بستن

پرواز بی بازگشت صبا، سارا و مادرشان

هفت‌برکه – گریشنا: چهار روز بعد از سقوط هواپیمای اوکراین، مردم گراش منتظر اعلام مراسم یادبود و تدفین بودند که خبر هدف قرار گرفتن این هواپیما توسط پدافند هوایی ایران، این داغ را عمیق و تلخ‌تر کرد. 

دخترانی که خیلی از ما گراشی‌ها حتی آن‌ها را ندیده بودیم اما در این چند روز بیش از همیشه آن‌ها را بخشی از خودمان و عزادار آن‌ها دانستیم.

 تدفین در گراش و اصفهان

دکتر مهدی محسن‌زاده از نزدیکان خانواده سعادت در پاسخ به گریشنا مورد زمان برگزاری مراسم یادبود گفت: «من به همراه دکتر سعادت پیگیر موضوع هستیم. در مراجعه ما اعلام کرده‌اند انجام مراحل قانونی و تحویل اجساد یک هفته تا ده روز طول خواهد کشید. طبق رسم، مجلس یادبود بعد از مراسم تشییع و تدفین برگزار خواهد شد. البته در حال حاضر مراسم خانوادگی و زنانه در منزل حاج میرعبدالغنی سعادت برقرار است.»

محسن‌زاده در مورد محل تدفین و برگزاری مراسم تشییع گفت: «طبق آخرین تصمیم خانواده‌ها قرار است دختران دکتر عباس سعادت در شهر گراش به خاک سپرده شوند و مراسم همسر ایشان دکتر چوپان‌نژاد در اصفهان برگزار خواهد شد.»

 

وقتی خبر می‌آید

صبح چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۸ در بهت ایران و جهان، ساعاتی بعد از موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد در عراق، خبر سقوط یک هواپیما مسافربری اوکراین منتشر شد. این حادثه ساعت ۶:۱۹ دقیقه صبح رخ داد و سه ساعت بعد از حادثه ایسنا لیست ۱۷۹ مسافر پرواز ۷۵۲ اوکراین را منتشر کرد. چند نام خانوادگی از جمله سعادت و اسدی‌لاری بسیار آشنا بود. ساعت ۱۱ خبر قطعی شد. سارا و صبا سعادت دختران و دکتر شکوفه چوپان‌نژاد همسر دکتر عباس سعادت مسافران این پرواز بودند. دکتر عباس سعادت یکی از چندین دندانپزشک خاندان سعادت و فرزند میر عبدالغنی است. او در سال‌های اخیر به همراه خانواده ساکن کشور کانادا بود. 

خواهر بزرگتر سارا متولد ۱۳۷۵ و خواهر کوچکتر صبا متولد ۱۳۷۷ بود.

دو نام آشنای دیگر محمد حسین و زینب اسدی‌لاری ارتباطی با اسدی لاری‌های گراش نداشتند. این دو نفر فرزندان دکتر محسن اسدی لاری، قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل بودند. 

وقتی داغ، داغ‌تر می‌شود

صبح شنبه ۲۱ دی‌ماه  یک بار دیگر خبر با تلخی بیشتری به صحنه بازگشت. بعد از دو روز ادعای اصابت موشک به این هواپیما، ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، مورد اصابت قرار گرفته که متأسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.» (متن در ایرنا) در این اطلاعیه ستاد کل کشته‌شدگان این حادثه را شهید خطاب کرد.

دقایقی بعد حسن روحانی رییس‌جمهور اطلاعیه داد: «مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند» در پی آن رهبر معظم نیز در پیامی نوشت: «با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره‌ی حادثه‌ی هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه‌ی اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد.» (سایت رهبری

ساعت ۱۴ سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا، فضا در یک نشست خبری جزییات حادثه را تشریح کرد: «نیروهای مسلح و سپاه به دنبال پنهان کاری نبوده‌اند و ما از این حادثه متاسف هستیم و مانند خانواده این شهدا خود را غم‌زده و شریک غم آنان می‌دانیم و ما هم عزیزان‌مان را از دست داده‌ایم و از این حادثه متاسفیم.» (خبر در ایسنا)

موجی از بهت، خشم، اعتراض و توجیه در فضای مجازی وجود داشت که در صفحه‌های موبایل جابه‌جا می‌شد. داغی که با دانستن شلیک به خودی، عمیق‌تر شد.

