بستن

نماینده در آستانه‌ی سال سوم: در انتصابات دخالت نمی‌کنم

هفت‌برکه: دومین نشست خبری سالانه‌ی نماینده در آستانه‌ی روز مجلس و این بار در گراش برگزار شد. جمعه ششم خردادماه ۱۴۰۱ در سالن کنفرانس دانشکده علوم پزشکی، نماینده میزبان خبرنگاران رسانه‌های پنج شهرستان جنوب فارس بود تا در شروع سومین سال مجلس سیزدهم، گزارش عملکرد دوساله‌ی خود را ارائه و به سوالات رسانه‌ها پاسخ دهد. به گفته‌ی دفتر نماینده، گزارش عملکرد دوسالانه نیز در قالب کتاب به زودی به مردم ارائه خواهد شد.

در ابتدای این جلسه، روسای جدید سه دفتر نماینده در شهرستان‌های لارستان، اوز و جویم معرفی شدند و از سامانه‌ی ارتباط با مردم نیز رونمایی شد (خبر در هفت‌برکه). در ادامه، حسین‌زاده که از جلسه با مسئولان دفاتر پنج حوزه انتخابیه می‌آمد، چند نکته بیان کرد و سپس به جواب دادن به سوالات پرداخت.

در این نشست خبری هفت‌برکه به دلیل فرصت کوتاه جلسه و محدودیت طرح یک سوال ترجیح داد سوالات خود را در یک زمان مناسب‌تر مطرح کند.

افق دوساله‌ی ما برای شهرستان‌ها محقق شده است

حسین‌زاده با تاکید بر بحث عدالت‌محوری و قاطعیت در اجرای عدالت و همچنین مسئولیت‌پذیری با توجه به سیره‌ی اهل بیت(ع)، اعلام کرد در پیگیری برنامه‌هایی که برای شهرستان‌های حوزه انتخابیه داشته تاکنون موفق بوده است: «در آستانه‌ی سال سوم نمایندگی، ما سلسله‌برنامه‌هایی از قبل داشتیم و افق‌هایی که دیده بودیم برای شهرستان‌ها، شهرها، بخش‌ها و روستاها، خدا را شکر تا الآن بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی‌شده و افق‌های دیده‌شده در کوتاه‌مدت و تا پایان چهار سال، در میان‌مدت در حال حاضر در این دو ساله محقق شده است. خیلی از کارها در حال انجام است که ممکن است سال‌های بعد جواب بگیریم.

و در ادامه گفت: «به هر حال ما با یک رویه‌ای کار را شروع کردیم و آن هم اخلاص در کار و توکل بر خدا و پشتوانه مردم. نکته‌ای که کلیدواژه‌ی در سخنان رهبری در دیدار روز چهارشنبه در آستانه‌ی سومین سال نمایندگی. این یک واقعیت است که اگر اخلاص و نیت و عمل ما برای خدا باشد قطعا حلال مشکلات هم هست. روح خدمت تقرب الی الله است. امیدوارم ما هم توانسته باشیم با همین رویه برویم.» مهندس حسین‌زاده دومین نکته را شکرگزاری دانست: « انسان باید شکرگزار نعماتی که خداوند مقدر کرده است و تشکر از دیگران برای زحماتی که برای ما انجام می‌دهند یکی از سفارشات اسلامی است.»

حفظ آبروی مومن واجب است

نکته بعدی در سخنان نماینده، تلخ و غیرمستقیم بود: «و نکته‌ی بعدی، گذری عبور کنم، حفظ آبروی مومن است. در احادیث و روایات آمده است که حفظ آبروی مومن از خانه کعبه هم بالاتر است. واقعیت مطلب این است که من به عنوان نماینده به ویژه در ایام شورای شهر و انتخابات دیدم از نزدیک این وضعیت را که زیبنده‌ی یک شخص مومن و مسلمان و انقلابی نیست خیلی از مسائلی که گفته می‌شود و بعضا مکتوب می‌شود. به چشم خودم خیلی از این مسائل را دیدم که شاید اصلا غیر قابل باور بود.»

مهندس حسین‌زاده با تشکر از اصحاب رسانه گفت: «شما همیشه یاد و یاور ما بودید. رسالت خبرنگار بسیار خطیر و حساس است. رسول خدا می‌فرماید حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامتگری هم نترس. حق‌گویی و مطالبه‌ی حق توسط شما خبرنگاران یک کار عظیم و فداکاری فرهنگی است. امیدوارم همواره بتوانیم از ظرفیت‌های رسانه در آگاهی‌بخشی به جامه استفاده کنیم.»

