بستن

افتتاح سه بوستان محله‌ای جدید در گراش

هفت‌برکه: سه بوستان محله‌ای در نقاط مختلف شهر و  خیابان بئر گال به طول ۳۰۰ متر سهم شهرداری و شورای شهر از افتتاحیه‌های دهه فجر  سال ۱۴۰۰ بود.

به گزارش هفت‌برکه، بوستان محله‌ای فخرآباد، بوستان محله‌ای حافظ، بوستان محله‌ای پنج‌برکه و خیابان بئر گال از پروژه‌های بود که صبح امروز شانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در پنجمین روز از دهه مبارک فجر با حضور مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش، سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، وحید ستاری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، کرامت کریمی، فرمانده انتظامی گراش، عبدالحسین مهروری شهردار گراش و اعضای شورای ششم و حضور دیگر مسئولین شهرستان افتتاح شد.

فخرآباد، گورستانی که سرانجام بوستان شد

شهریور سال ۹۶ همزمان با هفته دولت  ساخت پارک محله‌ای در محل گورستان متروک فخرآباد کلنگ‌زنی شد، به دلیل مخالفت‌هایی که برای تبدیل این گورستان به پارک از طرف برخی مردم وجود داشت پروژه ساخت این پارک چند بار متوقف شده بود که در نهایت در مهرماه ۹۹ مجدد ساخت این پارک سرگرفته شد و در بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری رسید.

این پارک در زمینی به مساحت چهار هزار مترمربع شامل فضای سبز، آبنما، سرویس بهداشتی، آلاچیق و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان بنا شده است که ۵۰ درصد آن را حاج ابراهیم قنبری معروف به حاج ابراهیم کاکاجی تقبل کرده است.

عبدالحسین مهروری، شهرداری گراش گفت: «در بافت قدیم و نیمه قدیم یکی از درخواست‌های مردمی، تبدیل فضای عمومی و متروکه است. اینجا قبرستان متروکه فخرآباد بود که سالیان سال بود که فعالیتی انجام نمی‌شد.»

شهردار گراش در ادامه گفت: «آخرین باری که در این قبرستان کسی دفن شده برمی‌گردد به ۳۰ سال پیش و همین اتفاق باید در قبرستان کنار مسجد صاحب الزمان هم بیفتد، هزینه برای پارکینگ فراهم است، مبلغی تحت عنوان حذف پارکینگ‌ها را از روی پروانه‌های ساختمانی از مردم دریافت کرده‌ایم و سازمان بازرسی هم دست گذاشته است روی مبلغ که باید این مبلغ برای پارکینگ هزینه شود. اگر این مقاومت مردمی حل شود به زودی برای آنجا هم اقدام می‌کنیم.»

سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش در افتتاح پارک محله‌ای فخرآباد گفت:‌ «آنچه که این روزهای از رسانه ملی و دستگاهای متعدد در سطح کشور به عنوان خدمات انقلاب ارائه می‌شود خدمات نظام است، این‌ها کارهای عام المنفعه‌ای است که انجام می‌شود، خدمات و برکات انقلاب فراتر از این برکات و دستاوردهای نظام است.»

امام جمعه گراش در ادامه افزود:‌‌ «علی‌رغم همه تلاش‌ها و زحمت‌هایی که برای این پرو‌ژها کشیده شده است یک حلقه مفقوده در این پارک‌ها وجود دارد و الان جای نمازخانه در پارک‌های محله‌ای خالی است که امیدوارم به آن بیشتر توجه شود، این بسته فرهنگی در کنار فضای سبز باید باشد، کما اینکه این تفریح هم ثواب است ولی این نماز خواندن ثواب را چند برابر می‌کند چون از واجبات است.»

جعفر یوسفی، مسئول دفتر نماینده در شهرستان گراش  و عضو شورای چهارم شهر گراش در افتتاح پارک فخرآباد گفت: «برای اهدای زمین توافق‌نامه‌ای بین شهرداری، شورا و اداره اوقاف بود، مالکیت این زمین به اداره اوقاف برمی‌گردد و طی توافق متولی شهرداری است که این موضوع باید گفته شود. این موضوع از شورای چهارم استارت خورده ولی اینکه چه شد که این همه زمان برد باید مد نظر داشته باشیم و همه تلاش بر این باشد که پروژه‌ها سریعتر به نتیجه برسد.»

چند خبر از کنگ‌زنی تا افتتاح پارک فخرآباد و مشکلاتی که در این سال‌های مانع از ساخت این پارک شده بود را در سایت هفت‌برکه مرور می‌کنیم.

فخرآباد، گورستانی که بوستان می‌شود. (شهریور ۱۳۹۶)

با مخالفت برخی اهالی، پارک فخرآباد ساخته نمی‌شود. (آذر ۱۳۹۸)

پروژه پارک فخرآباد، از سر گرفته شد. (آذر ۱۳۹۹)

پارک حافظ حاصل پیگیری یک شهروند

پارک حافظ واقع در انتهای بلوار جانبازان و بلوار حاقظ در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع و با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش در افتتاح پارک محله‌ای حافظ گفت: «برای احداث پارک‌ها نیازسنجی محله‌ای و منطقه‌ای انجام شود، طوری نباشد که در یک منطقه چند پارک محله نزدیک هم وجود داشته باشد. همه جای شهر را در نظر بگیرید که اگر منطقه‌ای دور افتاده‌تر است هم بتوانند از این نعمت برخوردار باشند.»

