستان گراش سخن می‌گفت، با تشکر از حضور خیرین و مسئولین گفت: «در شهرستان‌های لارستان، گراش و خنج خیرین به وفور وارد شده‌اند ولی توقعاتی هم دارند. وقتی خیرین وارد می‌شوند نباید دچار بوروکراسی شوند و سهم دولت هم باید پرداخت شود. ما در کل منطقه با این خواسته‌ها مواجه هستیم، اقداماتی انجام شده است اما اگر می‌خواهیم از ظرفیت خیرین بیشتر استفاده کنیم نیاز به تحرک بیشتری در بخش اداری هستیم.»

حجت‌الاسلام سید رضا شاهچراغ امام جمعه گراش گفت: «امروز خیرین به جز مسجد و مدرسه در حوزه‌های دیگر حتی ساخت فضای سبز هم وارد شده‌اند. یکی از اقدامات عمده خیرین در بخش سلامت است و یکی از مهمترین آن مرکز درمان ناباروری است که در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق موثر بوده است و اثرات آن را در شهرستان مشاهده می‌کنیم. همکاری مسئولین می‌تواند مکمل فعالیت‌های خیرین باشد.»

خیرین در حوزه پیگشیری و پژوهش وارد شوند

دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع خیرین سلامت کشور گفت: «حوزه درمان بسیار هزینه‌بر است و هر چه هزینه کنیم به جایی نمی‌رسد. باید خیرین را تشویق کنیم که در حوزه پیشگیری و پژوهش وارد شوند تا افراد بیمار نشوند. چون اگر کسی بیمار شود حسا‌ب‌اش با کرام الکاتبین است.»

رییس مجمع خیرین سلامت کشور در مورد رویکردهای مجمع خیرین در آینده گفت: «خیرین گراش و لار در کل استان نمونه هستند. کارهای این خیرین حساب‌های پر و پیمان است و در آن دنیا هم به بقیه کمک خواهند کرد. خانم‌ها موتور محرکه آقایان هستند و به دنبال این هستیم که از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. مجمع خیرین و معاونت اجتماعی خادمین خیرین هستند. خواهشی از خیرین داریم این است که خیرین می‌گویند حاضر نیستیم جای دیگری کار کنیم. ممکن است در یک منطقه بسیار محرومی کار انجام شود ثواب و نتایج بهتری حاصل شود.»

دکتر سید محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت و درمان دیگر این سخنران این مراسم گفت: «افراد زیادی داریم که تمکن مال زیادی دارند ولی توفیق کار خیر پیدا نمی‌کنند. اگر شیخ احمد انصاری و کسی مثل او اقدامات خیر انجام می‌دهند توفیق پیدا کرده‌اند. اگر کسانی مثل دکتر ملک‌حسینی از علم خودشان انفاق می‌کنند توفیق پیدا کرده‌اند. با اقدامات شما گراش همانند نگینی در استان فارس می‌درخشد. من سلام دکتر هاشمی را به شما ابلاغ می‌کنم.»

بوی بهشت از گراش می‌آید

دکتر ملک حسینی از چهره‌های ماندگار پزشکی و پدر پیوند کبد ایران دیگر مهمان این مراسم بود: «هر وقت گراش می‌آییم بوی بهشت می‌دهد. من دوره دستیاری برای اولین بار به لار آمدم و سی سال است که به اینجا می‌آیم. شیخ احمد در اینجا تخم خیر کاشته‌اند و این کار ادامه پیدا خواهد کرد. مرکز سرطان گراش می‌تواند یکی از اقمار اصلی مرکز سرطان جنوب باشد. باید در نظر داشته باشیم که مملکت ما ایران است و باید برای همه آن کار کنیم هر چند اولویت با خانه خود آدم است. شیخ احمد انصاری این طوری فکر می‌کرد و همه جا کار خیر می‌کرد.»

دکتر ملک حسینی در انتقادی به مجمع خیرین سلامت گفت: «متاسفانه در جمهوری اسلامی پولی که خیرین می‌دهند به عنوان مالیات‌اش حساب نمی‌شود. شما باید خیریه‌ها را درجه‌بندی کنید و این کار قانونی شود. خیر نباید به دولت وصل باشد. مجمع خیرین باید یک جا مستقل داشته باشد. اگر خیرین احساس کنند به دولت وصل است کمک نمی‌کنند.»

دکتر ایمانیه رییس پیشین دانشکده علوم پزشکی شیراز در حال حاضر مشاور وزیر بهداشت در حوزه دانشگاه‌ها است. دکتر ایمانیه گفت: «جناب آقای انصاری لطف ویزه‌ای به نام داشتند و در لحظات آخر عمرشان نوشته‌ای به من دادند که یادگار پیش من باقی مانده است. شهرستان گراش به شهرستان‌های اطراف و حتی استان هرمزگان خدمات می‌دهد ولی باید به فکر کل استان و کل کشور هم بود. برای بیمارستان هزار تخت‌خوابی سرطان هم چند ماه پیش از فوت شیخ احمد در منزل میزبان ایشان بودیم ولی اجل فرصت نداد تا شیخ احمد در بیمارستان هزار تخت‌خوابی سرطان فارس مشارکت کنند. امیدوارم این نیت که ایشان کردند را خیرین ادامه دهند و با ساخت این بیمارستان تمام مردم این شهرستان در برابر بیماری مهلک سرطان بیمه می‌شوند.»

 

دکتر بهادر رییس دانشکده علوم پزشکی شیراز آخرین سخنران برنامه بود که به علت طولانی شدن برنامه ترجیح داد سخنرانی نکند. به جز مهمانان اصلی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان، جهرم، رییس دانشکده علوم پزشکی و اعضای مجمع خیرین لارستان از حاضرین در برنامه بودند. عکس‌های هادی افشار از مراسم امروز:[gallery link="file" columns="4" size="medium" ids="82549,82547,82546,82543,82542,82541,82539,82538,82537,82536,82535,82534"]

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. از این حرکت مجمع تشکر میکنیم و یاد ونام خیرارجمند و بزرگ جناب شیخ احمد را گرامی میداریم و برایش در سرای باقی خیر ابدی از درگاه حضرت حق میطلبیم
    در این خبر از اسامی ان ۱۴۰ خیر ارجمند خبری نیست در حالیکه اصل جلسه برای گرامی داشت این ارجمندان بوده بهتر است گریشنا اسامی خیرین را بنویسدتا خوانندگان هم مطلع شوند
    از همه نیک اندیشان نیکوصفت سپاسگزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top