بستن

فراخوان طرحی برای اجماع در گراش

هفت‌برکه: گروه ده‌نفره‌ای از جوانان شهر که در جهت رسیدن به اجماع نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در شهرستان گراش فعالیت می‌کنند، دو هفته پیش یک نشست با حضور نامزدها برگزار کردند و گزارش آن را به همراه یک گزارش فعالیت‌ها، اهداف و برنامه‌های گروه برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار دادند (گزارش در گریشنا). اکنون این گروه برای استفاده از خرد جمعی، فراخوانی را برای رسیدن به یک طرح که سازوکار انتخاب نامزد شهرستان گراش را مشخص کند، برای گریشنا فرستاده است.

بسمه تعالی

گروه ما از ماه‌ها قبل، فعالیتش را با هدف ایجاد فضای گفتگو در انتخابات مجلس و رسیدن به اجماع نامزدهای شهرستان گراش شروع کرده است. خوشبختانه ثمره‌ی این فعالیت‌ها در نشستی که دو هفته پیش، در سوم دی‌ماه ۱۳۹۸، با حضور اکثر نامزدهای محترم برگزار شد، حاصل گردید. در این نشست، نامزدها در این زمینه توافق داشتند که باید جمعی جمعی از معتمدین، نخبگان و جوانان تشکیل شود و در یک سازوکار مشخص، نامزد اصلح انتخاب گردد.

گروه ما بر این عقیده است که تمام این فرآیند باید شفاف، دقیق، قابل اندازه‌گیری و قابل اجرا باشد و همچنین مورد قبول تمامی نامزدهای محترم قرار بگیرد. برای تهیه و تکمیل چنین طرحی، دو سوال اساسی پیش روی ما قرار دارد:

یک) چگونگی تشکیل جمع معتمدین: چالش اول این است که اگر قرار باشد جمعی از افراد به نمایندگی از مردم شهرستان گراش در مورد اجماع نامزدها تصمیم‌گیری کنند، این جمع چگونه باید تشکیل شود؟ آیا این جمع می‌تواند از طرف یک یا چند نهاد خاص انتخاب شود؟ تعداد افراد این جمع باید در چه حدودی باشد؟ چگونه می‌توان لیستی از افراد را (برای مثال حدود ۲۰۰ نفر) تهیه کرد که مورد قبول همه‌ی نامزدهای محترم قرار بگیرد؟

دو) روند انتخاب نامزد اصلی: چالش دوم این است که بعد از تشکیل این جمع معتمدین، آنها با چه سازوکاری دست به انتخاب از میان نامزدها می‌زنند؟ به نظر می‌رسد جواب اول، رای‌گیری باشد؛ اما آیا راهکار دیگری نیز وجود دارد؟ با توجه به حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، چگونه می‌توان از حق تمام نامزدهای محترم دفاع کرد و از حرف‌وحدیث‌های بعد از رای‌گیری نیز جلوگیری کرد؟

برای جواب دادن به این سوالات، ما به خرد جمعی رو آورده‌ایم، و از همه‌ی همشهریان از هر طیف و گروهی، درخواست می‌کنیم ایده‌ها و تجربیات خود را در برای پاسخ دادن به این دو سوال اساسی برای ما ارسال کنند.

پیشنهادها را می‌توانید از طریق ایمیل به آدرس gerashejma@gmail.com و یا از طریق پیامک، واتساپ یا تلگرام به شماره موبایل ۰۹۳۰۱۸۷۰۰۸۶ ارسال کنید.

گروه ما این پیشنهادها را جمع‌آوری و بررسی می‌کند تا به طرح نهایی برسد و در نشستی که هفته‌ی آینده با نامزدهای محترم برگزار می‌کند، آن را به نامزدها ارائه کند. ما امیدواریم این طرح چنان شفاف و دقیق باشد که مورد توافق همه‌ی نامزدها قرار بگیرد.

قاعدتا اجرایی کردن طرح باید به بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها موکول شود. در این مرحله نیز این گروه بدون این که نقشی در تصمیم‌گیری‌ها در هر مرحله‌ای داشته باشد، اعلام آمادگی می‌کند.

 

گروه برگزارکننده نشست‌های هم‌اندیشی با نامزدهای انتخابات مجلس

 

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top