بستن

«کنسرت لغو شد» جمله‌ی سنگینی است

هفت‌برکه – گریشنا: لغو کنسرت «شب مهتاب» در گراش به بهانه‌ی دو همخوان زن در گروه سرآغاز، باعث واکنش‌های فراوانی شد. ابوالحسن حسینی، رییس انجمن موسیقی گراش و آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی شناخته‌شده در گروه پارسینا، در این یادداشت همدلانه با گروه سرآغاز، از جنبه‌های ناگوار اینگونه تصمیمات و تاثیرات منفی آن بر جامعه هنری نوشته است. 

ابوالحسن حسینی: در شهر ما رسم نانوشته‌ای است: منتظر می‌مانیم کسب‌وکاری جدید راه بیفتد؛ درآمدزا که شد، ده نفر دیگر در کنارش همان کار را راه بیاندازند. دل‌نگرانی‌ها و استرس‌هایش همیشه برای همان اولی می‌ماند و لذتش را بقیه می‌برند.

اینجا شهری است که در آن هر چیزی که برای «اولین بار» است، از «اولین بارهای» دیگر شهرها سخت‌تر است. اینکه چگونه فکر می‌کنیم که امری که در سایر شهرها عادی و روزمره است در شهر ما باید سخت باشد، مهم نیست؛ مهم تلاشی است که نمی‌کنیم و نهایتا با یک جمله مثل «حالا سری بعد» یا «فعلا نمی‌شود» سر و ته قضیه به هم می‌آید و دلیلش هم این است: «تا حالا نداشتیم.»

سال‌های سال حمل ساز قبح داشت. از اینکه سازت در خیابان همراهت باشد خجالت می‌کشیدی و حس می‌کردی مردم جور دیگری به تو نگاه می‌کنند. جوری که شرم می‌کردی نوازنده‌ای چیزی هستی. با این حال موزیسین‌ها از سایر شهرها که می‌آمدند، راحت بودند. حتی اجازه داشتند در مذهبی‌ترین مکان شهر ساز بزنند، در حالی که در مراسمی رسمی، وقتی نوبت به اجرای ما رسید، عده‌ای به هر دلیلی از سالن خارج شدند. نوجوان بودم و آن سال‌ها هنوز یادم هست. برایم تعجب‌آور نبود، چون می‌دانستم که راهی که می‌رویم راهی دیگر است.

اما ادامه دادیم. با چند تن از دوستان هم‌جنس من. دهه هشتاد، اولین گروه موسیقی منسجم پاپ به روی صحنه رفت. «پارسینا» اولین گروه پاپ شهر بود که هفت‌خوان را گذراند. بر خلاف مراحل رسمی اخذ مجوز رسمی برگزاری کنسرت، پارسینا مجبور بود از سایر ممیزی‌ها هم گذر کند. از مراجع مختلف برای نظارت و بررسی حضور یافتند و نهایتا مجوز تایید شد. گمانه‌زنی‌هایی بود که گروه‌هایی قصد بر هم زدن کنسرت را خواهند کرد. و این اتفاق نیفتاد. پنج شب اجرای بدون نقص و بدون هیچگونه حاشیه‌ای.

و سال‌های بعد و کنسرت‌های بعد. بدون هیچ حاشیه و مشکلی. چیزی که فکر می‌کردند شدنی نیست، یا حتما اتفاقی می‌افتد. سختی‌اش همان اولش است و مسیر تا حدودی برای سایر گروه‌ها هموار شد و اجراهای سایر گروه‌ها از سایر شهرهای کشور در سال‌های بعد به روی صحنه رفت.

عده‌ای معتقد بودند گراش شهر کنسرت نیست. اصلا موسیقی در آن جایی ندارد. با این حال زمان نشان داد مردم گراش درکی بالاتر از آنچه تصور می‌رود دارند. شعور موسیقیایی و هنری مردم شهر چیزی فراتر از تصور ماست. مخاطبان فهیمی که با نظم و هماهنگی کامل با فضای اجرا (هر نوع اجرایی) خود را با محیط همسان می‌کنند، همراه می‌شوند. لذت می‌برند. انرژی می‌دهند. انرژی می‌گیرند و «تا اجرایی دیگر بدرود.»