نماینده سپس به شکل معناداری به تفاوت بین نقد و تخریب پرداخت: «اما بد نیست که به تفاوت بین نقد و تخریب هم پرداخته شود. نقد و تخریب دو مفهوم متفاوت و متعارض است. این تفاوت را می‌توان در ماهیت و معنا دید. انگیزه‌ی کنشگران و نتایج متفاوت نقد و تخریب، در فضای سیاسی و اجتماعی به چشم می‌خورد. نقاط ضعف و قوت در فضای نقد با هم دیده می‌شود؛ اما در فضای تخریب، برعکس، حتی ممکن است نقاط قوت هم برعکس جلوه داده شود.»

اولویت ما رسیدگی به مشکلات روستاهاست

پس از این مقدمه، مهندس حسین‌زاده به جواب دادن به سوالات مکتوب رسانه‌های حاضر در نشست خبری پرداخت. او در جواب به سوالی در مورد برق‌رسانی به بخش کورده گفت: «یکی از اولویت‌های کاری ما رسیدگی به مشکلات روستاهاست تا حداقل از لحاظ برخورداری از آب، برق، گاز و تلفن مشکلات مرتفع شود.»

او در ادامه گفن: با توجه به این که جنس کار من در حوزه انرژی است، من ابتدا به ساکن از ظرفیت وزارت نفت استفاده کردم. به هر حال به خاطر شرایط کرونا و تحریم و کسری بودجه، بعضا مجبوریم پروژه‌ها را با یک مدل دیگری جلو ببریم. من مثالی می‌زنم که شما تعمیم بدهید به بقیه دستگاه‌ها: بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ وزرات راه و شهرسازی، ۱۳هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی برای تمام جاده‌های زمینی کل کشور، ریل، هوا و دریا. حالا شاید تخصیصش هم ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده باشد. این به کنار، فقط یک فقره ریل راه‌آهن شیراز به عسلویه بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌اش است. وقتی خدمت وزیر راه بودیم، گفتند ما هر جا می‌رویم اسمش جاده‌ی مرگ است.»

 

در جاده لار-جهرم دو برابر قبل کار شده است

با اشاره به همین قضیه، حسین‌زاده به بحث جاده‌ی لار-جهرم نیز پرداخت: «این آماری است که اداره راه و شهرسازی لارستان در اختیار ما گذاشته است: در ۱۵ سال اخیر، تنها ۲۰ کیلومتر در این محور کار شده بود؛ اما در دو سال اخیر، انشالله تا هفته‌ی دولت، ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر. همین را شما می‌توانید مقایسه کنید، که اگر الآن دارد کاری می‌شود، ماحصل پیگیری‌های هم نمایندگان قبل و هم الآن است. من از ظرفیت همه‌ی نمایندگان قبل استفاده می‌کنم.»

نماینده در ادامه توضیح داد که استفاده از ظرفیت وزارت نفت چه دست‌آوردی داشته است: «انقلابی در بحث ورزش به وجود آمده است در حوزه انتخابیه. خیلی از پروژه‌های افتتاح شده و خیلی‌ها به زودی. یک فقره ۲۵ میلیارد تومان از قبل جذب کردیم و در حد ۲۵ میلیارد تومان اخیرا جذب شده است.»

 

عملکرد در حوزه بهداشت و درمان

خبرنگار «اوز امروز» پرسیده بود با توجه به سابقه طولانی اوز در حوزه درمان، چرا در سال‌های اخیر از توجه کافی برخوردار نشده، مخصوصا دستگاه سی‌تی‌اسکن و یا تاسیسات بیمارستان راهپیما؟

مهندس حسین‌زاده در پاسخ به این سوال، نکته‌ای را توضیح داد: «نگاه من به انتخاب روسای دفاتر نگاه ریزبینانه‌ای است. مثلا خود آقای احمدی که برای اوز انتخاب شده، خودش متخصص حوزه درمان است. یا آقای اسماعیل‌زادگان متخصص بازرگانی است که نیاز الآن جامعه ما است، به ویژه لارستان بزرگ. آقای جوکاری متخصص دکترای کشاورزی دارند که جویم، زمرد جنوب فارس، نگین کشاورزی جنوب فارس است. ما با این نگاه روسای دفاتر را انتخاب کردیم.»

