بستن

شرط روی شرط: آیا شورا می‌ماند؟

هفت‌برکه گریشنا: یک نوع بازی با توپ هست که در گراشی «نِوانی» نامیده می‌شود. چند نفر در میدان می‌ایستند و یک توپ را به هوا می‌اندازند و بعد به ترتیب باید زیر توپ بزنند تا به زمین نخورد. در نوبت هر فردی که توپ به زمین برخورد کند، او بازنده‌ی بازی است. این تمثیل خوبی از وضعیت شورا در این روزهاست: انحلال شورا مثل توپی است که هر بار یکی از اعضا باید زیرش بزند و به طرف عضو دیگر پرت کند تا مسئولیتش به عهده‌اش نیفتد.

در‌ آخرین تحولات شوراپنجم، امروز اصغر فرودی، فرماندار گراش، اعلام کرد به خاطر برگزار نشدن جلسات شورا به دلیل عدم حضور فوزیه ناصری، احتمال انحلال شورا بالاست. فوزیه ناصری اما به خبرنگار گریشنا می‌گوید دلیل برگزار نشدن جلسات، عدم حضور علی‌اصغر حسنی است. او یک مساله‌ی دیگر را نیز مطرح می‌کند: این که حسنی با رییس شدن خورشیدی مخالف است، و تهدید به استعفا کرده است. ناصری در نهایت اعلام می‌کند که فرداشب، دوشنبه اول مهرماه ۱۳۹۸، جلسه‌ای به منظور تعیین تکلیف نهایی در شورای شهر تشکیل می‌شود.

بدین ترتیب، می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد: توپ که بعد از انتخابات هیات رییسه‌ی شورا به زمین باقرزاده رفته بود، با اعلام آمادگی او برای استعفا، به زمین ناصری رفت. اما اکنون ناصری با این صحبت‌ها، توپ را به زمین علی‌اصغر حسنی پرتاب کرده است. حال باید دید حسنی برای فرار از مسئولیت انحلال شورا، چه حرکتی انجام می‌دهد.

بازی تاج و تخت در شورا

انتخابات هیات رییسه شورای شهر گراش برای سال سوم فعالیت شورا در تاریخ چهارم شهریور ۱۳۹۸ برگزار شد (خبر در گریشنا) و در یک حرکت تاکتیکی، علیرغم وعده‌های دوساله به خورشیدی، صندلی ریاست از زیر پای او کشیده شد و اکبر باقرزاده بر آن نشست. علی‌اصغر حسنی که دو سال به خورشیدی وعده‌ی ریاست داده بود، حتی سمت نایب رییسی را هم از او گرفت، تا نارضایتی خورشیدی و ناصری، دو عضو دیگر شورا به اوج برسد.

فوزیه ناصری که از چند ماه پیش تمایلی به حضور در جلسات شورا از خود نشان نمی‌داد، علنا برگشتنش به شورا را به ریاست خورشیدی مشروط کرد. او به گراش انقلابی (اینجا) گفت: «اگر خورشیدی رئیس شود که شفافیت و صداقت در شورا حاکم شود، در شورا می‌مانم. در غیر این صورت، ماندن من و بقای شورا خیانت است به مردم. لذا استعفا می‌دهم.»

اکبر باقرزاده اما این حرکت ناصری را با تاکتیک خوبی پاسخ داد تا توپ دوباره به زمین ناصری بیفتد: او اعلام کرد حاضر است ریاست را واگذار کند. باقرزاده به گریشنا گفت: «برای جلوگیری از انحلال شورا از سمت خود به عنوان رئیس شورا کناره‌گیری می‌کنم و هر کسی که به عنوان رئیس معرفی شود، با جان و دل در خدمت به مردم شهرم تلاش می‌کنم» (خبر در گریشنا).

وضعیت آچمز: تهدید دو عضو به استعفا

اما این اعلام آمادگی باقرزاده هنوز جوابی نگرفته است، چون شورای شهر هنوز جلسه‌ای تشکیل نداده است. همچنان مساله‌ی ریاست شورا جلوی تشکیل جلسات را گرفته است؛ یا شاید برعکس، تشکیل نشدن جلسات، روشن شدن تکلیف ریاست را به عقب می‌اندازد. این وضعیت آچمز تا جایی پیش رفته است که امروز اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، طاقتش طاق شد و (بالاخره) از افتادن سایه‌ی انحلال بر سر شورای اسلامی شهر گراش سخن گفت.

