بستن

با واگذاری ۴۰۰ هکتار برای پرورش شترمرغ مخالفیم

هفت‌برکه – گریشنا: مخالفت‌ها با درخواست واگذاری ۴۰۰ هکتار زمین برای اجرای طرح پرورش شترمرغ تا فرمانداری گراش کشیده شد.

فرماندار گراش اعلام کرد تاکنون زمینی واگذار نشده است و اگر قرار است طرح اجرا شود، باید در ابعاد کوچک‌تری باشد. شورای شهر گراش نیز به شدت با این واگذاری مخالفت کرده است و بیشتر ادارات شهرستان نیز مخالف اجرای طرح به این شکل هستند. این مخالفت‌ها از زمان مطرح شدن این طرح وجود داشته است، اما مالک این طرح با پیگیری از تهران و شیراز توانسته است مجوزهای اولیه را کسب کند و طرح در انتظار واگذاری زمین است.

برای درک بزرگی این طرح، در نظر بگیرید که محدوده‌ی شهری گراش ۱۶۰۰ هکتار، یا کل مساحت دانشگاه علوم پزشکی گراش ۱۷۰ هکتار است. بدین ترتیب، طرح شترمرغ در صورت اجرا، یک‌چهارم شهر گراش و بیش از دو برابر دانشکده علوم پزشکی مساحت خواهد داشت. طرح پیش‌نهادی در سمت غربی جاده تنگ آب تا نزدیکی روستای کنار زیارت در دامنه‌ی کوه سیاه قرار دارد.

فرماندار گراش: زمینی واگذار نشده/ با این متراژ مخالفیم

صبح چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ جمعی از معترضان جلو فرمانداری حضور داشتند. هشت نفر نمایندگان این جمع با حضور در دفتر فرماندار گراش، توضیحات او را شنیدند و این تجمع ساعت ۱۲ با وعده تهیه طومار، حضور در استانداری و جهاد کشاورزی فارس به پایان رسید.

به گزارش گریشنا، فرماندار گراش در پاسخ به معترضانی که در دفتر او حضور داشتند گفت: «این یک طرح بزرگ در حد ملی است و در سازمان جهاد کشاورزی تصویب شده است. کارهایی انجام شده است اما تاکنون هیچ زمینی واگذار نشده است. در جلساتی که برگزار شده، ما با این مساحت برای واگذاری مخالفت کرده‌ایم و مانند شما مخالف هستیم.»

فرماندار گراش در مورد راهکار فرمانداری گفت: «وظیفه ما این است که از سرمایه‌گذار حمایت کنیم و دست هر کسی که بخواهد کارآفرینی کند را می‌بوسیم. در اینجا هم پیش‌نهاد داده‌ایم که زمینی با مساحت کمتر در حد ۱۰ هکتار واگذار شود و در صورتی که طرح موفق بود و نیاز به توسعه داشت، به شکل فازبه‌فاز واگذار شود. از نظر ما واگذاری نزدیک به ۴۰۰ هکتار به صورت یک‌جا به مصلحت شهرستان نیست.»

فرودی در مورد تداخل این طرح با طرح پارک جنگلی تنگ‌آب گفت: «طرح شترمرغ در طرح پارک جنگلی قرار ندارد، اما بخشی از توسعه جنگل‌کاری با این طرح تداخل دارد و این یکی از دلایل مخالفت ما با این متراژ واگذاری است. برای طرح پارک جنگلی تنگ‌آب زحمات زیادی کشیده شد و سال گذشته بودجه دو میلیاردی از تهران به آن اختصاص پیدا کرد. منطقه تنگ‌آب سرمایه ملی است و از آن حفاظت می‌کنیم.»

شورای شهر گراش: واگذاری این زمین‌ها اشتباه بزرگی است

شورای شهر گراش در شهریورماه ۱۳۹۷ در نامه‌ای به شدت با طرح پرورش شترمرغ حاج عبدالله جعفری مخالفت کرده بود. با مطرح شدن دوباره طرح، فعالان محیط زیست این هفته یک بار دیگر راهی شورای شهر شدند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر گراش، مصطفی خورشیدی نایب رئیس شورای شهر ضمن گفتگو با مراجعین اعلام کرد: «شورای شهر حامی و حافظ منافع شهروندان است و این موضوع را کما فی السابق به جد پیگیری خواهیم کرد.»

خورشیدی در توضیح دلایل مخالفت شورای شهر گفت: «واگذاری این اراضی اشتباهی بزرگ است چون مراتع دام متعلق به روستاییان است و در آینده برای گسترش روستاها به این زمین‌ها نیاز است. نکته‌ی بعد این که با توجه به تعداد زیاد شترمرغ‌ها، بوی نامطبوع آنها موجب آزار شهروندان و حتی به دلیل نزدیکی زیاد به شهر بحران زیست محیطی را در پی خواهد داشت. مسیل‌ها و آبراه‌ها و جذب آب‌های سطحی نیز دستخوش تغییرات می‌شوند.»

