بستن

جوابیه: دوچرخه‌سواری بانوان منع قانونی ندارد

هفت‌برکه – گریشنا: سخنان سرگرد مجتبی دهقان در جلسه کارگروه اجتماعی بازتاب‌های زیادی داشت که بخشی از آن‌ها در کامنت‌های مطلب منتشر شد (خبر در گریشنا). حیدر حجازی، مسئول سابق کمیته دوچرخه‌سواری، یکی از کسانی است که از ماه‌ها پیش مشغول رایزنی و پیگیری برای راه‌اندازی دوچرخه‌سواری بوده است. او در پاسخی به گفته‌های فرمانده سپاه، صحبت‌های او را نوعی بحران‌آفرینی دانسته است. حجازی معتقد است دوچرخه‌سواری بانوان منع قانونی و شرعی ندارد، ولی هدف آنان این بوده که امری را که خلاف قانون نیست، با اجازه مسئولین آغاز کنند و از مسئولان شهر نیز راهنمایی گرفته‌اند.

به نام خدا

جناب آقای دهقان سلام

احتراماً گفته‌های حضرتعالی در جلسه کارگروه آسیب‌های اجتماعی گراش را در گریشنا چندین بار مطالعه کردم. شما در مطلب اول گریشنا، کارناوال‌های عروسی را نتیجه مصرف مشروبات الکی دانسته‌اید! حضرتعالی با توجه به مسئولیت‌تان اصولا می‌بایست نکته‌سنج و تیزبین باشید و این کلی‌گویی‌ها را نکنید، چرا که این سخن توهین و تهمت شرعی به عده زیادی از همشهریان محسوب می‌شود. مگر هر کسی در کارناوال شرکت کرد مشروب خورده است و یا هرکس مشروب خورده در کارناوال شرکت می‌کند؟

ابتدای مطالعه گفته‌های شما، حرف شما را ضمن این‌ که قبول نکردم، آن را حمل بر این کردم که اشتباهی در برداشت از صحبت‌های شما و انتقال آن توسط گریشنا پیش آمده ولی وقتی ادامه صحبت‌های شما را به خصوص در حوزه مرتبط به خودم در مورد دوچرخه‌سواری خواندم، به این نتیجه رسیدم که شما دقیقا همین صحبت‌ها را کرده‌اید.

برادر عزیز! این صحبت‌های شما خودش معضلی است که قابل هضم برای من و دیگر شهروندان نمی‌باشد. مطمئنا خودتان نیز مشاهده کرده‌اید که سخنان و تحلیل نادرست شما به شدت مورد نقد و حمله برخی از همشهریان قرار گرفته است.

من نمی‌دانم چرا گروهی دوست دارند موضوع ساده‌ای مثل دوچرخه‌سواری بانوان را که با تدبیر جلو می‌رود، تبدیل به یک بحران خودساخته کنند.

جناب آقای دهقان، این تفکر را که هر کسی بر خلاف من و تفکر من حرف می‌زند بی‌تقواست و باید به آن گروه برخورد شود را کنار بگذارید. همه از سوابق بنده به عنوان مسئول کمیته دوچرخه‌سواری که الان تبدیل به هیأت دوچرخه‌سواری با ریاست جدید گردیده و نیز سوابق اعضای شورای شهر (به عنوان تصمیم‌گیر در موضوع نامگذاری) در جبهه و هیات‌های مذهبی لااقل آگاه‌اند و بی‌تقوایی کلمه‌ی شایسته‌ای نیست که از دهان شما خارج شود. این جسارت شما در بی‌تقوا نامیدن عده‌ای از برادران و خواهران دینی و خادم نیز، خود آسیب جدی این شهر است!

چند نکته در مورد سخنان شما در ادامه متذکر می‌شوم که بدانید یا اشتباه به عرضتان رسانده‌اند و یا دچار سوء برداشت شده‌اید:

هیچ کس به دنبال تشکیل انجمن یا سمنی تحت عنوان انجمن دوچرخه‌سواری بانوان نیست. هرچند تشکیل آن نیز غیر قانونی نیست و مملکت برای آن قانون و مقررات دارد. دوچرخه‌سواری بانوان مثل تمام ورزش‌ها و تمام شهرها یکی از زیرمجموعه‌های هیأت دوچرخه‌سواری است که طبق قانون می‌تواند فعالیت کند، اما با توجه به عرف و مصلحت گراش و جلوگیری از حوادث و صحبت‌هایی که ممکن بود از طرف بدخواهان پیش بیاید، تصمیم گرفتیم امری که خلاف قانون نمی‌باشد را با اجازه مسئولین آغاز کنیم و از بزرگواران راهنمایی بخواهیم.‌

ما هیچوقت شکایتمان را به جای مصلح به نزد غیر مصلح (به قول شما)، نبرده‌ایم و ما آنان را مصلح و صالح می‌دانیم. ما دیدارهایی جداگانه برای راهنمایی گرفتن در مورد نحوه ورزش بانوان با فرماندار، معاون ایشان (آقای فرسوده) و امام جمعه محترم داشته‌ایم که ایشان نیز به حق، همان دغدغه‌های ما را داشتند و راهکار نیز ارایه دادند.
جناب آقای دهقان، برای اینکه سوء برداشت پیش نیاید بدانید که کمیته و اکنون هیأت دوچرخه‌سواری گراش به بانوان (هرچند علاقه‌مندان زیادی هستند که شدیدا نیازمند برنامه‌ریزی کامل و بی‌خطر برای ورزش بانوان می‌باشند) اجازه دوچرخه‌سواری در محیط شهری گراش را نداده است.

لذا علاقه‌مندان با هزینه خود و به جان خریدن حوادث جاده‌ای به شهرهای اوز و لار می‌روند؛ جایی که ورزشکاران به راحتی و بدون برخورد غیر معقول در آنجا می‌توانند ورزش کنند.

