بستن

تصمیم در مورد نام زبان نباید با احساسات و تعصب باشد

هفت‌برکه – گریشنا: در ادامه‌ی مناقشه درباره نام زبان منطقه، احمد خضری، مدیر مسئول نشریه پسین اوز نیز مقاله‌ای برای انتشار در گریشنا فرستاده است. گریشنا برای ایجاد فضای گفتگو، مطالبی را که تاکنون در این مورد نوشته شده جمع‌آوری و بازنشر کرده است، که می‌توانید مجموعه آنها را در این صفحه (+) بخوانید.

این روزنامه‌نگار پرسابقه‌ی اوزی، در این مقاله اسامی مختلف زبان محلی منطقه را مرور کرده و حسن و ضعف‌های هر کدام را به صورت خلاصه برشمرده است. او ضمن تاکید بر اینکه: «در این‌باره نباید احساسات، تعصب و غیره باعث شود تا در نامگذاری این زبان کهن تصمیم‌گیری شود»، پیشنهاد داده است: «برای اینکه به این جدل همیشگی پایان داده شود، پیشنهاد می‌شود که بزرگان و متخصصان فن با توجه به سابقه و قدمت این زبان اصیل، یک نام که مورد پذیرش تقریباً همگان باشد از بین اسامی نامبرده شده بالا یا واژه جدید تعیین گردد.»

 احمد خضری: اخیراً در فضای مجازی درباره نام زبان منطقه بحث‌های داغی در گرفته است. گرچه درباره این موضوع، اینگونه بحث‌ها وجود داشته و باز هم خواهد داشت، اما بحث اخیر از آنجا شروع شد که در تاریخ ۲ فروردین ۹۹ در مسابقه ایران که از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، از زبان مردم شهرستان خنج استان فارس به نام زبان اَچُمی نام برده شد. این موضوع موجب اعتراض دکتر جعفرپور، نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز، گردید که نامبرده طی نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما اعلام کرد که زبان مردم جنوب فارس از جمله شهرستان خنج «زبان لاری» است. این اعتراض رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس واکنش‌های بسیاری را به‌ویژه در شهر خنج به وجود آورد و اکثر واکنش‌کنندگان با زبان اچمی موافق و به شدت با زبان لاری مخالفت کردند.

لذا در این مورد اطلاعاتی در مورد زبان و گویش مردم منطقه نوشته می‌شود:

مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز و… با زبانی صحبت می‌کنند که این زبان قواعد و دستورات و ویژگی یک زبان را داراست. زبان مورد بحث ما، به‌جامانده از زبان فارسی میانه یا پارسی پهلوی است که بیشتر در دوره ساسانیان از آن استفاده می‌شده است و می‌توان گفت که یکی از هفت ریشه اصلی زبان فارسی کنونی است. بدیهی است که عمده گویش‌های این زبان مربوط به ایالت ایراهستان قدیم بوده است. ایراهستان سرزمینی به موازات ساحل از بندر کنگان تا گاوبندی بوده که مردمان آن با رشادت از ورود بیگانگان و مهاجمان دریایی به  کشور جلوگیری می‌کردند. «ایراه» واژه پهلوی به معنی ساحل و پسکرانه است و مقابل آن کلمه زیراه به معناى دریاست. مورخان و جغرافی‌دانان تا قرن ۶ هجری قمری، نواحی پس‌کرانه خلیج فارس یعنی از بندر سیراف تا بندر عباس را ایراهستان می‌نامیدند. بنابراین شهرستان‌های کنونی عسلویه، کنگان، پارسیان، لامرد، مهر، خنج، اوز، گراش، لارستان، بستک، بندر خمیر، بندر عباس ،بندر لنگه و… در محدوده ایراهستان (پس‌کرانه خلیج فارس) قرار داشتند. مهندس منوچهر عابدی‌راد، مورخ محترم، از قول دکتر محمد باقر وثوقی از پادشاهی میلادیان در این سرزمین به قبل از اسلام اشاره کرده است.

به هر حال، زبان مورد بحث ما تاکنون به اَچُمی، لارستانی، لاری، خودمونی معروف و گروه‌های مختلف آن را با نام‌های مورد تایید خویش به کار می‌برند. در حال حاضر، مردم جنوب استان فارس، استان هرمزگان و شرق استان بوشهر و مهاجران ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس با این زبان صحبت می‌کنند. بنابراین محدوده جغرافیایی این زبان فراتر از شهر لار و حتی شهرستان لارستان، گراش، خنج و اوز است. متخصصان و اساتید زبان می‌گویند در اصل، زبان همان زبان پارسی میانه یا پارسی پهلوی است. و این زبان در حقیقت یک گویش محسوب می‌شود. اما چون دارای قواعد و دستور یک زبان است، آن را زبان محسوب می‌کنند و همین زبان نیز گویش‌های متفاوت دارد که بیشتر این تفاوت‌ها در تلفظ واژگان است. البته بعضی از تفاوت‌ لهجه‌ها مربوط به واژگان است که مردم هر منطقه تحت تاثیر کشورهای دیگر صحبت می‌کنند که بیشترین تاثیرها از زبان‌های هندی، انگلیسی، پرتغالی و عربی است.

