بستن

تکلیف «روستای محمدآباد» هنوز روشن نیست

هفت‌برکه – گریشنا: با وجود گذشت بیش از دو سال از دریافت کد روستا، منطقه‌ی محمدآباد در قسمت جنوب شرقی گراش هنوز بلاتکلیف مانده است. به گفته بخشدار مرکزی، این بلاتکلیفی به دلیل تغییر کاربری‌های غیر مجاز در این منطقه به وجود آمده؛ اما نیمی از راه طی شده و پرونده برای تعیین تکلیف به کمیته تصویب استانداری ارجاع داده شده است.

دریافت کد آبادی برای این منطقه به شهریور ۱۳۹۶ برمی‌گردد. آن زمان دو گزارش در سایت گریشنا منتشر شد که بازخوانی‌شان خالی از لطف نیست: «سه آبادی چسبیده به گراش کد گرفت: محمدآباد، امیدیه، شمس‌آباد» و «هنور باید صبر کرد، کد آبادی آغاز راه است».

آخرین وضعیت: ارجاع به کمیته تصویب

به گزارش روابط عمومی بخشداری مرکزی گراش، در آخرین پیگیری وضعیت این منطقه، جلسه‌ی کارشناسی «زیرگروه کمیته تصویب طرح هادی و تعیین محدوده روستاها» روز شنبه ۱۳ مهرماه ۱۳۹۸ در اداره کل بنیاد مسکن استان با حضور عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی؛ علی‌اصغر حسنی، نایب رییس شورای شهر؛ مهندس جمشیدی، مدیر بنیاد مسکن گراش؛ مهندس جوکار، مدیر جهاد کشاورزی گراش؛ هنرور، مسئول امور اراضی شهرستان؛ و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد. در این جلسه با درخواست فرماندار شهرستان مصوب شد که به علت عدم تعیین تکلیف وضعیت تغییر کاربری‌های این منطقه، پرونده جهت بررسی و تعیین تکلیف به کمیته تصویب ارجاع داده شود.

راه حل از زبان بخشدار مرکزی

عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی، راه حل این مساله را  تجمیع پرونده‌های تغییر کاربری غیر مجاز این منطقه توسط امور اراضی شهرستان و ارجاع آن به دادگاه و همکاری دادگاه جهت حل مشکل این اراضی دانست. به گفته‌ی بخشدار مرکزی، به دلیل نتیجه ندادن جلسه روز شنبه، این موضوع به یک کمیته در سطح بالاتر به نام کمیته تصویب که اختیارات بیشتری دارد فرستاده شد.

فضلی در گفتگو با گریشنا مساله را اینگونه توضیح داد: «ما از زمانی که کد آبادی را برای این منطقه گرفتیم، پیگیر وضعیت بودیم تا در قالب یک روستای مجزا، از طریق بنیاد مسکن، بتوانیم محدوده‌ای برایش مشخص کنیم. در این صورت بنیاد مسکن می‌تواند آنجا را تملک کند و اجازه ساخت‌وساز بدهد. اما ایراد کار در این است که افرادی که آنجا ساخت‌وساز کرده‌اند، زمین را تغییر کاربری داده‌اند. نماینده امور اراضی درخواست می‌کند که این زمین‌ها باید از لحاظ قانونی تعیین تکلیف بشوند. یعنی به دادگاه ارجاع داده شوند تا یا تبرئه یا محکوم شوند.»

فضلی اظهار می‌کند که بخش زیادی از این کار نیز انجام شده است: «این تجمیع پرونده‌ها هم تا اندازه زیادی انجام شده است و پرونده‌ی ۷۴ زمین به دادگاه ارجاع شده و بیش از نیمی از آنها، یعنی ۴۴ پرونده، تبرئه شده‌اند. اما تکلیف بقیه هنوز مشخص نیست.»

