بستن

مصوبه دولت: مالکین باغ موسی می‌توانند کنتور موقت بگیرند

هفت برکه (گریشنا): خدمات‌رسانی به منطقه‌ی باغ موسی در صورت داشتن شرایط مجاز، ممکن شد.

به گزارش هفت برکه تا پیش از این منطقه‌ی باغ موسی به دلیل قرار گرفتن در حریم و لبه‌ی محدوده‌ی خدماتی شهر گراش از بسیاری از خدمات مانند داشتن کنتور آب، برق و گاز محروم بود اما با مصوبه هیات دولت، ساکنین این منطقه به صورت مشروط می‌توانند از خدمات شهری بهره‌مند شوند.

بعد از احراز مالکیت و تایید قدمت برای تعیین تکلیف ساخت و ساز و اخذ تعهد از مالک و بستن قرارداد انشعاب غیردائم، پرونده به دستگاه خدمات‌رسان مانند اداره برق، آب یا گاز ارجاع داده می‌‌شود. در داخل محدوده و حریم شهر کمیسیون ماده صد شهرداری و مدیریت امور اراضی و خارج از حریم شهر کمیسیون ماده ۹۹ دفتر روستایی و مدیریت امور اراضی مسئولیت پیگیری این موضوع را برعهده دارد.

شهردار پروانه داده باید خدمات هم بدهد

احمد رضا قنبری یکی از اهالی باغ موسی است که درباره مشکلات اصلی این منطقه می‌گوید: «بیشترین مشکل برق رسانی و کنتور آب و گازرسانی است. مثلا یکی از ساکنین ۵ میلیون هزینه کرد برای انشعاب آب آن هم موقت. به هر کدام از ساکنین که برای گرفتن اشنعاب به ادارات مراجعه می‌کنند می‌گویند شما نفر آخر هستی و مثلا هزینه می‌شود  چهار میلیون اما نفر بعدی که مراجعه می‌کند پنج میلیون هزینه می‌گیرند. این افزایش هزینه بر چه اساسی است؟ ما دو فیش واریزی داریم یکی که مربوط به اداره پست است و دیگری فیشی که به عنوان کمک به اداره معرفی می‌کنند.»

با وجود این که باغ موسی کد روستایی نخورده است قنبری یکی از ساکنین این محله با این تصور که این منطقه کد روستایی گرفته است، می‌گوید:«دریافت انشعاب در مناطقی که کد روستایی خورده است تخفیف دارد. یعنی جایی که کد روستایی خورده باشد نصف تعرفه شهری حساب می‌کنند اما هزینه‌ها بر اساس تعرفه‌ی کد روستایی برای ما حساب نمی‌کنند. حتی ۲۰ درصد از هزینه شهر هم گران‌تر حساب می‌کنند.»

او می‌گوید:«در طرح تفکیکی سال ۹۴ یا ۹۵ منطقه باغ موسی جز محدوده شهر و در طرح جامع قرار داشته است. من یکی از آخرین کسانی هستم که در این منطقه اجازه کار گرفته‌ام و هزینه‌ی تفکیک زمین و اجازه کار را هم پرداخت کرده‌ام اما بعد از آن این منطقه از طرح جامع بیرون آمده است. خواسته ما این است که ما بار دیگر در طرح جامع قرار بگیریم.»

گاز و آسفالت مشکل اصلی باغ موسی

علی حسین‌شیری دیگر ساکن این محله است و بارها در شبکه‌های مجازی پیگیری مشکلات بوده است: «ما در یکی از محلات باغ موسی بعد از رودخانه فصلی پئت کوچه دست راست قرار داریم. چند تا خانه که مجوز کار هم داریم مشکل ما این است که انشعاب آب زمانی که می‌خواستیم اداره آبفا باید خودتان انشعاب بکشید ما انشعاب را خودمان کشیدیم. انشعاب اصلی برای کوچه است با هزینه خودمان ۴ تا ۵ خانه که مجوز داریم.تلفن به همین طریق برق هم. الان برای آسفالت و گاز گیر کردیم.»

حسین‌شیری با اشاره به این که بیشتر خانه‌های این محله دارای پروانه ساختمانی هستند می‌گوید: «شهرداری فشار آورده و مجوز نمی‌دهد. درخواست داریم که به ما رسیدگی شود، با هزینه خودمان زیرسازی هم کردیم. آماده‌اش کردیم برای آسفالت هم نامه زدیم به آقای شهردار و گفتند نه جز محدوده نیست و ربطی به ما ندارد. اگر جز محدوده نیست که چرا اجازه کار دادید؟ و اگر که هست چرا کار ما را انجام نمی‌دهید؟ اجازه کار یعنی این که شهردار به ما خدمات را برساند.»

