بستن

۶۰۸ ساختمان در بافت فرسوده باید نوسازی شود

هفت‌برکه: بر اساس دستورالعمل استانداری فارس، ۶۰۸ واحد ساختمانی در بافت فرسوده گراش باید نوسازی شود. اما در دو سال گذشته، شهرداری گراش فقط ۱۲ پروانه ساختمانی با تخفیف ویژه‌ی بافت فرسوده صادر کرده است. 

به گزارش هفت‌برکه، هفتم خردادماه در جلسه‌ی ستاد بازآفرینی شهری به ریاست محمدکاظم جعفری، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری گراش، وضعیت مصوبات جلسه قبل بررسی شد و پیرامون طرح‌های انجام شده و رفع مشکلات بافت فرسوده بحث و گفت‌وگو شد.

پیش‌نهاد گسترش محدوده بافت فرسوده 

محمدکاظم جعفری، رییس این کارگروه، با این گله که جلسات ستاد بازآفرینی شهری با تاخیر برگزار می‌شود، گفت: «بعد پنج ماه جلسه برگزار شده است و خیلی از مصوبات جلسه قبل هنوز انجام نشده و دوباره سر خط هستیم. نیاز است جلسات به صورت منظم‌تر برگزار شود تا مصوبات هم بهتر پیگیری شود. مساله بعد این است که دستگاه‌ها باید توجیه شوند چه وظایفی دارند و چه اقدامات و کارهایی باید انجام دهند.» (گزارش جلسه آذرماه در هفت‌برکه)

او با تاکید روی این موضوع که می‌بایست موضوع بازآفرینی شهری با جدیت بیشتری پیگیری شود، ادامه داد: «در بحث بازآفرینی شهری دبیر ستاد فرمانداری است. چند مدت پیش جلسات شورای مسکن با توجه به شرایط دولت وقت، زیاد پیگیری نمی‌شد و بازآفرینی شهری نیز متاسفانه تحت تاثیر شورای مسکن قرار گرفته و این اتفاق نباید بیافتد و با جدیت بیشتری دنبال شود همان طور که مسائل نهضت ملی مسکن دنبال می‌شود.»

در ادامه مهندس جعفری از نماینده شهرداری به عنوان دبیر جلسه خواست تا مصوبات جلسات قبل در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۱ را بخواند و بررسی شود چه کارهایی در این مدت صورت گرفته است و بعد از آن عبدالحمید عالمی، کارشناس فرمانداری گراش، شروع به خواندن مصوبات کرد.

عالمی به انتقال و جابه‌جایی تاسیسات و تیرهای برق واقع در مسیر پروژه‌های عمرانی در محدوده بافت فرسوده توسط شرکت توزیع برق به عنوان اولین مصوبه اشاره کرد.

علی بیضایی از شورای شهر گراش در جواب به او گفت: «تیر برق را ما با هزینه شخصی جابه‌جا کردیم. بودجه نیست و اعتبار نداریم بنابراین با هزینه شخصی به مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان تیرهای برقی را که در مسیر پروژه رینگ کلات قرار داشت، انتقال و جابه‌جا کردیم.»

قرار گرفتن و لحاظ شدن رینگ شرقی دور کلات جزو محله‌های هدف و در محدوده بافت فرسوده موضوع دیگری بود که بررسی شد.

بیضایی با بیان این که این موضوع، هنوز در حال تکمیل است و فعلا به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: «در واقع اصطلاح درست در این قضیه اضافه شدن به طرح، چه به بخش بافت تاریخی و چه به بخش بافت ناکارآمد است. ما با یک مشاور صحبت کردیم ولی هنوز قرارداد بسته نشده است. برای ادامه رینگ کلات هم به صورت جداگانه نامه زدیم. هدف ما این است که نقاط دیگر و بافت‌های ناکارآمد بیشتری را به طرح مصوبمان اضافه کنیم. این بافت‌ها شامل یک قسمت‌هایی از بیدله، خیابان درمانگاه، اطراف برکه کل، برخی از نقاط محله بندوشیخ می‌شود. فعلا در حال رایزنی با  مشاور هستیم که طرح آماده شود و بعد در جلسه ستاد بازآفرینی شهری مصوب شود و در نهایت به ستاد بازآفرینی استان و کشور ارسال شود.»

با اشاره عالمی به اختصاص قیر رایگان به شهرداری برای آسفالت رینگ شرقی دور کلات در مصوبه جلسه قبل، مهندس جعفری و اعضای ستاد خواستار توضیح در رابطه با این مصوبه شدند.