سارا و صبا، دختران امید

خانواده سعادت یا خانواده‌ میرها از خانواده‌های باسابقه گراشی هستند. که تعداد زیادی از آن‌ها در رشته‌های پزشکی تحصیل کرده‌اند. (لیست پزشکان گراشی را در گریشنا ببنید.) عباس سعادت فرزند عبدالغنی یکی از دندانپزشکان این خانواده است.

در حالی در ایران تردیدها در مورد علت سقوط پرواز ۷۵۲ تشدید می‌شد. رسانه‌های کانادا به سراغ جانباختگان این حادثه که ساکن کانادا بودند رفتند. سایت گلوبال نیوز کانادا گزارشی از زندگی جانباختگان حادثه تهیه کرد که در آن به سه عضو خانواده سعادت نیز اشاره شده بود. ترجمه بخش‌هایی زا این گزارش را بخوانید:

شکوفه چوپان نژاد پزشک متخصص زنان و زایمان در کلینیک پزشکی «نورثگیت» در ادمونتون بود. او که متولد ۱۹۶۳ است، به همراه دو دخترش سارا و صبا سعادت در هواپیما بودند. هر دو دختر متولد اصفهان هستند اما در ادمونتون زندگی می‌کردند.

صبا متولد ۱۹۹۸، می‌خواست پزشک شود. او که در دانشگاه آلبرتا تحصیل کرده بود، پیش از این که برای دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی اقدام کند موفق شد لیسانس  علوم خود را بگیرد، اما زنده نماند تا ببیند که پذیرفته می‌شود یا نه.

سارا، متولد ۱۹۹۶، نیز که به دانشکده آلبرتا رفته بود، موفق به کسب لیسانس روانشناسی با گرایش جامعه شناسی شده بود. دوستان او  می‌گویند که وی به تازگی وارد یک برنامه روانشناسی بالینی در دانشگاه آلیانت در سن‌دیگو، کالیفرنیا شده بود.

شایسته مجدنیا بهترین دوست چوپان نژاد گفت: «من نمی توانم باور کنم که این همه آدم را از دست داده باشیم … فکر می کنم هر ایرانی در جامعه (جامعه ایرانیان مقیم ادمونتون) این احساس را دارد.»

«او دوست بسیار خوبی بود.  هرگاه مشکلی در جامعه پیش می امد، او اولین نفر بود که به داد ما می‌رسید.» مجدنیا همچنین افزود او از رشته‌اش به عنوان پزشک استفاده می‌کرد تا به اهالی جدید کمک کند. «هر تازه واردی که از ایران می آمد، با او تماس می‌گرفتم و کمک می‌خواستم. سریع اقدام می‌کرد، برایشان وقت می‌گرفت و از من می‌خواست که آنها را بفرستم آنجا… مطمئن هستم که در جامعه، دل ایرانیان بسیاری برای تنگ خواهد شد.»

دوستان‌شان می‌گویند حدود هفت سال و نیم پیش که به ادمونتون آمدند، هر سال سفری به ایران داشتند. اما مجدنیا به گلوبال نیوز گفت که شوهر و پسر خانم دکتر برای این سفر در هواپیما نبودند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

8 نظر

  1. ضمن عرض سلام و تسلیت خدمت خانواده و خاندان شریف و داغدار سعادت
    باز هم حادثه تلخ پرواز شماره Ir655 تکرار شد و باز هم به قیمت جان عزیزان و نخبگان همشهریمان.
    اخیرا جمله (آن های که به عدد ۵۲ فک اشاره میکنند بهتر هست به عدد ۲۹۰ فک کنند)میشنویم!!!!!؟
    بازم تسلیت