در منطقه یادشده، سه آبادی به نام‌های محمدآباد، سلمان‌آباد و سلطان‌آباد وجود دارد. روستایی که تشکیل خواهد شد، کدام یک از آنها را در بر خواهد گرفت؟ فضلی در جواب به این سوال می‌گوید: «اینها اسم‌هایی است که مردم روی این مناطق گذاشته‌اند. چیزی که ما دنبالش هستیم این است: ما یک کد آبادی برای روستایی به نام محمدآباد گرفته‌ایم. حالا هر چقدر بتوانیم تمام این مناطق را پوشش بدهیم، بهتر است. ما هدفمان این است که کل این مناطق را در قالب روستایی معرفی کنیم.»

به گفته فضلی، متولی این امر بخشداری مرکزی، بنیاد مسکن و امور اراضی شهرستان است که از مجاری قانونی پیگیر حل مساله هستند. بخشدار مرکزی از مردم این منطقه خواست با صبر و جلوگیری از تصرف بیشتر اراضی، مدیران شهرستان را در  تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن موضوع یاری کنند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

5 نظر

  1. توی این اوضاع مملکت فعلا مهم ترین چیزی که تکلیفش مشخص نیست آینده و سرنوشت ما جوان ها است. اینکه روزبه روز از عمرت میگذره و با این اوضاع گرونی نه میشه پول پس انداز کرد و نه میشه خونه و حتی زمین خرید داریم پسرفت میکنیم و کاری هم از دستمون بر نمیاد و معلوم نیست کی وقتش میرسه که یه خونه و زمینی برای آینده پس انداز کنیم. به عنوان مثال من وقتی زمین محمد آباد یا سلمان آباد یا سلطان آباد دارم و پولم به اجازه کار یا خرید خونه و زمین توی شهر نمیرسه مجبورم با این زمین ها ساخت و ساز کنم و یه سرپناه برای خانوادم بسازم تا از پول اجاره خلاص بشیم و حداقل آینده داشته باشیم. واقعا راه دیگه ای جز این به ذهنم نمیرسه و با هزار بدبختی پول جور میکنم و خونه رو میسازم. حالا این انصافه نه برق بدن و هر روز استرس خراب شدن خونه رو داشته باشم؟ شماها بگید باید چیکار کنم؟ تکلیفم چیه؟ واقعا دیگه دارم دیوونه میشم از بس فکر کردم و بجایی نرسیدم برای اون تیکه زمینی که اونجا دارم. خواهش میکنم بفکر قشر کم درآمد جامعه باشید. واقعا ماها توی فشار مالی، روحی زیادی هستیم . حالا که زمینش هست اجازه بدید بی دغدغه خراب شدن یا اینکه هی مامور شهرداری بیاد و گاری و وسایلا رو ببره کار کنیم . از آینده مبهم خودم و خانواده ام دارم کلافه میشم….

  2. چرا باید قیمت زمین این همه گرون باشه.اگر شورا شهر برای نسل ضعیف جامعه برنامه ریزی کند و با تاسیس شهرک سمت کنار زیارت موافقت کند خیلی حاضرند این مسافت از شهر برای زندگی انتخاب کنند .آقای خورشیدی طرحی داشتند چرا اجرایی نمی کنند .شورا به فکر افزایش دارایی خود هستند ولی باور کنید اگر می توانید کاری کنید و نکنید نفرین جوانان قشر،ضعیف پشت سر شماست .مشکلی نیست با ماشینهای لوکس خود پوز بدهید ولی اگر روزی خبر مرگ فرزندان شما برایتان آوردند دلگیر نشوید چون نفرین و اه جوانان پشت سر شماست .

  3. قیمت زمین رادرگراش با شهرستانهای دیگه(نه همجوار) مقایسه کنید می بینید که در گراش واقعا قیمت زمین سرسام آور است

  4. باسلام….در این اوضا تنها چیزی که مشخص نیست تکلیف محمد اباد جاده چک چک شورا محدوده. و… و…….و…..یکی دوتا نیست یکی بیاد مشکل حل کنه اخه جلسه که خروجی نداشته …… فقط گره در گره افتاد گراش…اینم یادم تکلیف گرلش لند گراش مال…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top