بستن

معرفی اولین بخشدار زن گراش: طاهره فروزش بخشدار مرکزی شد

هفت‌برکه: ۲۸ سال پس از بخش شدن گراش و ۱۳ سال پس از شهرستان شدن، طاهره فروزش نخستین زنی است که یکی از مقام‌های سیاسی گراش را به دست می‌رود.

به گزارش هفت برکه: هفتم شهریورماه ۱۴۰۱ با حضور فرماندار گراش ، معاونین او و روسای ادارات شهرستان طاهره فروزش جانشین عابدین ابولی بخشدار مرکزی گراش شد. بخشدار مرکزی مدیریت سیاسی روستاهای بخش مرکزی گراش و دو دهستان فداغ و خلیلی را برعهده دارد.

اولین بخشدار زن گراش کیست؟ 

فروزش یکی از چند جوان گراشی است که اول مهرماه ۱۳۹۱ وارد فرمانداری گراش شد. و حالا در دهمین سال حضور در فرمانداری به عنوان بخشدار مرکزی گراش معارفه شد. از آن جمع حسین حسین‌شیری هیچ وقت به فرمانداری گراش نیامد و مستقیم راهی بخشداری خنج و بعد فرماندار مهر شد. محمدکاظم جعفری چند ماه پیش معاون عمرانی فرماندار گراش شد. حمید عالمی هم قرار بود بخشدار شود اما انتصاب او به بن‌بست خورد و همچنان از کارشناسان فعال فرمانداری گراش است. مرتضی محسنی هم بعد از یک مرخصی طولانی‌مدت، دو سال پیش کار دولتی را رها کرد.

طاهره فروزش، متولد ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ در گراش و مادر دو دختر ۱۷ و ۱۲ ساله است. او با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و مطالعات منطقه‌ای‌ وارد فرمانداری شد و قبل از فرمانداری از سال ۱۳۸۷ در حوزه و دانشگاه نیز تدریس می‌کرد.

بیشتر دوره کار فروزش در سمت کارشناس امور شهری،روستایی و شوراها در فرمانداری گراش گذشته است و در این فاصله یک سالی نیز به دلیل موقعیت شغلی همسرش در فرمانداری گناوه خدمت کرد. 

انتصاب یک نیروی بومی دیگر در سمت بخشدار یک اتفاق مثبت است. البته تقریبا همزمان با آن، روز شنبه علی رام‌برزین، کارمند دیگر فرمانداری گراش که اهل ده‌فیش است به عنوان بخشدار بیدشهر اوز معرفی شد. در چند سال اخیر خروجی‌های فرمانداری گراش بسیار بیشتر از ورودی‌های آن بوده است و باید دید که کی نوبت به حضور یک نسل جوان‌تر در فرمانداری می‌رسد.

عابدین ابولی، بخشدار مرکزی سابق گراش نیز از یکم فروردین ۱۴۰۰ در گراش شروع به کار کرد و به مدت ۱۷ ماه سکان بخشداری مرکزی گراش را در دست داشت.

 

طاهرزاده:گردش نخبگان یک اصل در مدیریت سیاسی است

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، در مراسم تکریم و معارفه بخشداران قدیم و جدید بخش مرکزی با اشاره به این که با ابولی، بخشدار مرکزی سابق همشهری است، گفت:«جناب آقای ابولی همشهری من است و هر دو اهل شهرستان مهر هستیم. هر خدمتگزاری که به مردم شریف و مومن و متدین گراش خدمت کند، برای او سند افتخاری خواهد بود.آقای ابولی از همکاران مجرب، باسابقه و پیگیر هستند و یکی از کارشناسان خوب و بااخلاق وزارت کشور، استانداری و فرمانداری  محسوب می‌شوند. ما خدمات این عزیز را در این چند مدت ارج می‌نهیم. طبق برآیندی که مردم بخش مرکزی، دهیاران و شوراها داشتند، با قاطعیت همه از عملکرد ایشان و توان ایشان راضی بودند.»

