بستن

حسین‌زاده، حاصل فرآیند ابتکاری اجماع در گراش

هفت‌برکه – گریشنا: حسین حسین‌زاده کاندیدایی بود که با اجرای طرح اجماع نامزدهای گراش در انتخابات مجلس، به عنوان نامزد گراش شناخته شد.

به گزارش هفت‌برکه، جلسه‌ی اجرای طرح اجماع نامزدهای شهر گراش در انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه از ساعت ۳:۳۰ در سالن حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد. در این جلسه هر چهار نامزد شهر گراش، یعنی حسین حسین‌شیری، حسین حسین‌زاده، ناصر دلخوش و حسین فقیهی حضور داشتند تا نشان دهند که به قول خودشان مبنی بر اعتقاد به اجماع و شرکت در فرآیند اجماع پایبند هستند. هر کدام از این نامزدها، یک ناظر را نیز به کمیته برگزاری معرفی کرده بودند. در شمارش اولیه، ۱۲۴ نفر از معتمدان شهر گراش که نامزدها انتخابشان کرده بودند، در سالن حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، سلمان مهرابی، مجری برنامه، بعد از خوش‌آمدگویی و تشکر از هر چهار نامزد به خاطر حضورشان در جلسه اجماع، گزارشی از فعالیت گروه ده‌نفره در جهت اجماع کاندیداهای شهرستان گراش را ارائه کرد. بعد از این نوبت به سخنرانی نامزدها رسید. به هر کدام از نامزدها اجازه داده شد که به مدت ده دقیقه، اهداف و برنامه‌های خودشان را برای حضار شرح دهند.

بعد از سخن‌رانی نامزدها، نوبت به ادای سوگندنامه‌ی رای‌دهندگان رسید. در این سوگندنامه آمده است: «ما شرکت‌کنندگان در جلسه‌ی رای‌گیری برای اجماعِ نامزدهای شهر گراش در یازدهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، سوگند یاد می‌کنیم که با رعایت صداقت و با در نظر گرفتن وجدان شخصی و خیر عمومی، شایسته‌ترین فرد را بدون توجه به نسبت و یا وابستگی انتخاب می‌کنیم.»

و سپس رای‌گیری شروع شد. رای‌گیری در سه مرحله و به شیوه‌ی مخفی و حذفی انجام شد. از ابتدای ورودِ دعوت‌شدگان به سالن، چهار برگ رای‌ (برای سه مرحله به اضافه یک مرحله اضطراری) به آنها تحویل داده شده بود و آنها می‌بایست نام نامزد مورد نظرشان را در هر مرحله از رای‌گیری بر آن بنویسند.

 

در مرحله‌ی اول رای‌گیری، رای‌دهندگان باید بین هر چهار نامزد انتخاب می‌کردند. در پایان شمارش آرا، مشخص شد که ۱۲۸ رای به گلدان‌ها ریخته شده است که از این تعداد، ۵۵ رای به حسین حسین‌شیری، ۵۱ رای به حسین حسین‌زاده، ۱۲ رای به ناصر دلخوش و ۹ رای به حسین فقیهی داده شده بود و ۱ برگ رای نیز باطله محسوب شد. بدین ترتیب، حسین فقیهی که کمترین آرا را کسب کرده بود، از روند رای‌گیری حذف شد.

در مرحله دوم رای‌گیری بین سه نامزد، از مجموع ۱۲۷ رای، ۶۰ رای برای حسین‌شیری، ۵۴ رای برای حسین‌زاده و ۱۲ رای برای ناصر دلخوش به گلدان‌ها ریخته شد و ۱ برگ نیز باطله بود. بدین‌ترتیب، ناصر دلخوش در این مرحله از روند رای‌گیری کنار رفت.

اما در رای‌گیری مرحله‌ی آخر بین دو نامزد باقی‌مانده، حسین حسین‌شیری و حسین حسین‌زاده، کار به تساوی کشید. در این مرحله، از مجموع ۱۲۸ رای، هر کدام از نامزدها ۶۳ رای کسب کردند و ۲ رای نیز باطله بود.

بدین ترتیب، یک مرحله رای‌گیری اضطراری که برای حالت مساوی شدن نامزدها پیش‌بینی‌شده بود، برگزار شد. پیش از این رای‌گیری، به هر دو نامزدها فرصتی سه‌دقیقه‌ای داده شد که به ارائه‌ی برنامه‌ها و اهدافشان بپردازند.

