بستن

یک کارشناس تربیت بدنی: هیات امنا ورزش وجهه قانونی ندارد

هفت‌برکه – گریشنا: مناقشه‌ی بین سعید محمدی که خود را برنده‌ی مزایده سالن محبی می‌داند (خبر در گریشنا) و هیات امنای ورزش گراش که با این واگذاری مخالف است (خبر در گریشنا)، به همین دو طرف منحصر نیست. محمدی به ضمیمه‌ی نامه‌اش، یک طومار با امضای تعدادی از ورزشکاران و هیات‌های ورزشی رسانده بود که از او حمایت کرده بودند.

اکنون یعقوب وفایی‌فرد، کارشناس تربیت بدنی و معلم ورزش در گراش، در نامه‌ای که برای انتشار در گریشنا فرستاده، غیر مستقیم از محمدی حمایت کرده و هیات امنای ورزش را به دخالت در ورزش گراش متهم کرده است. او اعتقاد دارد هیات امنا وجهه قانونی ندارد، و برای اثبات این موضوع، به صحبت‌های فرماندار گراش و رییس اداره تربیت بدنی نیز استناد می‌کند.

 یعقوب وفایی‌فرد:

هیات امنای ورزش یا مجمع خیرین ورزش، مسئله این است… سال‌هاست گروهی به عنوان هیات امنای اداره ورزش به تصمیم‌گیری و دخالت در کار اداره ورزش گراش مشغول هستند.

در ابتدا به تعریف هیات امنا می‌پردازیم: هیات امناء، مجموعه اشخاصی هستند که در ساختارهای غیر شرکتی همانند بنیادها، کانون‌ها، موسسات، سازمان‌ها به عنوان عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار عمل می‌کنند و عالی‌ترین سطح اختیارات از جمله اختیار تغییر اساسنامه و اختیار انحلال سازمان و موسسه و… را دارند. در ساختارهای غیرشرکتی، انتخاب و عزل هیات مدیره نیز معمولا جزء اختیارات هیات امناء می‌باشد.

این تعریفی است که برای هیات امنا گفته شده است. اما سوال اصلی اینجاست: هیات امنا برای اداره ورزش و جوانان گراش از کجا آمده است و طبق چه سازوکار و چارتی برای اداره ورزش تعیین تکلیف می‌کند؟ سال‌ها از افتتاح اداره تربیت بدنی قدیم می‌گذرد، اما همچنان چند نفر که از گذشته برای اداره تعیین تکلیف می‌کردند، هنوز هم برای این اداره تصمیم می‌گیرند.

فرماندار شهرستان گراش در جلسه هفته تربیت بدنی، بر غیر قانونی بودن وجهه هیات امنای اداره ورزش تاکید داشتند. ثابت، رییس اداره ورزش، هم در جلسه هماهنگی دهه فجر، بر این حرف صحه گذاشتند. اما هیات امنا به هر طریق و حربه‌ای قصد عقب‌نشینی ندارند و خود را مجمع خیرین ورزش می‌نامند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که این مجمع کجا ثبت شده و از کجا مجوز دارد که هر لحظه در ورزش گراش دخالت می‌کنند؟

ثابت، رییس اداره ورزش، کار هیات امنا یا مجمع خیرین ورزش را جذب پول از خیرین می‌داند. اگر فقط کار هیات امنا جذب پول است، چرا در سیاست‌گذاری اداره ورزش دخالت می‌کنند؟

۳۰ سال تکیه بر صندلی ریاست و سال‌ها تصمیم‌گیری برای اداره ورزش گراش کافی نیست؟ تا چه زمانی نباید جوانان بر این اداره با اختیار تام حکمرانی کنند و تفکر جوان و شاداب بر این اداره قالب شود؟ آیا زمان آن نیست که پیشکسوتان، هیات امنا یا مجمع خیرین ورزش از تصمیم‌گیری در امور اداره ورزش صرف نظر کنند و وقت خود را صرف مسائل کلان چون جذب منابع مالی از هر جایی برای این اداره کنند؟

هیات امنایی که بعد از سی و اندی سال حتی نتوانست چارت اداره را به سرانجام برساند یا حتی سالن محبی را به لطف دولت بعد از ۲۰ سال توانستند افتتاح کنند، حالا برای سالن محبی که طبق مزایده برگزار شده و کاملا قانونی به نفر برنده رسیده است، با هر حربه‌ای می‌خواهند مزایده را دوباره برگزار کنند و برخی افراد با سوء استفاده از جایگاه خود به هیات امنای غیر قانونی کمک می‌کنند. تا کی باید تفکر قدیمی و سوخته‌ بر ورزش گراش حاکم باشد؟

لازم به ذکر است گراش بیش از ۵۰ فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دارد که بیش از ۹۰ درصدشان کار دولتی ندارند یا بیکارند. کاش به جوانانِ باعلم و دانش این شهر اعتماد کنیم تا شاهد شکوفایی ورزش در گراش باشیم.

و در آخر و برای تاکید بیشتر: «هیات امنا وجهه قانونی ندارد.»