مردم ما بیشتر از این‌ها فرهنگی هستند که با یک یا دو همخوان زن مشکل‌ساز شوند. برآشوبند و به لغزش افتند. مردم فرهنگی شهر نشان داده‌اند که اینگونه نیستند. در این مورد تئاتر ما قدم‌های بزرگی‌تری برداشته است. اجراهایی با بازیگران زن و مرد. اجراهایی موفق و بی‌حاشیه. بدون نگاه جنسیتی. مخاطبان ما اینگونه‌اند. هنر را می‌بینند.

این راه، راه سختی است. با هزاران امید و آرزو و بی هیچ دلخوشی به درآمد مالی و با پرداخت هزینه‌های شخصی و صرف زمان، برنامه‌ای به مرحله‌ی اجرا می‌رسد. ترس از ضرر و زیان مالی همیشه از ابتدای شروع تمرینات وجود دارد. اما عشق و علاقه است که باعث می‌شود با تمام مشکلاتش ادامه دهی. اما شاید فرصت‌ها تکرار نشوند و یا شاید نسل‌های نوجوان و جوان ما این مشکلات را خودشان حل کنند. اما باور کنیم که «کنسرت لغو شد» عبارت سنگینی است. تصور کنید مادری را که پس از ۹ ماه، بچه‌اش سقط شود.

ابولحسن حسینی در کنسرت پارسینا، مهرماه ۱۳۹۳

46 نظر

  1. اگه یه مسئول رده بالا بیاد گراش یا یه مداح خیلی ازش استقبال می کنن ودست پرهم ازاین شهر برمیگرده ولی یه کنسرت قانونی باهزینه خود بچه ها نمیزارن بابا دیگه این شهرخیلی افسرده شده متاسفم برای یه عده ای مدیر بی لیاقت فقط به منافع خودشان فکر میکنن

  2. شرم اوره
    البته بغیر این هم نمیشد توقع داشت
    مسئولین ما به همه چیز بها میدن بغیر هنر و حمایت از فرهنگ دوستان …
    من بعنوان یک شهروند گراشی حمایت میکنم از جناب حسینی و تموم موسیقی دوستان .

  3. درستش هم همینه چون با لغو کنسرت کل مشکلات ممکلت مثل بیکاری ، گرانی ، دزدی، ناامنی، ناعدالتی ، و ،،،،،،،، همش حل میشه و مردم با خیال راحت به زندگی میرسن

  4. حسرت اور و تاسف انگیز..
    برا مسولین شهر واقعا متاسفم .
    مسولین خودشون رو زدن به خواب..
    چرا همیشه باید عزاداری باشه و شیون و گریه و مداحی..!؟!؟!؟؟؟؟
    مگه شاد بودن جرمه ؟؟؟؟؟
    با این کاراتون جوانان بیشتر ازتون فاصله میگیرن..
    بعد میگن چرا نماز جمعه و نمازهای جماعت کم رنگ شدن..
    مسببش خودتون هستین ..

  5. میدونم فاصله گراش تا لار فقط یک ربع راهه، اما فاصله هنریشون زمین تا آسمون. اگه قانون قانونه که نباید فرقی داشته باشه. اما اگه بندی نانوشته مخصوص مردم گراش به این قانون اضافه شده و ما بیخبریم خدا داند.
    دقیقا نمیدونم مردم شهر ما با شنیدن صدای دو خانم در کنسرت چه عکس العملی نشون میدن اما مطمعنم اونا رو نمیخورن. و مطمعنم اون اتفاقی که مسعولین فکر میکنن میفته، نمیافته.
    یازده سال قبل تعاتر عاشورایی ده شب میخواست بره رو صحنه، اونقدر بازی زنان به چشم خیلی ها ناجور بود که نقش ام الکلثوم رو هم یه مرد جاش ایفای نقش کرد. اما امروز به راحتی بدون هیچ نقابی خانم ها در کنار آقایون هنرنمایی میکنن و هیییچ اتفاقی نمیافته. تا کی باید از دو شهر اینور و اونوری عقب تر باشیم. اینجا برای هنر بندهای اضافی تری نسبت به قانون یکسان همه جا نوشته شده و ما باید بگیم چشم. اما دوره این حرفا گذشته.