نایب رییس شورای شهر تداخل با طرح جنگل‌کاری را از دلایل اصلی مخالفت شورا اعلام کرد: «و از همه مهمتر اینکه با طرح بزرگ جنگل‌کاری و احداث بزرگترین تفرجگاه و جنگل مصنوعی گراش که در آینده‌ی بیست‌ساله، گراش را به قطب گردشگری جنوب تبدیل می‌کند، در تضاد است. لازم به ذکر است برای اجرای طرح جنگل‌کاری تاکنون نزدیک به ۶۰ هکتار از این اراضی با گونه‌های منطقه‌‌ای همچون کنار، نهال‌کاری شده است. سئوال اینجاست که چرا طرح پرورش شترمرغ بر روی زمین‌هایی اجرا می‌شود که دو سال قبل با حضور استاندار وقت جناب مهندس تبادار و معاونت محترم وزیر، به پروژه‌ی پارک جنگلی گراش اختصاص یافته است و چه دست‌های پنهانی قصد به شکست کشاندن آرزوهای دیرینه‌ی مردم غیور گراش را دارند؟»

جعفری: به علت گستردگی طرح از وزارتخانه مجوز گرفتیم

حاج عبدالله جعفری با ایده احداث مجتمع بزرگی به نام برادرش، شهید باباحسن جعفری، این طرح را دنبال می‌کند. او درباره دلیل مساحت زیاد زمین درخواستی می‌گوید: «این طرح ملی است و ابعاد آن هم ملی است. شما نمی‌توانید غذای مورد نیاز یک کودک یک‌ساله را با یک مرد تنومند مقایسه کنید.» جعفری توضیحات بیشتر در مورد جزییات این طرح را به آینده نزدیک موکول کرد. عبدالله جعفری در حال حاضر مجری یک طرح آبخیزداری به مساحت حدود هزار هکتار در شهرستان خنج است.

مخالفان مسائل مختلفی را در اعتراض به این طرح بیان می‌کنند. متراژ بالای طرح، تداخل با طرح پارک جنگلی،تداخل با مرتع روستای کنار زیارت، مسائل زیست محیطی مانند بو، نحوه تامین آب طرح، منبع مالی تامین طرح بخشی از سوالاتی است که مخالفان امیدوارند برای بررسی طرح پرورش شترمرغ مورد توجه قرار گیرد.

عبدالله جعفری در توضیح مکتوبی برای گریشنا، به بخشی از انتقادات پاسخ داد: «هیات مدیره مجتمع کشت و صنعت و دامپروری باباحسن در راستای رهنمودهای و فرمایشات مقام معظم رهبری قصد دارند طرح زنجیره کامل پرورش شترمرغ که مراحل کارشناسی و اخذ تاییدات و مصوبات اولیه آن به علت ظرفیت بالا و گستردگی آن طی پنج سال در وزارت جهادکشاورزی انجام شده را اجرا کنند.»

جعفری در مورد مزایای اصلی طرخ نوشته است: «این طرح موجب توسعه پایدار و مولد درمنطقه و ایجاد تعداد ۶۰۰ فرصت شغلی مستقیم و بیش از ۲۰۰۰ شغل غیر مستقیم و تامین قسمتی از پروتئین مورد نیاز می‌گردد. این طرح از منابع مالی مجریان انجام خواهد گرفت.»

رییس هیات مدیره مجتمع در مورد تداخل با محدود تنگ آب نوشته است: «محدوده اجرای این طرح ارتباطی با طرح جنگل‌کاری و محدوده تاریخی تنگ آب ندارد و مخالفت با اجرای این طرح توسط افراد ناآگاه و مغرض و مخالف توسعه شهرستان و رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

42 نظر

  1. […]، مثلا میخواد ۶٠٠نفر دست به کار بده اونوقت بیش از چهل پنجاه خانواده عشایر از نون و اب و زندگی میندازه ، اقای جعفری هم خودت هم عامه مردم میدونن هدف […] هست اگر خدایی هدفت کار و اشتغال هست که نیست برو جاهای دیگه مثل سه گوری اناغ یا پیرلاغر و کوند !!! از روزی بترس که نفرین این عشایر دامن گیرت بشه

  2. باسلام اگر قصد و نیت شما واقعا منطقی باشه چرا در جای دیگری مثلا رد مسیر چک چک چنین کاری انجام ندادید پس به مردم حق بدید کار شما مورد اعتراض قرار گیرد.بعد گفتی عده‌ای از نا آگاهی و بعضی مغرض این شبیهمه به شوخی از طرف شماس توهین به مردم همشهریتان

  3. چکار با رهبر دارید .ایشان با صحبتش میخواد هنگ ضد انقلاب را بزند .همه چی ثروت و مال اندوزی نیست و چقدر می خورید بسه دیگه .میخایی خدمت کنی اول بساز در ابعاد کم نیاز شد زمین بهش بدید باور کن من که ایشان را می شناسم ۸۰۰متر هم نمیتونه شتر مگه داره چه برسه شتر و مرغ یعنی دوتاشو.بسه دیگه انسانیت داشته باش.

  4. سیاست برای چیست؟ اقتصاد برای چیست؟ خدمات گوناگون شهری و کشوری برای چیست؟ اصلاً پیشرفت کشور برای چیست؟ پیشرفت برای این است که انسانها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند. اگر محیط زیست تخریب شد، همه‌ی اینها باطل خواهد شد.اهمیت محیط زیست اینجاست. واقعاً اگر ما به مسئله‌ی آب، خاک، هوا و آن چیزهائی که منتهی میشود به این چیزها – مثل مراتع، مثل منابع طبیعی، مثل جنگلها، مثل وضع شهرسازی – نپردازیم، زندگی مردم شیرین نخواهد شد.

    صنعت و پیشرفت صنعتی و درآمدهای فزاینده‌ی کشور و افتخارات گوناگون علمی، متن زندگی و واقعیت زندگی را شیرین نمیکند؛ همه‌ی اینها باید مقدمه باشد برای اینکه مردم زندگی سالم و شیرین و مطلوب داشته باشند. از جمله‌ی چیزهائی که مساس مستقیم دارد، مسئله‌ی محیط زیست است، محیط زندگی انسانهاست، مسئله‌ی آب و هواست. آن وقت ریشه‌های آن، بنیانهای آن، که خاک است و جنگل است و درخت است و بقیه‌ی چیزها، اهمیت درجه‌ی یک پیدا میکند.