او با بیان که گردش نخبگان یک اصل در مدیریت سیاسی است، ادامه داد:«گردش نخبگان در مجموعه وزارت کشور یک اصل است. مدیریت سیاسی می‌طلبد تا با تغییر دولت‌ها، تغییر سلایق، تغییر برنامه‌ها، تغییر رویکردها، گردش نخبگان هم ایجاد شود، لذا با حسن نظر مسئولین استان و مساعی بزرگواران و کسانی که ذی‌ربط هستند تغییر انجام شده و جایگزین معرفی شده است. مدیریت سیاسی نخبگان می‌طلبد این را بپذیریم که با چرخش نخبگان، قطعا سلایق و ایده و نظرات جدید می‌تواند، دولت مستقر را موفق کند و خدمات و برنامه‌های جدیدی را به مردم ارائه دهد.»

طاهرزاده، هدف از تغییرات، دادن فرصت خدمتگزاری به افرادی که استعداد مدیریت دارند، دانست و تاکید کرد:«با ارج نهادن به همه زحمات و تلاش‌های  آقای ابولی، سرکار خانم فروزش که از همکاران ما در فرمانداری شهرستان و از کارشناسان باسابقه ده ساله و بومی شهرستان هستند به سمت بخشداری مرکزی منصوب شدند. ضمن تقدیر و تشکر از آقای ابولی عزیز و بزگوار به سرکار خانم فروزش تبریک عرض می‌کنم.»

فرماندار: فروزش نشان دهد زنان در جایگاه مدیریت سیاسی قابل اعتمادند

فرماندار با مخاطب قرار دادن فروزش، در شروع فعالیت او نکاتی را به او متذکر شد و گفت:«یک موضوعی را به خانم فروزش عرض کنم. به هر حال تغییرات ذائقه دولت‌ها است و فرصتی است برای خدمتگزاری ولی این را باید دقت داشته باشید، نیاز است با تلاش مضاعف، پیگیری و ممارست و ارتباط قوی و همراهی و همدلی با مردم در پایان کار، رضایت خلق خدا را کسب کنید. هر معارفه‌ای یک زمانی به تودیع ختم می‌شود در نظر داشته باشید، فرصت‌ها کوتاه است. باید از این فرصت‌ها در جهت خدمتگزاری صادقانه و ارائه برنامه‌ها و نشان دادن توان خودمان استفاده کنیم تا اگر به ما اعتماد شده است نشان دهیم، قابل اعتماد هستیم و می‌توانیم به آن اعتماد، پاسخ مثبت دهیم.»

او با اشاره به حضور یک زن در مدیریت سیاسی شهرستان صحبت‌هایش را ادامه داد و گفت:«سرکار خانم فروزش از شما می‌خواهم با جدیت، با تمام توان، تلاش کنید تا حالا که یک خانم در مجموعه مدیریت سیاسی یک شهرستان بار مسئولیت به این سنگینی را عهده‌دار شده است بتواند موفق باشد. به هر حال این تکریم جایگاه زن است و نشان از خردورزی و تعامل اجتماعی است که دولت سیزدهم دارد و به جامعه زنان و مدیریت خوب زنان اعتماد می‌کند و حالا این سکان به خانم فروزش سپرده شده است، موفق و موید باشد.»

طاهره فروش: با مشکلات بخش مرکزی آشنایی کامل دارم

طاهره فروش با گفتن این که با مشکلات دو بخش ارد و مرکزی آشنایی کامل دارد، می‌گوید:«بنده به عنوان یک نیروی بومی با سابقه ده ساله خدمت در پست کارشناس امور شهری روستایی و شوراهای فرمانداران گراش با مشکلات دو بخش ارد و مرکزی آشنایی کامل دارم و در زمانی که به عنوان کارشناس بودم با همکاری بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها همواره پیگیر مسائل و مشکلات روستاها و بخش‌های تابع بودم و اکنون هم بر حسب این جایگاه فعلی، قطعا پیگیر مسائل و مشکلات بخش مرکزی خواهم بود که مستلزم این است که از همه شما عزیزان بخواهم بنده را یاری کنید و با همکاری شما است که نتیجه‌های بهتری حاصل خواهد شد.»

او با تاکید بر توسعه‌ی متوازن ادامه می‌دهد:«مسائل و مشکلات بخش مرکزی زیاد است به طور کلی بخش‌ها و روستاها مسائل و مشکلات زیادی دارند و توقعات به حقی هم دارند و توسعه متوازن حق همه روستاها و بخش‌ها و به طور کلی شهرستان است. پس تلاش من هم این خواهد بود این توسعه متوازن را محقق کنم در حد توانم با پیگیری و درخواست و مراجعه به استان در هر صورتی من تلاش خودم را می‌کنم که این توسعه متوازن اتفاق بیافتد.»