    1. لار …..گراش
      حق باش شماست خیلی چیزاش فرقه حتی دید مردمش ،همیاری مردمش ،پشت هم در امدن مردمش،……….
      لار……گراش

      لار با مردمش لار شده
      گراش با مردمش گراش
      پس اول باید مردم گراش درست شن اگه فکر میکینید گراش از لار کمتره پس مردمش کمتره حال در هر ضمینه ای……….
      چرا همه نگاه ها به مسولینه یه نگاه به خودمون بندازیم ضرر نداره
      وسلام

  6. اینم یادم رفت بگم
    همین چند سال قبل پیش استاد رایگان کلاس ویالون میرفتم. حمل ساز از سرکوچه تا ته کوچه اونقدر ناجور بود که دفعه های بعد دم درشون پیاده میشدم. اما خدا رو شکر امروز جا افتاده و حالا با خیال راحت و بدون هیچ ترسی از نگاه سازتو حمل میکنی. اما… برای من دیر شده. قبلا ها دوست داشتم تو کنسرت همراه استادم باشم اما بس که شنیدم حضور زن مخالف عقاید بالا نشین هاست به همون جشن فارغ التحصیلی دانشگاهمون اکتفا کردم و به دلم نموند. زده شدم از این دیدگاه. و حالا شش ساله حتی به سازم دست هم نزدم.
    نذارید جوونامون زده شن. راه رو براشون باز بذارید. کمک هزینه نمیدین ضرر روحی نزنین

    1. موافقم پس میشه درستش کرد ولی همراه با مردم

      من هنرمند باید اول دل خودم مهم باشه بعد مردم
      من واسه دل خودم هر کاری میکنم کاری به مردم و مسولین ندارم البته کاری نمیکنم که کسی بتونه کاری به کرام داشته باشه ،بقولا جای نمیخوابم که زیر پام اب باشه

  7. اصلا معلوم نیست چرا یک عده کم و ناچیز دارن به ترویج تبلیغات می پردازند.گراش شهر اسلام و.دین هست و موسیقی در آن جایگاهی نداره .اگر موسیقی رواج بدهیم فردا همه نوع انحرافات به گراش می آید .تا کی میخواهین قلب آقا امام زمان را با این موسیقی ها به رنج بیاورین

    1. انحراف اصلی تفکر امثال شماست که موجب بدبختی ماها را رقم زده . با اینکه میدونم بحث با شما بی فایده است

      منم حمایت میکنم از موسیقی شهرمان گراش

  8. تاثیر موسیقی برای شناختن شهر بسیار مفید هست طوری که من در جایی که کار میکنم گراش را با ترانه لاری نیستم من گراشی نیستم معصومه می شناسن.تاثیر موسیقی برای فهماندن شهر گراش بسیار مفید هست.

  9. این هایی که نقد میکنند همان هایی هستند که میگفتند اگر رئیسی رئیس جمهور شود تمام کنسرت ها لغو میشود پس چی؟؟؟؟
    چرا الان کنسرت ها داره لغو میشه؟؟؟

  10. اقا یا خانمی محترمی که با نام بسیج کامنت گذاشتید ، چرا فکر میکنید موسیقی نقطه ی مقابل دین هست؟ یعنی الان که اجرا نشد انحرافاتی در گراش وجود ندارد؟ امیدوارم برایتان معلوم شود که یک عده کم و ناچیز اگر ترویج و تبلیغ میکنند دغدغه ی هنری دارند و تاثیر مثبت این موضوع بر جامعه را به خوبی میدانند.