دلیل آن هم مراودات گسترده مردم این نقاط با کشورهای یادشده است. مهمترین گویش‌های زبان مورد نظر را متخصصان فن، لاری، گراشی، اوزی، فیشوری، خنجی، بیخه‌ای، بستکی و کمزاری می‌دانند. به هر حال، ضمن احترام به عقاید و باورهای مردم هر دیار، به طور اجمال به بررسی اسامی این زبان می‌پردازیم.

۱. اَچُمی: به نظر می‌رسد که این واژه نمی‌تواند معرف یک زبان اصیل و مهم باشد. کلمه اچم (از مصدر چده به معنی رفتن) حتی در گویش‌های مردم منطقه نیز متفاوت است. مثلاً در شهرستان اوز آن را «اَچام» تلفظ می‌کنند و…. آیا بهتر نیست واژه‌ای انتخاب شود که تمام ویژگی‌های زیبای زبان، مردم و مناطق را نمایان سازد؟ البته در ویکی‌پدیای فارسی، انگلیسی، کاتالان ترکی و عربی نام این زبان را اچومی ذکر کرده‌اند. به هر حال اچمی یکی از نام‌های این زبان است و عده‌ای نیز از جمله بومیان و غیر بومیان سخت طرفدار آن هستند.

۲. لاری: نامیدن این زبان به لاری بیشتر توسط شهروندان شهر لار توصیه می‌شود. منوچهر عابدی راد می‌گوید: «چون لار یک قوم است پس زبان هم باید لاری اطلاق شود.» استاد محمدباقر وثوقی نیز در کتاب «لار شهری به رنگ خاک» سعی می‌کند زبان را لاری بنامد. کریم کشاورز در کتاب «هزار ساله نثر فارسى» (ص۲۱) نیز زبان لاری را به کار برده است. واقعیت این است که عده بسیارى از مردم نواحی جنوب فارس، هرمزگان و بوشهر با نامیدن این زبان به لاری موافق نیستند.

۳. لارستانی: لطفعلی خنجی، احمد اقتداری و یلنا مالچانوای روسی و بیشتر نویسندگان محلی که مخالف نامیدن زبان به لاری و اچمی هستند، به ناچار نام لارستانی که گستره‌ی بیشتری از نظر جغرافیایی دارد، به کار برده‌اند.

۴. خودمونی: در آثار و مستندات تاریخی و تالیفات نویسندگان داخلی و خارجی از جمله کوجی کاکیوکا، مالچانوا، مینورسکی و پرودزاکتور شروو، از محققان معتبر زبان و گویش‌هاى ایرانى، به طور کلی برای این زبان واژه خودمونی به کار برده نشده است.

۵. ایراهستانی: درباره گستره جغرافیایی ایراهستان در گذشته به طور اختصار توضیح داده شد. ولی در هیچ‌جا نیز نامی از زبان ایراهستانی برده نشده است، اما تفکر و تفحص لازم است.

حالا قضاوت و اظهار نظر به عهده خوانندگان عزیز است. در این‌باره نباید احساسات، تعصب و غیره باعث شود تا در نامگذاری این زبان کهن تصمیم‌گیری شود. برای اینکه به این جدل همیشگی پایان داده شود، پیشنهاد می‌شود که بزرگان و متخصصان فن با توجه به سابقه و قدمت این زبان اصیل، یک نام که مورد پذیرش تقریباً همگان باشد از بین اسامی نامبرده شده بالا یا واژه جدید تعیین گردد.

منابع و ماخذ: نزد نویسنده وجود دارد.

 

مطالب مرتبط در این صفحه:

http://www.gerishna.com/tags/%D8%A7%DA%86%D9%85%DB%8C

44 نظر

  1. درود و تشکر از اقای خضری
    وقتی اکثر مردم منطقه از نام لاری خوششان نمیاد چه اسراری دارند که حتما بگن زبان لاری
    لارستان زمانی بزرگ بود بخاطر خودخواهی و پایمال کردن حق دیگر شهرهای همجوار روز به روز کوچکتر شد.
    اگر لار از قبل کاری کرده بود که خنج اوز و گراش زودتر شهرستان بشن الان لار خودش مرکز استان بود .ولی این خودخواهی و خود بزرگ بینی مثل خوره بجان خودشان افتاده .
    به امید روزی که همه یکرنگ و یکصدا و یک زبان باشیم نه زبان لاری.

