بستن

چه کسانی می‌توانند مالیات ۱۴۰۰ را قطعی کنند؟

هفت برکه: پر کردن اظهارنامه‌های مالیاتی و قطعی کردن آن، دغدغه‌ای است که صاحبان مشاغل در خرداد ماه یعنی موعد ارسال اظهارنامه‎‌‌های مالیاتی دارند. دستورالعمل و شرایط قطعی کردن مالیات امسال، تفاوت‌هایی با سال قبل دارد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن کمک گرفتن از تراکنش‌های مالی و پوزهای فروشگاهی در محاسبه‌ی مالیات است.

مالیات چگونه حساب می‌شود؟

ذبیح الله سعادت، رییس اداره امور مالیاتی شهرستان گراش با توضیح این موضوع که تنها تغییر در محاسبه‌ی مالیات، داشتن اطلاعات دقیق‌تر از گردش‌های مالی مودی است، گفت:«مالیات مستقیم که در سال۹۴ اصلاح و مصوب شده تا به الان هیچ گونه تغییری پیدا نکرده است منتهی اتفاقی که به خصوص اخیرا رخ داده است این است که درآمد و فروش دقیق‌تری از مودی مالیاتی از طریق سامانه مالیاتی به دست ما می‌رسد و قطعا وقتی آمار گردش مالی دقیق‌تر به دست ما برسد در تعیین مالیات نیز اثرگذار است.»

او با بیان نحوه‌ی تعیین و تشخیص میزان مالیات ادامه داد: «ما فروشی را از مودی به دست می‌آوریم این فروش باید تبدیل به سود شود. برای تعیین سود دو روش وجود دارد یک روش این که خود مودی می‌آید و دفاتر، اسناد و مدارک قانونی را تحویل و ارائه می‌دهد و ما هم موظف هستیم که رسیدگی کنیم و هر گونه سود و یا زیانی که خود مودی اعلام کند و اسناد و مدارک متقن و کافی باشد ما موظف هستیم که آن سود و زیان را قبول کنیم. اما اکثر اوقات اسناد و مدارک از طرف مودی، ارائه نمی‌شود و یا ناقص ارائه می‌شود که ما به همین خاطر مجبور هستیم که از شیوه‌ی دوم استفاده کنیم. در راه دوم مالیات طبق ضرایب سامانه مالیاتی محاسبه می‌شود و هر شغلی یک ضریبی دارد ما از این ضرایب استفاده می‌کنیم و از فروش مودی به سود آن می‌رسیم. سود مودی که به دست آمد معافیت ماده ۱۰۱ قانون مالیات مستقیم هم از آن کم می‌شود آن وقت هر چقدر که سود بماند وارد نرخ مالیاتی می‌شود که نرخ مالیاتی طبق ماده ۱۳۱ از ۱۵ درصد تا ۲۵ درصد متغیر است.»

سعادت در جواب به این سوال که در گراش افراد برای مالیات به چه جاهایی باید مراجعه کنند؟ گفت:«در ابتدا مودیان می‌توانند وارد سامانه‌ی Ntr.tax.gov.ir شوند و در این سایت اظهارنامه را تکمیل کنند در غیر این صورت می‌توانند به دفاتر پیشخوان و دفاتر خدمات کامپیوتری مراجعه کنند. البته پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از متضرر شدن جایی مراجعه کنند که تخصص کافی در پر کردن اظهارنامه داشته باشند. ما دیروز یک جلسه توجیحی برای دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر خدمات کامیپوتری داشتیم که متاسفانه خیلی از دفاتر در این جلسه حضور نداشتند.»