  11. به خدا چون سودی نمیبینن توی کارهای هنری و فرهنگی و نمیتونن پولی به جیب بزنن یا امتیازی بگیرن از نهادی و و و
    مخالفت میکنن…
    ای خدااااا آخه ما جوونا گناهمون چیه که باید این نقطه از دنیا به دنیا میومدیم با کلی غصه و ادم های […] خیلی درد داره جوونای شهر به مردن راضی باشن… ای کاش بیشتر به دل جوونا میرسدین اقلا.. خواهشا بسه دیگه شورشو در نیارید […]

  12. آخ که اینقدر بدم میاد از این کسایی که خودشونو پاک و مطهر و فرزند خدا میدونن و باقی مردم رو خطا کار… […] جمع کنین دیگه بند و بساطتونو. خودتون حالیتون نیست؛چند نفر هم که میخوان شادی رو با مردم شریک بشن نمیزارین.[…]

  13. اخوی بسیچی حالت خوش نیستا،برودورکعت نماز العفوبابت این حرفت بخون توکوه تابلکه جلوخدات بابت این حرفت شرم زده نباشی

  14. حال امثال شما خوب نیست که با کنسرت و […] میخاین که شهر ولایی گراس را به انحراف بکشانین.در فرهنگ گراس کجا دختر باید در کنار مرد همخوانی کند.آیا شما حاضرین که با ادامه دار شدن این مجالس […] آیا شما ها که دم از اسلام می‌زنین مگه نمی دانین که شیطان از این مسیر وارد می شود و در همه فرهنگ ما رخنه می کند .گراش‌ها ناموس‌پرست بوده اند و همیشه خواهان روحانیت بوده اند .

  15. بسیج جان حال تو امثال توخوب نیست کجای اسلام نوشته موسیقی به ضرر اسلام است کجا اسلام نوشته موسیقی ادم به انحراف میکشه […] حرفهای که می زنید ضدونقیضه

  16. بنظرم مشکل با اجرای کنسرت و شادی و پایکوبی نبوده، بلکه مشکل همون خواننده زن بوده و این ایراد بجایی ست، خوانندگی زن در یک مجلس مختلط خلاف اسلام و دین هست، حالا اکه خیییییلی دلتون برا افسردگی و بدبختی و ناخوشی جوون ها میسوخت، بدون حضور زن خواننده کنسرت رو اجرا میکردین،پایکوبی و شادی و تخلیه انرژی هم روش نه اینا کوتاه اومدن نه شما،
    پس الکی شاکی نشین

  17. ???????
    « اعتراض به لغو خوانندگی زن در گراش ، برایم سنگین بود»

    از قدیم می گفتند: «اگر انگشتت را به درویش دادی تا بازوت نگیره ول نمی کنه»
    حالا شده نقل این جماعت اهل موسیقی . اول از موسیقی سنتی و مذهبی شروع کردند . بعد موسیقی پاپ و سپس جاز و لهو لعب و…خوانندگی مرد و الآن هم پاشون را کردند تو یک کفش که یا باید برای گراش هم مثل لار «خوانندگی زن» را داشته باشیم وگرنه ما کنسرت اجرا نمی کنیم .
    اصلاًهمه با هم جیغ بنفش می زنیم که ای داد! ای هوار! چه نشسته اید که فرهنگ لگد کوب شد وآزدی به مسلخ رفت؟. جوان گراشی افسرده و دلمرده شد . اصلا خودکشی تقصیر اینه که جلو خوانندگی زن گرفته شده . علت عقب ماندگی ما معلوم شد . یا هر کاری!! تو لار می کنند، باید ماهم بکنیم و گرنه بی فرهنگ و عقب مانده هستیم.
    مسئول فرهنگی نهاد عمومی شهرداری هم این را پیراهن عثمان کرده که؛ لغو کنسرت، چقدر سخت و دردناک است مثل اینه که مادری پس از ۹ماه بچه اش را سقط کنه .
    هرچی مسئولین امر داد میزنند:
    ما که مجوز برگزاری کنسرت را ۲۰ روز پیش دادیم و شما هم در سطح شهر تبلیغیش کردید ولی گفتیم اون بخش «زن خوانیش» را حذفش کنید