    با اندک جست و جویی در بیانات رهبر معظم انقلاب در می‌یابیم که ایشان اولویت بسیار بالایی را برای حفاظت از محیط زیست و مبارزه با دست اندازی به طبیعت در نظر دارند، اگر این نصایح و بیانات به شکل عملیاتی در حوزه حفاظت از محیط زیست اعمال شود شاهد آن خواهیم بود که وضعیت محیط زیست در ایران از شرایط چالش فعلی خارج شده و سمت مطلوب پیش خواهد رفت، لذا طبق قوانین دینی، شرعی و قانونی تمامی ملت ایران اعم از مردم و مسئولین باید برای بهبود شرایط به وجود آمده تمامی همت خود را به این امر مهم و سرنوشت‌ساز اهتمام ورزند.

  5. بنظر من این طرح اصلا خوب نیست گذشته از این که موجب ایجاد شغل نمیشه بلکه طبیعت بکر تنگ آب هم رو به نابودى میره – چون نیت و هدف سرمایه گذار ایجاد شغل نیست ونیتى دیگر دارد .همه باید با این طرح مخالفت کنیم تا به تصویب نرسد

  6. دروود واگذاری یک متر زمین از منابع طبیعی که مورد استفاده عموم است جرم و عیر قابل قبول است .
    واگذاری این همه زمین که دیگر جای سوال برای کل مردم است !! آن هم به بخش خصوصی برای ک کار که اوایدش نصزب یک یا چند نفر خاص می شود.
    به جد با این کار مخالفم

  7. رییس هیات مدیره مجتمع در مورد تداخل با محدود تنگ آب نوشته است: «محدوده اجرای این طرح ارتباطی با طرح جنگل‌کاری و محدوده تاریخی تنگ آب ندارد و مخالفت با اجرای این طرح توسط افراد ناآگاه و مغرض و مخالف توسعه شهرستان و رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.»
    ——
    اولا: برای کارهای خودتون از اسم مقام معظم رهبری استفاده نکنید!
    (همین کارهای شماست که مردم نسبت به حضرت آقا و به انقلابیون شهر بد بین می شن)
    دوما: چرا زمین دشت بالا ؟مگه سمت اناغ -روستا های ارد و فداغ و خلیلی مشکلشون چیه ؟؟؟؟ مگه زمین های ملی نیستن!!!!
    سوم : چرا ۴۰۰ هکتارررررررر ،آبشار اندیشه با این عظمتش فقط ۵ هکتاره!!!!؟
    مگه نمی گید طرح ملیه خب برید تو محدود لار اجراش کنید! انها که از پروژه های بزرگ حمایت می کنن!:))

  8. خوب ایشان اگر واقعا فردی دلسوز می باشند اول در ابعاد کوچک شروع کنند و اشتغال زایی کنند .شهر اوز هم پرورش شتر مرغ دارد و باید با مسئولانشان مصاحبه کرد چقدر زمین واقعا لازم هست و در ایجاد شغل چقدر موثر بوده هست .به نظرم این همه زمین لازم نیست و یعنی فضا این شترمرغا از ما انسان ها نیز بیشتر می شود و هر شتر مرغ در چه فضایی می خواهد زندگی کند جای بحث دارد .ایشان یا دلشان واسه شتر مرغا می سوزد که میخواهند این همه فضا برای قدم زدن داشته باشند یا اینکه واقعا به دنبال فکر دیگه هستند

  9. لطفا برای رسیدن به مقاصد نامعلوم شخص خود از منبر مقدسات بالا نرو و با استفاده از نام شهید بزرگوار و عبارت “رهنمود های مقام معظم رهبری” به شعور مردم توهین نکن…
    افرادی که از شما شناخت دارند نظرات شما نسبت به رهبری را هم میدانند پس لطف سوء استفاده نکن…

  10. نایب رئیس محترم در میان دعوا نرخ تعیین میکنند…
    سدی که احداث شده، آب نگه نمی کنه، درختکاری هم که نابود شد، توی توهم میگه قراره بشه قطب گردشگری!!!!

  11. هر طور فکر می‌کنم می‌بینم این طرح اصولا به نفع شهر نخواهد بود البته بخاطر منطقه انتخاب شده حساسیت‌ها بسیار زیاد شده گراش احتیاج به تفرجگاهای عمومی داره

  12. کاری به این طرح و اهداف ان ندارم چون اطلاعاتی در موردش ندارم.ولی نوع اعتراض و مشارکت مردم و تاثیرگذاری ان زیباست و شماتیکی از دموکراسی و تاثیر مردم و انجمن ها بر شهر را نشان می دهد و این میتواند اتفاق خیلی خوبی باشد.مادامیکه مردم با چشمان تیزبین عملکرد مسولین راپایش می کنند میتوان به بهتر شدن اوضاع امیدوار بود و البته در این بین از نقش فعال رسانه ها هم نباید غافل شد که بین مردم و مسولین پل ارتباطی ایجاد می کنند.
    باید از انجمن حافظان محیط زیست بابت اعلام مواضع روشن تشکر کرد.

