بستن

معاون آبفا فارس: در بهره‌مندی از آب سد و دریا عقب هستیم

هفت‌برکه: پرداخت سریع‌تر پول آب روستاها و استفاده از ظرفیت نماینده و بودجه‌های شهرستانی برای پروژه فاضلاب گراش و خط دوم انتقال آب از سد سلمان مهمترین موضوع گفتگوی معاون آبفا فارس با فرماندار گراش بود.

به گزارش هفت‌برکه، ایوب ملکوتی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان فارس در ۱۶ آبان ۱۴۰۱ در سفر به شهرستان گراش پیگیر مشکلات آب و فاضلاب شهرستان گراش شد و از فرماندار خواست تا موضوع فاضلاب شهری، خط دوم آبرسانی سدسلمان و آبرسانی و پرداخت هزینه آب روستاها را پیگیری کند.

ملکوتی: در بهرمندی از آب سد و دریا عقب هستیم

معاون آبفا فارس در دیدار با فرماندار به برخی مشکلات شهرستان گراش در حوزه آب اشاره کرد گفت: «برخی از روستاهای گراش که با تدبیر بی تدبیر انشعاب آب دریافت کرده‌اند هنوز پول آب پرداخت نمی‌کند و بدهکار اداره آب هستند، این عدم پرداخت هم دلیل دارد که انشعابی تعریف نشده است و از سهم آب گراش استفاده می‌کنند، مبلغ‌ها سنگین شده و روز به روز هم بالاتر می‌رود که باید تعین تکلیف شود. اگر مبلغ حجیم شد و پرداخت نشود تنش اجتماعی به وجود می‌آید نه راهی است که دریافت نشود و نه می‌شود با این عدم پرداخت هزینه به مصرف ادامه دهند. در گراش اکثر واگذاری زمین‌ها به صورت اسناد عادی و دست‌نویس است که نمی‌توانند انشعاب آب را درخواست دهند. برای این اسناد اقدام شود و تعریف سیستمی بگیرد تا برای واگذاری انشعاب هم به مشکل نخورند.»

ملکوتی در ادامه در مورد خط انتقال دوم سد سلمان گفت: «برای خط دوم آبرسانی از سد سلمان پیگیری‌های لازم انجام شود، تا حسین‌زاده در مجلس است این توقع را داریم که سریعتر این موضوعات را پیگیری کند. خط دوم از جویم، بنارویه، دهکویه، لار و گراش و اوز می‌گذرد که حسین‌زاده برای این خط انتقال قبلا قول کمک و بودجه از طریق وزیر نفت را داده بود. مهندس حسین‌زاده گفته است که کار شروع شود من پول را برای پیشرفت پروژه می‌رسانم، الان در حال حاضر طراحی انجام شده است و ردیف بودجه و کد اجرایی هم دارد ولی کسی پیگیر موضوع نیست. در خطوط بزرگ و بهره‌مندی از آب سد و دریا عقب هستیم و نباید بگذاریم در آینده مشکلات کمبود آب همانند سایر استان‌ها تکرار شود.»

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان فارس در پایان به مشکلات فاضلاب شهری و پسآب گراش اشاره کرد و گفت: «در حوزه فاضلاب شهری که قبلا من مجری طرح فاضلاب گراش بودم این موضوع را پیگیری کردیم،سرمایه‌گذار هم پای کار بود و حتی زمین هم مشخص شد ولی کار انجام نشد، باید سریعتر کد اجرایی این طرح گرفته شود تا سرمایه‌گذار هم تشویق شود و کار شروع شود. حیف است وقتی سرمایه‌گذار پای کار است ولی پیگیری برای کد اجرایی نشود و مشکل فاضلاب شهری گراش حل نشود. در خیلی از موارد می‌شود از حضور حسین‌زاده بهره برد و مشکلات را سریعتر برطرف کنیم.»

فرماندار: گراش مشکل مدیریتی دارد و این را حل می‌کنیم

محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش در پاسخ به مشکلات و درخواست‌های مطرح شده گفت: «مشکلات زیادی در حوزه مدیریتی شهرستان گراش داریم و تلاش داریم به مرور این مشکلات را ساماندهی کنیم، آب هم بی بهره‌ نبود از این مشکلات که مردم نگرانی‌هایی داشتند و بعد از ۷ سال مدیریت آب و فاضلاب شهرستان تغییر کرد و یک نیروی جوان و متخصص این مسئولیت را بر عهده دارد و ما هم کمک می‌کنیم تا مشکلات سریعتر حل شود.»

طاهرزاده با اشاره به اینکه آب بعد از راه از اولویت‌های ما است افزود: «آب جز اولویت‌های دوم و سوم ما است و تا امروز هم بودجه‌های خوبی برای حل مشکلات حوزه راه اختصاص داده‌ایم، قریب به ۱۱ میلیارد تومان در این حوزه هزینه کردیم و از بودجه در اختیار نماینده هم کمک گرفته‌ایم و موضوع آب از اولویت‌های ما است.»

فرماندار شهرستان گراش در خصوص روستاهایی که بدهی آب به شرکت آب و فاضلاب دارند گفت:‌ «بازدیدهای لازم را انجام داده‌ایم و تا اواخر آبان‌ماه این ۴ روستا در حوزه آب، برق و گاز تعین تکلیف می‌شود. در ثبت سند و قرارداد واگذاری در حوزه روستا و شهر کمک می‌کنیم تا سریع‌تر سند بگیرند و مشکلات حل شود. برای خط دوم سد سلمان هم با وجود اینکه کد پروژه دارد در اولین فرصت با حضور نماینده این موضوع را پیگیری خواهم کرد.»

مخزن جدید گراش در مرحله جانمایی است

سعید علی‌پور دوم تیرماه ۱۴۰۱ جانشین سیاوش خورسند در مدیریت آب و فاضلاب گراش شد. علی‌پور متولد ۱۳۶۳ در شهر گله‌دار از توابع شهرستان مهر است. (خبر در هفت‌برکه) رییس آبفا گراش در پاسخ به هفت‌برکه در مورد مخزن جدید پنج هزار مترمکعبی گراش گفت :  «مخزن جدید جانمایی شده است و  کارهای طراحی انجام شده، برآورد هزینه و اسناد مناقصه تهیه و تحویل امور قراردادها جهت انتخاب پیمانکار شده است.»

هر ساله مسیر خط انتقال آب سد سلمان در زمستان به دلیل سیل دچار مشکل می‌شود. علیپور در مورد پیش‌بینی آبفا گراش برای این وضعیت گفت: «برای چاه‌های آهکی شهر گراش که طی سالیان گذشته به دلایل مختلف از مدار بهره‌برداری خارج شده‌اند اقداماتی صورت گرفته است. بازدید و برداشت اطلاعات فنی و شناخت نواقص و مشکلات چاه‌ها انجام شده است.مهندسی مجدد چاه‌ها و طراحی مجدد الکترو پمپ‌های مورد نیاز، تامین اعتبار و خرید ۴ دستگاه الکتروپمپ، طراحی و بازنگری خط انتقال موجود جهت افزایش ظرفیت انتقال چاه‌ها پیگیری در خصوص خط انتقال دوم چاه‌ها به مخزن ۱۰ هزارمتر مکعبی صورت گرفته است و در کوتاه‌ترین زمان اقدام به تجهیز و تعویض الکترو پمپ‌های معیوب ۴ حلقه از چاه‌های شهر گراش در دستور کار قرار گرفته است.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top