بنده وقتی در دوره مربیگری صالحین بسیج در قم به فتوای مفتی عربستان بابت تحریم دوچرخه‌سواری بانوان با دلایل غیر قابل توجیه، می‌خندیدم، هیچ وقت فکر نمی‌کردم از زبان شما نیز تحریم و تقبیحِ دوچرخه‌سواری بانوان را بشنوم. هرچند بنده نیز معتقدم در شرایط فعلی و جوسازی‌های افراد خاص، ممکن است نتوان دوچرخه‌سواری بانوان را مثل دیگر شهرهای کشور راه اندازی کرد، اما به هر حال نمی‌توان حق بانوان را که شرع و قانون مانع آن نیستند، نادیده گرفت. خواهران و زنان در این خصوص، هیچ کار غیر قانونی انجام نمی‌دهند، پیشنهاد ما برای بانوان، ورزش در محیط‌های پوشیده بوده و همچنان بر این عقیده پایبند هستیم. لذا فکر نکنم شما نیز نیازمند بحران‌سازی برای این جریان باشید. چرا که با مدیریت صحیح می‌توان هر نوع آسیب اجتماعی را کنترل و هدایت کرد و به جای بحران‌سازی تبدیل به فعالیتی مفید و مقید کرد، تا چه رسد به دوچرخه‌سواری بانوان در محیط ویژه که اصولا بحران نیست!

ما انتظار داریم با بودجه‌ای که در اختیار نهادهایی از جمله سپاه، فرمانداری، شورای شهر، اداره ورزش و جوانان و … می‌باشد، فعالیت‌هایی در رفع آسیب‌های اجتماعی واقعی را انجام دهند که البته در این جلسه هیچ ارگانی از بودجه و هزینه‌های انجام شده در مورد آسیب‌های اجتماعی در این جلسه صحبت نکردند. رفع آسیب‌های اجتماعی نیاز به تدبیر، مدیریت در کنار لمس واقعیات جامعه دارد.

سخنان شما مثلا در باب مشروب‌خواری و ربط آن به کارناوال‌های عروسی یا موارد دیگر مطروحه جنابعالی، شاید برای شهر X کاملا بجا باشد، ولی برای شهری مثل گراش، نادرست، تنش‌آفرین و بحران‌ساز است. اندکی دقت و دلسوزی در اظهار نظر، می‌تواند وزن اجتماعی افراد را در برداشت‌ها و تحلیل‌ها افزایش دهد و به تصحیح امور منجر شود.

خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
ان شاء الله

 

تکمیل خبر: موافقت مشروط با دوچرخ‌سواری بانوان

ذر مباحث مربوط به دوچرخه‌سواری بانوان در گریشنا عکسی از دیدار اعضای هیات با امام جمعه منتشر شد. حجازی در مورد نتیجه این دیدار  گفت:«طی دو دیداری که با فرودی، فرماندار شهرستان و فرسوده، معاون فرماندار داشتیم همچنین در یک جلسه‌ای که با بخشایش‌پور، امام جمعه‌ی شهر داشتیم. مسئولین شهر با فعالیت ورزشی بانوان در رشته‌ی دوچرخه‌سواری به شرط رعایت موازین شرعی موافقت کرده‌اند.»

او گزارش کوتاهی از دیدار خود با فرماندار و معاون فرماندار ارائه می‌دهد و می‌گوید:«نظر آقای فرودی این بود که اگر در دوچرخه‌سواری بانوان مراتب قانونی و شرعی رعایت شود از نظر فعالیت هیچ مشکلی ندارد. نظر فرسوده نیز این بود که اگر نظر دیگر ارگان‌ها که روی این موضوع دخیل و حساس هستند جلب شود بهتر است من هم در یکی از جلسات این موضوع را اعلام می‌کنم و نظر دیگر ارگان‌های مربوط را می‌پرسم.»

حجازی با اشاره به این موضوع که امام جمعه وقت زیادی را برای به نتیجه رساندن این موضوع برای هیات دوچرخه‌سواری گراش گذاشته و موافق با ورزش بانوان اما با قبول شرایط است، گفت: «حجت‌السلام بخشایش‌پور موافق ورزش بانوان بود و می‌گفت فعالیت ورزشی بانوان هیچ اشکالی ندارد خیلی هم خوب است اما به شرط و شروطی. باید شما تضمین دهید که مبادی  اسلامی و شرعی آن رعایت شود و این که هیچ کدام از بانوان دوچرخه‌سوار وارد خیابان نشود. ما هم این شرط را قبول کردیم.»

حجازی با بیان این که پیست دور چمن ورزشگاه شهدا مکان پیشنهادی ما برای شروع فعالیت دوچرخه‌سواری بانوان است نظر امام جمعه پیرامون این مکان پیشنهادی را مطرح کرد و گفت:«اگر دور تا دور آن بنر یا پارچه بزنید که پیدا نشود بانوان در حال ورزش هستند، هیچ اشکالی ندارد بانوان بیایند و ورزش کنند و ورزش کلید سلامتی است و من از بانوان ورزشکار و فعال شهر قدرددانی می‌کنم.»

حجازی ادامه می‌دهد:«حجت‌السلام بخشایش‌پور در این جلسه چند راهکار هم برای اصلاح پیست دور استادیوم ارائه داد و ما هم تضمین دادیم دوچرخه‌سواری بانوان را راه می‌اندازیم به شرطی که نیایند بیرون و فقط در همان محیط ورزش کنند.»

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این موضوع که اعضای هیات دوچرخه‌سواری همچنین جلسه‌ای را با سرگرد دهقان، فرمانده سپاه ترتیب دادند اما به دلیل این که فرمانده سپاه در جلسه‌ای دیگر بود و این جلسه به طول انجامید، فرصت ملاقات فراهم نشد، می‌گوید:«اعضای هیات دوچرخه‌سواری گراش قصد داشت در این جلسه با سرگرد دهقان از شروع دوچرخه‌سواری بانوان در مجموعه ورزشی بسیج که متعلق به پادگان است صحبت کند و نظر فرمانده را پیرامون این پیشنهاد بپرسد.»