    ولی اونها (همچنان که ابوالحسن خان و سرکار خانم ابراهیمی لو داده اند)، می گویند این نوع اجراها که مال سالهای قبل بود . الآن زمان آن رسیده که پس از این همه سختی، چند گام جلوتر برویم وگرنه عقب افتاده، بلکه عقب مانده هستیم و تا سال ۱۴۰۰ همراه کاروان امید به مقصد نمی رسیم.
    قرار بوده تا آن زمان به مراحل کمال تمدنی برسیم و بتوانیم به راحتی رقص و آواز زنان آنچنانی و بعدش …داشته باشیم. و گرنه مشکلات آب و نان مردم حل نمی شود واز ثمره درخت سیب وگلابی محروم می شوند .
    یکی نیست به این جماعت بگه:
    شما که دارید با این کاراتون برنگرانی و دغدغه فرهنگ دوستان صحه می گذارید . اونا میگفتند اینها اگر شروع کردند به همیجا قانع نمی شوند و تا آخرش می روند

    دیگه اینکه ، ملاک خوب و بدی یک چیز، رفتار شهر بغلی نیست. مردم فرهنگ دارند. دسترسی به حکم و فتوای مراجع دارند. دین و مذهب دارند .عقل و شعور دارند شما که مدعی «اهل فرهنگ و هنر» هستید اگر حرمت فرهنگ و آداب و رسوم و باورهای مردم خودتان را نگه ندارید، از دیگران چه توقعی است؟
    . از قدیم گفته اند حرمت امامزاده را باید متولی آن نگه دارد. شما که به اصطلاح «متولی فرهنگ» هستید چرا فرهنگ شهر خود را نمی شناسید وآن را با جاهای دیگه اشتباه گرفته و به ریشه آن تیشه می زنید؟!
    واقعا نوشته دوست خوبم آقای ابوالحسن حسینی و اقرار به تلاش تدریجی برای قبح زدایی از رفتار های ناهنجار و ترویج فرهنگ گناه در گراش برایم سخت و سنگین بود .مثل پدری که بعد از ۱۸ سال، جوان ناکامش را از دست بدهد.

    “یک فرهنگی هنر دوست “

    1. جناب همشهری
      شما که با ادعای “دوست خوبم” هر آنچه که برداشت شخصی خود بوده رو به بنده نسبت داده اید، بهتر بود با نام واقعی خود مطلب منتشر می کردید.

      چیزی که شما مرقوم فرمودید نظر شخصی شماست. لطفا سوء تعبیر خودتون رو به کسی نسبت ندهید.

    2. جناب ” همشهری ” لطفا” در مورد چیزی که از ان بی اطلاعید صحبت نکنید … زمانی حق دارید درباره موسیقی صحبت کنید مثلا” یکی از سونات باخ پیانو بنوازید .
      پس وقتی هیچ نوع اطلاعی از هنر و موسیقی ندارید بی جهت به کسی نسبت ندهید .
      من وقتی از معارف و فقه نمیدونم چزا در اینباره نظر دهم و تهمت بزنم به بقیه

    3. اقای همشهری
      اخرش خودت فهمیدی چی نوشتی – امثال شما که دم از همه چیز میزنن
      بهتره از خودت شروع کنی
      میدونم شماها ادمهای بظاهر متدین ولی هیچ تضمینی ندارید واسه تفکر خودتان حتی

    1. سلام
      تا زمانی که مثل الماس تراشیده نگهش داری و از دستت نیفته بشکنه حال چه غرور چه دلش چه شخصیت وووووو باید یاد بگیریم نکاه ابزاری به افراد نکنیم خیلی جاها نمیشه قضاوت کرد این همه پا فشاری برای همخوانی زن چرا؟؟؟؟

      البته به قول اقای حسینی نظر ها متفاوته و قابل احترام

  18. دست مریضاد همشهری بابت نوشتتون،این جماعت گراشی همه چی رو میذارن پای روشن فکری و فک میکنن با زیر پا گذاشتن عقیده و‌اعتقاد و مذهب میشه ب بخش جدیدی از روشن فکری هاشون اضافه کرد

  19. دور بر همشهری
    چرا بعضی ها فکر میکنن اگر مقابل دین بایستند با فرهنگ و متمدن هستند روشنفکر محسوب میشوند
    دین اسلام میفرمایید خوانندگی زن حرام است باید دست ان مسئولی که جلوی این بی بندباری گرفت بوسه زد
    واقعا ما داریم به کجا میرویم
    چرا بعضی ها دارند موضع گیری بیجا میکنند و دوست دارند گناه را برای مردم عادی جلوه بدهند