در رای‌گیری مرحله‌ی اضطراری، حسین حسین‌زاده توانست با کسب ۶۸ رای در مقابل ۵۹ رای حسین‌شیری، از او پیشی بگیرد و به عنوان نامزد مورد اجماع معرفی شود. در این مرحله هیچ برگ باطله‌ای وجود نداشت.

پایان جلسه‌ی اجماع نامزدهای شهر گراش اگر چه با کمی بحث از سوی طرفداران نامزدها همراه بود، اما برگزاری نماز جماعت مغرب و عضا باعث شد این بحث‌ها ادامه پیدا نکند. حال باید دید که آیا سه نامزد دیگر به این نتیجه تمکین می‌کنند یا خیر. لازم به یادآوری است که هر چهار نامزد، یک تعهدنامه را برای قبول و پایبندی به نتیجه‌ی طرح اجماع در جلسه‌ی چهارشنبه‌شب (خبر در گریشنا) امضا کرده‌اند، و قبول کرده‌اند که در صورت انتخاب نشدن، حداکثر تا روز شنبه عصر باید انصراف خود را به فرمانداری ویژه لارستان تقدیم کند. حال باید منتظر ماند که نامزدها چه تصمیمی در مورد نتیجه‌ی طرح اجماع می‌گیرند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

21 نظر

  1. در شرایطی که در جمع ١٣٠نفره این اجماع یک نفر از معتمدین روستاهای گراش به این جلسه دعوت نشده اند ایا بی تدبیری نیست
    ایا امید دارند که روستاها به کاندید منتخب اجماع رای دهند در صورتی که یک نفر از اینهمه روستا مقبول کاندیدها نبوده
    چطور در این ایام هرشب در روستاها و در منازل حضور مییابند و به بهترین نحو ممکن مردم روستاها از انها پذیرایی میکنند

  2. با سلام
    تشکر میکنم از کاندیدای عزیز که به رای اجماع تمکین کردند.حالا نوبت مردم است که دست از قومیت گرایی بردارند و تمام تلاششان برای کاندیدای منتخب بگذارند.

  3. ما مردم هم به این اجماع احترام میزاریم
    رأی ما حسین حسین‌زاده
    شاید یکی از دلایلی که افرادی از روستا برای شرکت در اجماع انتخاب نکردند این بوده که شناخت کافی از کاندیدا ندارن و مردم گراش بیشتر اونا رو میشناسن

  4. سرور گرانقدرمان جناب آقای دکتر حسین شیری
    سلام علیکم :
    از خود گذشتگی شما در مسأله ی اجماع ستودنی بود …
    شما عزیز ما و بزرگ ما بودید و هستید و خواهید بود،قطعا احترام و اعتماد شما نسبت به تصمیم جوانان در خاطر همه ی ما خواهد ماند و از نظر بنده هیچ مقامی بالاتر از محبوبیت در دل مردم نیست ،شما حسن نیت وبزرگواری خودتان را ثابت کردید و از خداوند متعال طول عمری با عزت و سلامتی شما خواستاریم .
    علی اکبر امانی

  5. اکنون با وجود لیاقت همه کاندیداها (بدون تعارف)وقت ان است که مردم و خودکاندیدها که قبلا خود یا فرد مورد نظرشان را اصلح تشخیص میدادند، به خاطر مردم و دوری از تکرار تجربه های تلخ چند دوره قبل به رای اجماع تمکین کنند.هرچندکنار امدن با این موضوع دشوار است.

  6. سلام به همه عزیزان و سروران گرامی
    باتوجه به عدم انصراف کاندیداها و زیر پاگذاشتن برنامه اجماع توسط انها با حضور در ستاد جعفرپور در ابتدای بلوار سپاه و حمایت از تنها کاندیدای که ستاد در گراش دایر کرده بدانند در این شرایط هیچ یک از شهروندان گراشی در حمایت از آنها قدم بر نخواهد برداشت

    منتظر حضور پررنگ تک تک عزیزان در ابتدای بلوار سپاه هستیم که کاندیداهای گراشی بدانند هیچ حمایتی با این شرایط از شهرواندان عزیز ندارند
    همه باهم به پاخیزیم
    التماس تفکر و تعقل

  7. بهترین گزینه آقای مهندس حسین زاده بودند چون واقعا فرد دلسوز و کار آمدی می باشند .امید هست مردم منطقه یکدست بشوند و به ایشان رای بدهند. پس در یک کلمه باید گفت بعد از اجماع رای مردم شهرستان گراش تنها مهندس حسین زاده می باشد .