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

53 نظر

  1. با این تفکرات چکار باید کرد؟
    هرروز داریم از کشورهای دیگه میایم عقب تر
    ما به این تفکر شمااعتقادی نداریم، ما به عقب بازنمیگردیم
    شما بگید برهنه بودن تو کنسرت، ماکه بودیم و ندیدیم،
    بگید مشروب میخورن میرن کارناوال عروسی، ماکه ندیدیم
    بگید دوچرخه سواری بانوان باعث تحریک پسران میشه ما که ندیدیم و…..
    بسه دیگه توهین

  2. احسنت.بالاخره یه مرد پیداشد از حق بانوان حمایت کنه،البته حجازی هم گویا کمیته و هیات دوچرخه سواری رو داده تحویل
    ولی حرفاش قبول دارم.عین حقیقت

  3. در جامعه‌ای که هنوز یاد نگرفته‌ایم که در میان انسان‌ها هیچ تفاوتی نیست مگر در علم و اعمال رفتار از این نمونه بحث‌ها بسیار زیاد دیده می‌شود.
    ما شاید سالهای نچندان دور امریکایی‌ها را سخره بگیریم و از نژاد پرستی آنها سخن بگیم اما نژاد پرستی فقط برتری در وجود رنگ پوست نیست همین صحبت‌ها هم نمونه بارز نژاد پرستی هستش، متاسفانه این دیدگاه در کل دنیا وجود داره حتی در غرب و این مساله تازه‌ای نیست.
    با شناختی که از جناب باقری فرمانده محترم ناحیه دارم شاید از حرف‌های ایشون برداشت اشتباه شده باشد.
    شاید منظور ایشون نبود زیر ساخت‌های لازم ورزش دوچرخه سواری ویژه بانوان بوده باشه…

  4. بایستی رییس تربیت بدنی در همون جلسه از ما بانوان دفاع می کرد ایشون که اومدن چند صباحی باشند و بروند و براش مهم نیست ورزش گراش باشه یا نباشه

  5. چه عجب آقای حجازی شده حمایت کننده از حقوق زنان !!
    تا زیر ساخت آماده نشه دوچرخه سواری خواهران بی فایده هستش باید اول فرهنگ یک کاری رو وارد کنیم بعد ابزار تا این جوری آسیب های بعد رو نداشته باشه

  6. …، همیشه از اطلاعات حقوقی ایشون در واتساپ و تلگرام استفاده میبریم. جوان فعالیست و البته روش ایشون برای دوچرخه سواری بانوان هم بی حساب نیست، توی یک محیط پوشیده ورزش کردن چه عیبی داره، شاید برای شهر کوچک به خیابان اومدن بانوان مشکل داشته باشه ولی بهترین راه همون روشی که گفتن هست، واقعا اگر روشی مدنظرشونه ارائه بدن، با محدود کردن مردم که کاری درست نمیشه

  7. ما زنان گراشی حمایت میخواییم ، ما به یه محیط سالم واسه پیاده روی و دوچرخه سواری نیاز داربم کااااااااش کسی صدای مارو بشنوه 😔

    تا کی باید واسه یه ساعت تفریح سالم کیلومترها دور بشیم از شهرمون که اینجا فرهنگشو نداره هنوز

  8. اینو اگر بریم توی کشورهای جهان اول بگیم که توز مملکت ما افرادی برای # خواستار مجازات هستن یک راست ملیت همون کشور رو به ما میدن

    گذشته زمانی که مرد سالاری وجود داشت گذشت زمانی که دنیاه دست مردها بود

    #مرد_زن_باهم_حقوق_برابری_دارن

  9. همشهریان محترم؛ وقت بخیر

    بنده از جناب آقای فرماندار و قاسم فرسوده خواستار پیگیری این مسئله هستم.
    اظهار نظر ایشان راجع به دوچرخه سواری بانوان و … را من کاری ندارم، چرا که دوستان دیگر در حال پیگیری این مساله هستند.
    اما اینکه ایشون بفرمایند “کارناوال های شادی بعد از عروسی حاصل مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی است” بسیار بسیار توهین آمیز است.
    ایشان به چه حقی چنین اظهار نظری کرده اند؟
    اصلاً ایشان چند وقت هست که در شهرستان گراش هستند که به چنین نتیجه ای رسیده اند؟

    لطفا به ایشان تذکر بدهید.

  10. واقعا متاسفیم برای این طرز فکرها ، اینها چی فکر میکنن ؟؟میخوان به کجا برسن با این کاراشون ، چرا ما زنهای گراشی باید همیشه از کل ایران عقب باشیم؟؟ چون مسولینی نداریم که حامی ما باشن ،متاسفم متاسفم #حمایت#از#بانوان#گراش#

  11. من امیدوار بودم (هستم) که حتی یه وقتایی با دوچرخه برم سر کار.🚴🏻‍♀️😁 ان شاءالله.
    در ضمن پیشنهاد می کنم بخشی از وقتی رو که صرف محدودیت واسه خانوما می کنن به این اختصاصش بدن که *چگونه شهری شاد داشته باشیم؟!* با تشکر از خودم که هنوزم به شهرم امیدوارم!

  12. احسنت آقای حجازی
    حرف منطقی و درستی زدی. کسی نباید از حرف درست شما برآشفته بشود بلکه باید خودش را اصلاح کند.
    کاش تنگ نظری ها از بین میرفت و افراد، واقعیت جامعه را آن طور که هست می دیدند و نه آن طور که برایشان خبر میبرند و دیکته میکنند!
    خداقوت!

  13. احسنت اقای حجازی .واقعا جای تعجب هست که شهر های همجوار بانوان به راحتی دوچرخه سواری میکنن اما گراش با رفتار مسئولین شهر تافته جدا بافته شده. در این گونه تصمیمات غیر منطقی فقط و فقط به شعور و فرهنگ مردم توهین میشه و مسئولین قبل هر تصمیمی باید متوجه باشند که دوران تفکرات بسته به سر رسیده

  14. ✅ مردم گراش شادی می خواهند. برای همین از فیلم های کمدی حتی کم مایه هم استقبال می کنند. برای همین حتی بلیط های گران کنسرت های داخلی را می خرند. گمان نکنید همه آنها که می روند کنسرت مرفه های بی درد و پورشه سواران هستند. اتفاقاً این بخش برای دیدن کنسرت «آن جای دیگر» می روند و «اصل جنس » را گوش می دهند نه بعضی «بدل» های داخلی را!

