بستن

گراشی‌ها زیباترین مسجد کیش را ساختند

هفت‌برکه: ساخت مسجد ثامن الائمه در کیش به همت حاجی مشتاقی خیر و سرمایه‌گذار گراشی به زودی به پایان می‌رسد.

به گزارش هفت‌برکه در مرکز شهر کیش و در تراکم مراکز خرید و بازارهای شلوغ آن، مسجدی زیبا و یک پارچه سفیدرنگ در حال جلوه‌گیری است. مسجد ثامن‌الائمه در میدان ساحل و نزدیک مرکز خرید و تالار شهر کیش قرار دارد. در محرم سال‌های پیش در این محل خیمه‌ی هیات عزاداری گراشی‌های مقیم کیش بر پا می‌شد و امروز یک مسجد مجهز و با معماری خیره‌کننده جای آن خیمه را گرفته است. 

در یک روز گرم اردیبهشت‌ماه خبرنگاران هفت‌برکه از مراحل ساخت این مسجد بازدید کردند. مهندسان و کارگران در هر گوشه در تلاش هستند تا مسجد را برای سالروز میلاد امام رضا(ع) آماده کنند. خلوص رنگ سفید در کلیت مسجد احساس می‌شود. 

پروژه در ۳ هزار متر مربع زیر بنا ساخته شده است. در زمین سالن چند منظوره، اتاق کنترل، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه صنعتی قرار دارد. در طبقه اول شبستان و رواق‌های آقایان قرار دارد. ظرفیت بخش مردانه مسجد حدود ۸۰۰ نفر است. در طبقه دوم شبستان خانم‌ها و بخش آموزش و سوئیت اقامتی قرار دارد ظرفیت این بخش حدود ۲۵۰ نفر است. 

 زیر گنبد گرد مسجد محراب خاصی قرار دارد که سرو در پشت سر به بالا کشیده است. طبقه بالا شبستان خانم‌های است و در زیرزمین حسینیه‌ای برای برگزاری مراسم‌ها در نظر گرفته شده است. از بیرون گنبد‌ها و دو مناره مسجد در میان درختان خودنمایی می‌کند. این مسجد قرار است محل مرکز بین‌المللی اسلامی کیش باشد.

حاج مشتاق مشتاقی در تلاش است با سرعت گرفتن کار، این مسجد در سالروز میلاد امام رضا(ع) افتتاح شود: «۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و ۵ درصد کار باقی‌مانده امیدواریم در ماه‌های آینده انجام دهیم و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۰ و سالروز میلاد آقا امام رضا(ع) مسجد را افتتاح کنیم.»

بهترین‌ها برای خانه‌ی خدا

حاج مشتاق مشتاقی در مورد پیشینیه این مکان می‌گوید: «در تاریخ ۸۸/۸/۸ مسئولین جزیزه کیش تصمیم می‌گیرند در این محل مسجدی به نام مسجد حضرت ثامن ساخته شود. محل مسجد تعیین می‌شود ولی از آن تاریخی اقدام انجام نمی‌شود و زمین خالی بود با یک تابلو. با همت همشهریان گراشی مقیم کیش از جمله اخوی بنده حاج محمود مشتاقی چون زمین جای خاصی و در مرکز جزیزه کیش است در طی این سال‌ها و پیش از ساخت مسجد در این زمین خیمه‌گاهی برپا کرده و دهه اول ماه محرم هیات گراشی‌ها در آنجا عزاداری می‌کردند.» 

مشتاقی در مورد آغاز کار در این پروژه می‌گوید: «با توجه به این شرایط توفیق شروع این مجتمع فرهنگی – مذهبی نصیب بنده شد. مجددا کلنگ مسجد در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۳ با حضور حجت‌الاسلام قرائتی رییس ستاد اقامه نماز، حجت‌الاسلام قاضی عسکر نماز وقت ولی فقیه در سازمان حج و اوقاف، امام جمعه وقت جزیزه کیش و جمع دیگری از مسئولین جزیره به زمین زده شد و از آن تاریخ ساخت مسجد بی‌وقفه ادامه داشته است.» (خبر در هفت‌برکه)