سه گروه مالیاتی 

او با اشاره به این که گروه‌بندی‌های مودیان مالیاتی نیز تغییری پیدا نکرده است، گفت:« صاحبان مشاغل بر مبنای حجم و یا نوع فعالیت به سه گروه طبقه‌ بندی می‌شوند: گروه اول، گروه دوم و گروه سوم که هر کدام یک سری تکالیف دارند که مهم‌ترین تکالیف مربوط است به گروه اول که باید حتما دفاتر قانونی و اسناد و مدارک ارائه دهند.»
او با ارائه‌ی تعریف کاملتری از گروه‌بندی‌های مودیان مالیاتی ادامه داد:«گروه اول: صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمات بر اساس اظهار نامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل (اظهار نامه تسلیمی خرداد ماه هر سال مبنای تعیین گروه‌بندی سال بعد از تسلیم اظهارنامه عملکرد باشد به عنوان مثال: مبلغ فروش و سایر درآمدهای مندرج در اظهار نامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۷ مبنای گروه‌بندی یال ۱۳۹۹ می‌باشد) یا آخرین درآمد قطعی شده (فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمات) آن‌ها بیش از مبلغ ۵.۵ میلیارد تومان باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مودی و یا نماینده قانونی وی) اشخاص زیر فارغ از حجم فعالیت از لحاظ انجام تکالیف جزو مودیان گروه اول محسوب می‌شوند: کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع ذی ربط، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی، صاحبان مشاغل صرافی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذی‌ربط، صاحبان موسسات حسابرسی؛ حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک و طراحی سیستم، صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری. گروه دوم: صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمات) دو سال قبل آن‌ها و یا آخرین درآمد قطعی شده آن‌ها(فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمات) بیش از ۱.۸ میلیارد تومان و مساوی یا کمتر از مبلغ ۵.۵ میلیارد تومان باشد. (مشروط به اینکه ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مودی یا نماینده قانونی وی) و گروه سوم: صاحبان مشاغلی که در گروه اول و دوم قرار نمی‌گیرند، جز گروه سوم محسوب می‌شوند.»

چند درصد از مودیان مالیاتی می‌توانند مالیات را قطعی کنند؟

رئیس اداره‌ی امور مالیات در جواب به این سوال گفت:«هر کسی درآمد و فروشش از یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان به پایین باشد می‌تواند از تبصره ۱۰۰ استفاده کند و مالیات را قطعی کند.»

او در مورد نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات قطعی می‌گوید:«سالیان قبل روال این طور بود که چند درصد به مالیات سال قبل اضافه می‌شد و مالیات شخص قطعی می‌شد ولی دستورالعمل امسال فرق می‌کند و خود سامانه است که مالیات قطعی مودی را مشخص می‌کند. یک سری اطلاعات مالی و غیر مالی مودی در سامانه وارد شده و اطلاعات دیگری هم از مودی گرفته می‌شود و بر اساس نوع شغل مودی، سامانه، میزان مالیات را تشخیص می‌دهد و مودی اگر مالیات را قبول داشته باشد تایید می‌کند و تبصره ماده ۱۰۰ رد می‌شود و اگر قبول نداشته باشد بایستی اظهارنامه عادی ارسال کند.»

سعادت از امکان تغییر در سقف مالیات‌های توافقی نیز خبر داد و گفت:«به نقل از دکتر منظور رییس سازمان امور مالیاتی کشور، قرار است سقف مالیات توافقی را بالاتر ببرند و این خبر خوبی است که به محض رسیدن بخش‌نامه آن را اعلام می‌کنیم. قرار است سقف درآمد و فروش چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان اعلام کنند که این به نفع مودی است و در واقع مودیان بیشتری می‌توانند از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند.»

فاغ‌التحصیلان حسابداری با قوانین مالیاتی آشنا شوند

سعادت پیشنهادی هم برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حسابداری دارد:«با توجه به این که گردش حسابها به شدت بالا رفته است و قوانین مالیاتی پیچیدگی خاص خودش را دارد به نظر می‌رسد نیاز است که کسبه از خدمات مالی و مشاوره مالیاتی بهره‌مند شوند. اگر فارغ التحصیلان رشته حسابداری بتوانند گروه‌های مالی تشکیل دهند و آموزش‌های لازم در بحث مالی و مالیاتی ببینند تا انشاالله بتوانند خدمات مالی و مالیاتی به کسبه ارائه دهند خیلی سودمند است.

در ادامه بر اساس بخش نامه به سوالاتی که ممکن است در رابطه با دستورالعمل و شرایط قطعی نمودن مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰ داشته باشید، پاسخ داده شده است:

دستورالعمل و شرایط قطعی نمودن مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰

کدام گروه از مشاغل می‌توانند مالیات سال ۱۴۰۰ را توافق نمایند؟

هر سه گروه شغلی (اول، دوم و سوم) که مجموع فروش کالا و خدمات آن‌ها در سال ۱۴۰۰ کمتر از یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان است، می‌تواند فرم تبصره ماده ۱۰۰ق.م.م را تکمیل نمایند.