  2. خدا رحمت شون کند .خانواده سعادت در گراش بسیار شناخته شده و اصل و نسب دار هستند و کاش میشد خیابانی به نام این دو شهید هم بزنیم .خیابان صبا و سارا سعادت به هرحال بخاطر تهدیدات آمریکا بود که این اتفاق افتاد و واقعا شهید هستند چون در راه علم قدم برداشته اند و بی گناه توسط خطای سپاه که مسبب اش آمریکا بود شهید شدند .در ضمن نباید امروزا مسیری فراهم شود که دشمن سواستفاده کنده چون یار نزدیک رهبر شهید شدند و آبان ۹۸هم بسیاری کشته شدند و الانم دوباره این اتفاق .قلب این انسان شریف تحمل این درد در این سن را ندارد و در کهولت سنی قرار دارند .

  3. روحشان شاد وتسلیت به خوا نواده ومردم غیور وصبور گراش
    درخت دوستی بنشان که کام دل ببار ارد .
    نهال دشمنی بر کن که رنج بیشمار ارد .. حافظ شیراز
    برو قوی شو اگر که راحت جهان طلبی
    که در نظام طبیعت ضعیف پامال است . سعدی شیراز
    اذا ارالله بقوم شرا فولی علیهم سفها هم .. نهج الفصاحه
    تعز من تشاه وتذل من تشا بیدک الخیر وانک علی کل شئی قدیر.. قران کریم

  4. قلب همشهریان ما داغدار است و هیچ توصیفی نمیتواند حالشان را بازگو کند،نمیدانم هریک از ما اگر جای این خانواده ها بودیم باز هم صبر پیشه میکردیم؟هر جنبنده ای غیر ذات حق فانیست و توشه ای که از این سرا برمیداریم گویای درون و کردار ماست.تمنای این جانب از خانواده های داغدار مراعات حال این روزهای مملکت است.

  5. منم به نوبه خودم مصیبت وارده را به خانواده های محترم سعادت،محسن زاده و فامیلهای وابسته تسلیت عرض مینمایم و ما را در غم خود شریک بدانید

  6. خدا رحمت شون کند . واقعا ناراحت کنندست این عزیزان بی گناه توسط خطای سپاه که مسبب اش آمریکا بود شهید شدند . سردار یار نزدیک رهبر و تکیه گاه رهبر شهید شدند و الانم دوباره این اتفاق باعث شد قلب این انسان شریف رهبر بزرگوارمون دوباره به درد بیاد با توجه به صحبتشون هم که گفتند داغمون سنگین تر شد واقعا تحمل این درد را ندارند .
    خواهشا نذارید مسیری فراهم شود که دشمن سواستفاده کند و با برنامه ریزی های پلیدش ملت یکدست ایران را خراب کند شما تشییع جنازه سردار را دید که چقدر باورنکردنی بود چرا باید پشت سر این داغ بزرگ دوباره داغ سنگین تر هموطنان عزیزمون رو ببینیم.

  7. سلام ،جناب سعادت ،حتما شما بنده را نمیشناسید، پیگیر اخبار دردناک آسمانی شدن خانم دکتر و دو فرزند عزیزتون شدم و بسیار ناراحتم من ساکن تهران هستم ،کلاس دو وسوم سارا و صبای عزیز من افتخار سرویس مدرسه ایشان را داشتم ،بمیرم چهره کودکیشان جلوی چشمم هست ،بواسطه این خدمتگزاری بدستان مهربان همسر گرامیتان خانم دکتر چوپان نژاد دودختر دسته گل خدا به من عنایت فرمودند .جناب سعادت ازشما اجازه میخوام با شما چند کلمه ای درد دل کنم تورو خدا اجازه بفرمایید ۰۹۱۲۸۷۲۹۴۸۸ خواهش میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top