فرماندار گراش در مورد مباحث مطرح شده در مورد انحلال شورای اسلامی این شهر گفت: «با توجه به عدم حضور فوزیه ناصری از اعضای شورای اسلامی شهر در جلسات شورا، این احتمال وجود دارد که در صورت امتناع ایشان، شورای اسلامی شهر گراش منحل شود.»

اصغر فرودی با بیان اینکه پس از امتناع آقای محمد ناصری، عضو علی‌البدل شورا، شورای شهر گراش با چهار عضو تشکیل می‌شده است، گفت: «عدم حضور یکی از اعضا در جلسات شورا باعث شده است تا جلسات شورا رسمیت نداشته باشد.» وی افزود: «در صورتی که هر یک از اعضای شورا شش جلسه به صورت متوالی از حضور در جلسات شورا امتناع یا غیبت کند، عضویت آن شخص از شورا سلب می‌شود.»

فرماندار گراش با بیان اینکه نبود شورا باعث بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد، از ریش‌سفیدان و معتمدین شهر خواست تا با پادرمیانی جلو انحلال شورا را بگیرند.

ادعای ناصری: حسنی با ریاست خورشیدی مخالف است

فوزیه ناصری، عضو شورای شهر، منظور صحبت‌های فرماندار است. او اما در گفتگوی تلفنی با گریشنا، مسئولیت این وضعیت را از خودش دور می‌کند و در دو مرحله به عهده‌ی علی‌اصغر حسنی می‌اندازد: هم به خاطر تشکیل نشدن جلسات، و هم به خاطر این که حسنی با ریاست خورشیدی مخالفت می‌کند.

فوزیه ناصری می‌گوید: «آقای فرماندار با من تماس گرفت که به فرمانداری بروم. گفتند که آقای حسنی گفته است که اگر آقای خورشیدی رییس شود، من استعفا می‌دهم. من هم گفتم بگویید استعفا بدهد. این را شفاف به مردم هم بگویید. آقای باقرزاده که قبول کرده است که از ریاست استعفا بدهد. اگر این اتفاق بیفتد ما به شورا برمی‌گردیم.» ناصری می‌گوید بعد از اعلام آمادگی باقرزاده برای استعفا از ریاست، هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است: «ما قرار بود شنبه جلسه بگذاریم. اما وقتی آقای خورشیدی با آقای باقرزاده تماس می‌گیرد به این منظور، ایشان گفت آقای حسنی گراش نیستند و شیراز هستند. این است که جلسه به دوشنبه موکول شد.»

ناصری به تعیین تکلیف در جلسه‌ی دوشنبه‌شب تاکید می‌کند: «ما فرداشب جلسه داریم. من هم در این جلسه شرکت می‌کنم، و سر حرفم هستم.»

او برای غیبت شش‌جلسه‌ای که فرماندار به آن اشاره کرده است نیز جوابی دارد: «درباره‌ی غیبت هم، من پانزده تیر که نرفته‌ام، جلسات آنچنانی برگزار نشده است، و من فقط یک جلسه غیبت داشته‌ام. جلسات قبلی‌اش آقای حسنی گراش نبوده است اصلا.»

باقرزاده: امیدوارم جلسه فردا ختم به خیر شود

اکبر باقرزاده، رییس شورای شهر، نیز در گفتگو با گریشنا، برگزاری جلسه‌ی دوشنبه‌شب را تایید می‌کند و می‌گوید: «انشالله که خانم ناصری هم به این جلسه بیایند تا جلسه با حضور هر چهار نفر برگزار شود.» او باز هم آمادگی‌اش را برای واگذاری صندلی ریاست اعلام می‌کند: «برای من فرقی نمی‌کند که چه کسی رییس می‌شود. امیدوارم فرداشب همه چیز ختم به خیر شود.» او از خبرنگاران نیز برای حضور در جلسه‌ی سرنوشت‌ساز دوشنبه‌شب دعوت کرد.

نیمی از عمر شوراپنجم سپری شده، و بیش از نیمی از آن به دعوا سپری شده است. آیا فرداشب تکلیف این نیم دیگر مشخص می‌شود؟ ممکن است باز هم توپ چرخی دیگر در هوا بخورد: آیا حسنی در جلسه فرداشب شرکت می‌کند؟ در صورت تغییر رییس، آیا او تهدیدش به استعفا را عملی می‌کند، یا باز هم چند وقتی شورا را در بلاتکلیفی می‌گذارد؟ آیا در صورت عدم تغییر رییس، ناصری استعفا می‌دهد، یا او نیز رویه‌ی عدم شرکت در جلسات را ادامه می‌دهد؟ نکته‌ی جالب این است باقرزاده و خورشیدی، دو نفری که بر سر ریاستشان بحث است، در کناره‌ی میدان نظاره‌گر دعوای حسنی و ناصری هستند. البته تا این لحظه. توپ انحلال شورا در نهایت در زمین چه کسی می‌خوابد؟