  2. اقای محمدشما لاری هستین که دارین سنگ لاری رابه سینه میزنین زبان شهرستاهای لارگراش اوزخنج لنگه بستک اچمی است گذشت دوران قلدری لاربرتوابع دیگه همه شهرستانها مستقل شدند

  3. نه‌احساس، نه‌تعصب،
    نه‌محافظه‌کاری.
    نه‌دیکتاتوری.
    نه‌باپنبه‌داغ‌کردن.
    نه‌استعمارگری.
    نه‌استعمارپذیری.
    نه‌خشم‌ونفرت‌.
    نه‌نرم‌نرمک‌نابود‌کردن.
    نه‌باحرکتی‌خزنده‌و‌موزیانه
    خیلی‌چیزا‌ رو”وَخووازَتَه”.
    نه‌قلدرانه‌‌‌با‌لبخندی‌موزیانه
    مخالفان‌را‌در‌خود‌هضم‌کردن.
    کلا نه به همش👊

  4. سوال من اینست که چرا مثلا در خصوص زبان انگلیسی این مناقشه وجود ندارد . چرا در خصوص زبان اسپانیایی و المانی چنین دعوایی وجود ندارد ؟ مگر غیر از این می باشد که مناطقی که شهرستان شده اند ظرفیت شهرستان شدن را نداشته و ندارند . لذا مانند حباب باد می باشند . البته گریشنا این کامنت را حذف می کند مانند دفعات قبل

  5. ممنون از شما که کل تاریخ و هویت منطقه را به ما هدیه کردید
    لطفا به فرزندانتان بگویید خودمان کردیم دیگه کینه جدید بنام دزدیدن تاریخ در آینده توسط فرزندان شما مطرح نشود .
    از الان و انشااله هر گونه سند مدرک کتاب اشخاص مشهور در تاریخ ثبت شده فقط و فقط بنام شهر لار هست چرا؟؟؟؟
    چون شما اچمی هستید .

    دوستان لامردی و مهری دارم که سبب دوستی ما همین جمله بود “سلام ما هم قبلا لارستانی بودیم” یعنی جهت دوستی دنبال مشترکات بودند .
    بعد از اون دوست مانده ایم نه کسی چیزی به رخ هم می کشد نه دعوا .
    مثل شما یکی از بزرگان اونجا ناراحتی شخصی داره تو دنیای بیرون داره دشمنی رو تبلیغ میکنه وگرنه لامردی های زیادی توی لار ساکن و ازدواج کرده اند همانند گراشی ها.
    ما با دوستان لامردی و مهری یمان اصلا این بحث ها نداریم.
    .
    تو سایت آفتاب لارستان هم کامنت گذاشتم
    .
    قصه ما مثل سریال پدر سالار است .
    ابتدا هم باهم خوب بودند
    بعد مخالف پدر شدند
    بعد خود بچه ها با هم درگیر شدند
    در نهایت همه با هم جمع شدند در ساختمان مستقل و ولی متحد
    .
    حالا ما در مرحله مخالفت با پدر هستیم
    .
    امیدوارم به مرحله دعوای بچه ها نرسیم

  6. اقایاخانم که به نام شما کامنت گذاشتین این چرت وپرتها چیه نوشتین یعنی اوزوگراش وخنج ظرفیت شهرستان شدن نداشتن خجالت نمیکشی اینجورحرف میزنی میدونم لاری هستی میسوزی که لارستان بزرگ شما کوچک شده پس بسوز چون زبان مااچمی است دیگه لارستان طبل توخالی شده

  7. درجواب “نام‌شما”
    گراش و اوز ظرفیتشو داشتن‌که‌‌شدن‌شهرستان و
    همچنین لیاقت پیشرفت‌بیشتر‌ را هم دارن.
    ولی تو هنوز ظرفیت‌قبول‌کردن‌واقعیت‌رو نداری😆
    دوره پدرسالاری اسدالله‌خان تموم‌شده.
    بالاخره مجبوری واقعیت رو بپذیری.

  8. زبان لاری ، خروس لاری ، کباب لاری ، مسقطی لاری ، نون لاری ، آیت اللهی جهرمی لاری ، قیام عبدالحسین نجفی لاری ، آیت الله نسابه جهرمی لاری ، زمین و زمان دارن به اسم لار میزنم الکی ، بابا چقدر دروغ پشت هر کلمه یه لاری میزارید که بشه مال لار

  9. لار و شهرستان و زبان لارستانی حتی اگر محدود به شهر لار شود وجود دارد و خواهد داشت
    شما عزیزان هم اچمی هستید . ما با این مسئله مشکی نداریم فقط گفتیم زبان ما لارستانی است .
    اما اینهمه وقت خود را صرف توجیح مسئله برای چیست ؟
    شما که خود را اچمی می دانید و ما لارستانی پس برای چه کسانی دارید این مقاله ها می نویسید؟

  10. ما نمی خواهیم در هیچ زمینه ای نام لاری یا لارستانی برای ما انتخاب شود.
    من لاری یا لارستانی نیستیم. لار تا حدود سده های ۵ هجری ازش هیچ نامی نیست، از کاریان ما زیاد میشنویم در کتاب ها نه از لار. باید آن زمان “لار یک روستا بوده”.
    در کتاب فارسنامه ابن بلخی هیچ نامی از لار نیست.
    من لاری یا لارستانی نیستیم خلاص.