بخشدار مرکزی گراش سپس به مسائلی که قرار است در بخش مرکزی اولویت کار خود قرار دهد اشاره کرد و گفت:«رفع اساسی مشکل آب در بخش مرکزی، پیگیری ارتقا سیاسی دهستان فداغ، پیگیری تکمیل تونل بالنگستان، رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای به ویژه جاده فداغ و خلیلی، پیگیری اجرای طرح‌های آبخیزداری جهت کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به اماکن روستایی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام روستایی، و بهسازی معابر روستا و … از جمله اولویت‌های من برای پیگیری است و اجرای همه این اهداف، نیازمند همکاری همه جانبه متولیان امر و همه دستگاه‌های اجرایی است. ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر با فرماندار محترم و همکارانم در فرمانداری و روسای ادارات یکی دیگر از برنامه‌های من به منظور پیشبرد اهداف و توسعه بخش مرکزی است، و ملاک عملم را نیز پرهیز از اختلاف، دو گانگی و قانون گریزی قرار می‌دهم. از همه تقاضای همکاری و همراهی و همدلی دارم و از همه علاقه مندان به توسعه همه جانبه شهرستان به ویژه خیرین یاری می‌طلبم.»

فروش با آرزوی موفقیت برای بخشدار مرکزی سابق گفت:«امیدوارم بتوانم با خدمت خالصانه در فرصتی که در اختیار من قرار گذاشته شده شایسته اعتماد مسئولین و سایر بزرگواران باشم. تقدیر و تشکر می‌کنم از همکار پرتلاش خودم جناب آقای ابولی که در مدتی که مسئولیت بخشداری مرکزی را به عهده داشتند گام‌های بزرگی در جهت محرومیت زدایی و رفع مشکلات روستاهای بخش تابع را برداشتند و من قطعا از همکاری و تجربیات ایشان استفاده می‌کنم و برای ایشان در سنگر جدید خدمتشان هر جای استان آرزوی توفیق دارم.»

گزارش ابولی از ۱۷ ماه خدمت در گراش 

عابدین ابولی، بخشدار مرکزی سابق در شروع صحبتش به خاطره‌ی تلخ مرگ پدرش در بیمارستان گراش اشاره کرد که به خاطره‌ی شیرین حضور و پایان مدیریتش در این شهر ختم شد:«من به دو تاریخ اشاره می‌کنم تاریخ اول تاریخ ۱۴ دی ماه سال ۱۳۸۴ روزی که من برای اولین بار به گراش آمدم یک شب تاریک ظلمانی از جاده‌های پرپیچ و خم از سمت چاورز و فداغ گردنه بالگستان آمدیم بیمارستان امیرالمومنین(ع) گراش اینجا پدرم بستری بود و به دلیل بیماری بعد از چند ساعت به رحمت خدا رفت و آن شب با خاطره تلخ این شهر را ترک کردم. اما گذر زمان  مجدد پای ما را به این شهر باز کرد و این بار خیلی خوشحالم که در تاریخ هفتم شهریور ۱۴۰۱ دارم این شهرستان را با یک خاطره خوب و شیرین ترک می‌کنم و آن خاطره تلخ را فراموش کردم. محبتی که مردم شهرستان و مردم بخش مرکزی شورای محترم و دهیاران، دستگاه‌های اجرایی، همکاران در بخشداری و فرمانداری نسبت به بنده داشتند، ثانیه‌های بسیار شیرینی را برای من رقم زد و خدا را شاکرم که توفیق خادمی این مردم انقلابی و فهیم نصیب من بود.»