او در ادامه گفت: «شاید بتوان گفت جنوب فارس قطب بهداشت و درمان است. در شهرستان اوز، بحث بیمارستان راهپیما را پیگیری کردیم و موافقت اصولی این بیمارستان اخذ شده است. برای دستگاه سی‌تی‌اسکن بیرم و اوز هم این وعده‌ای است که مسئولین وزارت بهداشت قبلی به ما داده‌اند تعهد ۵۰ درصدی بیمارستان و خیرین انجام شد، در مدت بسیار کوتاهی این دستگاه را تخصیص خواهیم داد.»

او در نهایت گفت: «کار بسیار بزرگی که برای حوزه‌ی درمان جنوب انجام شده، همین مستقل ماندن ردیف بودجه‌هایشان بود، بگذریم از کمک‌هایی که از حوزه نفت هم به دانشکده علوم پزشکی لارستان شده و هم دانشکده علوم پزشکی گراش.»

 

هیچ اختلافی با مسئولان شهرستان گراش ندارم

سوال خبرنگار پندری این بود: «تغییر فرماندار گراش نزدیک به ۳۰۰ روز به طول انجامید. در این مدت طولانی، به نظر می‌رسید شهر گراش فریز شده است. هنوز هم رییس اداره آموزش و پرورش تعویض نشده است که به نظر می‌رسد به خاطر اختلاف نظر نماینده با بعضی مسئولان شهر باشد. این موضوع باعث سرخوردگی مردم گراش شده است. در این مورد توضیح بدهید و بفرمایید برنامه‌ی شما برای به حرکت در آوردن قطار پیشرفت شهرستان چیست؟»

حسین‌زاده در جواب به این سوال گفت: «اختلافی نبوده است. ما در بحث انتصابات، آن چیزی که بین نماینده و خدای خودمان است، حق مطلب را می‌خواهیم ادا کنیم، و عرض می‌کنم که وابسته به هیچ حزب و جناح و گروهی نیستم. نه چپم و نه راستم. مستقل هستم در تمام زمینه‌ها، به‌ویژه در بحث مالی. کمک به شهر و شهرستان از قدیم‌الایام بوده، و نیازی نیست نماینده بخواهد کاری کند. هر آنچه مصلحت شهر بوده و تحقیق و بررسی کردیم… من خصوصیتی دارم که از زمانی که در شورا عضو بودم، به این اعتقاد داشتم که «پیر می‌داند، جوان می‌تواند». من مشورت می‌گیرم، در حوزه‌ی کاری‌ام هم همین است. فکر می‌کنم و مشورت می‌گیرم اما تصمیم را خودم می‌گیرم، مستقل هستم و طرفدار استقلال هم هستم! اما چیزی که بین من و خدای من بوده، مصلحت شهر بوده و هیچ اختلافی نبوده. همینجا عرض می‌کنم، کدام امام جمعه بوده که در ستاد تبلیغاتی کاندیدا حضور پیدا کند؟ امام جمعه محترم گراش، وقتی اجماع شد، گفت فرقی برای من نمی‌کرد هر کس اسمش در می‌آمد، من می‌رفتم. اصلا اختلافی وجود ندارد که هیچ، ایشان تشکر هم کردند از نماینده همین دو سه هفته اخیر.»

 

در انتصابات دخالتی ندارم

نماینده برای چندمین بار بر این نکته تاکید کرد: «آن چیزی که خیر و صلاح مردم هست، ما هم نظر مشورتی می‌دهیم. اصلا نص صریح حضرت آقا این بوده است که در انتصابات دخالت نکنید، اما دولت از نظرات مشورتی نمایندگان استفاده شود. اما طوری جا افتاده که نماینده باید پاسخگو باشد.»

او در مورد خبر معارفه رییس جدید آموزش و پرورش و سپس لغو آن نیز گفت: «در حوزه آموزش و پرورش هم همینطور بود. یک روز از استان تماس گرفتند که ۵ شهر مهر و اشکنان و گراش و جویم و لار فردا صبح برای آموزش و پرورش تکریم و معارفه است. من تهران بودم. شب تماس گرفتند که سه شهر مهر و گراش و جویم منتفی شده است. گفتیم چرا؟ گفتند که امامان جمعه نظرشان این نبوده است. که من کمی ناراحت شدم و گفتم: «مگر شما نظرات امامان جمعه را اخذ و لحاظ نکردید؟» اینها را بنویسید که مشخص شود هیچ اختلافی نبوده است. من که از روز اول گفته بودم که نظر ما با نظر امام جمعه یکی است. وقتی برای لار هم که آقای اخوان را پیشنهاد دادند، من هنوز هم ایشان را ندیده‌ام. یا آقای معماری برای جویم را.