  11. البته در زمینه شهرستان شدن بقیه با نظر “شما” مخالف صددرد هستم . از نظر ما حتی بیرم و جویم هم هرچه زودتر باید شهرستان شود حتی جدا شدن نماینده نیز شخص بنده موافقم

  12. خدمت اقا یا خانم لار عرض کنم که شما الان میگید ما میخاهیم بیرم و جویم شهرستان بشن.
    چرا زمانی که گراش شهرستان شد دست به اشوب و فهش به اقای حسنی میدادید.
    اقای حسنی هم کم کار برای لار نکرد.
    اداره کل راه و شهرسازی
    کمرک لارارتقاعفرودگاه بین المللی لار
    فرمانداری ویژه لار
    و خیلی خدمات دیگر که من اطلاع ندارم
    این خدمات یک دوره ای یک گراشی در مجلس برای لار البته وظیفه اش انجام داده ولی لاریها چند ساله که میرن مجلس هنوز یک صنعت مادر مثل پالایشگاه یا ألومنیوم در منطقه احداث نکردند تا جوانانی مثل من مجبور نشم بیام بندرعباس
    شما فقط چسبیدید به حلوا مسقطی کباب خروس زبان لاری بابا اینا دردی از مردم منطقه دوا نمیکنه.
    شما که ادعای بزرگی منطقه میکنید بفرمایید چه کار مهمی انجام داده اید.مردم منطقه دل خوشی از مسولین لاری ندارند چون فقظ بفکر لار هستند.
    انشالله هرچه زودتر این کینه و ناراحتی که بین مردم منطقه و لار است ازبین برود و به اتحاد جمعی برسیم تا مثل منطقه لامرد پیشرفت کنیم
    و این کار باید اول لاریها شروع کنند و دل مردم منطقه را بدست بیاورند.

  13. جواب نام شما
    شما که میفرمایید شهرهایی که شهرستان شدن صلاحیت یا ظرفیت نداشتند.
    اولا لار اگر الان شده لار صدقه سر شهرها و روستاهای منطقه شده لارستان و بودن انها هیچ است.
    دوما شما که صلاحیت دارید چرا استان نمیشید؟
    سوما اگر گراش خنج اوز جویم و بنارویه پیشرفت نکردند مقصر شما لاریها بودید و کارشکنی میکردید.

  14. اقا این لاریا اینجور که دارن پیش میرن زبان فارسی و حافظ و سعدی و تخت جمشید هم بنام خودشون میزنند.بقیه اقوام نشستند اقایون لاری خوب میتازند

  15. واقعا جای بسی تعجب داره مردم منطقه ما به جای همفکری و رایزنی برای پیشرفت منطقه اتش تفرقه و اختلاف رو شعله ور تر می کنن…. اخه همه یک زبان حرف میزنیم لاری یا اچمی چه فرقی داره ،،، مگه اینا براتون نون و آب میشه ، به فکر اقتصاد خراب و دلار ۱۶ تومانی باشید به قول معروف فکر نون باش که خربزه آبه

  16. لارستان کهن نداریم، از لار از حدود سده های ۷ هجری در منابع نامش کم کم پیدا میشود، میشود گفت کاریان کهن، ولی لار کهن سخت بیهوده هست.

  17. اقا یا خانم اوزی..شما همین قلعه اژدهاپیکر را ببین که مربوط به دو هزار سال پیش است انوقت حرف کهن و غیرکهنی بزن..پیشنهاد میکنم قبل از اظهار نظر یک کم مطالعه بفرمایید.

  18. اقا یا خانم لارستان به اصطلاح کهن
    کسی که باید بفکر خریزه باشه و دلار ۱۶هزار تومنی نماینده مجلستونه اونه که توو مجلس برای شغل جوانان و دلار۱۶تومنی تصمیم میگیره نه ما
    اونه که سر زبان منطقه طفرقه انداخته و به صدا و سیما نامه زده،نماینده باید بجای نامه زدن به صدا و سیما به رییس جمهور نامه بزنه و مشکلات منطقه را مطرح کنه نه اینکه درباره زبان یک شهرستان مستقل در مورد زبان انها دخالت کنه.