  13. یه سوال از کارفرما محترم، اگه هدف زمین نیست و بقول خودتون میخواهید اشتغال زایی کنید ایا حاضری با زمین اجاره ای چنین طرحی انجام بدی؟

  14. . چهار سطر توضیح داده آقای جعفری ، دوبار از رهبری مایه گذاشته و دو بار هم از شهید بابا حسن . کارها توی این مملکت ،اینجوری به نتیجه میرسه ها

  15. جناب اقای خورشیدی اگر واقعا بسیجی هستین و سوگند خوردید برای مردم کار کنید وشخصیت خود چون سابق نزد مردم حفظ کنید و احترام داشته باشید خدا وکیلی اعلان کنید ایا از اعضای شورای فعلی خودشون زمینی نگرفته اند ایا دارای باغ چند هکتاری نیستند چنددنفرشون وام میلیاردی کم بهره گرفته اند مرد و مردانه پاسخ دهید

  16. چند نفر معدود که خود دهها هکتار زمین را تصرف کرده اند پشت پرده تحریک مردم هستند همین افراد چه خیانت‌های که به مردم گراش نکرده اند و چه رانت‌های که استفاده نکرده اند مردم بروند ببینند که آقای جعفری در خنج چه کارهای بزرگی کرده است هزار هکتار زمین بایر چنان اباد کرده است که میلیاردها تومان در آمد زایی برای روستاییان بوجود آورده است برای صدها نفر ایجاد شغل کرده است تولیدات آن که شامل سبزیجات صیفی جات عسل علوفه و میوه و دهها چیز دیگر ساخت سد و جاده سازی از کارهای بسیار ارزشمند ی است که این بنده خدا انجام داده است و در سال هزاران تن از کشت های مختلف بخارج از ایران صادر می‌شود و قصد این کار آفرین عمل به فرمایشات مقام معطم رهبری است است ولی متاسفانه چند نفر معلول الحال که سابقه خیانتشون نزد مردم روشن است افراد روستایی را تحریک کرده اند و می‌خواهند جلو این طرح ملی بگیرند مسولین و مدیران و مردم بروند و از نزدیک فعالیت‌ها و کارهای بزرگی که در کورده خنج کرده اند ببینند که این آقا برای کارهای بزرگ کننده است و بی شک قصد خدمت به گراش دارند

      1. جناب محسن زاده و کلیه عزیزان که این کامنتها را مطالعه میکنند
        با عرض سلام
        شما اشاره به دو نکته اساسی هر طرح اشاره کردید یکی بحث موقعیت مکانی و بعد میزان زمین
        جهت استحضار شما و سایر عزیزان معروض میدارم که واگذاری هر زمین مستلزم رعایت و اجرای قوانین و دستورالعملهای مختلف که در مجلس بتصویب رسیده هست ، همچنین با توجه به اهمیت موضوع امر واگذاری طی مراحل مختلف و در سطوح کارشناسان و مدیران پس از بازدید و بررسی ها و تطبیق آن با قوانین و دستورالعمها صورت میگیرد و همچنین با عنایت به اهمیت موضوع و مشکلات قبلی پس از واگذاری نیز چندین دستگاه موظف به نظارت هستند که طرح چه از نظر میزان زمین مصوب و یا اجرای طرح طبق برنامه و زمانبندی مصوب اجرا شود.
        شایان توجه هست که مدیرانی که در امر واگذاری تصمیم گیری میکنند از چند دستگاه و ارگان مختلف هستند که ابلاغ و احکام آنها جداگانه توسط وزیر صادر گردیده لذا احتمال تخلف و تبانی وجود ندارد.
        علاوه بر این در حین مراحل تصمیم گیری از چندی دستگاه از جمله سازمان محیط زیست برای مسایل زیست محیطی ، میراث فرهنگی جهت نبودن طرح در حوزه آثار باستانی و یا سایر ادارات ذیربط استعلامهای کتبی گرفته و پس از موافقت همه در کمسیون واگذاری مطرح و تصمیم گیری میشود.
        در پایان بنظر من یکی از راه حلهای مشکل اشتغال و توسعه پایدار در کشور خصوصا در مناطقی مثل شهرستان گراش که بعلت اقلیم اجرای هر نوع طرح میسر نیست ، طرحهای کامل و بزرگ اشتغالزا مثل زنجیره کامل پرورش شتر مرغ میباشد خصوصا اگر این توسط بخش خصوصی اجرا شود

  17. از این کامنتا یه چیزی واضح هست .خوب به هرحال شهر گراش شهید زیاد داده و عده ای حسادت می کنند که چرا به ما این امتیاز نمی دهند ماهم شهید داده ایم […] .این جا رقابت جانبازان و اقوام شهیدان هست و ما مردم که نه آشنایی داریم و نه کسی باید در این گرانی ها بسوزیم واقعا این مملکت هست که هر روز یه قیمتی.زمین های واقعا برای جوانان گر اش گران هست و چرا کسی فکری نمی کند و به نظرم این همه خوردند و اینم روش چیزی از ما کم نمی شود ولی خدا را در نظر بگیرید و همه می رویم تو کفن

  18. اقای کریم فکر کنم جعفری باشین ، درسته جرا حمایت نکنی از اقای جعفری ، اکه واقعا این طرح جواب میده به اش بگین حاضری فقط ۵هکتار برای پرورش به قول خودش شتر مرغ طرف أناخ یا جای دیکه به أتون بدن غیر از تنگ اب ، و اکه این طرح تَو زمان مشخص جواب نداد کل زمین رو پس بدین ؟

  19. با سلام اگه کمی عقل و تجربه رو قاضی کنیم میفهمیم که بیش از نود درصد این موارد نه در جهت عمل به منویات رهبری ته جهت تولید و نه اشتغال صورت میگیرد. لقمه درشت ودلچسبی است حالا که زمین رو تو محدوده گراش یه عده افرادمشخص اتیش زدن طرف خوب کلاهی واسه خودش دوخته.اصلا تصمیمات استانی وکشوری بدون در نظر گرفتن مصالح یک شهرنباید وجهه پیدا کنه.اخه پرورش مثلا شتر مرغ مگه ۴۰۰ هکتار زمین میخواد.اقای جعفری اظهار تند امثال بنده رو درک کنند. اخه اینقدر تواین ادارات چپاول و اجحاف به اقشار ضعیف صورت گرفته که اصلا قابل باور نیست کسی با نیت خیر بخواد چبزی تصاحب کنه.