برای آ.پ. نظر ما با نظر امام جمعه است

«من گفتم نظر من با نظر امام جمعه است. چرا؟ به خاطر توافقی که در جلسه فرمانداران و امامان جمعه با نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و استاندار داشتیم، به خاطر بحث پیوست‌‌های فرهنگی که وجود دارد، روسای ادارات فرهنگی هر شهرستان شامل آموزش و پرورش و ادارات فرهنگ و ارشاد، نقش امام جمعه نقش تاثیرگذاری است. این را هم نگوییم که نقش دخالت یا … نه، این بندگان خدا هم به خاطر این که رییس شورای فرهنگ عمومی هر شهرستان امامان جمعه هستند. خب ما هم احترام می‌گذاریم.

«عرض کردم که خب شما مگر نظر امام جمعه را اخذ نکرده بودید؟ گفتند ما فرم اداری را به فرماندار می‌دهیم و وقتی ما از فرماندار آن را اخذ کردین، دال را بر این می‌گذاریم که نظر امام جمعه اخذ شده است. من هم گفتم خب فرماندار که کار اداری را انجام می‌دهد فقط. به هر حال، این شاید برداشت شده بود. نظر ما به پاس احترام امامان جمعه و توافقی که حاصل شده، نظر ما با نظر امام جمعه است در آموزش و پرورش. کما این که بوده این تعامل.»

او نکته پایانی را هم اینگونه بیان کرد: «تا الآن ۱۰ – ۱۲ انتصاب کلان در سطح حوزه انتخابیه بوده است. شما زحمت بکشید و از هر کدام از این عزیزان بپرسید، که آیا نماینده در این مدت دو سال، یک بار به شما گفت این را بردار، آن را بگذار، این را امضا کن؟ پس من خواهش می‌کنم این حقایق را منعکس کنید. پس من در انتصابات دخالتی ندارم. من دیروز برای اولین بار آقای طاهرزاده [فرماندار جدید گراش] را دیدم.»

 

در گراش کارهای بزرگی انجام شده که به چشم نمی‌آید

نماینده در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار پندری، گفت: «در گراش کارهای بزرگی انجام شده که بعضا به چشم نمی‌آید و یا زمان‌بر است».

او سپس به مرور برخی از این کارها پرداخت: «یک سری کارها مثل تونل بالنگستان و جاده چک‌چک، بخصوص تونل، به خاطر بدهی که از قبل دارد، چندین بار رفته به مناقصه و کسی شرکت نکرده است. و الآن هم که یکی برنده شده، همان کسی است که تونل شهدای خلیج فارس و شهید باقری لامرد را کار کرده، و می‌گوید مطالباتم را بدهید تا کار را شروع کنم. ما با قرارگاه صحبت کردیم، و آنها هم می‌گویند تا پیمانکار حضور دارد … ما میراث‌دار اشتباهات گذشتگانیم.

«در جاده چک‌چک که مطالبه‌ی ۵۰ساله‌ی مردم گراش هم هست، یک کد ماده ۲۳ بعد از هشت سال اخذ نکرده‌اند و تا کد نباشد بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد. بودجه‌ی سالیانه جاده چک‌چک بسیار بسیار کم بود. اما می‌بیند که یک فقره ۲۰ میلیارد تومان و یک فقره ۲۵ میلیارد تومان در آینده نزدیک تخصیص پیدا می‌کند که چندین کیلومتر انجام شده و انجام خواهد شد. اگر دایره انصاف را در نظر بگیریم، به اندازه‌ی سالیان سال کار شده است. تشکر هم می‌کنم از خیرین که استارت کار را آنها زدند و نماینده‌ی سابق که انصافا پیگیر بودند و هستند.»

«در حوزه بهداشت، خود مجموعه دانشکده علوم پزشکی واقف هستند که چه بودجه‌های خوبی جذب شده، چه در قالب بودجه محرومیت‌زادیی و چه برای دستگاه‌های رادیوتراپی و دیگر دستگاه جذب شده؛ که همگی اینها با تلاش خود مدیریت دانشکده و معاونان مجموعه و خیرین انجام شده است.