  19. برادر عزیزاچمی از بندرعباس : ظاهرا شما بسیار از مردم لار بدی دیدین و تنفر خاصی دارین چون کامنت ها رو که نگاه می کنم هیج کس به اندازه شما کامنت بر علیه لار و لارستانی نزاشته ، خلاصه اگر بدی ای از لاری ها دیدی لطفا یک شماره بده تا باهاتون تماس گرفته و از شما دلجویی شود
    با تشکر : جمعی از مردم لار

  20. سلام خدمت لارستان کهن
    دل پر من به قول شما از مردم لار نیست از مسولین لار است .این مسولین هستند که باید از مردم منطقه دلجویی کنند نه شما از بنده.
    من و شما که نه همدیگر را میشناسیم نه به یکدیگر خدایی نکرده توهین کردیم.خدایش ایا واقعا مسولان لار در حق منطقه ظلم نکردن؟
    اگر واقعا وجدانتان بیدار شده (اگر مسول هستی )بصورت عملی نشون بدید نه زبانی.
    تشکر از لطف شما

  21. در جواب لارستان کهن خیلی از گراشی ها که خیلی بر ضد لار هستند ۷۰سال پیش پدر بزرگ یا جدشان را بی گناه در لار از دست دادند بخاطر حماقت لاری ها که برای وساطت آمدند لار و اسلحه خود را کنار گذاشتند و با گلوله از اونا لاری ها پذیرایی کردند و اجساد آنان را کنار سگ ها در لار انداختند .الان کی میتونه به لار اعتماد کنه .تصور کنید عده ای به نشانه تسلیم می آیند شهر شما و اسلحه کنار بگزارند و برای صلح ولی با گلوله پذیرا باشند .الان لارستان کهن خاطرات کهن اش […] .گریشنا این حقیقت تاریخی که اقتداری تایید کرده چاپ کن

  22. بنده گفتم هیچ نامی از لار نداریم، فقط نام از کاریان داریم، پس از ان کم کم نام خنج و جویم هم بنیان میاید. شما تز خود تاریخ سازی میکنید و می نویسید گرگین میلاد و…… آمده اند لار، این کارهای شما شرم آور هست، تاریخ سازی کردن به دروغ.

  23. جواب گراشی عزیز
    بنده خودم این اتفاق قتل ۷۲گراش در لار را از پدر بزرگم شنیدم که خبر این اتفاق توسط یکی از گراشیها که زخمی شده بود خودش را به مردگی زده بود و در تاریکی شب فرار میکنه و به زادان خان اطلاع میده. ادامه داستان هم تاحدودی اطلاع دارم ولی دراینجا جایش نیست
    بمببارتن قلعه گراش هم باعث اش خان لار بود که به فکر کنم نظام السلطنه حاکم شیراز اطلاع میده که خان گراش از دستورات دولت مرکزی اطاعت نمیکنه و انها هم تصمیم به تخریب قلعه گراش میکنند.

  24. اگه فردسی شاعر بزرگ ایران رو قبول دارید میفرمایند
    سپاهان به گودرز کشواد داد/به گرگین میلاد هم لاد داد
    حالا حتما میگید فردوسی هم دروغ گفته

  25. سلام به استناد از سایتی لطفا بگید کدوم جمله لاری، گراشی، اوزی و… است؟ تا تکلیف نام زبان مشخص شود.

    در اینجا جمله ( محمد با دستش خار نخل را می کند ) را می توان با جابجایی واژه ها به ٢۴ جمله تغییر داد ؛ بدون آن که معنای آن تغییر کند .

