بستن

جویم هفتمین شهرستان جنوب فارس

هفت‌برکه: در جلسه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ هیات دولت، جویم، قدیمی‌ترین بخش استان فارس، بعد از ۸۴ سال به شهرستان ارتقا پیدا کرد. 

به گزارش هفت‌برکه، صبح ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ سرانجام هیات دولت با تشکیل شهرستان جویم موافقت کرد. صبح چهارشنبه روابط عمومی دفتر حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در پیامی کوتاه نوشت: «خبری آمد خبری در راه است…» حدس‌ها بیش از هر چیز مربوط به موضوع تقسیمات کشوری بود. البته ساعت ۱۵ این خبر در سایت خبرگزاری صدا و سیما منتشر شده بود، اما چندان دیده نشد. با انتشار همین خبر در بخش خبری ساعت ۲۱  سیما، مردم جویم برای شادی به خیابان آمدند. 

پرونده‌های تقسیمات کشوری همچنان روی میز

موضوع تقسیمات کشوری همواره در جنوب فارس چالش‌برانگیز بوده است و نقش نمایندگان مجلس در این مورد پررنگ‌تر از عوامل دیگر است. این تغییر را می‌توان شاخص‌ترین اقدام سیاسی حسین‌زاده در مدت حضورش در مجلس دانست. با نهایی شدن پرونده ارتقای جویم، در حال حاضر دو پرونده‌ی دیگر «تشکیل بخش فداغ در شهرستان گراش» و «شهرستان شدن بیرم» همچنان روی میز حسین‌زاده است. 

با قطعی شدن شهرستان شدن جویم، این بار نخستین واکنش از طرف بیت آیت‌الله آیت‌اللهی، امام جمعه پیشین لار، بود که با پیام تبریکی به استقبال این خبر رفت. در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «از تلاش‌های بی‌وقفه نماینده محترم شهرستان‌های پنجگانه جناب آقای مهندس حسین‌زاده، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌ آقا احمدی امام جمعه محترم و شورای پرتلاش و ساعی مرکز شهرستان جویم و همه عزیزانی که به‌نحوی از انحاء در خصوص تحقق این خواسته به‌حق مردم شریف شهرستان تلاش صادقانه نموده‌اند. کمال تشکر و قدردانی داریم. امید که این تغییرات مثبت باعث ارتقای همه جانبه لارستان بزرگ و کهن در عرصه‌های مختلف گردد.»

مردادماه ۱۴۰۰ نیز احتمال شهرستان شدن جویم مطرح شد. ابتدا صحبت‌نیوز به این موضوع اشاره کرد و سپس گروهی به نام جبهه انقلاب لارستان در بیانیه‌ای به این موضوع اعتراض کردند که واکنش امام جمعه و مردم جویم و بیرم را در پی داشت. واکنش‌های دیگر را در هفت‌برکه بخوانید. این بار با توجه به بیانیه‌ی بیت آیت‌اللهی و همچنین فضای کلی منطقه، به نظر نمی‌رسد شهرستان شدن جویم واکنش عمومی خاصی داشته باشد. 

قدیمی‌ترین بخش ایران

از زمان تصویب قانون جدید تقسیمات کشوری در سال ۱۳۱۶، جویم به عنوان یک بخش شناخته می‌شد و می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های ایران دانست که سال‌ها در انتظار ارتقا مانده بود. 

سال ۱۳۲۹ با تشکیل بخش اوز، دهستان بیدشهر از جویم به اوز اضافه شد. سال ۱۳۸۱ نیز بخش بنارویه از جویم جدا شد. 

تغییرات تقسیمات کشوری در جنوب فارس را می‌توانید در این اینفوگرافیک هفت‌برکه مرور کنید و یا این گزارش چهل سال تغییرات تقسیمات کشوری در جنوب فارس را بخوانید.

 

خبر مرتبط:

https://www.gerishna.com/archives/90005

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top