حسین‌شیری نیز گاز و آسفالت را دو مشکل اصلی می‌داند: «این همه داریم پشت سر کپسول گاز می‌دویم. آن قدر به مشکل خوردیم که بعضی اوقات کپسول گیر نمی‌آید و ما باید در سرما بمانیم. شهردار اگر مجوز گاز به ما بدهد مشکل ما حل می‌شود. ما همه کارهای این کوچه را انجام دادیم از سایت گریشنا درخواست داریم که این درخواست ما را پیگیری و به مسئولین برسانند. شخصا خودم حضور پیدا کردم در اداره گاز گفتند که شهرداری به ما اجازه نمی‌دهد و گرنه ما از خدایمان است که گازکشی کنیم.»

پیش از گریشنا در خبری مشکل گازکشی به این محله را بررسی کرده بود. (خبر در گریشنا) در آن زمان اعلام شده بود که قرار نداشتن این منطقه در محدوده شهری مانع اصلی در گازرسانی است که به نظر می‌رسد با مصوبه جدید دولت این مساله قابل حل است.

اداره گاز:بلاتکلیف بودن منطقه علت عدم خدمات‌رسانی

عطاریان، مدیریت شرکت گاز شهرستان گراش بار دیگر بلاتکلیف بودن این منطقه را علت عدم خدمات‌رسانی اعلام می‌کند و می‎‌گوید: «برای مشخص شدن وضعیت این منطقه ما از شهرداری استعلام خواستیم که پاسخ استعلام شهرداری این بود که؛ساخت و سازهایی که با مجوز شهرداری انجام شده است دارای پروانه ساختمان است و در حال حاضر مطابق با طرح جامع مصوب، باغ موسی و محمد آباد خارج از محدوده خدماتی شهر واقع شده است. ما همچنین پیگیری‌هایی با استان درخصوص اجرای شبکه گاز واقع در باغ موسی و محمد آباد نیز داشتیم که با توجه به نامه‌ی مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری که همراه با شیوه‌نامه وحدت رویه برقراری انشعابات غیر دائم بود، نامه‌ی استعلامات را تهیه و امضا و ارسال کردیم و ان شا‌الله پس از بررسی پاسخ استعلامات را اعلام می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد:«شرکت گاز استفاده از سوخت پاک را حق مسلم ساکنین باغ موسی و محمد آباد می‌داند و تمام تلاش خود را جهت اجرای شبکه انجام خواهد داد.»

اصلاح قانونی برای خدمات‌رسانی

بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیر مجاز، چنانچه ساختمان و بنای متقاضیان برقراری انشعابات موضوع این قانون، فاقد مجوز یا پروانه احداث یا گواهی عدم خلاف یا پایان کار باشد، دستگاه‌های مسئول ارایه خدمات می‌توانند در خصوص پرداخت بهای خدمات مصرفی، جبران خسارت و سایر حقوق مربوط و نیز در صورت سپردن اقرار محضری توسط متقاضیان مبنی بر این که برقراری انشعاب حقی برای مشترک ایجاد نمی‌کند، با دریافت هزینه‌های مربوط طبق تعرفه‌های قانونی، نسبت به برقراری غیردائم خدمات عمومی موضوع قانون اقدام کنند. در صورت تعیین تکلیف از سوی مراجع ذی صلاح، دستگاه‌های مسئول ارایه خدمات مکلفند حسب مورد نسبت به تبدیل انشعاب غیر دایم به دایم یا جمع‌آوری بلافاصله انشعاب غیر دائم اقدام کنند.

بر اساس شیوه نامه وحدت رویه برقراری انشعابات غیر دایم،با مراجعه فرد متقاضی به دستگاه خدمت و کارشناسی و ارسال UTM ملک متقاضی توسط دستگاه خدمات‌رسان به دو نهاد اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، UTM‌ ارسالی ظرف مدت ده روز بررسی می‌شود و موقعیت ملک نسبت به محدوده و حریم شهری و روستایی تعیین می‌شود. در صورت قرار داشتن در محدوده و حریم شهر می‌بایست از راه و شهرسازی استعلام مالکیت گرفت و استعلام پیرامون قدمت و سوابق نیز از طریق شهرداری پیگیری می‌شود. در صورت قرار داشتن بنا در خارج از حریم استعلام مالکیت از منابع طبیعی صورت می‌گیرد و قدمت و سوابق آن نیز از طریق بخشداری پیگیری می‌شود.

آیا با ابلاغ این قانون خدمات‌رسانی به ساکنین خارج از محدوده خدماتی شهر تسهیل می‌شود؟

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. پس ماها که از لحاظ مالی ضعیف بودیم و واسه یک سر پناه مجبور شدیم به اینجا بیایم انسان نیستیم ..اگه یک نخ مو از یک خانومی پیدا بشه این مثلا مومنان خدا سریع فریاد وا اسلاما سر میدن ولی وقتی یک عده دارن تو فقر دست و پا میزنن دیگه براشون مهم نیست ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top