    ✅ ما را به خاطر بابانوئل با آن ریش پت و پهن و یک درخت کاج و چهار ریسه که معنایش را هم نمی دانیم این همه شماتت نکنید. سرزنش نکنید. به جای این همه طلبکار بودن بفرمایید برای شادی عمومی چکار کرده اید؟ شما حتی به اندازه کافی برای مرگ احتمالی ما در زلزله ها کفن ندارید، چطور به خودتان حق می دهید این همه شادی هایی که مردم در کنج دنج خانه هایشان با هزینه شخصی خلق می کنند را سرزنش کنید؟ دل تان نگرفت و خسته نشدید از این همه خبر «دستگیر ۱۰۰ جوان در پارتی» … وقتی دستگیرشان می کنید خوشحالید یا گریه می کنید که چرا جوان ما شادی اش را از قرص_نشاط_آور و شیشه تمنا کرده است؟

    ✅این بچه هایی که دستگیر و بازداشت و محکوم می کنید بیشترشان متولدین دهه های ۷۰ و ۸۰ هستند . فرزندان خودتان، محصول دستورالعمل های تربیتی خودتان از قنداق گرفته تا مهدکودک و دبستان و دبیرستان و دانشگاه! اینها را دیگر نمی توانید بیندازید گردن شاه ستمگر!!

    ✅شماتت مردم آسان است. ما سالهاست سرزنش می شویم که زلزله و خشکسالی و سیل و رعد و برق محصول گناهان ماست. حتی باورمان هم شده! می توانید رشته ی این چنگ را پاره کنید، می توانید کاسه ی آن تار را بشکنید، می توانید فرمان بدهید: هان ای طبل گران زین پس خاموش بمان. به چکاوک اما نمی توانید بگوید نخوان!… چکاوک یک دفعه می پرد روی درخت کاج و کریسمس را جشن می گیرد!

  15. با سلام خدمت آقای حجای، حرف های شما کاملا صحیح و بجاست، بجای فراهم کردن محیط امن و مناسب بانوان فقط شروع به انتقادهای سطحی و بی مورد میکنند.
    در مقامی که مراجع عظام و شخصیت های دینی دوچرخه سواری بانوان را مجاز شمرده اند جای تعجبه که دوستان مخالفت میکنن.
    بهتره چشم و گوش رو باز کنیم و به آسیب های واقعی گراش مثل افزایش سن ازدواج و خودکشی ها، وضعیت معیشتی مردم و … بپردازیم.
    التماس تفکر

  16. احسنت به آقای حجازی بالاخره حرف حق رو زده اگه خیلی های دیگه مثل ایشون حرف میزدن الان وضح جامعه این نبود.

  17. احسنت حیدر خان حجازی ..ببینید تو این چهل سال چه کار کردین که مردم واسه شادی حتما باید مشروب مصرف کنن…

  18. آیا گراش باید مشهد دوم شود؟
    رشد فزاینده گرانی، اعتیاد و طلاق و از هم پاشیدن خانواده ها و بزهکاری، دزدی و سرقت و سرک کشیدن در امور خصوصی مردم و پرونده سازی های ناحق رو ندیده می گیرد و تغییر نام یک خیابان رو آسیب اجتماعی می نامد؟ آیا نام حافظ شاعر بزرگ سرزمینمان چیز بدی است؟

  19. این مسئولان تا کی میخوان اینجور رفتار کنن بسه دیگه یکم فرهنگتون رو ببرین بالا یه نگاه به شهر های همجوار بندازین چرا باید بانوان ما از اینجا برن لار یا اوز واسه یک ورزش؟؟! بهتره بجای این حرفها یک محیط باز مثل پارک بانوان برای پیشرفت بانوان دچرخه سوار بسازید بهتره از فرهنگ های قدیمی بیایید بیرون…

  20. مراسم نه دی تموم میشه، بعد میبینیم روسیاهی به کی میمونه??!!
    گروه یاران انقلاب و بسیجیان توهین به فرمانده مان را تاب نمیاوریم، منتظر پاسخ سختی باشید، به احترام کسی دیگر خویشتن داری میکنیم.از کی شدی مدافع حقوق زنان، اقای حجازی؟؟خوشت اومده چنتاکامنت برات گذاشتند؟
    دیدار ما حضوری بعد یوم الله۹دی

    1. مراقب باشید با این نوع رفتارها شأن مردم انقلابی و حزب الهی را خدشه دار نکنید.هر کس انقلابی تر است باید اخلاقی تر عمل کند نه اینکه از راه تهدید و ارعاب پیش برود.با منطق و استدلال باید حرف را زد نه با احساسات و از سر تعصب

    2. تهدید؟ آیا این در شان یاران انقلاب است که نقد برنتابند و تهدید کنند یک مبحث اجتماعی بوده بسیجی بیاید وسط ماجرا که چه بشود؟ بیشتر از این مردم را دلزده نکنید لطفا

    3. این ادبیات زننده و دور از عقلانیت شما که دیگران را تهدید میکنید؛ املای نوشته شده از سمت بزرگترانتان هست!؟
      با چه حقی و به چه اجازه ای خود را یار انقلاب و بسیج می دانید!؟ انقلاب امثال شما ها را زیاد دیده و کم هم ضربه افراط چون تویی را نخورده.
      اگر از زدن حرفت هراس نداری با اسم و هویت مشخص بنویس…

      مردم شریف گراش، ایشان هر که هست نه انقلابی است و نه بسیجی و نه اساسا ربطی به ۹ دی دارد

  21. بنظرم آسیب جدی و اصلی که به اجتماع خسارت وارد میکند حرف زور و تصرف عدوانی و غضب ملک گراش هست که الان در آن خدمت میکنید بنام پادگان بسیج. ۳۹ سال است که در آن نماز یومیه و زیارت عاشورا و دعای ندبه و کمیل برگزار میکنید.در ضمن محل دبیرستان کوثر هم به همین سبک غضب شده. کجای کارید مسئولین محترم.
    از طرف مالکین بیچاره و بدبخت که ۳۹ سال است مورد تجاوز و ظلم واقع شده اند