مزایای انجام توافق چیست؟

معافیت از نگهداری اسناد و مدارک سال ۱۴۰۰، معافیت از تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد، قطعی شدن مالیات تعیین شده سال ۱۴۰۰

میزان افزایش مالیات نسبت به سال قبل در توافق چقدر است؟

مالیات مقطوع سال ۱۴۰۰ متفاوت با سنوات قبل است و لزوما با افزایش درصدی مشخص به مالیات سال قبل تعیین نمیگردد. بلکه مالیات مقطوع بر اساس اطلاعات موجود و دریافتی از پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی یا فروش ابرازی حسب مورد و بر اساس قوانین و مقررات تعیین می‌شود.

تکمیل فرم مربوطه را جهت توافق از چه سایتی انجام دهیم؟

Ntr.tax.gov.ir

چه مشاغلی نمی‌توانند مالیات سال ۱۴۰۰ را توافق کنند؟

مودیانی که فروش آنها بیش از یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان باشد.

مودیانی که مالیات قطعی تعیین شده ۱۴۰۰، مورد پذیرش آن‌ها نیست.

مودیانی که متقاضی کسر هزینه‌های درمانی پرداختی از درآمد مشمول مالیات خود می‌باشند.

مودیانی که متقاضی کسر خسارت‌های وارده از درآمد مشمول مالیات خود هستند(نظیر خسارت‌های ناشی از حوادث، سوانح از قبیل زلزله، سیل، آتش‌سوزی، بروز آفات و خشکسالی و طوفان و اتفاقات غیر مترقبه)

مودیانی که متقاضی کسر کمک‌های خود از درآمد مشمول مالیات می‌باشند.(مانند کمک به بازسازی و احداث مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و یا اردوگاه‌های تربیتی و آسایشگاه‌ها، مراکز بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، هلال احمر و کتابخانه‌ها)

جرایم تکمیل فرم مربوطه بدون داشتن شرایط توافق چیست؟

محرومیت از کلیه معافیت‌ها و نرخ صفر از جمله معافیت سالانه مشاغل، تعلق جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۳۰ درصد غیر قابل بخشش، مطالبه مالیات بر اساس رسیدگی

آیا مالیات مقطوع توافق شده قابل تقسیط است؟

مالیات مقطوع توافق شده، حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی قابل تقسیط می‌باشد. عدم پرداخت مالیات در سررسیدهای آن موجب تعلق جریمه دیرکرد، ( ۵/۲% در ماه موضوع ماده ۱۹۰ ق.م.م) خواهد شد.

آیا بعد از تسلیم اظهارنامه نیز می‌توان فرم توافق را تکمیل نمود؟

بله. ملاک، آخرین اقدام مودی ست. بنابراین، اگر بعد از تسلیم اظهارنامه و تا پایان خرداد ماه فرم تبصره ماده ۱۰۰ تکمیل شود، فرم مورد پذیرش است و اظهارنامه کان لم یکن تلقی می‌گردد. بر عکس این نیز صادق است. یعنی اگر بعد از تکمیل فرم، اظهارنامه تسلیم شود، توافق باطل بوده و اظهارنامه ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

آیا صاحبان مشاغلی که مالیات سال قبل آن‌ها قطعی نشده می‌توانند فرم توافق را تکمیل نمایند؟

بله. این کار با مبنا قرار دادن مالیات تشخیصی میسر است لیکن اگر مالیات سال قبل در مراحل دادرسی مالیاتی کاهش یابد، این امر تاثیری بر میزان مالیات توافق شده نخواهد داشت.

در صورت تکمیل و ارسال فرم توافق و متعاقب آن احراز درآمد کتمان شده، به چه صورت عمل می‌شود؟

اگر درآمد کل کمتر از یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان باشد، نسبت به محاسبه و حسب مورد مطالبه مالیات متعلقه پس از کسر مالیات مقطوع بدون محاسبه جریمه کتمان درآمد(ماده ۱۹۲) اقدام خواهد شد.

اگر درآمد بیشتر از یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان باشد، مودی از توافق خارج بوده و مالیات با کلیه جرائم، بدون تعلق هیچ گونه معافیتی وفق مقررات ماده ۹۷ ق.م.م مطالبه خواهد شد.

میزان مالیات مقطوع پزشکان به چه صورت محاسبه می‌گردد؟

معادل مالیات تعیین شده طبق این دستورالعمل یا مالیات مکسوره هر کدام بیشتر باشد.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top