«در حوزه اینترنت و جاده‌های روستایی و بهداشت و درمان کارهای بسیار خوبی انجام شده است، مثلا تخصیص بودجه برای تکمیل مراکز بهداشت روستاها.

«در حوزه ورزش شاید یکی دو سال آینده اثرش مشخص می‌شود. هم در روستاها و هم در شهر گراش. ورزشگاه محبی، که چمنش رسیده است و در حال انجام است و سرمایش و گرمایش با کمک خیرین انجام می‌شود. ورزشگاه شهدا که یک میلیارد برای کفپوش تخصیص دادیم. همچنین کمک به هیات‌های ورزشی. نگاه ما به مجموعه ورزشگاه شهدای گراش این است که اول باید دیوار استادیوم به خاطر مردم بالاخره فضایش عوض شود و از این ظرفیت استفاده کنیم.»

در بحث بودجه محرومیت‌زدایی، نماینده مظلوم واقع شده است

«در حوزه راه برای اولین بار تعریض جاده فداغ و خلیلی در حال کار است. در حوزه آب‌رسانی و برق‌رسانی و گازرسانی برای اولین بار پیگیری کردیم برای کل حوزه انتخابیه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بحث گازرسانی سرمایه‌گذاری انجام شد که خیلی‌هایش انجام شده و در آستانه‌ی بهره‌برداری است. برای اولین بار یک سری روستاها برق‌دار شدند، مثل روستای چک‌چک و من تشکر می‌کنم از مدیریت اداره برق گراش جناب مهندس فانی. آسفالت عابر روستایی هم در حال انجام است.

«بودجه محرومیت‌زدایی که برای اولین بار بیشترین بودجه با ۱۴۵ میلیارد انجام شد و خیلی از این بودجه‌هایی که الآن دارد استفاده می‌شود، از این محل است؛ اما نماینده در این زمینه مظلوم واقع شده است. من رصد می‌کنم کارهایی که در حوزه انتخابیه انجام می‌شود، خب این بودجه‌اش از کجا می‌آید؟ بله، دستگاه متولی باید برود جذب کند، اما نماینده تلاش کرده و تخصیص داده است. نقش نماینده این است. من انتظار دارم کارهایی که دارد از محل بودجه محرومیت‌زدایی انجام می‌شود، دیده شود.»

 

کاندیداتوری برای دوره‌ی بعد؟ احتمالا بله.

یکی از آخرین سوالات خبرنگاران از نماینده این بود: «آیا قصد دارید برای دوره بعدی کاندیدا بشوید؟» حسین‌زاده در جواب به این سوال به شوخی گفت: «این سوال را از هر نماینده‌ای بپرسید، هیچکس نمی‌گوید نه! اگر توفیق خدمت باشد و عمری باقی باشد و مردم بخواهند، انشالله دوباره تصمیم می‌گیریم.»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

6 نظر

  1. اینکه ادمی یا مسوولی به دیگران دروغ بگوید، شاید تا حدودی بتوان با ان کنار امد اما اینکه فرد به خودش دروغ بگوید خیلی جالب است “در انتصابات دخالت نمیکنم”؟؟؟؟؟!!!

  2. آقای حسین زاده عزیز من که در جلسات حضوری با شما بوده ام و بیشترین وقت شما به بودن و نبودن و آمدن و رفتن مسئولین تلف میشود چرا حرفی میزنید که فردای قیامت در پیشگاه خدا نتوانید پاسخ دهید

  3. سلام.متاسفانه دفتر نماینده محترم اطلاعی از نشریات فعال ندارد.در فداغ ما دو نشریه تیدر و فداغ را داریم که در دو استان فارس و هرمزگان منتشر می شود اما دریغ از یک دعوت.دلمان خوش است حسین زاده نماینده ما فداغی ها هم هست.چرا برای رسانه ها و خبرنگاران فداغی حرمتی قائل نیستند؟

  4. احتمالا توو دوره بعدی میخوای حق ما رو ادا کنی! ولی بعید می‌دونم چون نمی‌توانی.
    می‌گن:
    “خواستن توانستن است”.
    من خیلی وخته میخواهم و حرکت هم کرده‌ام ولی نشده است.
    پس هر “خواستنی توانستن نیست” ولی هر “پول و پارتی‌یی توانستن است”.
    هر “متصل بودنی توانستن است”.
    😕😕🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top