بستن

گراش به عنوان یک شهر دانشگاهی خصوصا در حوزه سرطان شناخته می‌شود

هفت‌برکه (گریشنا): در اولین بخش از چهارمین کنگره‌ی سالانه‌ی آنکولوژی گراش، متخصصین و پزشکان اطلاعات و پژوهش‌‌های روز جهان در حوزه سرطان را با هم به اشتراک گذاشتند.

به گزارش هفت‌برکه، امروز پنج‌شنبه ۹ اسفندماه ۱۳۹۷، چهارمین همایش آنکولوژی در سالن شیخ احمد انصاری دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش آغاز شد. دکتر احمد عبدالهی، رئیس دانشکده‌ی علوم پزشکی و رییس مرکز پیشگیری از سرطان گراش، با بیان این موضوع که جامعه‌ی هدف این همایش متخصصان، پزشکان، پرستاران و کارشناسان سایر رشته‌های مرتبط است، گفت: «هدف از برگزاری همایش بهبود سطح آگاهی متخصصین و پزشکان در حوزه‌های مرتبط با سرطان است اما برنامه کنگره به نحوی چیده شده که حتی یک فرد عادی هم می‌تواند از اطلاعات استفاده کند.»

تاثیر این کنگره از دیدگاه دکتر عبدالهی

دکتر عبدالهی در جواب به این سوال خبرنگار گریشنا که برگزاری چندین دوره کنگره‌ی علمی آنکولوژی درگراش چه تاثیری بر میزان آگاهی متخصصین و مردم داشته است، گفت: «این سوال دو جنبه دارد. این که شما بخواهید ببینید آیا آگاهی جامعه نسبت به سرطان بیشتر شده است یا نه، که قطعا تاثیر داشته است. الان گراش به عنوان یک شهر دانشگاهی خصوصا در حوزه سرطان شناخته شده است. وقتی مقایسه می‌کنم نسبت به ۱۰ سال پیش، مردم خیلی آگاه‌تر شده‌اند. شما الآن اگر از یک خانم خانه‌دار در گراش بپرسید خیلی چیزها در مورد سرطان می‌داند که ممکن است حتی یک پزشک هم نداند. این بستر از کانال اندیشمندان و دانشمندانی که از نقاط مختلف کشور می‌آیند اینجا فراهم شده است. این همایش‌ها چه کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی و چه افراد عادی در گراش را نسبت به این موضوع آگاه‌تر می‌کند. همین افراد، دانشجوها و کارکنان حاضر در همایش نیز اطلاعاتشان را به دیگر شهروندان شهر منتقل می‌کنند.»

دکتر محقق: گراش تیپ ۲ درمان سرطان است

دکتر محقق، معاون دانشکده علوم پزشکی گراش، در یک سخنرانی کوتاه، افتتاح رسمی همایش را اعلام کرد و بعد از خوش‌آمدگویی به اساتید، پزشکان، دانشجویان و خیرین که در این کنگره علمی شرکت کردند، گفت: «چهارمین کنگره آنکولوژی گراش را شروع می‌کنیم. ان شاالله این همایش تداوم داشته باشد و منشا حرکت درمانی و پژوهشی در کل کشور شود. جا دارد از خیرینی که برای خرید تجهیزات و ساخت مرکز پزشکی و درمانی و برگزاری این همایش همکاری کردند تقدیر کنم.»

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: «با توجه به شیوع بالای بیماری‌های سرطانی، که حدود ۹۰ هزار مورد است و در سال باعث مرگ و میر ۴۰ هزار نفر می‌شود، وزارت‌خانه طرح آمایش سرزمینی غربالگری و درمان سرطان را اجرا کرد. در این طرح ۳ تیپ مرکز تعریف شد. تیپ یک شامل غربالگری بیماری سرطان سینه، کولون و دهانه رحم بود که می‌بایست تجهیزات لازم برای آن داشته باشند، به علاوه شیمی‌درمانی. تیپ دوم علاوه بر داشتن امکانات تیپ یک باید شتابدهنده (رادیوتراپی)، ۱۲ تخت شیمی‌درمانی، ۱۲ تخت جراحی سرطان، شش تخت آی وی و شش تخت درمان حمایتی سرطان  نیز داشته باشند. در تیپ سوم، علاوه بر امکانات تیپ یک و دو، باید ام‌آی‌آر و PET، بخش پیوند مغز استخوان و انکولوژی کودکان داشته باشد. گراش در تیپ دوم قرار می‌گیرد که از سال ۹۴ خدمات‌رسانی خود را شروع کرده است.»

پنل اول ارائه‌های تخصصی

در شروع پنل اول کنگره، دکتر طالعی، دکتر حسن‌زاده، دکتر مرادیان، دکتر محمدجانی و دکتر محسن‌زاده به عنوان هیات رئیسه پنل اول به روی سن دعوت شدند.

