بستن

راز برکه‌ی روی کلات با دقت خبرنگار گریشنا کشف شد

هشت برکه – گریشنا: انتقادها کاملا نابجا بود. ساخت برکه روی کلات در واقع ارتباطی با میراث فرهنگی ندارد و راز آن را باید در خبری جستجو کرد که ۱۳ فروردین پنج سال پیش در افسانه ویژه گراش منتشر شده است.

در بخشی از خبری که امروز به مناسبت روز طبیعت در گریشنا بازنشر می‌شود، نوشته شده بود: «یافته‌های تازه‌ی علمی از طریق زمین‌نگاری و جئونانوتکنوگرافی نشان می‌دهد که یک توده‌ی بزرگ از ماگمای جامد در زیر کلات گراش جا گرفته است. احتمال زیادی می‌رود که این ماگما شامل فلزات گران‌بهایی از قبیل طلا و غیره باشد.»

دکتر قاسم‌علی مقتدری، رییس دانشگاه پیام نور اوز، در مراسم سیزده‌ به‌در سال ۱۳۹۱ گفته بود: «نقطه‌ی شروعِ تیم تحقیقاتی ما زلزله‌های سال قبل {۱۳۹۰} در گراش بود. نوع و شدت این زلزله‌ها بسیار به زمین‌لرزه‌های ناشی از حرکت مواد ماگمایی شبیه بودند، و همین ما را مشکوک کرده بود. قطعی گاه و بیگاه شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت هم نشانه‌ی دیگری از اختلالات مغناطیسی ناشی از این حرکت بود.»

دکتر مقتدری در تماس مجدد خبرنگار هشت‌برکه در این مورد گفت: «در مصاحبه با مجله تصویری کلاک در این مورد صحبت کرده‌ام. کمی صبر کنید بعد از تعطیلات آوریل این مصاحبه منتشر می‌شود.»

تحقیقات خبرنگار هشت‌برکه نشان می‌دهد اصرار شورای شهر بر سقف داشتن برکه کلات با این خبر ارتباط دارد و برای جلوگیری از سنگ‌اندازی شهر همجوار در مسیر اکتشافات کلات بوده است. یکی از اعضای شورای شهر که نخواست نام‌اش فاش شود در این مورد گفت: «بله».

همان عضو شورای شهر گفت: «برخی افراد ناآگاه در زیرزمینی جلسه گرفتند و گفتند این کار جرم است. کمی صبر کنید تا نتیجه این کار مشخص شود و قطعا آنها شرمنده می‌شوند.» اشاره او به این خبر است: «ساخت‌وساز روی کلات جرم است».

با توجه به خبرهای منتشر شده، به گزارش گراش‌اینفو، مهندس غلامرضا آرمان‌مهر، دبیر انجمن ایکوموس گراش، در نامه‌ای سربسته به شورای شهر گراش از انتقادات نابجا در مورد ساخت گنبد برکه روی کلات انتقاد کرد و بر حمایت انجمن ایکوموس از طرح‌های گذشته، حال و آینده شورای شهر تاکید کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «میراث ما ثروتی است که در خاک ما به امانت است و چشمان میلیون‌ها گراشی از سال‌های دور به کلات، این میراث جاوید، دوخته شده است. مغرضان چشم دیدن شهر برکه‌های کهن و گنبد برافراشته کلات را ندارند.»

 

4 نظر

  1. خبر خوبیه انشاءالله که شرایط برای توسعه هر چه بیشتر گراش فراهم بشه ولی ایا به فرض این که اگه خبری هست و بوده رسانه ای کردن اون الان به صلاح هست ؟عزیز خبر نگار الان مچ کیو گرفته؟ ایا در این رابطه داره سوءاستفاده ای صورت میگیره که باید مردم بدونن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top