  20. با سلام
    فکر کنم مشکل خیلی از گراشی ها شرایط سالن و محیطش در حین اجراست. اگه امکان داشته باشه مختلط برگزار نشه خیلی بهتر. یه سانس واسه آقایونً. یه سانس واسه خانوم ها. اگه واقعا فقط بحث موسیقیه ک میشه راحت این رو قبول کرد

  21. بابا مسئولین این شهر به فکر جوانان نیستند غمخوار جوانان نیستند ما هشت ساله که بخاطر تخریب باغ بهاران داریم دادگاهی میشیم هیچ مسئولی تا بحال پیگیر کار ما نشدن حتی فرمانداری کجا مسئولین شهر به فکر این جوانان هستن که حالا باشن بعد میگین باید اول از خودمون شروع کرد مگه این ۳۰ نفری که دارن به خاطر هیچوپوچ دادگاهی میشن از خود ما نیستن تنها کسی که اومد پشت مارو گرفت حاج مصطفی خورشیدی بود دیگه هیچ کس نیومده سراغی از پرونده مارو بگیرن دیگه تا تحشو بخونین ……………….

      1. با سلام و احترام
        متوجه نشدم یعنی بیشتر از بیست تا باشه حذف میشه؟
        اگر اینجوره کل کامنتا بشمارید به ده نمیرسه با اونهای که نوشتمم البته شاید
        درثانی اون کامنت مورد نظر من کامنت چهارم بوده جواب اون اقای که از جانب یگاهن بسیج حرف زده گفتم
        ثالثا البته اختیار دارید ولی بهتر سر خط نظر خواهی قوانین کامنت ذکر کنید تا حقی زایه نشه اگه جز اینه خبر ندارم که سلیقه ای حذف میشه
        رابعا یه صفحه خبری وظیفش انتشار کل خبر ها است و کامنتا و حرف های مخاطبین هستش البته اینجور شنیدیم باورم نداریم
        خامسا اقاغفوری انقدر اب روی دست خیلی ها کردیم که خم چم دستمون باشه ممنون
        سعی میکنم بیشتر کامنت نزارم البته اگه بشه چون ارزش ادم خود ادم باید حفظ کنه
        موفق باشید

  22. اونی که گفته بخاطر باغ بهاران خوب مال شخص بوده و از لحاظ قانونی بوده ولی چرا یکی حاضر نیست روی دیوار نیروگاه برق لار که در محدوده گراش هست بنویسم نیروگاه گراش.لار یک پلیس راه به طرف جهرم داره چرا به اسم گراش نمی کنند .یعنی همه چیز نیمه کاره بود ومونذ

  23. سلام جناب حسینی
    آفرین بر پشتکار شما
    وقتی در منطقه آزاد دیدم در کافی شاپ ها اجرای موسیقی زنده برگذار میکنن از تعجب شاخ در آوردم
    در صورتیکه گرفتن مجوز حتی برای ۲۲ بهمن برای اجرای جشن در گراش باید از هفت خوان رستم گذشت
    به تلاشتون ادامه بدید
    موفق باشید

  24. سلام
    آقای فعلی تعریفتون از
    “علم الهدی” چیه؟ و درضمن یکی ازمواردی که ایشون خلاف قانون گفته یا عمل کرده رو با مدرک ذکر کنید تا ماهم مطلع بشیم.آیا تا به حال با زنای اجنبی دست داده؟ به دختر مردم تو دانشگاه تهران دست کشیده یا مبانی دین رسمی کشورشو فدای آزادی بی قید و شرط کرده که رای بیاره و تازه وقتی رای آورد هم به وعده هاش عمل نکنه؟ تمام حرف هایی که آقای علم الهدی میگه مطابق قانون اساسی کشوره که همه ی مردم بی هیچ استثنایی مکلف به رعایت اونن. پناه میبریم به خدا از استبداد رای.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

46 نظر
scroll to top