بستن

۴۰۱ برکه و ۴۰۰ هکتار زمین زیر دست اوقاف

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان گراش از الحاق ۴۰۰ هکتارزمین و۴۰۱ آب انبار به اوقاف این شهرستان خبر داد.

حجت‌الاسلام سعید زین‌الدینی رییس اداره اوقاف گراش در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: درپی انعقاد تفاهم نامه بین ادارات کل منابع طبیعی و اوقاف وامورخیریه استان ، اوقاف گراش نخستین اداره ای بود که موضوع تفاهم نامه را با دستان تهی و هیچگونه هزینه ای درسطح استان آغاز و اولین شهرستانی بودیم که با اجرای این تفاهمنامه توانستیم تعداد ۴۰۱ آب انبار و ۴۰۰ هکتار زمین رابه اداره اوقاف این شهرستان ملحق کنیم.

وی با انتقاد از درآمد اندک و نامتناسب اوقاف این شهرستان افزود: موضوع تفاهم‌نامه، واگذاری اراضی موقوفه بود که دولت نسبت به اخذ اسناد ثبتی آنها اهتمام و با تشکیل کارگروههای کارشناسی  توانستیم این مقدار ملک را به املاک انفالی اوقاف گراش اضافه کنیم.

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه گراش درادامه افزود: ما به ترتیب در روستاه‌های گزدان و آغصه و خلیلی ازتوابع بخش مرکزی مقدار ۹۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ هکتار اراضی موقوفه داشته و این مقدار در مرکز شهرستان به ۸۰ هکتار زمین بالغ است که باتوجه به نفت خیز بودن اراضی روستای خلیلی، این موضوع برای ما حائز اهمیت فراوان بوده که درصورت بهره‌برداری، منافع اوقاف افزونی یافته و امرتفکیک اراضی با منابع طبیعی را صرفا با امید به حق و رهنمود مدیرکل اوقاف استان و همکاری معتمدین و ریش سفیدان محلی انجام داده زیرا وظیفه ما صیانت از موقوفات و نیات واقفین است.

وی تعداد اسناد اخذشده موقوفات این شهرستان ازسال ۱۳۶۰ تا قبل ازسال ۹۰ تعداد ۳۵ جلد سند اعلام و اضافه کرد: ازاین تعداد سند ۲۰ جلد آن متعلق به مساجد بود درحالیکه احدی به تصرف مساجد مبادرت نورزیده وعده‌ای سودجو، بخشی از اراضی موقوفه رابه نام خود ثبت می‌کردند.

حجت الاسلام زین الدینی این تعداد سند را درسال ۹۰ به ۱۲۸ جلد و در شش ماهه اول سال جاری نیز ۵۰ سند دیگر را اخذ شده تلقی و با تاکید بر اینکه اوقاف گراش متناسب با شهر و مردم نیک اندیش و واقف گراش نبود بیشترین درآمد موقوفات این شهرستان را بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان خواند و گفت: این درحالی است که ما در شش ماهه نخست امسال این مبلغ را به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش و تا پایان سال آن رابه ۲۵۰ میلیون تومان افزایش خواهیم داد.

ساختمان شورای شهر وقفی است

رئیس اوقاف گراش مقدار زمین موقوفه تنها در خیابان درمانگاه گراش را شش هکتار زمین مسکونی و تجاری برشمرد.

زین الدینی درادامه اضافه کرد: باپیگیریهای معموله اسناد موقوفه ساختمان شورای اسلامی شهر گراش نیز یافته که با این شوراء درموردپرداخت بهاء ۴۰۰ میلیون تومانی آن به تعامل رسیده و بخشی دیگر از اسناد اوقافی مجهول است که درحال پیگیری الحاق آنها به این اداره هستیم.

وی درسند چشم انداز ۵ ساله درآمد اوقاف گراش درسال ۹۰ را ۳۹ میلیون تومان وسال جاری را ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان خواند و اضافه کرد: ما درسال ۹۰ این مبلغ رابه ۸۰ میلیون و شش ماهه اول امسال به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش داده که تا پایان سال به ۲۵۰ میلیون تومان بالغ خواهدشد.

رئیس اوقاف این شهرستان دربخش دیگری به هزینه مبلغ ۶۰ میلیون تومانی تجدید بناء اداره و احداث مهمانسرا از محل اعتبارات اداره کل اشاره و هزینه‌ها را مبلغ ۳۸ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان تخصیصی به مجالس روضه خوانی، ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان آب رسانی به مناطق محروم و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان پرداختی به محافل قرآنی درسطح شهرستان ذکر و مبلغ ۴۰ میلیون تومان اعتبار استانی نیز اختصاصی به تعمیر و تجهیز مساجد روستایی و مبلغ ۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان به مستمندان و اطعام مساعدتی برشمرد.

عکاس پایگاه خبری هفت‌برکه گراش

1 نظر

  1. معلوم نیست اوقاف با چه مجوز شرعی و چرا بسیاری از آب انبار هایی که شخصی است و در ملک شخصی افراد ساخته شده اند ، جزء املاک اوقافی ثبت کرده است ؟ فردای قیامت چه جوابی دارند ؟
    مگر شما وکیل و وصی مردم هستید که اموال آن ها را وقف می کنید . آیا غیر از این است که می خواهید گزارش کار به مقامات بالا بدهید ؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top