    ١-مَمَد وَ دَستُش خارِ موه کُدای

    ٢-ممد و دستش کدای خار موه

    ٣- ممد خار موه و دستش کدای

    ۴- ممد خار موه کدای و دستش

    ۵- ممد کدای خار موه و دستش

    ۶- ممد کدای و دستش خار موه

    ٧- و دستش ممد خار موه کدای

    ٨-و دستش ممد کدای خار موه

    ٩-و دستش خارموه ممد کدای

    ١٠-و دستش خار موه کدای ممد

    ١١- و دستش کدای خار موه ممد

    ١٢-و دستش کدای ممد خار موه

    ١٣-خار موه ممد و دستش کدای

    ١۴-خار موه ممد کدای و دستش

    ١۵-خار موه کدای ممد و دستش

    ١۶-خار موه کدای و دستش ممد

    ١٧-خار موه و دستش ممد کدای

    ١٨-خار موه و دستش کدای ممد

    ١٩-کدای ممد خار موه و دستش

    ٢٠- کدای ممد و دستش خار موه

    ٢١- کدای خار موه ممد و دستش

    ٢٢-کدای خار موه و دستش ممد

    ٢٣-کدای و دستش ممد خار موه

    ٢۴-کدای و دستش خار موه ممد

  26. با سلام خدمت اقای غفوری
    حتما جای تردید دارد.چرا؟چون در مورد لار نوشته شده است.ولی اگر در مورد گراش نوشته شده بود سند معتبر و بلاتردید بود.شما کار را بجایی رسانیده اید که صحبت های هیچ مورخ و استادی را قبول ندارید حتی صحبتهای اقای احمد اقتداری بزرگ مرد خطه لارستان.چرا؟چون اگر قبول کنید به ضرر شماست ولی جاهایی را که بنفع شماست صددرصد درست است.الله اکبر از دست اینهمه تعصب و خودبینی الله اکبر.در مورد این نوشته هم که خود بهتر میدانید هیچ ارزشی ندارد چرا چون اگر بنا به نام بردن از شهری در کتاب ها باشد پس قدمت گراش هم ۱۵۰سال بیشتر نیست چون اولین جایی که از گراش نام برده شده است در عصر قاجار است.در صورتیکه خود بهتر میدانید اسامی شهرها در طول تاریخ تغییر یافته است و لار قبلا با نام هایی همچون لاد.الار.کلال.کجال.ایراهستان به ثبت رسیده است و قدمت بناهای باستانی موجود در لار خود گواه تاریخ کهن این دیار میباشد.البته در مورد گراش هم این قضیه صدق میکند.پس بیایید خودمان فرهنگ و تاریخ غنی خودمان را زیرسوال نبریم بلکه باید به ان ببالیم و افتخار کنیم.
    لطفا نظر بنده را بدون سانسور منعکس بفرمایید.

  27. جوابیه مهندس عابدیراد گفته:

    پاسخ جناب مهندس «منوچهر عابدی راد» یکی از چهار نویسنده کتاب «تاریخ مفصل لارستان» به پیشگفتار کتاب «خطه لار ؛ از گمان تا راستی» نوشته آقای «غلامحسین محسنی» که در تارنمای «گریشنا» و … منتشر شده است.

    با سپاس از جناب عابدی راد که ضمن پاسخگویی ، اجازه انتشار آن را دادند.

    ⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇
    از زاویه اسناد ملی حرف ایشان تا حدودی درسته و از قرن شش و هفت ، نام لار و لارستان معرفی شده و قبل از ان با نامهای متعدد دیگری معرفی می شده. این از نظر پیشینه اسناد. ،،،،اما از قرن شش و هفت. اسناد ملی در تایید سلسله میلادیان لارستان غیر قابل خدشه و از محکمات است و جای تردید نمیگذارد. یعنی از حدود هشتصد سال قبل ، ،،،و اینکه دوستان گراشی با کمک یک فرد مجهول الهویه ظاهرا از اهالی داراب ، سعی در زیر سوال بردن تاریخ منطقه را دارند. جای بسی شگفتی است. زیرا برای تایید مدنیت و تاریخ هر منطقه ، وجود شواهد متعدد ، از جمله باستان شناسی و تاریخ محلی و غیره علاوه بر اسناد ملی نیز مورد قبول است و در ثانی اقدام حضرات گراشی نوعی خودزنی است. که اگر شاهد تاریخی تنها ذکر نام در اسناد ملی باشد. سابقه تاریخی شهر گراش با این شیوه و بدون نگرش باستانشناسی و یا تکیه بر تاریخ محلی ، تنها برگشت به عصر ناصری و ایام حکومت قاجاریه میکند یعنی گراش تنها یکصد و پنجاه سال قدمت دارد و در اسناد تاریخی و ملی ما هیچ سندی که حاوی نام گراش باشد. در دسترس نداریم. اما قلعه گراش قلعه ای ساسانی و خود شاهدی بر مدنیت طولانی منطقه است
    تکمیلی. معابد مهری و میترایی لار و قلعه اژدها پیکر و قلعه گراش و غار بنوو و اتشکده لار و اتشکده کاریان و هزاران اثر تاریخی مربوط به پیش از اسلام موجود در لار و منطقه و علاوه بر این کتیبه های قرن پنجم موجود در لار مثل کتیبه مسجد کوریچان به سال ۴۴٧هجری قمری و دهها اثر پس از اسلام را نیز مد نظر قرار داد پیش از تاریخ نیز نگاره های باستانی عصر شکار در اطراف. شهر لار و گور دخمه های اشکانی در پنج کیلوتری شهر لار نیز اثار مدنیت شهر لار با قدمت حداقل دو هزار سال و جمعیت قابل اعتناء به عنوان اسناد متقن و در دسترس و بدون خدشه یاداور شد

