بستن

چهار موکب گراشی‌ها در مسیر کربلا

هفت برکه – بتول نادرپور: با اضافه شدن موکب ثارالله، امسال گراشی‌ها در چهار موکب به زوار اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار هفت برکه همه‌ی کربلایی‌ها که اربعین زائر امام حسین (ع) بوده‌اند می‌دانند که در تمام طول مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا، تیرهای چراغ برقی به فاصله پنجاه متری هم وجود دارد که از ۱ تا ۱۴۶۰ شماره‌گذاری شده‌اند که نشان می‌دهد چقدر از مسیر طی شده و چه قدر باقی مانده است. فاصله خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود هشتاد کیلومتر است.

امسال پیاده‌روی اربعین حسینی به روال سابق و پیش از همه‌گیری کرونا، با استقبال بی‌نظیری رو به رو شده است و همشهریان گراشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به دلیل این که تعداد مراکز ثبت‌نام کننده افزایش داشته و تعداد زیادی از زائرین نیز با ثبت نام در سامانه سماح به صورت خانوادگی یا گروهی سفر می‌کنند آمار دقیقی از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در دسترس نیست ولی حداقل پانزده اتوبوس از گراش به این سفر معنوی اعزام می‌شوند و پیش‌بینی شده است که بیش از سه هزار نفر از گراش به کربلا مشرف می‌شوند.

بخشی از گراشی‌ها به رسم هر سال با برپایی موکب‌هایی در مسیر پیاده‌روی کربلا آماده خدمت‌رسانی به زائرین آقا اباعبدالله الحسین (ع) هستند. در این پست این موکب‌ها را معرفی کرده‌ایم.

موکب قمر بنی‌هاشم(ع) : خدمت‌رسانی در ایران

موکب قمر بنی هاشم به سرپرستی ابوالفضل دیباجی در خروجی شلمچه به مرز عراق بر پا شده است و اگر زائران از مرز شلمچه عبور کنند نخستین موکبی است که به آن بر خواهند خورد. در گفت و گوی ما با دیباچی او می‌گوید: «این موکب فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ شروع کرده است. امسال تعداد خادمین فعال در موکب به ۳۰ نفر می‌رسد و از جمله فعالیت‌های موکب پذیرایی صبحانه، نهار، شام است و همچنین با میان وعده‌هایی مثل چایی شربت و قهوه نیز از زائرین پذیرایی می‌شود.»

اما فعالیت این موکب به پذیرایی خلاصه نمی‌شود، دیباچی ادامه می‌دهد:«برگزاری نماز جماعت، خواندن ادعیه‌ها، پخش کلیپ از شهدا و پخش احادیث درباره فضیلت زیارت کربلا و پیاده روی، از جمله فعالیت فرهنگی مذهبی این موکب است.»

او می‌گوید:«دو سال تعطیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا، این موکب در خود شهرستان اقدام به پخت و پخش نذری بین نیازمندان و روستاهای اطراف کرده است.»

شباب‌المحسن قدیمی‌ترین موکب اختصاصی گراشی‌ها

موکب شباب المحسن وابسته به مجمع‌القرآن فاطمیون گراش به سرپرستی محمدرضا اسدی از سال ۱۳۹۳ فعالیتش را در مسیر این سفر معنوی آغاز کرده است. با کمک خیرین امسال در دو مکان این موکب برپا خواهد شد، عمود ۴۰۶ و عمود ۴۶۷، امسال هفتاد نفر در این موکب به زوار خدمت می‌کنند که این تعداد بین دو موکب تقسیم می‌شوند.

اسدی با این توضیح که از سال ۱۳۹۵ با گرفتن مجوز رسمی از ستاد بازسازی عتبات کشور و استان و مجوز رسمی از عتبه عباسیه عراق و برگ تردد در روز اربعین فعالیت این موکب تا کنون ادامه دارد، می‌گوید: «با کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم و خیرین شهرستان تا کنون توانسته‌ایم وسایل زیادی را به آشپزخانه موکب اضافه کنیم. کباب زن کوبیده، فلافل زن، یک عدد نانوایی برقی، چهار عدد نانوایی سیار که حالت تنور است، فر قنادی، میکسر، همزن برقی و… از جمله این وسایل است.

اضافه شدن سردخانه مهمترین تغییر امسال موکب است: «البته یک سردخانه هم به طول ۲.۵ در ۶.۵ متر از طرف موسسه خیریه شهیدان بابا حسن جعفری نیز به موکب اهدا شده است. همین طور یک ژنراتور برق که حدود ۷۰ یا ۸۰ کاوا قدرت دارد نیز عموزاده‌هایم به این موکب اهدا کرده‌اند. حاج عزیز نادرپور، خیر محترم نیز یک دستگاه خشکشویی و اتو برای موکب خریداری کرده است که ان‌شاءالله در صورت امکان این دستگاه نیز به موکب فرستاده می‌شود.»