دکتر محمدجانی در مورد اورژانس‌ها در بیماران سرطانی صحبت کرد. از بین این اورژانس‌ها، دو مطلب ارائه شد که شامل فشار تومورها بر کانال نخاعی و افزایش CA  در بیماران سرطانی است. اورژانس‌های انکولوژی شامل موقعیت‌هایی است که می‌تواند جان بیمار یا عملکرد ارگان خاصی را به خطر اندازد. در مبحث اول، در مورد سرطان‌هایی که باعث فشار بر کانال نخاعی می‌شود، علائم آن‌ها، و راه‌های درمان که شامل استروئید، رادیوتراپی و جراحی است بحث شد. در مبحث دوم، انواع سرطان‌هایی که باعث افزایش CA  خون می‌شود، هایپرکلسمی خفیف و متوسط و شدید و علائم آن‌ها و همچنین نحوه درمان هایپرکلسمی بحث شد.

نقش رادیولوژی در تشخیص و درمان سرطان

 دکتر دیانت، فوق تخصص رادیولوژی، در مورد نقش رادیولوژی در تشخیص و درمان سرطان صحبت کرد. او گفت: «فلوشیپ فوق‌تخصصی رادیولوژی اینترونشنال شاخه‌ای از علم رادیولوژی است که هم‌اکنون به عنوان یگانه مرکز جنوب فارس در خدمت همشهریان است. این رشته از علم در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد که اکثریت این موارد قبلا به دلایل مختلف از جمله بیماری پیشرفته، سن بالا، عدم امکان بیهوشی عمومی لاعلاج تشخیص داده می‌شوند یا در اتاق عمل تحت جراحی عمومی قرار می‌گرفتند. ولی در این روش، برشی کوچک در سطح پوست به اندازه کمتر از ۵ میلمتر با بی‌حسی موضعی ایجاد می‌شود و اقدام مورد نظر انجام می‌شود و تقریبا همه بیماران بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان همان روز ترخیص می‌شوند. مهم‌ترین اقداماتی که توسط این رشته فوق تخصصی جهت بیماران انجام می‌شود، شامل نمونه‌برداری بدون عارضه توده‌های پستان، تروئید، غدد لنفاوی، کبد و کلیه و سایر بافت‌های بدن در ناژ کیست‌های پستان و تخمدان کارگزاری کانتر تخلیه صفراوی و کلیوی، در ناژ آبسه‌ها، کارگزاری کانترهای دیالیز، آنژیوگرافی عروقی همه ارگان‌ها از جمله مغز و کبد و کلیه، انجام شیمی‌درمانی درست در محل توده سرطانی بدون این که سایر نواحی سالم بدن تحت تاثیر قرار بگیرد، استنت‌گذاری و بالون زدن تنگی‌های عروقی، صفراوی و کلیوی. قابل ذکر است خدمات این رشته در ایران فقط در تعداد محدودی از مراکز استان‌ها شامل تهران، شیراز، تبریز، اصفهان، مشهد و اهواز در دسترس است و با افتخار عرض می‌کنیم منطقه‌ی خارج از مرکز برخوردار از خدمات این رشته منطقه لارستان بزرگ در جنوب کشور است.»

گزارش دکتر عبدالهی از مرکز پیشگیری از سرطان گراش

دکتر عبدالهی، رئیس دانشکده‌ی علوم پزشکی و رییس مرکز پیشگیری از سرطان گراش، یکی از سخنرانان این کنگره بود. گفت: «خوشحالم که امروز شاهد چهارمین کنگره انکولوژی هستیم. من کمترین نقش را در برگزاری این دوره داشتم. سپاسگزاری می‌کنم از همه کسانی که این کار را شروع کردند و بدون حضور بزرگان اتفاق نمی‌افتاد؛ همچنین از خیرین که همواره پشتیبان ما بودند.»

دکتر عبدالهی عملکرد پنج‌ساله‌ی مرکز پیشگیری از سرطان گراش را در قالب چند اسلاید به کنگره ارائه کرد. این گزارش را در خبری جداگانه در سایت گریشنا بخوانید (اینجا).

اپدمیولوژی در سرطان‌های شایع

دکتر حسن‌زاده، متخصص اپدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد اپدمیولوژی در سرطان‌های شایع صحبت کرد. او گفت: «در حال حاضر بروز سالیانه سرطان در ایران در مقایسه با دنیا و مخصوصا کشورهای پیشرفته بسیار کمتر است. شایع‌ترین سرطان‌های کشور، سرطان دستگاه گواراش با حدود ۲۷ درصد سرطان‌های کل کشور؛ و سرطان سینه در زنان با حدود ۱۲ درصد کل سرطان‌های کشور است. یکی از سنجش‌های اندازه‌گیری توزیع سرطان استفاده می‌شود، نسبت مرگ به بروز MORTALITY INEIENU  است که این نسبت در ایران در مقایسه با دنیا مقداری بالاتر است. سنجه‌های دیگری که استفاده می‌شود، بقای تجمعی و بقای نسبی است که در تغییر میزان‌های بقا به هر دو باید توجه شود. پیشگیری اولیه با کاهش عوامل خطر از جمله قطع استعمال دخانیات، اصلاح الگوهای تغذیه‌ای و ورزش و نیز توجه به پیشگیری ثانویه با تشخیص‌های سریع و به موقع از راه‌های مهم کنترل سرطان و کاهش بروز آن است.»