  20. سلام بر مردم عزیز گراش البته اونهایی که با طرح حاج عبدالله مخالفند انسان خردمند هرگز از موضوعی که اطلاع واشراف کافی نسبت بدان موضوع ندارد دفاع و یا بالعکس با آن مخالفت نمیکند. من کارشناسی هستم که بدلیل تناسب کارم اولا طرح را بارها مطالعه کرده‌ام چند بار به گراش مسافرت و منطقه پروژه ایشان را از نزدیک دیده ام ضمنا طرحهای بالا دستی مثل طرح تفضیلی شهر را دیده و به حرایم شهر وقوف دارم. طرح بیولوژیک و جنگل کاری تنگ آب را هم بدقت مطالعه کرده ام و محل طرح و حتی پیشرفت فیزیکی آنرا از نزدیک رصد کرده ام. می دانم که اراضی طرح شتر مرغ با طرح جنگل کاری فقط درصد کمی تداخل دارد که این نیز با اندکی جابجایی دو طرح قابل حل است. حفاظت و صیانت از محیط زیست امری است واجب ولی به معنی توقف توسعه اقتصادی و عدم ایجاد اشتغال اگر آگاهانه باشد نوعی فریب خود و عوام تلقی می گردد و اگر ناآگاهانه باشد ساده لوحی است. همه می دانیم که قافله توسعه وپیشرفت جهانی و ملی آنچنان با سرعت به پیش می رود که هر تعلل موجب فرسنگها عقب ماندگی خواهد شد. اصول پیشرفت را در علم صیانت از محیط زیست توسعه پایدار می دانند. من می دانم که این اصل در طرح شترمرغ لحاظ گردیده هر چند مطالعات ارزیابی زیست محیطی نیز مکمل کار خواهد بود. عزیزان علم و تخصص را نمی توان به رای گذاشت. اگر پروژه شترمرغ مبنای مطالعات علمی دارد که دارد منطق ایجاب می کند که از آن تمکین کنیم و اگر متخصصان امر طرح را رد می کنند همه باید از آن تبعیت کنند که البته طرح مزبور در عالی‌ترین جمع متخصص کشور یعنی کارگروه تخصصی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی بارها بررسی و اصلاح و سرانجام در سه فاز مصوب گردیده. تناسب موقعیت زمین وضعیت آب و هوا و خاک و سایر مبانی تخصصی در آن جمع بدقت بررسی گردیده مساحت واگذاری هر فاز و مساحت کل طرح مبتنی بر گزارش اقتصادی با حضور مشاوران طرح بارها بازبینی شده است. بلحاظ مفاسدی که در واگذاری زمین بعضا وجود دارد واگذاری بعد از انجام هر مرحله از کار و فاز به فاز انجام خواهد پذیرفت توسعه سبز و حفظ حداکثری گونه های مرتعی و حتی غنی سازی جزء این طرح و از وظایف سرمایه گذار می باشد. وجود ظرفیت‌های شغلی قابل توجه و فعالیت‌های مولد وابسته توسعه اقتصادی شهر منطقه و حتی استان را رقم می زند. اینها همه از مبانی توسعه پایدار است. با این توضیحات مختصر انشالله تصدیق می فرمایید که صحیح نیست هر کسی زمین دیگری را پیشنهاد دهد که آن اراضی اولا فاقد مطالعه کلی است و ثانیا در مطالعات اولیه کل پهنه حتی پهنه های مستعد استانی بررسی و مورد تحلیل قرار گرفته است. و منتخب بررسی‌ها عرصه مزبور بوده است. و یا میزان مساحت قابل واگذاری که آن بر اساس طرح سنجیده شده و مبنای هر فاز مطالعات آن است. برادران و خواهران گرامی سبقه یک فرد سرمایه گذار را با داد و قال و هتک احترام مخصوصا توسط احدی از اعزه محترم شورا بررسی نمی کنند. اینکار را توسط نهادی مسول و از روی گردش دوره‌ای حساب مشخص می نمایند که اینکار در سازمان جهاد کشاورزی انجام پذیرفت. ضمنا سبقه خدمتگزاری فرد یا تشکیلاتی ولو خصوصی را می شود در کارهای جاری او تفحص کرد که طرح عظیم آبخیز داری کرده خنج اجرا شده با سرمایه و توسط آقای حاج عبدالله جعفری ظاهرا آخرین سبقه موفقی است که میتوان آن بدان رجوع کرد و از آن بازدید نمود.

  21. در جواب کاظم
    اول شما واقعا اگر کارشناس بودین خوب میفهمیدین محدوده تنگ اب اب شیرین کن طبیعی هست و اب زیرین خاک همه شیرین هستن و با احداث به گفته شما پرورش شتر مرغ(دورغ) اب زیر زمینی الوده خواهد شد
    دوم از وزارت جهاد کشاورزی صحبت کردین کدوم وزارت جهاد کشاورزی کل کشور همان وزارتی که جنگلهای کشور رو نابود کرده؟همون وزادت جهاد کشاورزی که سدهای غیر کارشناسی در کشور بنا کرده که اب منطقه ای از خوزستان رو شور کرده همان وزارتی که مجوز سدهای فراوان داد تا دریاچه ارومیه و همساله رو خشک کرده همون وزارتی که کارشناسش هیچی از منطقه جنوبی نمیفهمید ولی مردم رو تشویق به کاشت مرکبات میکرد
    لطف کن از خودت حمایت نکن
    اقای جعفری اگر راست میگه میخواد پرورش شتر مرغ بزنه اشتغال ایجاد کنه چرا توی زمینهای که قبلا تصرف کرده این کار رو انجام نداده
    جناب اقای کاظم لطف کن با کلمات بازی نکن و خودت رو جای کارشناس جاه نزن که دیگر حنا شما پیش مردم گراش رنگ نداره
    بعد جناب کاظم میگید هیچ کشور دنیا بخاطر محیط زیست صنعت رو متوقف نمیکنند لطف کن برو بگرد ببین چند کشور دنیا بخاطر محیط زیست صنعت جلو صنعت خودشون رو گرفتن همین امریکا نه بخاطر انسان بخاطر کوچ ماهی ها چند سد بزرگ خودش رو خراب کرد تا محیط زیست بیشتر از این خسارت نبینه
    به بعد میدونید هر شتر مرغ چند متر زمین نیاز داره ؟فکر نکنم بدونید هر شترمرغ ۸متر زمین نیاز داره ایا میدونی ۴۰۰هکتار زمین چند شتر مرغ جاه میگیره ؟اینم فکر نکنم بدونی