  28. سلام از طرف لارستان به اچمی ها!!!!
    قضیه شهرستان شدن گراش این بود که دولت در اون مقطع یکی را می تونست انجام بده اون هم یا فرمانداری ویژه یا شهرستان گراش .
    نظر لار این بود که اگر اول گراش جدا شود گرفتن فرمانداری ویژه بسیار سخت می شود حتی در اون موقع هم فکر کنم دو شرط از سه شرط داشت حال با شهرستان شدن گراش یک شرط دیگر از بین می رفت .
    .
    اما اگر اول فرمانداری ویژه انجام می شد شهرستان شدن گراش ممکن بود حالا با یکی دو سال تاخیر.
    .
    فرمانداری ویژه به هیچ عنوان کار حسنی نبود بلکه مجبور به این کار شد که نامه بنویسد وگرنه اصل موافقت ها در یک هفته اعتراض صورت گرفت . اون هم از کانال های دیگر
    اما اداره کل راه شهرسازی که بیش از ۳۰ سال است از کجا حسنی آورد
    حسنی تنها کاری که در منطقه کرد شهرستان شدن گراش بود اون هم تازه اوز و بیرم هم زیر نظر گراش قلمداد می کرد .
    .
    .
    و اما در تاریخ ما خان و حاکم لاری نداشتیم بلکه از آبادی های دیگر بخصوص گراش و ترک ها بوده که حاکم لار (خان)بودند .
    هم اکنون هم همین است ما مسئولین غیر لاری بی کفایت داریم که شما عملکرد بد اونها رو بنام لار نام می برید .
    .
    .
    وقتی در تاریخ سخن از نیروهای حکومتی میاد این یعنی دولت اون زمان دستور کاری صادر کرده چه درست چه غلط نه مردم لار . مثل اکنون دولت ها تصمیم های درست و نادرست زیاد می گیرند .
    .
    .
    ما در اون زمان نبوده ای که دقیق بفهمیم کدام کار درست بوده ولی هر چه بوده مردم مخالف خوانین و نیروهای دولتی ایران بودند .
    .
    .
    حال ما باید تصمیم بگیریم . اگر قرار است با هم دوست باشیم دنبال مشترکات برویم و اگر دشمن خوب از لای جرز دیوار هم میشه بهانه تراشید .
    .
    .
    اما مسئله این است شما در مورد فرهنگ و زبان و تاریخ خودتان هرچه می خواهید بنویسید . ما هم کاری نداریم اما علت تاختن به فرهنگ و تاریخ لار برای چیست؟
    ما تاریخ خودمان داریم و بیان می کنیم شما هم از خودتان بنویسید اما چون در تمام مسائل به نوعی اسم لار وسط میاید نارحت هستید . این هم ربطی به مردم ندارد یک تاریخ و یک شهر قدیم وجود داشته خوبی ها و بدی های زیادی هم به چشم دیده . شاید صد سال بعد یکی از بخش های منطقه تبدیل به بزرگترین شهر و شد اما تاریخ منطقه از بین نمی رود .
    در شهرهای دیگر ایران هم ببینید روستا شده پایتخت و پایتخت ها که شهر مانده اند اما کسی تاریخ را انکار نمی کند . یا مثلا تهران فرهنگ تاریخ و اداب مردم شهرهایی که حتی در تهران ادغام شده اند رو انکار نمی کند

  29. باسلام
    لاریهای عزیز شما که این همه اطلاعات از فرهنگ قدیم لار دارید .درمورد قتل۷۲نفر گراشی که بعد از اینکه سلاحهایشان گرفتند هم تحقیق کنید و به اطلاع مردم برسانید شاید پدربزرگان ما اطلاع غلت به ما دادند .خیلی وقت هم نمیشه شاید۷۰یا۸۰سال قبل بوده.
    ایا این اتفاق هم در تاریخ لارستان کهن ثبت شده یا نه؟

  30. با سلام خدمت اچمی
    بالاخره یک نفر باید جرات کنه و این قضیه قتل رو بدون تعارف بنویسه .

    و بالاخره یکی گناهکار یکی بی گناه شناخته میشه . اصلا فرض مسئولین وقت لار گناهکار شما بگو چطور قراره به این مسئله خاتمه بدین ؟؟؟؟
    بالاخره خوانین هم سابقه خوبی در تاریخ ایران ندارند

    این مطلب از سایت گرفتم توجه کنید .
    پس از پیروزی انقلاب مشروطه، انجمن‌های ایالتی و ولایتی در گراش تشکیل شد؛ اما چندی بعد و به دلایلی، خوانین گراش با سید عبدالحسین لاری که به عنوان رهبر مشروطه در لارستان شناخته می‌شد، به اختلاف برخوردند.[۴۹] این اختلافات با حادثهٔ قتل خوانین لارستان در سال ۱۳۲۶ هجری قمری تشدید شده‌است.[۵۰] با ادامهٔ این روند، حاج‌علی‌قلی‌خان گراشی که در آن زمان منصب بیگلربیگی لارستان و بنادر را برعهده داشته، با حبیب‌الله‌خان قوام حاکم شیراز در دورهٔ استبداد صغیر متحد شده و علیه سید عبدالحسین لاری اقدام کردند. این اقدامات در نهایت باعث شکست حکومت مشروطهٔ او در لار شد.
    حالا هی شما بگو هی ما میگیم ….. انتهای این ماجرا کجاست؟

    1. طبق روال گریشنا، دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت، توهین و تمسخر باشد منتشر نمی‌شود.
      همچنین همیشه دعوت کرده‌ایم که با اسم کامل و واقعی دیدگاه بگذارید.