ابولی با بیان این که تاریخ شروع فعالیتش همز‌مان با انتخابات و تغییر دولت بوده است، گفت:«تاریخ معارفه‌ی من چهارده فروردین ماه ۱۴۰۰ مصادف شد با آغاز فرایند اجرایی انتخابات و در بدو ورود درگیر اجرای انتخابات شدم و توانستیم با کمک دهیاران یکی از بهترین انتخابات را در بخش مرکزی برگزار کنیم. عزیزان می‌دانند ایام و ماه‌های پایانی دولت و آغاز دولت جدید، شرایطی به نحوی است که وضعیت بودجه و اعتبارات مناسب نیست و پروژه‌های عمرانی قفل می‌شود اما در حین حال ما تمام تلاش را به کار بستیم تا با مردم و پیگیر مشکلات مردم باشیم و بتوانیم خدمتی ارائه دهیم. از خوش‌شانسی من بود که واقعا مدیرانی اینجا حضور داشتند و عهده‌دار مسئولیت بودندکه پای کار هستند و با تمام توان با ما همکاری داشتند که من از تک تکشان تشکر می‌کنم و دستشان را می‌بوسم که ما را تنها نگذاشتن و از روز اول ما را در جمع خودشان پذیرفتند و همکاری کردند. روستا‌های بخش مرکزی از روستاهای محروم هستند و حق‌شان خیلی بیشتر از این است و من شرمنده این عزیزان شدم که نتوانستم کار خاصی برایشان انجام دهم.»

او با قدردانی از دولت سابق و فعلی گزارش عملکرد ۱۷ ماهه خود را در بخشداری مرکزی ارائه داد:«پروژه گازرسانی به بخش مرکزی، عملیات بهسازی ۳ کیلومتر اول جاده فداغ – خلیلی که همچنان در حال اجرا است، راه‌اندازی اینترنت ۴G در روستای حسین آباد، اجرای چهار پروژه زمین چمن مصنوعی در بخش مرکزی روستاهای حسین آباد، لب اشکن، محمد زینا، کنگ و ریشه که بالغ بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آقای افشار باید همت کنند تا دهه فجر کار چمن و روشنایی را انجام دهند و پروژه به اتمام برسد، آسفالت خیابان اصلی روستای کنگ و ریشه، آسفالت یکی از معابر روستای خلیلی، آسفالت و لکه‌گیری معابر فداغ، کلنگ‌زنی آب شیرین کن فداغ، اجرای عملیات احداث ساختمان اورژانس جاده‌ای خلیلی، مدرسه خیرساز روستای بشیرآباد، مدرسه خیرساز فداغ، اختصاص دویست و پنجاه میلیون تومان از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری به روستای کسرالدشت جهت بهسازی خیابان اصلی روستا، از جمله اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.»

و در ادامه افزود:«اختصاص مبلغ دویست میلیون تومان از اعتبارات ماده ۴۲ برای روستای حسین آباد، اجرای زیرسازی معابر در روستای لب اشکن، افتتاح بند سنگ و سیمان روستای خلیلی، افتتاح داروخانه فداغ، افتتاح ساختمان اورژانس جاده‌ای در فداغ، افتتاح خانه بهداشت روستای لب اشکن، افتتاح چندین پروژه مسکن محرومین به همت کمیته امداد و بنیاد مسکن، تسریع و بازنگری طرح هادی روستایی، برق‌رسانی به روستای تنگ خور، افتتاح ساختمان کلینیک دندانپزشکی فداغ، افتتاح دفتر پیشخوان خدمات دولت فداغ، افتتاح مدرسه حضرت ابوالفضل در فداغ، نیز خلاصه‌ی دیگر فعالیت‌هایی بود که توانستیم در این مدت در بخش مرکزی انجام دهیم.»

«مشکلات زیاد است و نیاز به همت شما مسئولین محترم داریم.» ابولی با بیان این موضوع رو به سوی خانم فروزش گفت:«پیگیری‌هایی داشتیم که نیاز است سرکار خانم فروزش هم دنبال کنند. من همین جا تبریک می‌گویم خدمت همکار گرامی و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم. ایشان از همکاران پرتوان و پرتلاش ما هستند و در مدتی که کارشناس امور روستایی و شوراها بودند، ارتباط و همکاری نزدیکی با بخشداری مرکزی داشتند. باسواد،تحصیل کرده، توانمند و متخصص هستند. از شوراها و دهیاران می‌خواهم همان طور که در طول این مدت با من همکاری داشتند به همان شکل با خانم فروزش همکاری کنند تا با کمک هم مشکلات بخش مرکزی مرتفع شود.»

 

 

 

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top