مهروری، شهردار گراش گفت: «آقای ابراهیمی یکی از اهالی این محل حدود ۱۲ سال است که برای ساخت یک پارک در این محله پیگیری می‌کند که بالاخره موفق شد. برای همین بین اهالی این پارک به پارک مشتی آزاد معروف است. البته اسم این پارک حافظ است که به بلوار حافظ ختم می‌شود. این پارک در زمینی حدود ۱۵۰۰ مترمربع با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بدون آورده مردمی بنا شده است.»

شهردار گراش در مورد دیگر پارک‌های در دست ساخت شهر گراش گفت: «پارک شهید سلیمانی یا بوستان ورزش را سعی می‌کنیم تا پایان سال به اتمام برسانیم و برای بافت قدیم هم با پیگیری علی بیضایی، عضو شورای شهر در نظر داریم که در آنجا هم پارک محله‌ای داشته باشیم. ۷۵۰ میلیون تومان نیز تا اینجای کار برای پارک‌های خانواده هزینه شده است.»

پنج برکه حاصل همکاری شهرداری، اوقاف و میراث

پارک محله‌ای پنج‌برکه در خیابان بسیج با مساحت چهار هزار متر مربع و با اعتبار ۲ میلیارد تومان در محل بافت تاریخی پنج برکه بنا شده است.

مهروری شهردار گراش در افتتاح پارک محله‌ای پنج برکه گفت: «پنج‌برکه با توجه به قدمتی که داشت مظلوم واقع شده بود که نیاز بود عزیزان میراث فرهنگی هم امروز در این مراسم حضور داشته باشند، چون ما مجری طرح‌آن‌ها هستیم، با توجه به این که این بنا در مرکز شهر هم قرار دارد سعی کردیم سر و سامان بدهیم که با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان با مشورت و نظر میراث فرهنگی کار را انجام دادم. هنوز یکسری کارها مانده است و فعلا در همین حد پیش رفته‌. مساحت این پارک بیش از چهار هزار مترمربع است.»

محمد خواجه‌پور، از اعضای انحمن ایکوموس در تشریح روند ساخت این پارک گفت: «از دوره اول شورای شهر گراش این درخواست از طرف اهالی بود که برای این مکان یک کاربری در نظر گرفته شود و از آن استفاده شود، درخواست از حدود ۲۰ سال پیش ادامه داشت تا اینکه در شورای چهارم کارهای اولیه با همکاری اوقاف آغاز شد.  طرح بوستان از طرف انجمن ایکوموس در اختیار شهرداری قرار گرفت، چند بار طرح به دلایل مختلف تغییر کرد. در حال حاضر هم حدود ۵۰ درصد از طرح اولیه در طرح اجرا شده دیده می‌شود. در سال‌های گذشته با توجه به اینکه برکه‌ها خیلی وضعیت مناسبی هم نداشت با همکاری اوقاف و شهرداری یکی از آخرین سازندگان ساروج در منطقه از فداغ دعوت شد تا گنبد برکه‌ها مرمت شود ولی بعدا کار متوقف شد. با حضور دوباره آقای مهروری کار سرعت گرفت و این مجموعه به بهره‌برداری رسید.»

خواجه‌پور در ادامه افزود: «در طرح کاربری برکه‌ها حفظ شده است و همچنان می‌توان از آب برکه‌ها استفاده کرد. البته طرح‌هایی مانند استفاده از برکه‌ها به عنوان مخزن تصفیه آب استفاده شود. شورا و شهرداری اگر بخش مالکیت و ورودی از سمت خیابان بسیج پیگیری شود این پارک خیلی بهتر دیده خواهد شد. بخش‌هایی مانند نورپردازی‌ برکه‌ها باقی مانده که نیاز به هماهنگی بین کارشناسان میراث است تا این پارک بتواند به یک پارک‌های نمونه شهر تبدیل شود.»

بئر گال: خیابانی که قرار است به پئت برسد

عبدالحسین مهروری، شهردار گراش گفت:‌ «علی‌رغم همه مشکلات و شکایتی که علیه شهرداری بود و خدا را شکر ثابت هم نشد این خیابان به بهره‌برداری رسید. این خیابان به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۴ متر با اعتبار ۹۳۰ میلیون تومان  ساخته شده است که ۲۹۰ میلیون تومان آن آورده مردمی بود. ادامه این خیابان باید در طرح تفصیلی گنجانده شود و به خیابان ساحلی و رودخانه پئت وصل شود. در این مرحله جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت ۳۰۰ متر انجام و به بهره‌برداری رسید. این خیابان در انتهای محله بیدله واقع است.»

مهروری در ادامه گفت: «پروژه‌های دیگری هم بوده که مجموع هزینه‌ها برای خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها ۷ میلیارد تومان بوده است. و در مجموع هزینه‌ پروژه‌های چهارگانه حدود ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که در یک سال گذشته توسط شهرداری انجام شده است.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top