او با تاکید بر همکاری خیرین برای برپایی این موکب گفت:«عمود ۴۶۷ نیاز به مرمت و بازسازی داشت که گروهی بنا، لوله‌کش، برق کار و جوشکار به کربلا اعزام شدند و تا کنون سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه بازسازی شده است. این موکب در نظر دارد که برای سال‌های آینده آرایشگر و پزشک مرد و زن را به موکب اضافه کنند.»

اسدی به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از زائران حسینی اشاره کرده و گفت:«روزانه دو هزار صبحانه شامل آش،حلیم،تخم مرغ، پنیر و نان مهوه ساده و تخم مرغی و دو هزار دست نهار و دو هزار دست شام که حدودده هزار فلافل و نان ساندویچی است بین زائرین توزیع می‌شود. و برای میان وعده روزانه توزیع هفت یا هشت هزار کیک فنجانی و ده هزار لیوان شربت و چایی در نظر گرفته‌ایم.»

او ادامه داد:«با توجه به بودجه‌ای که تهیه کرده‌ایم موکب شباب‌المحسن محدودیت پذیرایی ندارد و بر اساس تقاضا و نیاز زوار خدمت‌رسانی می‌کنیم.»

در بخش فعالیت‌های فرهنگی نیز این موکب فعال است، اسدی گفت:«اقامه نماز جماعت، برگزاری سینه زنی بعد از نماز مغرب و عشا و خواندن ادعیه‌ها از جمله فعالیت فرهنگی در این دو موکب است، همچنین خدمات ماساژ و خیاطی نیز انجام می‌شود.»

گراشی‌ها در موکب آیت‌الله تبریزی

موکب آیت‌الله تبریزی یکی از با سابقه‌ترین موکب‌هایی است که گراشی‌ها در آن فعالیت دارند. مسئولین این موکب حاج شیخ جعفر سعادتی تبریزی و حاج شیخ صادق سعادتی  تبریزی هستند و حاج عبدالرضا تاج بخش و نعمت حسنی مسئولیت بخش گراشی‌ها را برعهده دارد.

طی گفت و گوی ما با نعمت حسنی یکی از خادمین در این موکب او می‌گوید:«در موکب آیت الله تبریزی که دارای ۳ سالن بزرگ و مجهز به سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه است، پنجاه نفر از همشهریان گراشی فعالیت می‌کنند. این موکب در عمود ۲۹۹ در مسیر نجف به کربلا، هفت سال است که به زائرین خدمات می‌رساند.»

او با این توضیح که این موکب به نام شهر خاصی ثبت نشده است، ادامه داد: «این موکب خادمینی از اکثر شهرها و استان‌ها دارد که مجموع خادمین حدود دویست نفر می‌شوند. قرار است امسال با پیگیری‌های انجام شده پانزده نفر از دانشجوهای دانشکده علوم پزشکی شهرستان گراش نیز به درمانگاه موکب اعزام شوند.»

حسنی به دیگر فعالیت‌های این موکب اشاره کرد و گفت:«در کنار اقامه نماز جماعت و اعمال عبادی، پخش غذا، نقاشی، خطاطی، و پخش هدیه بین زوار خردسال، تعمیر موبایل، تعمیر کالسکه و خیاطی از جمله فعالیت‌های این موکب است.»

توصیه حسنی به زوار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفر است و به خیرین پیشنهاد می‌کند برای تامین وسایل سرمایشی به خاطر گرما و کمک‌رسانی به موکب‌ها تبعیضی قائل نشوند. او می‌گوید:«هدف همه‌ی ما خدمت به زوار امام حسین(ع) است و فرقی نمی‌کند در چه موکبی خدمت می‌کنیم، مهم وحدت و همدلی است.»

موکب ثارالله (هیئت رزمندگان) تازه‌ترین موکب گراشی‌‌ها

موکب ثارالله زیر نظر هیات رزمندگان گراش، قرار است امسال اولین تجربه‌ی خدمات‌رسانی به زوار در اربعین را تجربه کند و این موکب نیز به جمع موکب‌های اربعین اضافه می‌شود. حاج کریم جعفری مسئولیت این موکب را برعهده دارد.

مسئولین این موکب برای آماده‌سازی محل در سفر کربلا بودند. نعمت حسنی، که با موکب ثارالله نیز همکاری دارد می‌گوید:«این موکب قرار است برای اولین سال در شهر کربلا در عمود ۱۳۵۷ و در مدرسه‌ی دخترانه حیفا عمود ۱۳۷۹ راه‌اندازی شود. در این موکب نیز از زوار پذیرایی صبحانه، نهار و شام و میان وعده می‌شود اما فعلا از تعداد خادمین این موکب اطلاعی نداریم.»

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top