حفظ باروری در بیماران سرطانی

استاد خلیلی، متخصص جنین‌شناسی از دانشگاه علوم پزشکی یزد، در مورد حفظ باروری در بیماران سرطانی گفت: «امروز سرطان زنان رو به افزایش است. شایع‌ترین سرطان در زنان، سرطان پستان است. در حال حاضر با توجه به آگاهی زنان به شیوع و خطرات سرطان و نیز تکنیک‌های پیشرفته غربالگری و نیز روش‌های درمانی موثر، بسیاری از افراد سرطانی از این بیماری رهایی می‌یابند. با توجه به درمان سرطان با شیمی‌درمانی و رادیوتراپی که می‌تواند باروری خانم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، باید به موضوع حفظ باروری توجه ویژه داشت. با معرفی تکنیک‌های انجماد تخمک، جنین و بافت تخمدانی، می‌توان قبل از شروع درمان سرطان، با روش‌های آزمایشگاهی اقدام به حفظ بافت تخمدانی و یا سلول‌های جنسی با روش‌های انجمادی حفظ کرد. پس از انجام شیمی‌درمانی و رهایی از سرطان، بافت تخمدانی را از حالت انجماد درآورده و به خود بیمار پیوند می‌زنند. تاکنون بیش از ۱۰۰ نوزاد از بیماران سرطانی که تحت درمان سرطان قرار گرفته بودند، متولد شده‌اند. اولین مورد در سال ۲۰۰۴ میلادی متولد شد.»

عمل پلاستیک بعد از جراحی سرطان

دکتر مرادیان، فلوشیپ جراحی سرطان از دانشگاه شهید بهشتی، در مورد اهمیت جراحی پلاستیک بعد از عمل سرطان صحبت کرد. او گفت: «با توجه به این که آمار سرطان از نظر شیوع و بروز قابل توجه است و ‌جراحی سرطان در مقابل سایر درمان‌ها نقش غالبا مفید و نتیجه‌بخش و کم‌هزینه‌ی دارد، لازم است که هر جراح عمومی یا جراح سرطان اصول انکوپلاستی (جراحی پلاستیک و زیبایی بعد از برداشتن تومور به خصوص در سرو گردن، پستان و اندام‌ها) را بداند. اصول انکوپلاستی بسیار علمی و متنوع و نتیجه‌بخش بوده و در کشورهای پیشرفته جراحی سرطان بدون اصول انکوپلاستی جایگاهی ندارد. فراموش نکنیم که زیبایی ظاهری در بیماران سرطانی در محل عمل و بعد از عمل، حق مسلم بیماران سرطانی است.»

گفتنی است که شرکت واریان، یکی از برندهای معروف، به عنوان اسپانسر همایش در حاشیه همایش غرفه دارد. پنل دوم چهارمین همایش سالانه انکولوژی گراش از ساعتی قبل شروع شده است. این همایش فردا نیز در سالن شیخ احمد انصاری ادامه خواهد یافت.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. عکسها نشان می‌دهد که استقبالی نشده است حیف از این همه هزینه بجای این کنفرانس های بی نتیجه آقایان مسول دانشکده و بیمارستان اورژانس را ساماندهی می‌کردند که اینقدر مراجعین ناراضی نباشند شما وضعیت بیمارستان ببنید نه صاحبی دارد مردم ناراضی به سمتی می‌رویم که بیمارستان به درمانگاه تنزل پیدا می‌کند

  2. این همایش ها در جای خودش لازم و ضروری است یک رویداد علمی مفید است که باعث ارتقا جایگاه گراش می شود.
    اما بخش اورژانس گراش نیاز به پزشکان باتجربه دارد تا کی باید روزانه شاهد حضور کوتاه مدت پزشکان عمومی تازه فارغ التحصیل شده کم تجربه و بعضا بزک کرده در اورژانس باشیم که حتی یک دل درد تشخیص نمی دهند.

  3. بهترین راهش استفاده از پزشکای عمومی با تجربه در اورژانس هست.مثل دکتر فتحی و دکتر عبداللهی شمسی و حتی دکتر محقق و دکتر گلستان و دکتر محمدی و …هم مستقیم با مشکلات روبرو میشن هم تجربه مریض دیدنشون بالاتره… این پزشک تازه فارغ التحصیل تا بیاد دستش بیاد چی به چیه تموم شده میره یکی جدید میاد.اگر اجازه مطب به پزشکا میدن شرط بزارن اورژانس بیمارستان هم مریض ببینن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top