بستن

از خاک تا خانه؛ همه معدن‌های گراش در صنایع ساختمانی فعالند

هفت‌برکه – گریشنا: همه معادن گراش در بخش صنایع ساختمانی فعال هستند. در حال حاضر چهار معدن فعال و دو معدن در دست احداث از اداره صنعت معدن و تجارت گراش مجوز گرفته‌اند.

روابط عمومی اداره صمت گراش به مناسبت ۱۰ تیرماه، روز معدن، سیاهه‌ای از معادن فعال شهرستان گراش را در اختیار گریشنا قرار داد. صنایع ساختمانی تنها بخشی است که معادن گراش در آن فعال هستند.

معدن شن و ماسه تنگ آب با مالکیت مصطفی شیخی در جاده تنگ‌آب قرار دارد، دو معدن سنگ لاشه جعفریان با مالکیت محمدجواد جعفریان و سنگ لاشه برادران دانشور با مالکیت حمزه دانشور در جاده گراش به اوز قرار دارد. تنها معدن خارج از مرکز شهرستان، معدن شن و ماسه یوسف شیرگیر در جاشهر ارد است.

این چهار معدن در حال حاضر فعال هستند. مجوز دو معدن پلاسکو با مالکیت جعفر کشوری در جاده تنگ آب و معدن شن و ماسه شهام‌شن امید با مالکیت عاطفه جامه‌گری در پشت پلیس‌راه نیز صادر شده است، اما هنوز از این معادن برداشتی انجام نشده است.

وضعیت دو معدن شبان در تنگ بادامی و خرم در فداغ هم در حالت تعلیق قرار دارد و در صورت رعایت نکردن ضوابط قانونی مجوز آن‌ها لغو خواهد شد. معدن خرم در مرحله تمدید پروانه قرار دارد.

به جز این هشت معدن، تولیدات سه معدن دیگر نیز عمدتا در گراش مصرف می‌شود اما مجوز آن‌ها از لارستان صادر شده است. معدن‌های شن و ماسه قائدی، بتن‌راه و جعفریان سه معدن دیگر هستند تا جمع معادن گراش به عدد ۱۱ برسد.

بررسی این ۱۱ معدن نشان می‌دهد معادن گراش در بخش‌های ساده صنعتی فعال هستند که دارای حجم بالای برداشت از منابع طبیعی هستند. شاید با کاوش‌های علمی بتوان به دنبال کشف معادن غنی‌تر و با بازده اقتصادی بالاتر بود.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top