    به امید پیروزی مردم غیور گراش

  22. با سلام خدمت همشهریان عزیز و هیئت مدیره مجتمع کشت و صنعت و دامپروری باباحسن
    با توجه به آگاهی بنده ما سال پیش شاهد پخش سبزی تازه شهید باباحسن در کل سوپری های سطح شهر گراش بودیم که این توزیع کمتر از یکسال بطول انجامید و دیگر ما این محصول را در سوپری ها نمی بینیم بنده از دیدگاه یک فرد آگاه از صنعت و یک شهروند گراشی میتوانم دلیل عدم وجود این محصول را در سوپری بررسی کنم
    اول اینکه احتمال ورشکستگی و خسارت در این قسمت طرح وجود داشته بنابراین طرحی توجیهی که در فاز اول آن با وسعت کم دچار خسارت و ورشکستگی شده است چگونه میتواند طرحی با این گستردگی دوباره شروع کند!!!؟؟؟
    دوم اینکه بازار فروش در سطح شهر گراش مناسب نبوده و بهترین عرضه در شهرهای بزرگ انجام می گیرد (احتمال ضعیف) که در این صورت گراش مکان مناسبی برای طرح ملی شتر مرغ نیست و یک دلیل آن عدم وجود راههای ارتباطی مناسب جهت حمل و نقل شترمرغ زنده وگوشت آن جهت پخش در سراسر کشور

    از طرفی این طرح توجیهی اصلا واقع بینانه نیست و بیشتر به رویا و آرزو شبیه می باشد
    ۶۰۰ نفر پرسنل!!!! ۲۰۰۰ نفر غیرمستقیم !!!!! ۴۰۰هکتار زمین(خیلی بزرگ نمایی شده است)
    هر فردی که با صنعت آگاه باشد می داند که پله های صنعت را باید یک به یک طی کرد و هیچ آسانسوری برای رسیدن به قله ی صنعت وجود ندارد و به نظر بنده باید طرح توجیهی اصلاح گردد و از نظر هکتار زمین هم ۱ هکتار برای اول کار این طرح بسیار زیاد است
    و در نهایت اینکه اقای جعفری و مجریان این طرح بسیار محترمانه و رک خدمت شما برادرام عرض کنم ما گراشی ها این وضوی که شما گرفتید، نمازش را خوانده ایم و الان والسلامش را می دانیم چیست و شهرک های که با این طرح ها به فردی یا افرادی واگذار گردید و الان در این زمین مسکونی متری یک میلیون بفروش میرسد را می شناسیم
    پس کوتاه بیاید ………

    1. سلام
      آگاه بی آوا به نکته خوبی در خصوص عدم عرضه محصول در گراش اشاره کرده اما ایشان حتما میدانند عدم عرضه یک محصول در یک منطقه دلیل بر ورشکستگی تولید کننده نیست بلکه این مسئله حاکی از توان مدیریتی تولید کننده هست زیرا یک تولید کننده باید ابتدا در یک منطقه بطور محدود محصول خود را عرضه کند و در صورت استقبال به اندازه نیاز و کشش بازار محصول وارد منطقه بکنه چنانچه در حال حاضر تمام محصولات تولیدی مجتمع کشت و صنعت ودامپروری شهید بابا حسن به چند روش عرضه مستقیم ، عرضه تلفنی و عرضه اینترنتی به متقاضیان در محدوده بزرگی از شهر شیراز ارائه میشود

    2. درخصوص مناسب نبودن شهرستان گراش برای پرورش شترمرغ براحتی میتوان با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه شد که خواستگاه طبیعی شترمرغ در استرلیا و آفریقا تقریبا آب و هوا و اقلیمی نزدیک به جنوب کشور ( شهرستان گراش ) دارد هرچند در حال حاظر پرورش شترمرغ حتی در مناطق مختلف مثل کشورهای اروپایی و شمال آمریکا صورت میگیرد.
      و اما در رابطه با اجرای پله ای طرح بنوعی این مسئله توسط صاحب نظران و کارشناسان خبره وزارت جهاد کشاورزی نیز مطرح شد و مقرر گردیده طرح مذکور در سه فاز اجرا گردد که طرح فاز یک آن نیز بتصویب رسیده است.
      اما در طرحهای کلان کلیه عوامل تولید اعم از ارتباط زنجیره دارند بطور مثال اگر در واحد مولدها تخم تولید میشود بایستی بلافاصله به جوجه کشی منتقل شود و جوجه شترمرغ تولید شده در واحد پرواری پرورش یابد و شترمرغ پروار شده به کشتارگاه منتقل شود و واحدهای فراوری گوشت و پوست و روغن و سایر فراوردها در صنایع آماده و به بازار عرضه شود. در کلیه این مراحل شترمرغها نیازمند علوفه و دان میباشند لذا باید کارخانه خوراک دام نیز همزمان تاسیس گردد. و فقط در این صورت هست که پیوست اقتصادی طرح بثمر میرسد و اشتغال آن پایدار میشود.
      در اجرای فاز اول طرح برای اینکه زنجیره رعایت شود (بر اساس دستورالعمل حد نصاب زمین مورد نیاز طرحها دروزارت جهاد کشاورزی) حدودا ۷۲ هکتار زمین لازم هست. لذا با میزان کمتر از دستورالعمل توجیه اقتصادی طرح به اهداف نمیرسد.