  22. اقای حجازی
    حرف زدن و اپوزسیون بازی در اوردن راحته
    فکر می کنی با این کارا می تونی حلب توجه کنی.
    اگر راست می گویید . واقعا کار مفیدی انجام بدید.
    ضمن اینکه بخش زیادی از معضلات اجتماعی حاصل تفکر لجام گسیخته و بی تعهدی همانند تفکر شماست ، اگر حیا از بین برود دیگر از هیچ چیزی ابایی نیست.
    یادش بخیر اون روزی که زنان و مادران ما الگوی حجاب و عفاف و حیای زهرایی بود.
    بکجا داریم می رویم ….
    آیا فکر نمی کنیم با در معرض نمایش و دید قرار دادن ناموسمان زمینه انحرافات و آسیب های جامعه را هموار می کنیم.
    کیست که با ورزش بانوان در محیط های مناسب و مخصوص مخالف باشه.
    مگه ما تو گراش این همه ورزشکار خانم نداریم . و به راحتی دارن ورزششون رو می کنن . منتها در محیط سالم و مخصوص.
    خدا را حالا یک نفر اومده نسبت به عوارض و عواقبراحتمالی بی توجهی بهمون تذکر میده نباید ناراحت بشیم.
    آی اونایی که میگید سپاه و فرموندش با ورزش مخالفه.
    مگر این سپاه نبوده که بیشترین پیاده روی خانوادگی برگزار کرده.
    مگه این بسیج و بسیجی نیستن که در عرصه های مختلف ورزشی و هنری فعالیت می کنن و کسب مقام های بالایی هم دارن.
    مگه این بسیج و بسیجی ها نیستن که ورزش های سنتی رو احیا می کنن
    و و و …..

  23. با عرض سلام
    دو چرخه سواری بانوان از نظر قانونی (با توجه به وضعیت کل شهر های کشور) و شرعی (با توجه به نظر مراجع تقلید) کاملا بجا و بحق می باشد . این که بعضی ها دوچرخه سواری بانوان را خلاف حیا میدانند نشانه ی فرهنگ ضعیف و ناقصشان می باشد. در تمامی شهر ها و کشور ها اینگونه ورزش ها کاملا طبیعی و عادی جلوه داده شده اما در شهر ما حتی جنس مذکری که در خیابان دوچرخه سواری میکند مورد تمسخر و تحقیر قرار می گیرد که از تفکر و فرهنگ ضعیف یک جامعه خبر می دهد.
    در شهر ما حتی قدم زدن دختران را صفتی برای بد جلوه دادن دختران قلمداد میکنند. دوچرخه سواری یا هر فعالیت دیگری برای زنان نیاز است و مطمئنا هیچگونه بی حیایی در آن وجود ندارد همانگونه که تمام زنان سرزمین خاکی با انجام فعالیت های فرهنگی به ارتقا سطح فرهنگ، تفکر و سلامتی جامعه میپردازند. در صورتی که اینگونه فعالیت های مفید وجود داشته باشد از وقت با ارزش استفاده ی بجا کرده ایم اما در غیر این صورت اندک وقتی که ممکن بود صرف انجام فعالیت مفیدی شود، صرف گذراندن در فضای مجازی ، تفریحات نا سالم و روی آوردن به گناه و یا هر فعالیت غیر انسانی و یا حتی منجر به خدشه دار شدن روان یک انسان و به طبع یک نسل از او خواهد شد. در این صورتی که شاهد فرهنگ به شدت ضعیف یک شهریم باید علل اصلی شناسایی و به حل ان پرداخت. این علل عبارتند از سطح پایین تحصیلات، عدم وجود کافی فعالیت های ورزشی و تفریحی، تربیت غلط از نسل های قبل و تفکر به جا مانده ی قدیم ، عدم اطلاع رسانی صحیح ،عدم فرهنگ سازی و اموزش صحیح و عدم برخورد با مخالفین ارتقا سطح فرهنگ یک شهر و عواملی دیگر که راه رشد یک نسل گرفته اند. انجام ندادن اینگونه فعالیت ها در گام اول سطح عقلی یک شهر را به پایین میکشد و تصور عام از ان شهر تخریب میشود همانگونه که شاهد ان هستیم و در منطقه گراش را در پایین ترین سطح تفکر و فرهنگ میدانند و باید باور کنیم. در گام دوم جلوگیری از قدم زدن و یا هر گونه ورزش یا فعالیت و یا حتی وجود بانوان برای هر نوع اقدام در سطح شهر برای خود جنس مونث عذاب اور خواهد شد و مبتلا شدن به بیماری های روانی و یا حتی سرطان را باید عادی دانست، چون سرطان از وجود عادات غلط غذایی ،جسمانی و … می خیزد. پس باید عرصه ای فراهم کرد و از جایی شروع کنیم به اموزش و فرهنگ سازی تا این وقت عزیز را گرامی داشته باشیم.
    قدم زدن در خیابان، ورزش، دوچرخه سواری، خرید و یا هر عمل دیگری برای هر مرد و هر زن یک حق است و همه نیازمند انیم. پس باید تفکرات غلط را شستشو داد نه حق یک ملت را، و بدانیم حق ملت را ملت تعیین میکند نه علاقه یا عدم علاقه ی یک فرد به ان حق. و من الله توفیق

