بستن

چرا سینماهای گراش و اوز تعطیل است؟

هفت‌برکه: دو سینمای گراش و اوز با اتمام زمان مجوز سرورهای پخش فیلم، موقتا به تعطیلی کشیده شده است. تمدید این مجوز حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه دارد که پرداخت آن در توان سینماهای شهرهای کوچک نیست. اما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، مشکل سینمای دولتی گراش را پیچیده‌تر از تمدید سرورها می‌داند و می‌گوید: «از دید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ماده ۸، سینما فرهنگ گراش فعلا ایمن نیست.»

سرور پخش قطع است

به گزارش هفت‌برکه، حدود چهار ماه از آخرین اکران فیلم در سینما فرهنگ گراش می‌گذرد. محمد مهرابی، مسئول سینما گراش، در جواب به این سوال که چرا در طول این مدت سینما تعطیل است، می‌گوید: «حدود ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ مجوز سرور پخش فیلم تمام شده است و بعد از آن برای تمدید مجوز، نیازمند ۷۰ میلیون پول هستیم.»

مهرابی با اشاره به این که سرورهای پخش فیلم سینما یک بازده زمانی دارد، ادامه داد: «سال ۹۴ مجوز سینما در گراش صادر شده است و بعد از خرید سرور، مهلت شش‌ساله‌ی شرکت ارائه‌دهنده‌ی سرور به پایان رسیده است. این باعث می‌شود به صورت اتوماتیک، سرور قفل شود و اجازه پخش فیلم به ما ندهد.»

او با بیان این که تا زمان معرفی بهره‌بردار خصوصی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد برای از سرگیری فعالیت سینما باید منتظر بمانیم، گفت: «شرکت تامین‌کننده سرور یک شرکت انحصاری است که از ما برای تمدید سرور حدود ۷۰ میلیون تومان پول خواسته است. با توجه به این که ما قراردادی با اداره فرهنگ و ارشاد نداریم و سینما به صورت قانونی تحویل ما نیست، امکان این که هزینه را پرداخت و از آن بهره‎‌برداری کنیم، وجود ندارد. تا جایی که در جریان هستم اداره فرهنگ و ارشاد هم برای حل این موضوع پیگیر است که اجاره سالن سینما را در مزایده بگذارد و روند مزایده طولانی شده است.»

مهرابی با تاکید روی این موضوع که در صورت تعیین بهره‌بردار خصوصی، با پیگیری مهندس حسین‌زاده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قول همکاری به ما داده است، گفت: «با توجه به نامه‌نگاری‌های نماینده مردم در مجلس، حتی وزارتخانه این قول را به ما داده که در صورت انجام مزایده و مشخص شدن برنده و معرفی بهره‌بردار خصوصی، ما حاضریم به‌روزرسانی سینما را در اولویت ۱۴۰۲ بگذاریم. ولی با وجود این که خود وزارت فرهنگ و ارشاد و سینما شهر که مسئول سینماهای کل کشور است این اعلام آمادگی را کردند، ما هنوز در کار خودمان ماندیم و بهره‌بردار خصوصی نداریم. چون سالن دولتی است و ما نمی‌توانیم از این امتیاز استفاده کنیم و همچنان منتظریم مزایده برگزار شود و دوباره سینما فعال شود.»

او ادامه می‌دهد: «اگر ارگانی یا خود اداره فرهنگ و ارشاد این هزینه را پرداخت کند راه‌اندازی سینما کمتر از یک هفته زمان خواهد برد ولی اگر بخواهد یک شخص به صورت خصوصی پرداخت کند ریسک دارد چون سالن دولتی است و باید از طریق مزایده تحویل گرفته شود و برای همین شاید کسی راغب به پرداخت این هزینه نباشد.»

هم سرور هم ایمن‌سازی 

سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، اما مشکل را پیچیده‌تر از تمدید سرورها می‌داند: «باید در سال جدید سرور سینما تمدید می‌شد و این موضوع هزینه‌بر بود. از طرفی، چون سینما دولتی است، ما باید با اداره کل برای گرفتن این مبلغ هماهنگ می‌کردیم. و این جا بود که عدم تایید ایمنی سینما در کمیسیون ماده ۸ و آتش‌نشانی سد راه ما شد.»

او در توضیح کمیسیون ماده ۸ می‌گوید: «سینما، کمیسیون ماده ۸ نرفته است. کمیسیون ماده ۸،کمیسیونی است که به صورت مشترک اداره راه و شهرسازی، اماکن، آتش‌نشانی و اداره کل از سالن سینما بازدید می‌کند که موارد ایمنی رعایت شده باشد. مثلا یکی از الزامات، داشتن آب‌پاش آتشنشانی و موتورخانه است که سینما گراش ندارد. اگر ما بخواهیم این موارد را تامین کنیم حدود ششصد میلیون تومان هزینه خواهد داشت و ما نیز حمایت مالی نداریم.»

فتحی با بیان پیگیری‌های انجام شده برای حل این مشکل گفت: «موضوع را با سازمان برنامه و بودجه استان مطرح کردم. قرار بر این شد که در بودجه امسال شهرستان مبلغی را برای رفع این مشکل اختصاص دهند که البته خود سازمان برنامه و بودجه گفت؛ مبلغی نیست که چشمگیر باشد. از طرف نماینده نیز پیگیر شدم و او نامه زده بود وزارتخانه و وزارتخانه هم از طرف سینما شهر پیگیری کرده بود و جوابی که داده بودند این بود که شما باید اول کمیسیون ماده ۸ را حل کنید و بهره‌بردار را مشخص کنید. به هر حال از نظر آنها سینما ایمن نیست و فعلا این موضوع سد راه ما شده است.»

سینمای اوز نیز تعطیل شد

پایگاه خبری هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اوز نیز در خبری به تعطیلی سینمای اوز به دلیل پایان مجوز سرور پخش فیلم اشاره کرده است. عبدالعزیز خضری، رئیس دانشگاه آزاد اوز، گلایه‌ی خود را از تعطیلی سینما در این خبر، این طور بیان کرده است: «سال ۱۳۹۶ سینما که کانونی هنری و خانوادگی، از مظاهر شادابی و امتیازی مهم برای شهرستان و شهر محسوب می‌شود، توسط دانشگاه آزاد و بیشتر با بودجه موسسه سینما شهر تهران و خود دانشگاه به اوز آورده شد. الان بعد از گذشت پنج سال، سرور پخش قفل شده است و برای باز کردن و به روزرسانی آن شرکت فروشنده شصت میلیون تومان که با هزینه حمل رفت و برگشت می‌شود ۶۵ میلیون تومان، مطالبه پول کرده است.»

او در بخش دیگر صحبت‌های خود گفته است: «از چند نفر درخواست تامین هزینه کردیم و به چهار متولی شهرستان و شهر (شورای اسلامی شهرستان، شهر، شهرداری و فرهنگ و ارشاد اسلامی) کتبا نامه زده و استمداد خواستیم. اما نه تنها پاسخی به نامه داده نشده است بلکه حتی به صورت کلامی هم بی‌توجه مانده‌ایم.»

 پردیس سینمایی نخل با سه سالن سینما که از بهمن ۱۴۰۰ فعالیت خود را در مجتمع طوبی شهر لار آغاز کرد، تنها سینمای فعال منطقه است.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top