بستن

جشنواره کل، فرصتی برای تجربه‌ی دستِ اولِ تئاتر

هفت‌برکه – علی فخری*: دیدن یک نمایش کمتر از کار کردن یک اثر نمایشی نیست.

سومین جشنواره نمایش کل گراش برای آن دسته از علاقه‌مندان به رشته‌های هنری مرتبط با تئاتر (بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، نقد و …) فرصت بی‌نظیری به وجود آورده است. این جشنواره می‌تواند شروع حرکت آن کسانی باشد که می‌خواهند این رشته‌های هنری را ادامه دهند.

در گراش، در طول سال خانواده‌هایی به من مراجعه می‌کنند و از علاقه‌ی فرزندانشان به بازیگری تئاتر می‌گویند. آنها دوست دارند فرزندشان فرصتی پیدا کنند تا خودشان را در این راه محک بزنند. این شوقی است که در بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان شهرم وجود دارد، اما به دلایل بسیار که الآن فرصت باز کردنش نیست، فرصت مناسبی برای توجه به این اشتیاق و پروراندن و رشد دادن آن وجود ندارد. این در حالی است که از زمان شروع برنامه‌ریزی برای این جشنواره، چندین گروه نمایشی تازه‌وارد از نوجوان و جوانان گراش تشکیل شده است که کارهای خوبی را برای جشنواره آماده کرده‌اند. اگر تنها خروجی جشنواره، تشکیل همین گروه‌های نمایشی باشد، من از جشنواره راضی هستم.

حسن دیگر این جشنواره، متنوع بودن کارهای شرکت‌کننده است: هشت اجرای متفاوت، همچون نمایش‌های عروسک‌گردانی، مونولوگ، طنز، درام، با نمایشنامه‌های خارجی و ایرانی…. این فرصت مناسبی است جهت دیدن اجراهای متنوع تا هم لذت ببریم و هم خودمان را در زمینه‌های مختلف محک بزنیم.

از دیگر مواردی که می‌توان از جشنواره بهره برد، شرکت در جلسات نفد و بررسی نمایش‌هاست. این گفتگوها می‌تواند چه برای کسانی که در تئاتر فعالیت دارند و چه برای علاقه‌مندان تئاتر مفید باشد، چرا که صحبت درباره‌ی هر کدام از نمایش‌ها، دید ما را نه تنها نسبت به همان نمایش، بلکه نسبت به هنر تئاتر و متون‌های نمایشی و شیوه‌ی اجرای آنها باز می‌کند.

من بسیار دوست داشتم همراه با گروه هنری صبا در این جشنواره با یک اثر نمایشی حضور داشتم، اما متاسفانه با وجود آماده بودن نمایش «آخرین نامه»، به دلیل پراکنده شدن بازیگران، نتوانستیم آن را به جشنواره برسانیم. با این حال، خوشحالم که دوستان من در گروه هنری صبا حمایت از یک گروه نوجوان و آینده‌دار به نام «ماهک» را در برنامه داشته‌اند تا نمایش «آخرین گره» را به روی صحنه ببرند. این یکی از دلایلی است که من به نوجوانان و جوانان دختر و پسر شهرم اصرار می‌کنم به دیدن نمایش‌های جشنواره بیایند و خود را برای جشنواره‌های بعدی آماده کنند تا استعدادهای خودشان را به نمایش بگذارند؛ چون جشنواره بهترین فرصت را فراهم می‌آورد که ما بتوانیم این استعدادها را کشف و از آنها حمایت کنیم. شاید یکی از مهم‌ترین اهداف انجمن نمایش گراش برای برگزاری این جشنواره، همین کشف استعدادها و علاقه‌مندان به هنر نمایش در کل منطقه باشد، تا بتوانیم با هم‌افزایی و حمایت از همدیگر، تئاتر گراش و منطقه را به سطح خوبی در استان و کشور برسانیم.

* کارگردان نمایش‌هایی همچون «آخرین نامه» و «قهوه تلخ»

خبر مرتبط:

ضیافت تئاتری‌ها: شش روز با هشت نمایش در سومین جشنواره کل

https://www.gerishna.com/archives/119274

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top