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

14 نظر

  1. سپاس بر و بچ گریشنای عزیز بخاطر پوشش اینگونه اخبار . امید آنکه تلنگری باشه به فهم و شعور سیاسی مردم و ایضا درس عبرتی برای انتخابات آینده. مع الاسف، اگر امیدی برای مردم باقی بمونه که در آینده پای صندوق برن

  2. سلام این شورای گراش چرا همش دعوا دارن؟چرا این حسنی فقط,به دنبال رییس شدن هست ؟انگار اگه رییس نشه براش افت داره ببینید اگر کسی میخواد خدمت.کنه نیازی به رییس.بودن نیست وقتی هدف خدمت به مردم باشد رییس شدن مفهومی ندارد

  3. اخه چی بگم….بخدا خسته شدیم…جناب فرماندار اگه از روز اول ورود میکردی اینجور نمیشد….باز خود شما ها مقصرید…..مردم کار خودشون انجام دادن پس کار نظارتی شماها چی این شخص اصلا پاسخگو نیست…خودسره

  4. صداقت در هیچکدام از ۴ نفر دیده نمی‌شود همش سرکاری هر چهار نفر عشق به کرسی‌های شورا دارند برای شون فرقی هم نیست که کی رئیس باشد حالا چه منافع مشترکی دارند و یا چه اهدافی دارند خدا داند همش وعده وعیدهای سرکاری است بی شک منافعی دارند مردم را دارند بازی می‌دهند اگر راست می‌گویید رانت و خلاف و سو استفاده است تو که شعار میدین استعفا بده چه فرقی میکنه که کی رئیس باشه فرار از شغل اصلی خودشون که حقوق آن اداره می گیرند مرخصی ها دائم به بهانه ماموریت مردم را فریب دادین فردای قیامت جواب خدا چی میدین سردبیر و مسول گریشنا هم از شما خواهش میکنیم که دیگه هیچ خبری و اسمی و گزارشی جهت راحتی اعصاب مردم تهیه نکنید بذارید همین جنگ زرگری بین خودشون برای ماندن در شورا ادامه پیدا کند

  5. سلام
    حیف این همه خدمت که حاج اکبر باقرزاده در حق مردم تو این مدت در شورا انجام داد
    و همینطور حاج اصغر حسنی چرا مردم اینقدر درک و فهم ندارن تا کی
    اخه کسی که خودش هیچی بارش نیست و نمی تونه از پس یه پست ریاست یا
    کار محول شده بهش بر بیاد چرا جار و جنجال کنه
    اقایان خورشیدی و خانم ناصری یه کم عقل تون را بکار بیاندازید تا کی باید مردم جور شما را بکشن رای بهتون دادن که هر روز جار وجنجال کنید بشین با هم کار مردم را انجام‌دهید از سیرت ائمه و‌معصومین کمی کار هایتان را وفق دهید

  6. ما منتظر هستیم ببینیم جلاد کیه و شهید کیه
    آقای باقرزاده که شعار میده من خادم مردم هستم و حاضرم آبدارچی باشم حالا ببینم بین انحلال شورا و ریاست شورا کدوم را انتخاب می کند خادم مردم به عمل است نه به حرف ، خورشیدی هم اگر مردم در او مدیریت و خلوص نیت نمی دیدند بهش رای نمی دادند تا نفر اول بشه پس ما خودمان را عقل کل ندادیم و مردم را …. اگر منافع آقایان در خطر نیست چرا رضایت به ریاست خورشیدی نمی دن پس اندکی تفکر

  7. شهروند گراشی یه کم چشم و گوشتو بازکن توی شهر یه چرخی بزن اگه هم وسیله نداری تا بیام دنبالت تا کارهویی که اقای مهندس باقر زاده انجام دادن و نشونت بدم

  8. گریشنا جان مگه جلسه روز دوشنبه این اساتید بزرگوار! رو پوشش ندادید؟! منتظر نتیجه جلسه هستیم ممنون میشم اطلاع رسانی کنید با تشکر

  9. در جواب علی رضا خدمت بدون منت وظفشونه گرفتی حالا یا باقرزاده یا هر کسی دیگه انتقاد شفافیت حقه که باید جواب داده بشه….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top