بستن

لاغر شدن فرهنگ: نمایندگی فرهنگ و ارشاد گراش فقط یک کارمند دارد

هفت‌برکه: در روزهایی که موضوع رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان داغ است، اداره‌ی گراش هم از نظر نیروی انسانی وضعیت مناسبی ندارد.

لارستان:‌ رییسی که رفت

با وجود درخواست‌ها و پیگیری‌های هنرمندان لارستان، ۱۸ شهریورماه «مهدی امیدبخش» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با حفظ سمت به عنوان سرپرست موقت اداره ارشاد لارستان منصوب شد. امیدبخش سه روزِ هفته در لارستان حضور خواهد داشت.

مجید حجتی از اردیبهشت ۱۳۹۸ به مدت ۱۶ ماه رییس فرهنگ و ارشاد لارستان بود. حجتی که نیروی آموزش و پرورش است، با تمدید نشدن ماموریتش به فرهنگ و ارشاد، مجبور شد از آغاز سال تحصیلی جدید به آموزش و پرورش استهبان برگردد.

با جدی شدن رفتن رییس اداره، بیش از ۳۰۰ هنرمند لارستانی با امضای طوماری خواهان ابقای رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان شدند. (در آفتاب لارستان) و وقتی که حجتی از این اداره رفت در نامه دوم از نماینده گله کردند. (در آفتاب لارستان) سرانجام مهدی امیدبخش به سرپرستی منصوب شد تا گزینه بازگشت حجتی هنوز روی میز باشد. 

مساله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان با رفتن بهزاد مریدی از مدیر کلی فارس و رفعت حقیقی از ریاست اداره لارستان شروع شد. در سال‌های اخیر به تدریج نیروهای این اداره کاهش یافته است و با وجود حضور جمشید جعفرپور در ریاست کمیسیون فرهنگی، مدت‌ها این اداره بدون رییس بود. ورود حجتی کمی اوضاع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان را سامان داد؛ اما مساله اداره لار فقط رییس اداره نیست بلکه تعداد کارکنان این اداره نیز در سال‌های گذشته از ۸ نفر به ۲ نفر رسیده است تا برای انتخاب رییس جدید، چاره‌ای به جز نگاه به آموزش و پرورش نباشد. 

برخی منتقدین نیز معتقدند حرکات هنرمندان لارستان برای فشار به نماینده است و درخواست ابقای حجتی باید از فرماندار لارستان خواسته شود و این که مساله حجتی با انتقال قطعی او به فرهنگ و ارشاد حل می‌شود، اما خود او صرفا خواهان ماموریت به خدمت است.

وضعیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان با رفتن حجتی مبهم‌تر از پیش شد ولی اوضاع نیروی انسانی در دیگر ادارات فرهنگ و ارشاد نیز چندان مطلوب نیست.

گراش: ‌رییسی که می‌رود

زنگ خطر کمبود نیرو فقط مختص لار نیست. عبدالمهدی آیینه‌افروز رییس و تنها کارمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش است. اداره‌ای که با حجم فراوان تقاضاهای فرهنگی و هنری فقط با یک نفر اداره می‌شود. آیینه‌افروز نیز کمتر از یک سال دیگر بازنشسته خواهد شد. 

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش دهم مهرماه ۱۳۹۲ به صورت نمایندگی در محل فرهنگسرای شهرداری کار خود را آغاز کرد. (خبر در گریشنا)‌ محسن نعمت‌اللهی به مدت بیش از یک سال رییس و تنها کارمند فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش بود. از آبان‌ماه ۱۳۹۳ مهدی آیینه‌افروز حکم ریاست گرفت و مدتی بعد با خرید سینما فرهنگ از سوی خیرین و شورای شهر، این اداره به محل جدید منتقل شد. در طی این سال‌ها، درخواست تثبیت چارت سازمانی و ارتقا نمایندگی به اداره بارها مطرح شده بود تا در نهایت در ابتدای سال ۱۳۹۶ خبر ارتقا به اداره نیز منتشر شد. اما در عمل این ارتقا رخ نداد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش همچنان نمایندگی است.

حتی در حالت نمایندگی نیز فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش باید دارای سه نفر نیروی رسمی باشد. اما از چند ماه پیش با بازگشت محمد هنرپیشه به لامرد، اداره گراش فقط یک کارمند دارد که همان رییس اداره است.

اسفندماه ۹۷ در پنجمین دوره آزمون استخدامی فراگیر، یک کارشناس امور هنری سهمیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش بود که یک فرد غیر بومی به مرحله نهایی استخدام رسید، اما این کارشناس نیز بعد از یک سال و نیم هنوز به گراش نرسیده است. 

برای سال‌ بعد که به زودی فرا می‌رسد باید از اکنون فکر کرد. با بازنشستگی آیینه‌افروز باید به دنبال رییس جدید گشت، یک رییس بدون کارمند. 

خاموشی جشنواره کل

جشنواره فیلم کوتاه کل گراش شاخص‌ترین برنامه فرهنگی شهرستان گراش در سال‌های اخیر بوده است. این جشنواره روی عدد ۱۳ متوقف مانده است و عدم برگزاری آن نشانه مهمی از بی‌توجهی به برنامه‌های فرهنگی در شهرستان گراش است.

آخرین دوره این جشنواره آذرماه ۱۳۹۶ برگزار شد و دو سالِ گذشته بیماریِ نداشتن بودجه، جشنواره کل را به کما برده است. به نظر نمی‌رسد این بیماری امسال هم درمان شود و جشنواره کل همچنان در کما می‌ماند. 

به نظر می‌رسد مساله اصلیِ فرهنگ و ادارات فرهنگ و ارشاد، بیش از هر چیز، نبودنِ این ادارات در اولویتِ برنامه‌ریزی‌های ملی است. مساله فقط رییس اداره نیست. اداره لار در ساختمان استیجاری و اداره گراش در زیرپله‌ی سینما قرار دارد و بودجه‌های برنامه‌های فرهنگی هم اگر صفر نباشد در حد چاپ چند بنر بیشتر نیست.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

5 نظر

  1. به نظرم مهم ترین دلیل بی‌توجهی به امور فرهنگی،وضیعت اقتصادی مردم باشه و بس…
    امسال که هیچی برا سال بعد یه فکری بکنید تا لااقل جشنواره کل برگزار بشه.

  2. سلام اداره محیط زیست گراش هم نمایندگیه و یک نفر که هم کارمند و هم رییسه بیشتر انجا نیست. چندبار هم به انها گفته شده که کسانی که این رشته ها درس خواندن جذب نیرو کنید ولی متاسفانه هیچ پاسخی دریافت نمیشود.

  3. الان که نماینده از گراش است دیگه جای نگرانی نیست همه نمایندگی‌ها را ارتقاء خواهد داد سهمیه کارمندی خواهد گرفت همه جوانان سر کار خواهند رفت استخدام خواهند شد میلیاردها تومان بودجه خواهند گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top