بیضایی در توضیح پیگیری‌های انجام شده برای این مصوبه گفت: «قرار است ۱۰۰ تن قیر تازه به ما بدهند ولی برای محور فرعی و خاکی بافت فرسوده استفاده می‌شود. محوری که به تازگی آسفالت شده است هم جز بافت فرسوده محسوب می‌شود. این را آقای قیصری، نماینده اداره راه و شهرسازی لارستان، لطفا نامه‌نگاری کنید. در این حوزه همچنین مصوب شد که راه و شهرسازی این مصوبه را پیگیری کند و شهرداری به مرحله اجرا و اقدام برساند. محور اصلی رینگ کلات که ۶۰ درصد شامل بافت مصوب است آن هم باید درخواست قیر بدهیم.»

بازآفرینی شهر فقط آسفالت کردن کوچه‌ها نیست

یکی از مصوبات ستاد بازآفرینی شهری که پس از پنج ماه خبری از اجرای آن نبود، مطرح کردن طرح و برنامه‌های کلیه دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای اجرا در بافت فرسوده بود. بیضایی، برای تاکید روی اهمیت این موضوع گفت: «هدف بازآفرینی این نیست که شهرداری محوری را آسفالت کند یا عقب‌نشینی‌ها را انجام دهد و صرفا کالبد را ببیند. رسیدگی به بافت فرسوده و ناکارآمد از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز مورد توجه و موثر است و باید اقداماتی انجام شود. مثلا در بحث امنیت، نیروی انتظامی زحمت می‌کشند و می‌روند کانکسی را در بافت مستقر می‌کنند و امنیت بافت را فراهم می‌کنند. یا سپاه گشت‌های مرحله‌ای را فعال می‌کند. علوم پزشکی و بهداشت طرح یک ساله پایش بیمار را در این منطقه می‌ریزد و …»

مهندس جعفری نیز با بیضایی هم‌عقیده بود: «به جای بازآفرینی شهری بهتر است بگوییم بازتوانی شهری. بازآفرینی بیشتر نوسازی مسکن را می‌رساند. اما بازتوانی ملموس‌تر است. آموزش و پرورش اعضای ستاد بازآفرینی هستند آیا برای این جلسه دعوت شدند یا نه؟ آیا نماینده‌ای از ثبت اسناد در این جلسه حضور دارد یا نه؟ جلسه ستاد بازآفریی صرفا موضوعی کالبدی و سخت‌افزاری نیست و بحث نرم‌افزاری هم است. مشکلات فرهنگی -اجتماعی که در بافت فرسوده است بیشتر از جاهای دیگر است و باید بیشتر مد نظر باشد. دستگاه‌ها باید برای این موضوع برنامه‌ای داشته باشند.»

بانک مسکن امسال وام بافت فرسوده ندارد

اطلاع‌رسانی کامل در خصوص تسهیلات قابل ارائه به متقاضیان در بافت فرسوده شهری دیگر مصوبه مهم در جلسه‌ی گذشته بود. جعفری، رو به سوی درخشان، نماینده بانک مسکن، کرد و پرسید بانک مسکن چه تسهیلاتی در این زمینه دارد؟ درخشان جواب داد: «در بحث بازآفرینی شهری بانک مسکن در کل کشور امسال مصوبه وام ندارد و تسهیلات و بودجه‌ای ارائه نمی‌شود.»

بیضایی با بیان تغییرات در شرایط تسهیلات گفت: «پیشنهاد می‌کنم در جلسه بعد خانم افتخار که در اداره راه و شهرسازی لارستان مسئولیت ارائه اطلاعات در زمینه شرایط تسهیلات قابل دریافت متقاضیان را دارد، حضور داشته باشد. طبق اطلاعات اولیه که به ما داده شده، شرایطی مثل داشتن پایان کار برای دریافت وام حذف شده و با اثبات مالکیت مشکل حل می‌شود. اثبات مالکیت از طریق دادگاه انجام می‌گیرد و زمان‌بر نیست.»

جعفری این بار رو به سوی قیصری از اداره راه و شهرسازی گفت:«در جلسه بعدی بررسی کنید و شرایط دریافت وام در پروژه اقدام ملی و بافت فرسوده را توضیح بدهید.»

فقط ۱۲ مورد تخفیف پروانه ساخت در بافت فرسوده

جعفری از عباسی، روابط عمومی شهرداری، می‌خواهد تا آماری از میزات تسهیلات شهرداری را ارائه کند. عباسی می‌گوید: «با در نظر گرفتن این موضوع که بسته‌های تشویقی صرفا برای استفاده در بافت فرسوده و محلات هدف است، شهرداری در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۵ مورد و در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۷ مورد تسهیلات، شامل بسته‌های تخفیفی عوارض پروانه‌های ساختمانی تا مرحله پایان کار داشته است.»