  24. سلام
    دوست عزیز با نام کاربری شهروند و دلسوز
    مسیر جوابیه یا گزارش رو عوض نکنید، قشنگ دو گزارش را بخونید بعلاوه جوابیه بنده نکته نامعلومی نداره.
    کسی سعی ندارد دوچرخه سواری بانوان رو به شهر بکشاند، (این حقه ها قدیمی شده) سعی داریم دوچرخه سواری بانوان فقط در محیط پوشیده اجرا بشه که دانشکده علوم پزشکی، ورزشگاه شهدا، پیست هلال احمر، مدرسه دکترشیبانی، پیست پادگان بسیج، کانون حضرت معصومه در نظر گرفته شده، ان شاالله هرکدوم مناسبتر و کم خرج تر بود انتخاب میشه.
    حرفایی که درمورد خودم زدید، جوابی نمیدم ولی فرهنگ گراش در کنار اینکه یک فرهنگ اسلامی، ایرانیست، بسیار فرهنگ غنی میباشد که حاصل دیدار و مراوده بسیاری از همشهریان با کشورهای اروپایی و امریکا و خلیج هست، ادم واقعیات رو نمیتونه چشم پوشی کنه.
    اینم بگم من درمورد سپاه صحبتی نکردم، فقط اون مباحثی که اقای دهقان فرمودند رو نقد کردیم، وگرنه سپاه همجوره کمک کرده به ورزش، سپاه علاوه بر بودجه ای که خودش داره برای امور، خیرین هم کمک میکنند به این ارگان،مقداری از همون مبالغ، هدفمند و بابرنامه برای جلوگیری از اسیبهای اجتماعی هزینه کنه، هرچند نیازبه گفتن من نیست و خودشون انجام میدن.
    تشکربابت حمایت و همبستگی بزرگواران از حقوق خودشان

  25. امروز وقتی اخبار ساعت ۱۴ را دیدم لذت بردم. گزارشی مفصل از موفقیت های ورزشی بانوان محترم ایرانی و مسلمان در سطح ملی و جهانی، بانوانی با پوشش مناسب و غیرتی مثل زدنی.
    پیش خودم فکر کردم همزمانی این گزارش و محتوای جلسه آسیب شناسی گراش، دارای پیام های بزرگی است از جمله این که برخی از برادران حاضر در جلسه، حتی متوجه سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز نیستند و از پیش خود، کارهایی میکنند که در تضاد با نظام است.

    ضمنا آن تهدید زننده نمیتواند کار دلسوزان و مهره های انقلابی و بسیجی شهر باشد، احتمالا کسانی هستند که در صددند تا اختلاف افکنی کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند. هر دو طرف گفتگو که حتما دلسوز شهر هستند متوجه حیله و مکر بدخواهان باشند و محترمانه اما جدی، به نقد وتحلیل نظرات یکدیگر بپردازند بدون بحران آفرینی.
    موفق باشید.

  26. اولا دوچرخه سواری بانوان منع قانونی نداره اگه شما بخوای قانون جدید تو گراش اجرا کنید در ضمن چرا توهین به ملت گراش کردین اخه مگه هرکس در عروسی سازو نقاره بیاره مگه مشروب در کاره هست خوشبختانه خودتون که در این عروسی ها شرکت نمیکنید پس اشتباهی خبر بهتون رسوندن متاسفیم واسه شما ها که به بزرگان شهر توهین میکنید

  27. مسولین محترم تربیت بدنی و دیگر ادارات ذیربط ورزشی لطفا قبل از انتخاب هر مسولی برای هر رشته ورزشی بخصوص ورزش بانوان باید بسیار حساس و سوابق آنان و صلاحیتشون از مراجع ذیربط استعلام گردد چرا که با کلمات بازی کردن و تظاهر به دلسوزی خیلی سخت نیست و اینکه از سایت گریشنا و یا هر رسانه ای سوی استفاده شود و فکر کند با الفاظ و سوی استفاده از آزادی مطبوعات نزد بعضی افراد چه مرد و چه زن محبوب خواهد شد و بازی با کلمات شجاعت خود را باصطلاح نمایان کند باید بشدت برخورد کرد و نگذارند قداست آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و مدافعین آن زیر سوال ببرند مگر همین منتقدین از اتفاقات و آسیبهایکه بر مردم ما در همین موضوعات این گزارش وارد شده و می‌شود با اطلاع هستند اگر یک مسول با قاطعیت از بسیاری از حوادث و به منظور پیشگیری در کمیته ای که مربوط به آسیب‌های اجتماعی پرده بر می‌دارد حتما مشاهده کرده است و تکلیف می‌داند که به مردم و مسولین گزارش دهد. فردا اگر اتفاقی بدی در همین دوچرخه سواری خواهران و بانوان این شهر ولایی پیش آید چه کسی باید پاسخگو باشد آیا همه آقایان که در موضوع دوچرخه سواری دخالت و یا مسول هستند واقعا صلاحیت دارند آیا پیش بینی همه حوادث و راه پیشگیری از آن حوادث کارشناسی کرده اند چون در مورد خانمها هر اتفاقی بیافتد اولین اتفاق آخرین اتفاق خواهد بود و هرگز قابل جبران نیست لذا منتقدین که با حروف و کلمات بازی می کنند کمی تفکر کنند که آن مسولی که چنین حرفی زده است از روی دلسوزی و احساس وظیفه بوده است.

  28. درود بر شهیدان سلام بر بسیجی مردمی.

