بستن

«پیش‌سرد» در جلوگیری از تب «کریمه کنگو» مهم است

هفت برکه(گریشنا): بردن و نگهداری گوشت به مدت ۲۴ در پیش سرد موضوعی بود که چند روز قبل قصابان گراش با یک روز اعتصاب نسبت به آن اعتراض کردند. این اعتصاب طی جلسه‌ای در فرمانداری با حضور فرماندار، قصابان و مسئولین اداره‌ی دامپزشکی، و تصمیم اختیاری شدن گذاشتن گوشت در پیش‌سرد برای قصابان تا زمان فرهنگ‌سازی پیرامون این موضوع به پایان رسید. (خبر در گریشنا)

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس در راستای فرهنگ‌سازی این موضوع، اطلاعیه‌ای را با موضوع سلامت گوشت و اهمیت نقش پیش سرد برای سایت گریشنا ارسال کرده است. این اطلاعیه را با هم می‌خوانیم:

در کشتارگاه‌های مجاز، دام ورودی پس از انجام معاینات بالینی، در صورت احراز سلامت، اجازه کشتار پیدا می‌کند. پس از آن بازرسین بهداشتی دامپزشکی، اقدام به معاینه بهداشتی لاشه نموده و در صورت تأیید آن، لاشه دام به اتاق پیش سرد منتقل می‌شود. با انجام این فرآیند ساده که پیش سرد کردن نام دارد، می‌توان کیفیت گوشت مصرفی را بالاتر برد.

بر این اساس، دام بلافاصله پس از کشتار به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت در دمای صفر تا ۴ + درجه نگهداری می‌شود و به ‎دلیل کاهش دما،pH و در اثر جمود نعشی، شرایطی ایجاد می‌شود که امکان رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس‌ها در گوشت از بین می‌رود و گوشت برای مصرف، سالم‌سازی می‌شود. ضمن کاهش بار میکروبی، در اثر تغییراتی که در ترکیب و ساختار گوشت حاصل می‌شود،گوشت نرم، ترد و یا به اصطلاح رسیده شده و علاوه بر آن گوشت دارای بو و طعم پخت مطلوبی می‌شود.

همان گونه که گفته شد، پس از ۲۴ ساعت ماندگاری لاشه در دمای صفر تا ۴+ درجه و رسیدن pH آن به درجه مطلوب، بسیاری از عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس تب کریمه کنگو غیرفعال می‌شود. این بیماری، یکی از بیماری‌های مهم و خطرناک قابل انتقال از دام به انسان است که می‌تواند سلامت عموم شهروندان را تهدید کند. از آن جایی که معمولاً تب کریمه کنگو در دام هیچ گونه علامتی ندارد، تنها راه از بین بردن ویروس آن، نگهداری لاشه دام حداقل به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد است.

با توجه به حساسیت موضوع و به منظور تضمین سلامت گوشت مصرفی و به تبع آن سلامت شهروندان، این اداره کل با همکاری نهادهای مرتبط از جمله دستگاه قضایی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و … با جدیدت و اهتمام، وضعیت احداث و راه اندازی پیش سرد را در کشتارگاه‌های دام استان پیگیری می‌کند و در این امر نهادهای قضایی از جمله دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز با آگاهی از اهمیت موضوع، با قطعیت دستورات لازم را صادر کردند.

اکنون که با توجه به اهمیت نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد به ویژه در مورد شهرستان گراش که سابقه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و حتی مرگ ناشی از آن وجود دارد، زیرساخت‌های لازم جهت این امر آماده شده و شهرداری گراش اقدام به احداث پیش سرد در آن کشتارگاه نموده است، انتظار می‌رود نهادهای ذیربط از جمله مقامات امنیتی سیاسی و قضایی شهرستان ضمن الزام قصابان به رعایت دوره پیش سرد گوشت، کلیه افراد و ارگان‌های دخیل در این زمینه، از جمله فرمانداری، شهرداری،خبرگزاری‌ها، اصحاب خرد و رسانه، اتحادیه‌ها، قصابی‌ها و … دست در دست هم دهند و اداره دامپزشکی را در جهت افزایش بهداشت عمومی و سلامت جامعه یاری کنند.

در پایان به عموم مردم عزیز شهرستان گراش پیشنهاد می‌شود گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز عرضه تحت نظارت اداره دامپزشکی که اقدام به نگهداری لاشه در پیش سرد می‌کنند خریداری نموده و از خرید گوشت پیش سرد نشده خودداری کنند.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top