  23. شهیدان کجاید شما واسه یک وجب خاک رفتین و از جان گذشتین که به دست دشمن نیفتد ولی حالا همه چی برعکس شده متاسفانه بباید و نگاه کنید بر روزگاد

  24. آقا مجتبی ام چرا بی خودی لج میکنی نمیشه که همه از یک وزارتخانه تا دهها کارشناس و متخصص کاری غلط بگن و فقط شما درست بگی لطفا یک کم مطالعه کن بعد اظهار نظر کن

  25. اقایون جعفری ها دیگه حناتون واسمون رنگی نداره لطفا دست از گراش بردارید.
    شما با سه هکتار واگذاری شروع کنید اگر شد گسترش بدین.

    گریشنا این واگذاری زمین مهر نودوهفت بوده اطلاع داشتین و چرا اطلاع رسانی نکردین!!!؟ نکنه شما هم خاینین و همدست دزدها.

  26. در جواب کاظم بایدبگم بله امکان که داره هیچ به عینه داریم میبینیم.همین بلایی که بر سر ملت اومده زاییده فکر همین کارشناسان و وزارتخونه هایی که میفرمایید هستش.مثل اینکه تو اجتماع نیستید مردم واسه داشتن حتی چند متر زمین خدا چه بد بختی ها رو باید بکشند و به چند نفر رو بزنند و چه راههای زیر ابی و رو ابی بروند.مگه میشه یک نفر با این وسعت سرسام اور؟مگه محدوده چقدر وسعت داره بگیم این مبارکش بعد نفر بعدی یه ادعای بزرگتر.جواب ایندگان چیه؟ مثل جوون الان نفرین به خودش میکنه چرا نمیتونم بعد چن سال کار وزحمت یه زمین بخرم؟

  27. با عرض سلام خدمت دوستان و همشهریان عزیز
    من نمیخوام تعریف از کسی کنم بعدش هم واقعا متراژ۴۰۰ هکتار واگذاری زمین متراژ خیلی خیلی بالایی هست ولی در کل میخواستم خدمت عزیزان عرض کنم آقای حاج عبدالله جعفری فردی است باایمان خیرخواه بفکر فقرا و نیازمندان به شخصه تا جایی که ایشون و میشناسم و فعالیتش توی کورده خنج از نزدیک شاهد بودم به فکر زمین خواری و منفعت شخصی به هیچ وجه نیست خدا وکیلی برید از نزدیک خودتون ببینید که توی منطقه کورده خنج چکارهای کرده قبل از شروع بکار ایشون در آن منطقه اهالی اونجا درآمد آنچنانی و کار مشخصی نداشتند ولی الان اکثر جوانها حتی زنان مشغول بکار شدند به گفته خود آقای جعفری خیلی‌ها صاحب خانه و سرپناه شدند حتی منطقه کورده شده قطب کشاورزی خنج بهرحال امیدوارم همانند کورده خنج که هدف و نیتش سود رسانی به منطقه و روستاهای اطرافش بود واسه گراش هم کاری کنه که خیلی از جوان‌های بیکار مشغول بکار بشوند و در آینده گراش بشه قطب تولید و پرورش شترمرغ انشاالله

  28. با سلام خدمت همشهریان عزیز
    اولا متراژ ۴۰۰ هکتار واگذاری واسه شهرستان گراش خیلی زیاد و دور از منطق هستش
    دوما کسیکه ۴۰۰ هکتار زمین داره باید تقریبا ۱۲۰۰۰ شترمرغ داشته باشه
    سوما باید فکر کشتارگاه باسه
    بعدش باید سردخونه تهیه کنه
    از همه مهمتر بعد از اجرای طرح بوی نامطبوع که تو منطقه میپیچه باعث میشه کسی جرات نکنه به اونجا نزدیک بشه
    مجری طرح میتونه همچین سرمایه گذاری بالایی رو تو طرحهای دیگه هزینه کنه مثلا یه کارخونه بزنه تا جوون های گراشی برن سر کار و اشتغال زایی بشه
    اتفاقا هزینه احداث کارخونه از اجرای همچین طرحی خیلی کمتر هستش و نفرین مردم پشت سر سرمایه گذار نیس
    اگه کسی منطق داشته باشه میفهمه که با عقل جور در نمیاد که فقط هدفشون اشتغال زایی باشه

  29. گراشی عزیز من با تمام دیدگاهای شما موافقم جز اینکه باید خدمتتون عرض کنم همچون شخصی با ۴۰۰ هکتار زمین قصد سرمایه گذاری ندارن مطمئنا این شخص محترم قصدی غیر از سرمایه گذاری دارند و این برای همه ی گراشی ها محرز و مسلمه.