جعفری با بیان این موضوع که ۶۰۸ واحد سهمیه تعیین شده استان برای انجام پروژه‌ی نوسازی در گراش است گفت: «مهندس فلاح، مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس یک نامه زده به فرمانداری‌ها و با توجه به چشم‌اندازی که استان تعیین کرده است، برای هر شهرستان سهمیه‌ای مصوب شده است. برای شهر گراش ۶۰۸ واحد فرسوده در دستور کار قرار گرفته که در بافت فرسوده نوسازی شود. ستاد بازآفرینی شهری باید این موضوع را پیگیری کند. باید این روند شتاب بگیرد و بهتر انجام شود. لازم است که جلسات بیشتر شود و مردم توجیه و تشویق و آگاه شوند که از این تسهیلات استفاده کنند.»

در ادامه جلسه عباسی، روابط عمومی شهرداری گزارشی، از اقدامات شهرداری در محدوده بافت فرسوده ارائه کرد: «از جمله کارهای انجام شده در این بافت، سنگ فرش معابر پاقلعه به متراژ ۱۰۰۰ متر مربع با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال، تملک املاک مورد مسیر به تعداد ۷ قطعه ساختمان جمعا به ارزش ۲۱میلیارد ریال، تخفیفات عوارض ۴۰ درصدی به ۱۰ نفر از متقاضیان پروانه ساختمانی به مساحت ۳۲۳۰ مترمربع، دیوار حایل بتنی و سنگی پاقلعه به طول۴۰۰ متر و حجم ۱۹۰ مترمکعب به ارزش ۵ میلیارد ریال، زیرسازی وآسفالت معابر بافت فرسوده به متراژ ۴۹۰۰ مترمربع به ارزش ۱۵ میلیارد ریال، تهیه طرح گذر تاریخی خانه‌های امام شهر گراش، درخواست قیر رایگان به میزان ۱۰۰ تن به منظور بهسازی و آسفالت متراژی بالغ بر ده هزار مترمربع، اختصاص ۵ مکان پارکینگ محله‌ای در محدوده بافت فرسوده شامل خیابان دروازه پشت ساختمان ولیعصر و خیابان امام جنب پاساژمرکزی و خیابان امام کوچه مقابل حسینیه اعظم و… در لیست این کارها قرار دارد.» 

بیشتر این اقدامات پیش از این در گزارش دی‌ماه شهرداری و شورای شهر برای بافت فرسوده منتشر شده بود. 

طرح گذر خانه‌های امام همچنان در حال آماده‌سازی

عباسی همچنین از اقدامات در حال پیگیری شهرداری نیز در این جلسه سخن گفت: «تهیه طرح گذر تاریخی خانه‌های امام شهر گراش، درخواست قیر به منظور آسفالت و بهسازی ۱۳هزار متر مربع از معابر بافت فرسوده شهر گراش، پیگیری آزادسازی به منظور دیوارچینی جدول‌گذاری و زیرسازی و آسفالت رینگ شرقی کلات از جمله پروژه‌های در حال پیگیری شهرداری گراش است.»

بیضایی در توضیح پروژه گذر خانه‌های امام گفت: «طرح گذر خانه‌های امام توسط مهندس سلمان مهرابی و اعضای انجمن ایکوموس گراش پیشنهاد شد. این طرح را زمان ورود به شورا پیگیری کردیم اما نیاز به اعتبار بود که اول طراحی طرح صورت بگیرد. طی تفاهم‌نامه که با اداره کل راه و شهرسازی داشتیم یک مشاور گرفتیم و با کمک یکی از مهندسین طرح را آماده کردیم و قرار است هفته آینده طرح را بیاورند تا بررسی اولیه را روی آن انجام دهیم و در صورت تایید آن را در جلسه بعدی ستاد بازآفرینی ارایه خواهیم کرد.»

سید عفیف‌الدین زندوی، رییس میراث فرهنگی گراش، با تاکید روی این موضوع که ما بافت مصوب نداریم، گفت: «بافت باید شرایط خاص خودش را داشته باشد تا مصوب شود. مثلا ما باید یک بازار فعال داشته باشیم حمام داشته باشیم و….  که نداریم. ولی ما در گراش گذری که بخواهیم ثبت کنیم داریم و پیگیر هستیم طرحی را به میراث ارائه کنیم و گذر را ثبت کنیم. ولی شرایط ثبت بافت را نداریم.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top