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

10 نظر

  1. احسنت به شجاعت و جسارتت کاش بقیه فرهیختگان هم این موارد را به نقد می کشیدند یواش یواش مشخص میشه که محمدی حامیانی دارد که بر حق قانونی خود مصمم هستند

  2. حالا که به همت حاج اکبر باقرزاده و حاج مصطفی خورشیدی و شهردار محترم قرار بر تخریب دیوار استادیوم گرفته شده و دستور آن معاونت استانداری رسیده آقایان می گویند ما نیستیم تا بعد بگویند اگر ما بودیم این اتقاق نمی افتاد دیدید با رفتن ما شما نتوانستید مردم دیگه آگاه شدند و به یاری خدا ما مردم خیابان محقق به حقمان خواهیم رسید دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد

  3. کارشناس عزیز بنظرم اطلاعات کافی در خصوص هیات امنا ندارد چرا که هیتت امنا با مجمع خیرین ورزش تفاوت دارد جهت اطلاع این تحصیل کرده دانشگاه باید عرض گنم برای هر آنچه خیر درست کرده و یا از طرح ۵۰% یعنی مشارکت خیرین و دولت ساخته شده باشد هر چی باشد مدرسه بیمارستان سالن ورزشی و…. وقتی به دولت واگذار می‌شود هیئت امنا در اداره آن حق اظهار نطر و رای دارد نمونه اش بیمارستان امیرالمومنین(ع) گراش و همین سالن ورزشی محبی و یا موسسه فرهنگی ورزشی آبشار و خیلی جاهای دیگه پس هیئت امنا جایگاه قانونی دارد مجمع خیرین ورزش بازوی برای اداره تربیت بدنی و هر فدراسیون ورزشی است که با تشویق و ترغیب خیرین سعی در ارتقای ورزش شهرستان دارد. بنده کاری به درست یا نادرستی مزایده ندارم بیشتر صحبتم به این کارشناس محترم میباشد که اطلاع درست و دقیقی از هیئت امنا ندارند لذا توصیه میکنم یکبار دیگه قوانین اداره مکان‌های ورزشی خیر ساز و دولتی مرور نمایند

    1. این جمله که هیات امنا وجهه قانونی ندارد از زبان فرماندار شهرستان اقای فرودی گفته شده است و بحث ما هیات امنای اداره ورزش است و نه سالن محبی. هرچند سالن محبی به دولت واگذار شده و نیازی به هیات امنا ندارد و اداره ورزش گراش و اداره کل می‌توانند این سالن را مدیریت کنند. شما می‌توانید تعریف هیات امنا را از اول مرور کنید. هیات امنا برای اداره ورزش وجهه قانونی ندارد…

  4. جناب وفایی فرد احسنت مرحبا به غیرتت هرکسی بر صندلی دولت نشست نمیتونه هرکاری بکنه و از شغلش سو استفاده کنه

  5. درود بر شرفتون و شجاعتتون
    فقط شما جوانان میتونید جلوی این گروه غیر قانونی رو بگیرید
    وقتی پشت هم باشید مطمئن باشید نتیجه میگیرید و کسی نمیتونه لابی گری کنه

  6. سبستم صوتی کجاست که من ندیدم۲-سرویسهای بهداشتی چرا بااینکه هنوز سالن شروع به کار کردن نکرده کلا راهش گرفته۳-چرا کلی افغانی طبقه بالا بدون مجوز نشستن۴-چرا سقف سالن اب میده و چراهای دیگر اگه شما هیات امنا هستین لااقل نظارت کوچولویی میکردین این مواردی که ذکر شد اگر تحویل کس دیگه ای بود هیات امنا در بوق و کرنا می کردند همینطور که آمدن نماینده مجلس به گراش را جز بیلان کاریشون آوردند مردم نظرتون چیه عجیبه نع

  7. با سلام لطفا از گریشنا تقاضا داریم یه نظر سنجی بزارن تا ببینیم ورزش در دست جوانان باشه بهتره تا پیشکسوتان
    در ضمن این خیرین هم بگید به اداره ورزش کمک کنند و خصومت ها را کنار بگزارند واقعا حال ورزش گراش از دوره های قبل اقاین اکبری و حسن نژآد خراب است و درست کردن آن زمانبر می باشد با تشکر از مدیر گریشنا
    دغه دغه مند ورزش هستم

  8. من فقط اخبار گراش رو رو دنبال میکنم و کاملا بیطرف اما ورزشی
    چیزی که خیلی مشخصه اینه که کسانی که ایراد به هیات امنا رو در دستور کار قرار دادن هم به درد پیگیری و اداره گزینه های مورد بحث نمیخورن.
    ایراد گرفتن از کسی یا گروهی خط مشی مشخصی باید داشته باشه مدارک و دلیل های قوی – عنوان محترمانه – پیگیری از مسیر های قانونی و ….
    که هم دل خواننده و طرفداران ورزش بدست بیاد هم در آینده برای شهر اتفاق خوبی در ورزش رقم بخوره
    اگه دقت بفرمایید بیشتر کامنت ها بوی تسویه حساب شخصی و حسادت های درونی میده و سوال اینجاست که اگه گروه مورد هدف اینقدر آدمهای بدی هستن آیا شما با این افکار و مدل برخورد واقعا جایی مناسب خودتون رو در مدیریت ورزش می بینید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top