  8. اگه از روستاها نیز افرادی دعوت شده بودن بهتر بود و جای گلایه ای باقی نمیماند بالاخره تعداد زیادی رای در روستاها وجود داره

  9. اقایی که به اسم عاشق گراش مطلب نوشتی که کاندیدها اجماع رازیرپاگذاشتندشما یک لاری […] هستی خجالت بکش همه کاتدیداها خداراشکربه اجماع پایبندندما به اونی که تودلت میخوادرای نمیدیم هوشیاریم مدیریت سایت خواهشا نظرایشون راحذف کنیدایشون میخوان جوگراش رابه هم بزنندلاری هستندفقط مهندس حسین زاده

  10. سلام اجماع کار خوبیه ولی چرا از بخش ها و روستاهای گراش کسی تو جلسه دعوت نشده چطور اتتظار دارید مردم به نامزد منتخب شما رای دهند بهتر بود حتی چند نفر از بخش ارد و مرکزی هم حضور داشته باشند به هر حال نباید منتظر رای ارد و فداغ و جاه های دیگه باشید و بدانید با رای تنها گراش نماینده ای به مجلس نخواهد رفت

  11. سایت محترم گریشنا لطفا در درج نظر کاربران دقت بفرمایید آقایی بنام محمود بدون رعایت ادب عنوان لاری ک… بکار بردن که واقعا حرفی زشت و نژادپرستانه هست و متاسفانه رعایت ادب و شغور را نکرده اند

    1. متشکرم از تذکرتان. این بخش از نوشته ایشان حذف شد.
      ما سعی می‌کنیم هرگونه توهین، اتهام یا تمسخر را از دیدگاه‌های ارسالی حذف کنیم. این مورد از دستمان در رفته بود.

  12. تا اینجای کار، انتخابات در گراش سه مرحله ای شد. شورای نگهبان از بین چندین نامزد گراشی، چهار عزیز را شایسته دانست، معتمدین از این چهار نفر یکی را لایق تشخیص دادند و البته سایر نامزدها را مجبور به کناره گیری کردند و مردم بصیر گراش و البته سایر شهرستانها، مخیر شدند به یک نامزد معرفی شده رای دهند.
    جا دارد این شیوه انتخاب را به ثبت برسانیم تا حق انحصاری آن برای مردم گراش محفوظ بماند.

  13. احسنت جناب علی علوی
    دموکراسی یعنی حق انتخاب شدن و انتخاب کردن با چاشنی رسانه‌های آزاد.
    که شوربختانه هیچکدام را نداریم.

  14. کمی آینده نگری هم خوب است. گیریم که اجماع کردید و فلان گراشی رای آورد. اگر ۴سال بعد در لار نیز اجماع کردند با توجه به جمعیت خیلی بیشتر، آن وقت چی؟
    این برگ برنده‌ای است که شاید یک بار جواب بدهد (اگر بدهد)
    بعد در نظر بگیرید در دوره‌های بعد مردم فقط بتوانند به یک نفر از گراش یا به یک نفر از لار رای دهند. تنوع کاندیداها و سلیقه‌ها چی می‌شود؟ حق کاندیداها برای کاندیدشدن چی میشود؟ این دیگه نامش انتخابات نیست.
    فرد باید متخصص و دلسوز کل منطقه باشد. از الان با این کارها معلوم است (و مجبور است) که فردی که از گراش یا لار رای می‌آورد برای خشنودی رای دهندگان هیچ کاری برای شهرهای دیگر انجام ندهد. و این تفرقه را بیشتر می‌کند.

  15. درود بر کسری. احسنت.‌دقیقا همینجوره. مردم ۴ شهرستان باید تصمیم بگیرین کسی را انتخاب کنن نه ی جمع ۱۲۰ نفره مردم را مجبور کنن که به ۱ نفر رای بدن. نماینده باید نماینده کل منطقه باشه نه بقیه رو مجبور کردین کنار برن. همین اقای حسین شیری فرد بسیار کار بلد و خوبی بود که حیف شد به اجبار و از ترس انگ خیانت کنار کشید. خیلی از مردم منطقه نظرشون رو حسین شیری بود . حالا باید ادم کار بلد و کارا باشه که بتونه امتیاز برای منطقه بیاره چه لار و چه گراش چه بروجردی . هر کدوم کاراتر هستن باید به اون رای بدیم . چرا حتی مردم گراش را مجبور کنیم فقط به ی نفر خاص رای بدن و حق انتخاب نداشته باسن. این اوج دیکتاتوریه هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 نظر
scroll to top