    همانگونه که از اسم بسیج مشخص است,مردمی بودن ان است.یعنی هم از خودِ مردم و هم با و همراهِ مردم میباشد.بسیج نمیتواند از مردم جدا باشد,اگر جدا شود,دیگر بسیج نیست.این از بدیهی ترین و بارزترین خصوصیات بسیج است.برخی نادانسته,بدون اطلاع,بدون داشتن علم کافی نسبت به بسیج و خصوصیاتِ حیاتی که بسیج باید انرا حفظ کند تا مردمی بماند,تازه از راه رسیده اند و قصد دارند,بسیج را از بدنه ی جامعه جدا کنند.این گونه افراد که اندک نیز میباشند,در واقع در پی ارتضاء امیال خود در بستر پاک نهاد مردمی بسیج هستند,که مسئولان ذیربط در بسیج موظف به شناسایی و پاکسازی این انگشت شمار افراد از بدنه ی به واقع مقدسِ بسیج هستند.افرادی که در پی خشونت,تندخویی,بداخلاقی,توهین و بی احترامی به مردم هستند,نمیتوانند در مجموعه ای عضویت داشته باشند که,فلسفه ی وجودی آن از مردم برآمدن و با مردم بودن است.
    بی شک این افراد بسیجی نیستند,چون مردمی که خود بسیج را تشکیل داده اند,خصوصیات اخلاقی یک بسیجی را نیز میدانند.
    سپاه تاکنون منشاء بسیاری از خیر و برکات برای کشور بوده و انشالله آینده نیز همان خواهد بود.
    سخنان فرمانده سپاه گراش, چون به نوعی بیان شده که به نوعیست که میتوان به کل نیز تعمیم داد,لذا برای جامعه ی گراش گران آمده و همشهریان ازرده شده اند,شنیده ها از جناب دهقان نشان میدهد که,نیت خیر دارند و در بیان مطلب,نتوانسته اند,توضیح و تشریح کنند و چنین استنباط شده که ایشان کل شهر را خطاب قرار داده اند.به هر حال ایشان و هر مسئول دیگری,در هر پست و مقامی که باشند,مسئول مستقیم وظایف و مخصوصا رفتار و گفتارشان هستند و در مقابل “مردم”همه خدمتگذار و پاسخگو هستند.امیدواریم ایشان با توجه به حساسیت های پیش امده و مخصوصا ناراحتی جامعه بانوان,با ارسال یادداشتی تکمیلی و توضیحی,از شهر و بانوان دلجویی کنند.
    آنچه باعث این مباحث در چند روز اخیر شده است,آواریست که از انواع آسیب های اجتماعی بر جامعه فرود آمده است و سالها در خواب غفلت بسر میبردیم و امروز که به فکر رفع انهاافتاده ایم,در اولویت بندی ها اختلاف نظر شدید وجود دارد.هرکسی در حیطه ی کاری خود,آسیب وارد شده را مهمتر میداند و این باعث بروز برخی دل نگرانی ها شده است.آنچه جناب دهقان اشاره کردند,نوعی آسیب رسان به اجتماع میباشد,اما از نظر مردم,جامعه ی بحران زده ی اورژانسی ما,اولویت هایش با اولویت بندی جناب دهقان متفاوت میباشد.
    این اتفاقات و ناراحتی های پیش امده را باید به فال نیک گرفت,تا مسئولین امر بدانند که,جلسه ی آتی دستور کارشان,تعیین اولویت بندی آسیب هاست.یا همان آسیب شناسی درجه بندی شده.
    امیدواریم دیگر شاهد تهدید و رعب و وحشت پراکنی هیچ روانپریشی بنام سپاه و بسیج نباشیم.تا ساحت مقدس بسیج لکه دار نشود.
    والسلام.

  29. درود بر اقای حجازی

    شیخ احمد کاری انجام داده که هیچ شخصی در ایران برای گراش انجام نداده پس نام شیخ احمد رو با بسم الله شروع کنید
    همون کولری که بالا سرت زده تا خنک بشی توی ادارات از جیب اقای …..خریداری شد پس لطف کن به مردم گراش توهین نکنید .
    هر زن گراشی ایرانی ناموس مردهای ایرانذ هستش پس وقتی میخوای درباره ناموس ما حرف بزنی اول بسم الله بگو بعد با احترام کامل درباره ناموس ایرانی حرف بزن

  30. سلام
    به عنوان عضو فعال بسیج از سال ۸۰ تا کنون یاور منویات رهبری بوده وجانم نیز فدای رهبر وانقلاب میکنم واما…
    بنده مدتی سرباز گراش بوده ام کار تشکیلاتی رو به خوبی بلد هستم ومی دانم چه کسی با کلمات بازی میکنه وچه کسی فتنه در ست میکنه گی حرف منطقی میزنه کی دنبال شر می گرده .اقای حجازی در مورد منع قانونی صحبت هایی دارن و اقای دهقان از نظر مرجع عظام حرف هایی شاید داشته باشند بنده که متن کامنت ها رو خوندم دیدم نفری به اسن ۹ دی مبحثی رو مطرح کردند که لازم می دونم به برادر یا خواهری که بحث ۹ دی رو مطرح کرده بگم :
    اخه چه ربطی به ۹ دی داره که شما نوشتی بعد ۹ دی رو سیاهیشو برای شما می مونه . مثل اینکه دو نفر در مورد قیمت مواد غذایی بحث کنند یکی بیاد و بگه ماشینم کجاست؟
    اخه چرا به اسم بسیج و سپاه بحث ۹ دی مطرح میکنید .همه میدانیم که مردم ولایتمدار شهرستان گراش ولایی هستن و در این مسئله مثال زدنی نیستند.
    اما بحث ۹ دی مطرح کردن در گفتگو های نظرات همشهریان عزیز در خصوص دوچرخه سواری ربطی نداره وشما با ارسال کردن این متن میخواهید نظر مردم نسبت به دو چرخه سواری بیرون برده وچالش رو به روز ۹ دی ببرید وفتنه ای جدید به پا کنید که به نظر من شمایی که بین نظرات دوستان تفرقه ویا بنزین میریزی منافق هستی وخودتو توی بسیج وبین مردم شریف وشهید پرور گراش جا کردی .
    شما خودت اصلاح کنی خیلی بهتره تا اینکه بیایی وسط معرکه وبه جای ابرو درست کردن چشمش رو کور کنی.
    دوستان عزیز از نظر قانونی اگر منعی ندارد ببینید از نظر مراجع عظام چه حکم شرعی دارد بالاخره ما هم شیعه وهم مسلمان هستیم بسیاری از موارد برای تک تک ما ارزش هست .به طور مثال یکی نماز اول وقت برایش ارزش بالایی داره یکی چادر پوشیدن خواهرش براش با ارزش هست .بسنجیم آیا خدا که خالق همه خوبی ها هست از کار ما که در جمع جلو چشم کسبله وبازار خواهرمون وهمسرمون با لباس ورزشی بیاد رد بشه خدا راضی هست یا نه . در خصوص ورزش زنان در سالن های سر پوشیده ویژه بانوان هم بپرسید نظر مراجع چی هست وبه آقای غلامی مجری احکام در نماز جمعه مطرح کنند وعوام مردم هم هستند حرف حق شنیدنی هست .
    در پایان سعی کنیم همه همشهریان با هم برادر و هم نظر باشیم دوست ویاور هم دیگر باشیم. هیچ کس به دیگری بدی نکنیم که فردای محشر جوابگوی کسی نباشیم .خدا زیباست وزیبایی رو دوست دارد.
    امیدوارم از حرف های بنده سوبرداشت نشه صلوات بفرستین