  31. باسلام
    درجواب لار
    چرا پس از خلع سلاح زندانی نکردند ؟
    چرا تحویل نیروهای دولتی ندادن؟
    چرا به طرز فجیع بقتل رساندن؟
    با سید عبدالحسین نجفی اختلاف داشتن،ایا سید دستور قتل انها را صادر کرده؟
    بالاخره اینه در لار کشته شدن.
    کشتار ترکهای در لار چی ،انها با کی اختلاف داشتند؟
    خلاصه اگر لار پدر خوبی برای منطقه بود مردم منطقه اینقدر ناراضی نبودند.و لار الان با این قدمت و قدرتی که در گذشته داشته استان بود.

  32. سلام اچم
    گفتم من هم قضیه نمی دونم . گفتم یکی مسئله را کامل باز کنه!!
    شما دیگه از قبیله های عرب خوزستان هم بدترید اونها به کینه ای نیستند
    گفتم اول ماجرا کامل روشن بشه واسه تاریخ نویسان
    دوم اینکه حال و آینده می خواهید چیکار کنید ؟ گفتم حتی اگر مقصر مسئولین وقت لار یا استان یا حکومت اون زمان باشد!!!! می خواهید تا کی این خاطرات را ادامه بدید؟؟؟؟
    شما در گراش چطور زندگی می کنید ؟؟؟؟ یعنی اگر بر اثر یک اتفاق یک بچه یا عزیزی از بین رفت تا ابد همچنان درگیر هستید؟؟؟؟

    هر عملی یک عکس العملی داره باید ببینید خان های گراش در اون زمان چه عملکردی داشتند ؟ باید موضع حکومت ببینیم … باید روند تغییر در مملکت رو رصد کنید … تا نتیجه بگیری .

    فرض کن الان بزرگان شما ضد نظام کار کنند . بعد دادگاه یا نیروی نظامی لار اونها رو بگیرند …. ۵۰ سال بعد .چطور شما تحلیل میکنی ؟؟؟؟
    با این تفکر شما می گی لار ی ها بزرگان گراش را بردند و دستگیر و زندانی کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یا در جریان تغییر حکومت شاه به جمهوری اسلامی بالاخره مملکت متحول میشه یکی میگه این درست یکی میگه اون درست یکی مسئول یکی مجبور به کاری یکی از ترس بکاری . یکی ضد حکومت شناخته میشه . یکی زندانی و بعد بزرگ میشه وووو…..
    اعدامی شاه یه زمان اسم ضد حکومت داشته یه زمان شهید محسوب میشده
    .
    .
    برادر من چیزی که مشخص است شما دوست ندارید مسئله روشن یا تمام شود .
    پس بهتره ما هم شروع کنیم از بدگویی خان های گراش … بگویم خان ها ظالم بودند … بگویم ضد مشروطه بود ….. بگویم ضد اسلام
    .
    آخه این چه اخلاقیه دارید
    .
    بالاخره لار شهر بزرگتر و مرکز حکومت بوده معلومه با حوادث مختلف مواجه میشه در هر دوره و هر زمان …
    .
    .
    آیا شما از اختلاف مهر و لامرد اطلاع داری یا گله دار؟؟؟ نه چون همه چیز تمام کردند و به حالا توجه کردند
    آیا شما از کشتار سنی های لنگه توسط لامردی ها در اول انقلاب اطلاع داری(من هم شنیدم چون سنم قد نمی ده)؟؟؟؟؟ نه چون می خوان در آینده با هم زندگی کنن .
    .
    راستی ترک های لر ونفر همه به فرمان سید عبدالحسین لاری ضد حکومت قیام و کشته شدند اونها شهید هستند
    ضمنا ترک های لار از خود لاریها به خاندان سید عبدالحسین وفادارترند .

  33. لاری عزیز
    دولت جمهوری اسلامی اگر الان مجرمی دستگیر کنه اول محکمه میکنه بعد حکم اجرا میکنه
    ولی اون ۷۲ نفر نه محاکمه شدند نه جرمشون مشخص کردند نه شهید محسوب شدند و نه شورشی و اختشاشگر بودند بلکه خودشون با پای خودشون مهمان لاریها بودند.
    ایجا تاریخ چون به نفع تون نیست اطلاع ندارید
    ولی از قرن هفتم زمان و زبان لار خبر و اطلاع دارید.
    ما کینه نداریم ولی غیرتمون اجازه نمیده که فراموش کنیم.

  34. قبلا هم گفتم شخص بنده اطلاع ندارم باز هم گفتم یک نفر کامل بدون سانسور توضیح دهد .
    در ضمن بنده این فرض که بقول شما لاری ها (حاضر نیستی بگی حاکمان اون زمان دوست داری مردم لار رو خطاب کنی) مقصرند رو در نظر گرفتم و گفتم با حال و آینده می خوایید چیکار کنید؟
    بالاخره یک اتفاق افتاده مثل تمام اتفاقات و گناه کار و بیگناه هم داره اما تصمیم شما برای حال چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

44 نظر
scroll to top