بستن

دکتر احمد اقتداری در تهران درگذشت

هفت‌برکه – گریشنا: دکتر احمد اقتداری پژوهشگر جغرافیا و تاریخ ایران در تهران درگذشت.

احمد اقتداری صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در بیمارستان آسیا تهران درگذشت. امید اقتداری، دختر دکتر اقتداری، در گفتگو با گریشنا این خبر را تایید کرد.

اقتداری متولد سال ۱۳۰۴ در گراش است. او فرزند مرتضی قلی‌خان اقتداری و انیس‌خانم اقتداری و از نوادگان فتحعلی‌خان گراشی بود. به همین دلیل در گراش به نام احمدخان شناخته می‌شد.

احمدخان آخرین بار در سال ۱۳۹۲ به جنوب فارس سفر کرد و در سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن خانه‌نشین بود. در سال ۱۳۸۷ دکتر اقتداری وصیت کرد که کتابخانه او به گراش منتقل شود، اما با فراهم نشدن زمینه‌های این کار، این کتابخانه به مجموعه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا شد. (خبر در گریشنا) در این وصیت‌نامه او درخواست کرده است تا در شهر گراش به خاک سپرده شود.

دکتر اقتداری در سال‌های جوانی کرانه‌های خلیج فارس از سیستان تا خوزستان را پیاده طی کرد و عمده پژوهش‌های او در این حوزه بوده است. «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» کتاب شاخص او در این زمینه است. اقتداری با نوشتن کتاب «فرهنگ لارستان کهن و فرهنگ لارستانی» واژه‌های لاری، گراشی و اوزی را گردآوری کرد و آغازگر پژوهش‌های مردم‌شناسی در این منطقه بود.

احمد اقتداری اردیبهشت سال ۱۳۹۲ بیست و یکمین جایزه بنیاد دکتر محمود افشار را دریافت کرد. (خبر در گریشنا) سال ۱۳۹۱ شورای شهر بوشهر دکتر اقتداری را به عنوان شهروند افتخاری بوشهر و سال ۱۳۹۶ شورای شهر گراش دکتر اقتداری را به عنوان چهره ماندگار گراش معرفی کردند.

مجموعه گزارش‌ها و گفتگوهای احمد اقتداری در گریشنا را مرور کنید. (اینجا) 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. خدا رحمت کند مرد فرهنگ گراش .باید مجسمه ای به رسم یادبود در یکی از میادین شهر گراش برای ایشان ساخته شود.ایشان جز انگشت شمار افرادی هستند که در منطقه مشهور و زبانزد بودند.ایشان جزیی از فرهنگ گر اش هستند و باید با دوستان ایشان که بیشتر نویسنده هستند درباره این شخص پرسیده بشود و ایشان را معرفی کنند.کتاب های ایشان باید معرفی شود.

  2. خدا رحمت کنه این مرد بزرگ رو .متاسفانه آنچنان که باید از خدمات ایشان قدر دانی نشده و خدماتشان برای نسل جوان معرفی نشده.همین قدر بگم که در نمایشگاه کتاب سال گذشته از ایشون به عنوان یکی از یکصد اندیشمند برتر معاصر ایران معرفی شدند و تصویری بزرگ از ایشون چاپ شده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top