اولین چیزی که در طراحی مسجد به چشم می‌آید حضور همزمان معماری سنتی و جلوه مدرن مسجد است. حاجی مشتاقی در مورد فرآیند طراحی می‌گوید: «طراحی این مساجد را جمعی از اساتید معماری ایرانی-اسلامی کشور به صورت مسابقه‌ای انجام دادند که طرح فعلی از بین چندین طرح پیش‌نهادی انتخاب شده است. دکتر میرقادری از اساتید مطرح کشور طراحی سازه مسجد را انجام داده‌اند و طراحی داخلی و گچ‌بری‌ها را اساتید بنام کشور انجام داده‌اند.»

همانند دیگر خیرین گراشی در این خانه‌ خدای نیز سعی کرده است از بهترین تجهیزات استفاده کند. مشتاقی می‌گوید: «با توجه به شرایط گرم و مرطوب جزیره کیش مصالح و تجهیزات به کار رفته متناسب با این شرایط است و برای تاسیسات برق و مکانیک از شرکت‌های مشاوره‌ای خارجی و با رعایت استانداردهای بین‌المللی کمک گرفتیم و سه سیستم سرمایشی هوای تازه، چیلر، سیستم‌های “وی ای اف” از شرکت‌های گری و دایکین ژاپن تعبیه کرده‌ایم که با توجه به تعداد حاضرین در مسجد هوا را تنظیم می‌کند. برای سیستم صوتی از یک شرکت آلمانی را استفاده کرده‌ایم. سیستم آشپزخانه تهیه شده قابلبت پخت سریع برای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر دارد.»

در مسجد به جز اقامه نماز فضاهایی برای برنامه‌های دیگر نیز پیش‌بینی شده است. مشتاقی در مورد مرکز بین‌المللی اسلامی کیش می‌گوید: «با توجه به این که کیش یک شهر گردشگری است و این مسجد به نوعی در کیش مرکزیت دارد، برنامه‌های تقویت وحدت بین فرق اسلامی، ارتقا سطح معارف اسلامی و پژوهش‌های قرآنی، تبلیغ و ترویج شعائر اسلامی را در نظر داریم. مسجد در سه طبقه است. در زیرزمین سالن چند منظوره قرار دارد که برای برنامه‌های مختلف استفاده می‌شود.»

 

نمادی جدید برای شهر کیش

مهندس محمدوحید صابری طراح معماری مسجد در مورد ویژگی‌های طراحی آن گفت: «زمان طراحی پروژه با توجه به خواسته بانی می‌خواستیم در یک فضای گردشگری و توریستی یک پروژه مذهبی در خور طراحی شود و در طول ۲۴ ساعت خدمات بدهد.»

رنگ سفید مسجد بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند. مهندس صابری در مورد این تاکید بر سفیدی در طراحی مسجد می‌گوید: «رنگ سفید با توجه به اقلیم منطقه انتخاب شده و رنگ غالب منطقه بوده است. کل بنای مسجد سفید طراحی شد من خیلی علاقه داشتم گنبد مسجد به کره نزدیک باشد. این نوع قوس باعث شد در زمان طراحی نقوش مسجد توسط دکتر جوکار به بناهای دوره تیموری توجه کنیم و بیشتر روی گچ‌بری تمرکز کنیم. نگه داشتن رنگ سفید با توجه به دید افراد از مسجد در ابتدا سخت بود اما با حمایت‌های آقای مشتاقی طرح اجرا شد. این ریزی‌کاری‌ها بعدا در قالب کتابی منتشر می‌شود.»

مسجد ثامن‌الائمه بی‌تردید در سال‌های آینده به یکی از زیبایی‌ها و نمادهای جزیزه‌ی کیش تبدیل خواهد شد.

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. کارزیباتراز مسجدسازیِ این بزرگ مرد، احداث سنگ آهن اسمیران در شهرسیرجان می باشد که چندین ساله، گراشی ها دراین شرکت مشغول به کارند وبا این کار خداپسندانه، چندین جوان بیکار که قبلا اعتیاد داشته اند از بیکاری نجات پیداکرده اند.
    درود براین برادرشهید🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top