  31. با سلام.چند سوال از مسئولین محترم سپاه و بسیج شهرستان گراش که متولی پادگان بسیج هستند.۱_طبق فتوای کدام مراجع دینی و قانونی مقررات جاری کشور در ملک غضبی نماز و روزه و مراسم مذهبی و تجلیل از شهدا و جانبازان گفتن صحیح و جایز است؟ ۲_ایا در ملک غضبی احداث مسجد بنام شهدای عزیز و والامقام شرعا و قانونا درست است؟ ۳_ ایا ملک غضبی که پلاکش و سندش در گاوصندوق مالکین خاک می خورد قابل فروش است؟
    اگر مسئولین محترم سپاه و بسیج جوابیه خود را از طریق همین رسانه اعلام کنند ممنون میشویم.

    1. با سلام
      بنده تمامی کامنت ها رو خواندم
      بعضی از کامنت ها که هیچ ربطی به این موضوع نداشت و بعضی هم فقط احسنت گفته بودند و بعضی هم مثل همیشه از عالم و آدم گله دارند تا راه کار .
      دوستانی که گفته بودند که آقای دهقان گراشی نیست و حق ندارد توهین به شهرستان کند بنده این را بگویم سپاه یک سازمانی هستش که دارای قسمت های زیادی میباشد یکی از قسمت های سپاه سازمان تحلیل و بررسی هستش و وظیفه مشخصی دارد که آقا دهقان آمار های خود از این قسمت می‌گیرد که آمار های دقیق میباشد
      دوم این رو بگم چند وقت پیش یکی از جوان های شهر ما درگیری که داشتن در اثر ان جسم برنده که زیر گلویش کشیده شده بود به رحمت خدا رفت که معلوم شد آن طرف که این ظربه را زده مست بوده و در مراسم عروسی از مشروبات الکلی استفاده کرده است (چیزی که عیان است چه حاجت به بیان )
      سوم :اگر فکر میکند که سپاه میخواهد جلو پیشرفت بانوان در شهر را بگیرد یک نگاهی به ورزش نینجوتسو بانوان شهرستان بکنید که چند وقت پیش مقام آوردن و از طرف سپاه مورد تشویق قرار گرفتن .
      که میشود #حمایت_از _بانوان
      بحث فرماندهی ناحیه بر سر این است که اگر بانوان در فضای شهری یا خیابانی دوچرخه سواری کنن به مشکل خواهیم خورد .
      شاید برای شما سوال باشد چه مشکلی ?
      یکی از مشاکلی که هست دوچرخه سواری ورزشی هست که وقتی رکاب زننده رکاب میزند تمامی اعضای بدن درگیر هستند و دوچرخه را که با چادر نمیشود سوار شد که فکر کنم مفهوم را گرفته باشید برای همین باید در مکان مخصوص و دور از دید نامحرمان باشد .
      قبل از این که بیایم دعوا کنیم یکم با خودمان فکر کنیم اگر این جور بود الان خیلی از مشکل هایی که هست را نه نداشتیم .

      إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم
      ابو فاطمه

      1. بنده این پیام شما رو از طرف یک مسئول میدونیم ولی بحث سر چیز دیگه اس
        اون درگیری بر اثر عروسی و کارناوال نبود، دوچرخه سواری در محیط پوشسده قراربوده راه اندازی بشه و کل سعی حجازی همین بوده، ضمنا کل کشور دوچرخه سواری بانوان برقراره ولی به دین و نظام و…. هیچ آسیبی وارد نشده و کسی نلغزیده.
        آقای حجازی هم گفتن پاقای دهقان کلی گویی کردن و گفتند کسانی که میرن کارناوال، مست میکنند یا اونایی که کنسرت برگزار گردن برهنه و مختلط بودن و…. انصاف رو رعایت کنید لطفا

      2. بهتره طراحان دوخت و دوز ایده جدیدی در لباس دوچرخه سواری بانوان بصورت اسلامی بدهند که هنگام رکاب زدن در فضای آزاد نیز مورد استفاده قرار بگیره

        1. این فکر خوبیه که مثل کشورهای پیشرفته، راه حلی ارایه بشه نه اینکه تقابل ایجاد بشه. طراحی لباس مخصوصی که باعث رضایت طرفین و رفع مشکل بشه ایده جالبیه

  32. مدیران گریشنا
    لزفا این بیانیه و اون دوتا گزارش رو برای سپاه ارسال کنید، شاید هنوز به دستشون نرسیده، از کامنتها که به بیش از ۴۰کامنت(شاید بیشترین کامنت گریشنا) رسیده نیز پرینت بگیرید و ارسال بکنید.

  33. بنده به عنوان یک بسیجی و سرباز ولایت سپاه را نهادی دلسوز در گراش میدانم همین سپاه بارها در ورزش پیش قدم بوده ولی با تغیراتی که در اداره ورزش بوجود اومد و حضور بعضی ها باعث ایجاد حاشیه در ورزش گراش شده مگه قبلا سپاه در رابطه با آسیب اجتماعی در جذب ورزش کار یاور مردم نبودند الان متاسفانه رو به عقب میربم من با حرف اقای دلسوز موافقم

  34. فقط اومدم کامنت بذارم و کامنتا به پنجاه برسه خخخ
    لطفا ادامه صحبتای جلسه رو اشتراک بذارید

  35. باسلام
    به نظرم بهتره برخی دوستان جوابیه و اون دوتا گزارش رو بخونن
    واقعا گراشی هستین که یه جو غیرت ندارید و دفاع از توهین و تهمت کنندگان میکنید؟
    شمادیگه کی هستین؟لابد مشروب خورید یا برهنه میرید کنسرت مختلط یا دوچرخه سواری تو شهر برا تحریک مردم میکنید، عجبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

53 نظر
scroll to top