  30. با سلام جناب کارشناس کاظم آیا فکر آب این پروژه هم گردهید؟ مادر منطقه ایی کم آب قرار داریم جاهای موجود کم آب شده اند کمی آینده این شهر راهم در نظر بگیرید حدود ۴۰ سال قبل کارشناسانی همچون جنابعالی باتایید طرح فولاد مبارکه تمام آب منطقه (زاینده رود)صرف آن صنایع کردند درحالی که میتوانستند در کنار سواحل جنوب این صنایع را ایجاد نمایند عزیزان آقای جعفری نزدیک به همین مساحت زمین با آب کافی در کورده خنج دارد اگر واقعا قصد ایشان ایجاد این طرح است آنجا چرا این کار را نمی کند چون اراضی مذکور قابل کاشت کاشت یونجه که خوراک شتر مرغ نیز میباشد هست ممنون

  31. با سلام اقای جعفری در دشت اناغ زمین مرحوم حاج محمد نوروزی با دو سه حلقه چاه خریداری نموده هست چرا طرح مذکور را انجا ایجاد نمیکند البته زمین مذکور فقط برای استفاده از پروانه چاهای ان وانتقال ان به دشت بالا که البته برای افراد عادی غیرممکن است ولی برای ایشان که خدا میداند بکجا وصل هست غیر ممکنها ممکن میشود مسوولین محترم گراش قضاوت ایندگان راهم درنظر بگیرید

  32. سلام خدمت مردم عزیز گراش
    من یک متخصص کشاورزی بوده و سالیان متمادی در حرفه خویش بصورت اجرای کارکرده ام نظرات دوستان را در سایت گریشنا با موضوع ممانعت از تخصیص و واگذاری زمین به پروژه پرورش شتر مرغ و حمایت از طرح جنگل کاری و گردشگری تنگ آب دیدم و هر وقت دوطرح رابدقت مطالعه کردم .
    ضمنا دو طرح مذبور بازدید و فعالیتهای انجام شده تا کنون را بدقت مورد رصد قراردادم همچنین با برخی از افراد مطلع از طرح جنگلل کاری تنگ آب و با آقای جعفری در زمینه شتر مرغ صحبت کردم و نتیجه کاملا بیطرفانه البته از دریچه توسعه درختکاری ، احیا مرتع و جنگل و توسعه کشاورزی پایدار به شرح زیر تقدیم می نمایم .
    ۱ ازاینکه دو طرح صرفنظر از منابع تامین سرمایه آن مولد و هم راستای توسعه پایدار می باشد ، عام المنفعه هستند در رقابت باهم نبوده و میتوانند مکمل هم باشند تردیدی ندارم . چرا که توسعه پایدار فرآیندی است که ازمنابع با کمترین آسیب ، حفظ یکپارچگی و زیبایی ، عدم اخلال در ثبات نظامهای حیاتی ، استفاده تا زندگی بشر را مطلوب تر سازند . ارتقا اقتصاد ، ایجاد اشتغال با صیانت از محیط زیست می شود توسعه پایدار و این دو طرح در یک نگاه همان مفاهیم را شامل می شود .
    اراضی دو طرح فقط حدود ۱۰ هکتار با هم تداخل دارد ، ارتباط اورگانیک بین دو طرح وجود دارد هردو طرح تخریب حداقلی داشته و توسعه گونه های گیاهی مرتعی و درختکاری در هر دو طرح با مقیاس قابل قبول پیش بینی شده ، هر دو طرح در زمینه رونق اقتصادی ، ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود زندگی جوامع هدف موجه بوده و منابع آبی مورد نیاز به روش کارشناسی منطبق با اصول توسعه پایدار میباشد .
    فی المثل در طرح جنگل کاری ، امر کاشت گونه های بومی بدون رعایت تامین آب که اصطلاحا به ان آب پایداری می گویند غفلت شده و موجب خشکیدگی نهالهای غرس شده گردیده است .
    این موضوع است که سرمایه ملی را تهدید می کند هرچند اینگونه سهل انگاری در بخش دولتی بنا به دلایل مختلف تکرار میگردد و ضرورتهای نگه داری فراموش می شود ( طرح حرم تا حرم ، کویر زدایی ؛ جنگل کاری اتوبانها ی … ) نمونه های بارز از این طرح های نافرجام است .
    ضمنا خوانندگان عزیز قابل ذکر است در کشور ایران فعالیتهای بخش خصوصی معمولا با کیفیت تر از بخش دولتی انجام می پذیرد
    لذا همین موضوع در رابطه با اجرای صحیح و بی نقص پروژه شتر مرغ صادق می باشد . اگر این پروژه مطابق طرح اجرا گردد مردم از مواهب طرح بهره مند خواهند شد .
    در طرح درختکاری و غنی سازی مرتع در روستای کورده شهرستان خنج که توسط مجتمع بابا حسن در حال احداث می باشد و طرح درختکاری گراش تنگ آب را از نزدیک دیده ام که طرح کارشناسی کاملا فنی و علمی بدون کمترین تلفات با گونه های آرتیپلکس ، کنار بذری ، نشا کنار ، کهور عملیات کاشت انجام شده و آینده ای درخشان دارد ولی کاشت در طرح تنگ آب بسیار نامطلوب و ناموفق با درصد تلفات بالا که قابل مشاهده می باشد . که این موید توفیق بخش خصوصی نسبت به بخشهای عمومی و دولتی است .
    علیهذا بلحاظ مصلحت ملی و منافع شهروندان خونگرم گراش پیشنهاد میکنم بجای مخالفتهای احساسی و تاثیر پذیری از افراد نا آگاه و بعضا مغرض روی هر دو طرح اولا در رفع مشکلات اجرایی شدن که البته شورای شهر در این مقوله بیش از دیگران مسولیت دارد دوما از سرمایه گذاری بخش خصوصی حمایت گردد . سوما طرح را بی جهت در رقابت و یا در عرض یکدیگر قلمداد نکنیم و بدقت نظاره کنیم که عملیات اجرایی مشابه طرح پیش رود که در این رابطه نهاد های نظارتی ، دستگاههای متولی و حتی ناظرین شورای اسلامی شهر می توانند بخوبی نقش ایفا نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

42 نظر
scroll to top